Muusikoiden.net
06.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonistin kipeät kädet
1
Fonisti97
14.06.2011 09:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Olen siis soittonut fonia kolmisen vuotta (nyt jopa konsalla). Kaksi kuukautta sitten ongelmakseni saapui käsien kova, jatkuva särky. Särky on enimmäkseen ranteissa, sormissa ja toisen käden kyynärpäässä. Esim. syöminen, pukeminen ja nukkuminen olivat vaikeita, saati sitten soittaminen. Kipu jatkui ja jatkui. Menin lääkäriin, joka määräsi viikon kuurin tuleduskipulääkettä. Lääkkeestä ei ollut mitään hyötyä. Menin parin viikon kuluttua uudelleen samalle lääkärille, joka määräsi reumakokeisiin. Ensimmäisestä kokeesta ei löytynyt reumatekijää verestä ja kaikki arvot olivat normaalit. Toisen kokeen tulokset eivät ole vielä selvinneet. Kipu lakkasi n. viikoksi, kun pidin näppini irti torvesta. Kärsimykset alkoivat uudelleen pari päivää sitten, koska soitin n. 5h päivässä musiikkileirin vuoksi. Eilen opettajani alkoi tunnilla ihmetellä vasemman käteni outoa asentoa. Lopulta minulle selvisi, että molempien peuksloideni alimmat nivelet ovat yliliikkuvat (opettajan, ei lääkärin diagnoosi). Olen tässä viikkojen mittaa käyttänyt erilaisia rannetukia (ideal-side ja rullaluistelurannesuojaa), varsinkin soittaessa. Olen jopa yrittänyt tukea noita peukaloita, mutta mikään ei hirveästi auta. Huolestuttavinta tässä on se, että olen vasta 14-vuotias. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai vinkkejä käsien tukemiseen soittoystävällisellä tavalla? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Varie
14.06.2011 12:18:46 (muokattu 14.06.2011 12:26:39)

https://publications.theseus.fi/bit … etyo_oppaaton_200410.pdf?sequence=1

Tuommoinen opinnäytetyö on tehty tästä aiheesta, kannattaa lukea läpi, josko siitä jotain apua olis.

Sitten varmaan ihan fysioterapautilta jotain ohjeita, josko käsien tai ranteiden asentoa voi jotenkin harjoittaa...
Myös jonkinlainen soitinkustomointi lienee mahdollista jossain määrin jos tarvetta sellaiseen. En tiedä tästä enempää enkä sitä paljonko se maksaa Ja poistaako se ongelmaa käsistä mihinkään.
Varmasti kannattaa käyttää valjaita kaulahihnan sijaan, luulisin että valjaat jakais paremmin painoa pois niskan alueelta ja ehkä myös aavistuksen käsiltä... Käsillähän ei soittaessa juurikaan kannatella soitinta.

Fonisti97
14.06.2011 20:14:26

Kiitos! Pitää katsella valjaita netistä. Ja mennä jo kolmannen kerran lääkäriin.

Armando Bugari
14.06.2011 22:48:02

Fonisti97: Hei!

Olen siis soittonut fonia kolmisen vuotta (nyt jopa konsalla). Kaksi kuukautta sitten ongelmakseni saapui käsien kova, jatkuva särky. Särky on enimmäkseen ranteissa, sormissa ja toisen käden kyynärpäässä. Esim. syöminen, pukeminen ja nukkuminen olivat vaikeita, saati sitten soittaminen. Kipu jatkui ja jatkui. Menin lääkäriin, joka määräsi viikon kuurin tuleduskipulääkettä. Lääkkeestä ei ollut mitään hyötyä. Menin parin viikon kuluttua uudelleen samalle lääkärille, joka määräsi reumakokeisiin. Ensimmäisestä kokeesta ei löytynyt reumatekijää verestä ja kaikki arvot olivat normaalit. Toisen kokeen tulokset eivät ole vielä selvinneet. Kipu lakkasi n. viikoksi, kun pidin näppini irti torvesta. Kärsimykset alkoivat uudelleen pari päivää sitten, koska soitin n. 5h päivässä musiikkileirin vuoksi. Eilen opettajani alkoi tunnilla ihmetellä vasemman käteni outoa asentoa. Lopulta minulle selvisi, että molempien peuksloideni alimmat nivelet ovat yliliikkuvat (opettajan, ei lääkärin diagnoosi). Olen tässä viikkojen mittaa käyttänyt erilaisia rannetukia (ideal-side ja rullaluistelurannesuojaa), varsinkin soittaessa. Olen jopa yrittänyt tukea noita peukaloita, mutta mikään ei hirveästi auta. Huolestuttavinta tässä on se, että olen vasta 14-vuotias. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai vinkkejä käsien tukemiseen soittoystävällisellä tavalla? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Oireesi kyllä viittaavat reumaan (itsekin reumasta kärsivä).

Fonisti97
21.06.2011 17:32:53

Verikokeissa ei näkynyt yhtään mitään reumaan viittaavaa. Tajusin myös, että soittaessani väännän vasenta rannettani ylöspäin, koska lusikat painavat "peukalokuoppaan". Onko tämä normaalia, siis, että sormet ovat niin lyhyet, etteivät riitä 'kunnolla' torven ympäri. Musaleirin ope suositteli kokeilemaan erimerkkisiä torvia, ja hankkimaan uuden paremmalla ergonomialla. Viimeiset kaksi vuotta olen soittanut Jupiter JAS-567 GL:llä.

sebesusi
23.06.2011 09:13:20

Toivottavasti et käytä kaulahihnaa. Kantsii hankkii hyvät valjaat, jolloin soittimen paino jakautuu tasaisesti.

Funkånaut
28.06.2011 01:06:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko olla mahdollista, et noi oireet johtuis niskavaivoista? Meinaa kunnolla jumissa oleva niska/selkä voi aiheuttaa mitä moninaisimpia oireita, nimimerkillä kokemusta on.

Michael Jacksonilla ei ollut ummetusta mutta Elviksellä oli. - Timo T.A. Mikkosen toinen poika
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti