Muusikoiden.net
04.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharppu ja muut asfyksiasoittimet
1
Hembe
05.06.2011 03:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara, piano, sello, perkussio ja vastaavat tuntuu heti suhteellisen luonnollisilta käyttää, mutta puhaltimet ovat suuri mysteeri minulle. Kuulostavat erittäin hyvältä monenlaisessa musiikissa, mutta niiden soittaminen vaikuttaa jotenkin niin epämiellyttävältä. Kiinnostaa saksofoni ja klarinetti lähinnä. Mitään muuta en ole kosketellut, kuin huuliharppua ja huilua joskus koulunpenkillä.

Voiko huuliharpulla (Lee Oskar) leikkimistä mitenkään rinnastaa saksofonilla soittamiseen, vai onko se aivan eri maailmasta hengitystekniikan osalta? Meinaan vaan, että ehkä en ole tehty näitä soittimia varten. On astma, mutta ei se pahasti estä laulamista tai liikuntasuorituksia, mutta pienenä hidasteena taitaa olla. En osaa sanoa, koska tän kanssa aina elänyt ja paremmasta ei ole tietoa.

Miten teillä aloittaessa tuntui puhallinsoittimen käsittely? Tuntuiko, että happi ei riitä ja tuntuiko epälunnolliselta, vai tuntuiko heti "omalta", "tää on se"?

Tiedän, että hengitystekniikka ei ole hiottu ja huuliharpulla en ole paljon kerkenyt leikkimään - pitkälti juuri sen takia, kun tuntuu jotenkin niin luonnottomalle.

Klezberg
05.06.2011 09:39:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hembe: Kitara, piano, sello, perkussio ja vastaavat tuntuu heti suhteellisen luonnollisilta käyttää, mutta puhaltimet ovat suuri mysteeri minulle. Kuulostavat erittäin hyvältä monenlaisessa musiikissa, mutta niiden soittaminen vaikuttaa jotenkin niin epämiellyttävältä. Kiinnostaa saksofoni ja klarinetti lähinnä. Mitään muuta en ole kosketellut, kuin huuliharppua ja huilua joskus koulunpenkillä.

Voiko huuliharpulla (Lee Oskar) leikkimistä mitenkään rinnastaa saksofonilla soittamiseen, vai onko se aivan eri maailmasta hengitystekniikan osalta? Meinaan vaan, että ehkä en ole tehty näitä soittimia varten. On astma, mutta ei se pahasti estä laulamista tai liikuntasuorituksia, mutta pienenä hidasteena taitaa olla. En osaa sanoa, koska tän kanssa aina elänyt ja paremmasta ei ole tietoa.

Miten teillä aloittaessa tuntui puhallinsoittimen käsittely? Tuntuiko, että happi ei riitä ja tuntuiko epälunnolliselta, vai tuntuiko heti "omalta", "tää on se"?

Tiedän, että hengitystekniikka ei ole hiottu ja huuliharpulla en ole paljon kerkenyt leikkimään - pitkälti juuri sen takia, kun tuntuu jotenkin niin luonnottomalle.

Huuliharppu on kyllä ihan erilainen soittaa kuin nuo puupuhaltimet joista on vähän kokemusta. Kyllä mulle foni ja klarinetti ovat tuntuneet aika luonnollisilta, vaikka aloitin molemmat vasta lähes viisikymppisenä. Oletko kokeillut nokkahuilua tai tinapilliä. Eivät nekään kyllä ansatsin ja puhalluksen osalta vastaa fonia tai klaraa, vaan vaativat rauhallisemman, varovaisemman puhalluksen.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Nikolai II
26.06.2011 10:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos aikoo tehdä huuliharpulla suunnilleen samoja asioita, kuin saksofonilla, on valittava kromaattinen huuliharppu.

Hengitystekniikaltaan huuliharppu on kokolailla erilainen siinä mielessä, että kun periaatteessa joka toinen ääni tuotetaan imemällä ilmaa sisään, ei henki lopu niin helposti.

Artikulaatiossa saattaa olla enemmänkin yhtätäisyyksiä. Hyvän äänen tuottamiseen huuliharpulla tarvitaan ihmiskropan ja pään resonanssionteloiden oikeanlaista hyödyntämistä, mikä käsittääkseni on oleennaista myös esim saksofonin soitossa ja laulussa. Lisäksi tulee käsien avulla "kupittaminen".

Luku sinänsä on sitten äänen vahvistaminen. Missään bändisoitossa ei ilman vahvistusta huuliharpulla pärjää.

Huuliharpun soittaminen vaatii myös jonkin verran teorian peruskäsitteiden omaehtoista soveltamista, koska oppimateriaali on kovin niukasti olemassa. Musikaallisuudella pärjää pitkälle.

Onnea vaan matkaan!

Nikolai II

Klezberg
26.06.2011 12:59:07 (muokattu 26.06.2011 13:03:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nikolai II:
Hengitystekniikaltaan huuliharppu on kokolailla erilainen siinä mielessä, että kun periaatteessa joka toinen ääni tuotetaan imemällä ilmaa sisään, ei henki lopu niin helposti.

No, mulle huuliharppu ei ainakaan ole tuossa mielessä helpompi kuin foni ja klara, pikemminkin päinvastoin. Ulospäin pystyn puhaltamaan aika pitkään, sisäänpäin vetämään vain hetken. En tiedä onko se oppimiskysymys.

Mutta ei kannata edes miettiä onko huuliharppu ja vaikka foni samanlaiset hengityksen kannalta. Ei ne ole. Ei edes foni ja klara ole, nokkahuilusta tai poikkihuilusta puhumattakaan. Soittimia pitää kokeilla itse, mielellään jonkun osaavamman ohjauksessa. Niin se selviää.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti