Muusikoiden.net
10.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MIDI: Akai EWI 4000S vai Yamaha WX5?
1
mwarsell
02.05.2011 18:01:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen etsinyt Yamahan BC3A breath controlleria, mutta ne ovat aika loppu. Mutta se ei kuulemma (tietenkään) ole niin responsiivinen kuin nämä yllämainitut controllerit. Olen keyboardmies, mutta jotenkin aina kiehtonut puhaltimet. Olisi kiva soittaa näitä esim. Tritonin MOSS boardin physical modelling woodwind -generaattorin kanssa.

Onko kokemuksia? Kumpaa näistä suosittelette? Olen lukenut Patchmanin vertailut, mutta haluaisin oikeita rl kokemuksia.

Klezberg
03.05.2011 14:23:15 (muokattu 03.05.2011 14:25:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mwarsell: Olen etsinyt Yamahan BC3A breath controlleria, mutta ne ovat aika loppu. Mutta se ei kuulemma (tietenkään) ole niin responsiivinen kuin nämä yllämainitut controllerit. Olen keyboardmies, mutta jotenkin aina kiehtonut puhaltimet. Olisi kiva soittaa näitä esim. Tritonin MOSS boardin physical modelling woodwind -generaattorin kanssa.

Onko kokemuksia? Kumpaa näistä suosittelette? Olen lukenut Patchmanin vertailut, mutta haluaisin oikeita rl kokemuksia.

BC-kontrollerit ja nuo muut värkit ovat ihan eri maailmasta. BC kytketään kiippariin ja sen avulla voidaan ohjata kiipparin soundeja puhalluksella. Siis soitetaan edelleen kiipparia, mutta polkimen, aftertouchin tai modulaatiokiekon sijasta tai lisäksi soundia ohjataan puhalluksella.

EWI:t, WX:t ja muut vastaavat ovat oikeita midipuhaltimia. Niiden kanssa ei kiipparia käytetä, vaan nuotit myös sormitetaan puhaltimella ja äänen alku ja loppu hoidetaan myös puhaltamalla. Kyseessä on siis ihan varsinainen midipuhallin. Hauskoja ja monipuolisia vehkeitä, mutta vaativat oman aikansa opetella niitä soittamaan, myös niiltäkin jotka jo soittavat puhaltimia.

EWI4000:ssa on oma sisäänrakennettu syntikka mukana, WX5 on pelkkä midiohjain. Ulkoisen syntikan, modulin tai softasynan ohjaamisessa midipuhaltimella on yleensä säätämistä, kun värkkien ja softien soundit on suunniteltu kiipparilla soitettaviksi.

Harvalla täällä on kokemusta sekä EWI:stä että WX:stä. Itselläni on WX7, Yamahan vanha malli. Enimmäkseen soitan mieluummin oikeita puhaltimia (opettelin soittamaan fonia, klarinettia ja poikkihuilua soiteltuani ensin noilla sähköpuhaltimilla).

Mulla on jossain jokin Yamahan BC-ohjain, kakkonen tai kolmonen. En aikoinaan innostunut mitenkään siitä. Mutten tiedä viitsinkö siitä luopuakaan, jos sille olisi jossain projektissa vielä käyttöä.

Digipuhaltimista ylipäänsä täällä on ollut vaikka kuinka paljon keskustelua, eniten otsikon Digitaalinen trumpetti alla. Ketjun nimestä huolimatta siellä on paljon tietoa ja kokemuksia näistä peleistä. Mutta näistä kiinnostuneita taitaa olla aika vähän Suomessa, ja keskustelu on aikaa myöten tyrehtynyt. En olisi itsekään jaksanut tähän vastata, mutta joku tönäisi virtuaalisesti kylkeen...

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
03.05.2011 18:38:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: BC-kontrollerit ja nuo muut värkit ovat ihan eri maailmasta. BC kytketään kiippariin ja sen avulla voidaan ohjata kiipparin soundeja puhalluksella. Siis soitetaan edelleen kiipparia, mutta polkimen, aftertouchin tai modulaatiokiekon sijasta tai lisäksi soundia ohjataan puhalluksella.

EWI:t, WX:t ja muut vastaavat ovat oikeita midipuhaltimia. ..

Minulla on EWI4000S, mutta ei minulla ole mitään lisättävää Klezbergin kertomukseen. Jos nämä alkaa kiinnostaa, niin olisi hyvä olla luontaista kiinnostusta 'säätämiseen' ja bonusta olisi atk tuntemus, mutta pelkästään englannin kielelläkin pärjää. Olen aika pitkälle suomentanut manuaaliakin, koska kielitaitoni on huono.

Minä en ole katunut ostostani vaikka en enää paljoa määrätyistä syistä soittelekaan. Minä käytän EWI:ssä trumpetinsormitusta (tai lähes sitä), koska sitä soitin aikaisemmin.

Patchmanin siivuilta löytyy aiheesta kaikki maan ja taivaan väliltä kunhan jaksa selailla. Sieltä löytyy myös mitkä Wind Controllerit sopii näiden puhaltimien kanssa. Ne eivät toimi perinteisen yksinkertaisesti törkkäämällä piuha Midi-liitäntään.
http://www.patchmanmusic.com/WindControllerBanks.html
Luettelo sivun alareunassa.

Sivuilta löytyy myös ääninäytteitä kustakin, mutta hiukan varauksella niiden laatuun suhtautuisin. Ne ovat ammattimiesten soittamia ja kuulostavat hienolta verrattuna siihen että itse niitä eka kerran räpeltää...saattaa olla että niitä on hieman manipuloitukin(?)

Mielenkiintoisia laitteita kuitenkin, eli saatoin kirjoittaa liian pessimistisesti. Kuten tuli esiin: otsikon "Digitaalinen trumpetti" alta löytyy minun alkuhaparointiani ja paljon muuta tietoa. Ko. ryhmä pitänee kaivaa, sillä se ei enää ole etusivulla...on vanhoja ryhmiä.

mwarsell
04.05.2011 09:05:24

Joo, luulen, että kävisi niin, että jos saan jostain tuon BC3a breath controllerin niin seuraavaksi haluaisin sitten sen Akain tai Yamahan WX5. Eli voisi kai suoraan kokeilla jompaa kumpaa noista.

Joku valitteli jossain Akain kosketusherkkiä (?) näppäimiä. WX:ssä kai ne painetaan aina ihan pohjaan? WX kuulemma helpompi?

Jostain tullut hirveä hinku puhaltaa :) oboe olisi tosi kiinnostava uusi soitin, mutta ovat aika kalliita eikä sen ostoa tai harjoittelua kannata kovin lonkalta päättää. Tosin kiinnostaa myös wind controllereiden midi mahdollisuudet.

Klezberg
04.05.2011 10:11:06

mwarsell: Joo, luulen, että kävisi niin, että jos saan jostain tuon BC3a breath controllerin niin seuraavaksi haluaisin sitten sen Akain tai Yamahan WX5. Eli voisi kai suoraan kokeilla jompaa kumpaa noista.

Joku valitteli jossain Akain kosketusherkkiä (?) näppäimiä. WX:ssä kai ne painetaan aina ihan pohjaan? WX kuulemma helpompi?

Jostain tullut hirveä hinku puhaltaa :) oboe olisi tosi kiinnostava uusi soitin, mutta ovat aika kalliita eikä sen ostoa tai harjoittelua kannata kovin lonkalta päättää. Tosin kiinnostaa myös wind controllereiden midi mahdollisuudet.

EWI-malleissa on semmoiset kosketuksen tunnistavat näppäimet, WX:issä semmoiset varrelliset läpät.

Toinen ero on, että WX:ssä on lehdykkä kuten klarinetissa ja fonissa, ja värkki tunnistaa suoraan lehdykän asennon. Puristus huulilla toimii suoraan ohjauksena vaikka vireelle.

EWI:ssä on kondensaattorianturi joka reagoi vain puristuksen muutoksille. Kun puristat, niin ohjaus muuttuu mutta palaa nollaan hetken päästä jos pidät saman puristuksen. Sillä voi tehdä vibraaton muttei esim. vapaasti ohjata virettä.

Toisaalta, EWI:n edullinen USB-malli voisi olla edullinen aloituspeli, jos haluaa nimenomaan midiohjainta ja käyttäisi sitä tietokoneen kanssa.

Sitten oikeista puhaltamista. Olin soittanut lapsena/nuorena nokkahuilua, sitten kitaraa ja koskettimia. Jossain vaiheessa löysin nuo midipuhaltimet, ja niiden innostamana hankin sitten lähes viisikymppisenä saksofonin ja sen perään noita muita. Kyllä niitäkin tuntuu oppivan soittamaan. Mutta oboen jätän rauhaan suosiolla.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
04.05.2011 16:54:39

Klezberg: EWI-malleissa on semmoiset kosketuksen tunnistavat näppäimet,

Onhan nuo oudot, mutta oppii käyttämään. En pitäisi niitä vaikeampana kuin nokkahuilua, jossa ei sormi saa koskettaa reikää silloin kun sen on oltava auki. Koskettimien herkkyyttä voi säätää. Esim. jos on kuivat kädet niin ne pitää säätää herkemmälle ja päivastoin. Minulla on hyvin kuivat kädet ja aina homma on toiminut. YouTubesta löytyy demoja.

EWI:ssä on kondensaattorianturi joka reagoi vain puristuksen muutoksille. Kun puristat, niin ohjaus muuttuu mutta palaa nollaan hetken päästä jos pidät saman puristuksen. Sillä voi tehdä vibraaton muttei esim. vapaasti ohjata virettä.

Kun hampailla puristellaan suukappaletta edestakaisin saadaan vibraatto. Vibraaton tehoa voi säätää erikseen. Virettä (ääntä taivuttaa) voi muuttaa liu-uttamalla oikean käden peukaloa kahta Bend-lautasta pitkin (Bend-Up ja Bend-Down). Niillä saa aikaiseksi myös vibraaton joko ylä- tai ala-suunnassa.

Vasemman käden peukalolla vaihdetaan oktaavia (oktaavirullat). Rullien vieressä on glide-kisko jota koskemalla voidaan soittaa legatossa. Legato suuruuden voi säätää etukäteen haluamakseen jopa glissandoksi asti.

Mutta oboen jätän rauhaan suosiolla.

Niin minäkin. En ole oboetta pitänyt edes kädessä, mutta aina kun näen oboistin joka ei soita niin se säätää suukappaleen lehdyköitä ;-/

Klezberg
04.05.2011 17:04:31

Baryton-B:
Kun hampailla puristellaan suukappaletta edestakaisin saadaan vibraatto. Vibraaton tehoa voi säätää erikseen. Virettä (ääntä taivuttaa) voi muuttaa liu-uttamalla oikean käden peukaloa kahta Bend-lautasta pitkin (Bend-Up ja Bend-Down). Niillä saa aikaiseksi myös vibraaton joko ylä- tai ala-suunnassa.

Joo, mutta pointtini oli että puristusta ei voi käyttää yleiskäyttöisen midiohjauksen tapaan, kun se on tehty vain vibraatolle.

Syntikoista löytyy noita säätörullia sun muita jo muutenkin, niiden takia ei kannata puhallinta hankkia.

Tässä siis oletukseni että jos kiipparin lisäksi hankkii puhallinohjaimen, niin siitä hakee nimenomaan uudenlaisia ohjausmahdollisuuksia (puhallus, puristus). Ja että värkki hankitaan ohjaamaan syntikoita eikä vain EWI:n omilla äänillä soitteluun. En ole esim. ollenkaan varma onko EWI:n puristusanturilla mitään käyttöä midin kautta.

Baryton-B
04.05.2011 21:19:50

Klezberg: Joo, mutta pointtini oli että puristusta ei voi käyttää yleiskäyttöisen midiohjauksen tapaan, kun se on tehty vain vibraatolle.

Syntikoista löytyy noita säätörullia sun muita jo muutenkin, niiden takia ei kannata puhallinta hankkia.

Tässä siis oletukseni että jos kiipparin lisäksi hankkii puhallinohjaimen, niin siitä hakee nimenomaan uudenlaisia ohjausmahdollisuuksia (puhallus, puristus). Ja että värkki hankitaan ohjaamaan syntikoita eikä vain EWI:n omilla äänillä soitteluun. En ole esim. ollenkaan varma onko EWI:n puristusanturilla mitään käyttöä midin kautta.

Ymmärsin, halusin vain tarkentaa miten EWI4000S sellaisenaan toimii. Ja toimii myös samoin, jos EWI kytketään midi-kaapelilla VL-70:n (tai XV-2020 ym.). Vibraatto saadaan aikaan myös puhallusvoimakkuutta vaihtelemalla, jota aika moni trumpetistikin (ja laulajat) käyttää. Silloin vaihtelee äänen voimakkuus. Minä tein trumpetilla vibraaton heiluttamalla sormilla (ranteella) kevyesti soitinta...mielestäni helpoin ja kaunein vibraattori, mutta se on makuasia.

hullu_koira
11.05.2011 16:33:01

Mainituista laitteista vain EWI 4000S on itselleni tuttu. Puristusanturi tosiaan toimii niin, että puristaminen lähettää pitch bend -signaalin ylöspäin ja vapauttaminen alaspäin. Pitch bend palautuu kummankin signaalin jälkeen takaisin nollakohtaan. Eli jos puristuksen ja vapautuksen välissä on aikaa, tapahtuu niin, että puristuksella taivutus menee ylös ja palaa sen jälkeen nollakohtaan ja vapautuksella menee alas ja palaa nollakohtaan. Tämä toimii kivasti vibraattokäytössä, mutta siitä ei tosiaan ole muuhun käyttöön hyötyä, niinkuin edellä on jo mainittu. Onneksi puristusvoimakkuus kuitenkin vaikuttaa pitch bendin laajuuteen. Laite lähettää tuon signaalin myös midin kautta ulos.

Oktaavirullien vieressä oleva glide-kisko lähettää myös CC-infoa. Sen voi määrittää lähettämään mitä tahansa CC-numeroa midin kautta. Hyvä puoli tuossa on se, että pelkän kosketuksen lisäksi anturi tunnistaa kosketuksen "voimakkuuden" tai pinta-alan (varmaankin vastuksen perusteella). Tätä olen itse käyttänyt niin, että olen vetänyt glide-kiskosta johtimen (ovelalla kuminauhavirityksellä ^_^) suukappaleeseen kiinnittämääni foliorenkaaseen. Näin saan lisäkontrollerin suukappaleeseen, joka lähettää CC-infoa huulen kosketuspintalan mukaan, vähän niinkuin ansatsia muuttamalla. Tätä olen käyttänyt esimerkiksi VL-70m-moduulin Tongue-parametrin ohjaukseen.

Itsessään EWIn sisäinen syntikka on ihan mukava laite. Se ehkä ole kaikkein monipuolisin virtuaalianalogisyna, mutta se on hyvin suunniteltu juuri puhallinkäyttöön. Hyvä puoli siinä on se, että midiä ei käytetä välissä. EWIn anturithan ovat todella tarkkoja, joten midin kanssa tietoa häviää aika lailla. Kun käyttää sisäistä synaa, esimerkiksi puhalluksen ja äänen suhde toisiinsa on todella välitön. Tämä ilmenee esimerkiksi siinä, että hyräileminen puhaltaessa vaikuttaa syntetisaattorin ääneen. Itse asiassa hyräilty nuotti vaikuttaa tavallaan amplitude-modulaation tapaan suoraan ääneen. Kyllähän tuo midin kauttakin jotenkin toimii, mutta koska resoluutio on paljon alhaisempi, eri korkuiset äänet eivät kuulu oikein synan "läpi". Tuon ominaisuuden hoksaaminen oli melkoinen positiivinen yllätys.

Baryton-B
11.05.2011 19:07:26

hullu_koira: Oktaavirullien vieressä oleva glide-kisko lähettää myös CC-infoa. Sen voi määrittää lähettämään mitä tahansa CC-numeroa midin kautta. Hyvä puoli tuossa on se, että pelkän kosketuksen lisäksi anturi tunnistaa kosketuksen "voimakkuuden" tai pinta-alan (varmaankin vastuksen perusteella). Tätä olen itse käyttänyt niin, että olen vetänyt glide-kiskosta johtimen (ovelalla kuminauhavirityksellä ^_^) suukappaleeseen kiinnittämääni foliorenkaaseen. Näin saan lisäkontrollerin suukappaleeseen, joka lähettää CC-infoa huulen

Kiitos vinkistä. Minä ole korottanut glide-kiskoa siten, että peukalon pää koskettaa siihen. Ilman apuja kisko on hitusen huonossa kohtaa, koska niiden oktaavirullien kanssakin on ihan tarpeeksi hommia.

Tein silloin alkuaikoina EWI:stä kotisivut, mutta keskeneräiseksi nekin jäi ja päivitystä ei ole tullut tehtyä. Sieltä kuitenkin selviää ääninäyttein mitenkä EWI:n alkuperäisiä ääniä muokkasin lähemmäksi oikeita soittimia. Ostin minä Matt Traumin lisä-äänetkin, mutta yhtään niistä en kelpuuttanut äänipankkiini. Ei ne niin hyviä olleet mitä Patchmann sivuilta saa käsityksen...tai no jos kaipaa kaikennäköisiä ihme- ja aaveääniä.
http://www.kolumbus.fi/baryton/harrastusket/musiikki/indexewi.html

Baryton-B
20.05.2011 22:37:05

Piti vielä sanomani kun tota EWI4000s tänään pitkästä aikaa kokeilin. Sen ääniä voi muokata UniQuest ohjelmalla. Ääniin voi muokata myös vibraaton, eli kyllä mahdollisuuksia löytyy. Tällainen vibraattori on kuitenkin konemainen, koska se on samanlainen äänen alusta äänen loppuun. Minusta kuulostaa parhaalta jos äänen alussa on ennen vibraattoa lythyt pätkä suoraa ääntä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti