Muusikoiden.net
03.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 20 v. vanhat klarinetin lehdet ..
1
peteihis
07.04.2011 23:19:39 (muokattu 08.04.2011 00:18:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hah.. Tätä ei oo kyllä ikinä kukaan kokeillu:

"Ullakolta lailla Rautavaran Tapion.. " -- elikkäs siis ihan omasta kirjahyllystä, männä viikolla, poimin pitkästä aikaa käsiini klarinetin, jolla tiedän oman kummisetäni viihdyttäneen suuria ihmismassoja joskus 1950 luvulla..

Onks kellään kokemusta näitsä iki-iki-iki-vanhoista ruokolehdistä?

Klaneetilaukussa tosiaan oli puolen tusinaa ihan koskematonta lehteä siistissä paketissa. Ihan siellä minne mä ne joskus melkein 20 v sitten itse jätin (ei siis -50 luvulla).

Enhämmä enää saanu siitä ääntä irti ollenkaan, mutta hassua oli huomata, että ne lehdet oli ihan kivi-kovia. -- Vielä hassumpaa, että kun oli aikansa lätränny yhtä lehteä hanan alla, niin siitä sai jo jonniillaisen äänen irti.. Tosin kyllä se lehti tuntui imevän sitä vettä nin peevelisti, että itteltä loppu jo usko .. :D

---

Niin muuten mainittakoon, että ko. klaneetii on mitä ilmeisimmin ns. "böhmiläinen karinetti". -- Elikkäs siis se malli joka lienee kansan keskuudessa päässyt jostain syystä yleistymään kaikista eniten... (vrt. Kissalan Aapeli)

Murgo
08.04.2011 08:43:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Vintage-lehdet" taitavat suuressa maailmassa olla jonkinlaisessa huudossa "ennen oli kaikki paremmin"-porukan keskuudessa ainakin fonipuolella, eli jossain E-Bayssa myymällä noista voisi ehkä jonkun euron saadakin jos ovat jotain tunnettua merkkiä.

Jos meinaat itse soitella niin lata vaikkapa 10 minuutiksi vesilasiin niin luulisi notkistuvan. Tosin jos kummisetä oli ammattiklarinetisti niin saattaapa hänen käyttämänsä suukappale-lehtiyhdistelmä olla hieman haasteellinen aloittelevan/pitkään treenaamatta olleen ansatsille eli ehkä kannattaa ostaa ihan uusia, hiukan pehmeämpiä lehtiä aluksi.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
peteihis
08.04.2011 08:55:45 (muokattu 08.04.2011 19:25:42)

No ei ollu ammattilainen. Nuorena miehenä rymysi lähiseutujen tanssilavoja isän kanssa samassa orkesterissa, kunnes muutti kaupunkiin. Nykyään soittelee enempi vaan mökkihaitaria.

Klarinetin suukappaletta oli jokus joku fonisti vielä "suuressa viisaudessaan" vuoleskellut vähän enemän oman makunsa mukaiseksi. Lopputuloksesta voi varmaan olla monta mieltä ...

EDIT:

Tarkistelin tuossa... Yksi rispaantunut Rico V-2 (lienee-80 luvulta), puolen tusinaa Vandorenia (ilmeisesti 60 luvulta) ja yksi jotain-Cane, jonka leima on vähän suttaantunut ja sitä on näköjään "trimmattu" (elikkäs on soittokelvoton). Kaikki nuo ovat ilmeisesti olleet käytössä, mutta pari noista Vandoreneista näyttää ihan ehjiltä. -- Ovat kaiketi säilyneet, kun eivät olleet ihan helpoimpia soitettavia. Ricoja joskus puhalsin mäsäksi aika monta :)

Ihan viihdyttävä video löytyi muuten Vandoreilta: http://www.vandoren.fr/fr/ANIM/index.html

Sax-pappa
08.04.2011 09:33:09

peteihis: No ei ollu ammattilainen. Nuorena miehenä rymysi lähiseutujen tanssilavoja isän kanssa samassa orkesterissa, kunnes muutti kaupunkiin. Nykyään soittelee enempi vaan mökkihaitaria.

Klarinetin suukappaletta oli jokus joku fonisti vielä "suuressa viisaudessaan" vuoleskellut vähän enemän oman makunsa mukaiseksi. Lopputuloksesta voi varmaan olla monta mieltä ...

Tuon laukun sisältöä taidettiin viimeksi päivittää joskus -80 luvulla allekirjoittaneen toivomusten mukaisesti, kun olin edelliset lehdet jo puhaltanut mäsäksi -- Kyllä niiden lehtien pitäisi olla suht helppoja. :)

Mikäs on lehtien merkki ja vahvuus? Entäs tuo suukappale? Ai niin mutta sehän onkin vuoleskeltu, joten voi olla ihan mitä tahansa.

peteihis
09.04.2011 13:18:09 (muokattu 09.04.2011 15:18:35)

Noista vanhoista Vandoreneista puuttuu paksuusmerkintä.

Mutta eipä hätää: Kävin musakaupasta uuden Vandoren 1.5 (kuulemma tuommoista suositellaan aloittelijalle.) Nuo vanhat on jonkin verran paksumpia.

Ei ensin oikein onnannu uudellakaan lehdellä, mutta sitten huomasin, että yksi korkeimpien äänten läpistä ei sulkeutunut ollenkaan. Sen kun sain kuntoon niin asteikko irtosi kokonaisuudessaan ihan entisellä helppoudella.

Tuo ohuempi lehti kuulosti mun mielestä jotenkin saxofonimaiselta, niin vaihdoin kokeeksi (jo valmiiksi kostutetun) 60-luvun lehden siihen: Hiukan vaikeampi matalissa äänissä, mutta soundiltaan jotenkin "siistimpi". Tällä vanhalla tuntui korkeimmat äänet oktaaviläpän takaa irtoavan jopa helpommin kuin tuolla uudella.

Ylemmässä putkessa tuntuu joku paikka vielä vähän pohisevan, mutta en nyt ihan heti löytänyt mitään yhtä tiettyä syyllistä siihen... Läppien "tyynyt" tai miksi niitä nyt sanotaan lienevät hiukan väsähtäneet. On tietääkseni alkuperäiset tai sitten kerran vaihdetut (yhtä lukuunottamatta, jonka hajottuaan itse korvasin pahvilapulla joskus 70-luvun lopulla). :)

Tietääkös joku tosta klarinetista jotain? Mun tietääkseni tuo on jostain 1950-luvun puolelta. Merkinnät on jokseenkin tällaset:

MOENNING
GEBRÜDER MÖNNING
MARKNEUKIR(HEN
* * *
GRAND PAIX
PARIS

Tämä sama on sekä ylemmässä läpällisessä putkessa että kellossa. Läpällisissä putkissa on lisäksi selkäpuoelella merkintä "1524".

Tuo pariton sulkumerkki ei ole minun tekemäni kirjoitusvirhe vaan puuhun painetussa leimassa todellakin näyttää lukevan noin. Myöskään tuosta "PAIX" sanasta en ole ihan varma. Leimasin näkyy pompanneen siinä kohtaa hieman ja jälki on puun syihin yhdistettynä aika suttu.

EDIT: Sen sulkumerkkin täytyy tietenkin olla C-kirjain - fontti vaan on vähän outo...

Klezberg
09.04.2011 17:49:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1.5 vahvuuden lehti on sen verran ohut että rako taitaa mennä kiinni ja ääni leikkautuu, siitä se tulee se terävyys. Toinen juttu on että liian ohuilla lehdillä tahtoo jäädä alavireiseksi varsinkin putken yläpäässä, ainakin minulla ja minun klarineteilla.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
BbAnni
09.06.2011 11:58:51

Mutta eipä hätää: Kävin musakaupasta uuden Vandoren 1.5 (kuulemma tuommoista suositellaan aloittelijalle.) Nuo vanhat on jonkin verran paksumpia.

"Vanhemmalle" alottelijalle passaa ihan hyvin jäykemmätkin lehdet. Yleesä ainakin ite suosittelen nuin löysiä vaan ala-asteelaisille alkuun, aikuiset kun osaa jo tuon "hampaiden kiristyksen" ;).

Ylemmässä putkessa tuntuu joku paikka vielä vähän pohisevan, mutta en nyt ihan heti löytänyt mitään yhtä tiettyä syyllistä siihen... Läppien "tyynyt" tai miksi niitä nyt sanotaan lienevät hiukan väsähtäneet. On tietääkseni alkuperäiset tai sitten kerran vaihdetut (yhtä lukuunottamatta, jonka hajottuaan itse korvasin pahvilapulla joskus 70-luvun lopulla). :)

Soittamista helpottaa aina pitävät tyynyt, ts. ne eivät fuskaa ilmaa vaan painuvat tiiviisti kiinni. Äänet syttyvät helpommin, tai ainakin vähemmällä puhkumisella ja puristuksella. Jos innostaa niin kannattaa käyttää pilliä jollain puhallinsoitinkorjaajalla arviota varten. Tyynyjen vaihto maksaa tietty ja voi olla että vanhoihin pilleihin on vaikeampi saada justiisa sopivia tyynyjä. Mutta voisin kuvitella jotta se pahvilappu saattaa aavistuksen päristä siellä tyynyn korvikkeena :).

Mönningiä on tainnu joskus tulla vastaan lähinnä tuolla musiikkikoulujen/bändien lainapilleissä, vanhoja ja kaltoin kohdeltuja yksilöitä monesti (ts. huollot jätetty piiiitkäksi aikaa väliin). Ja puinen soitinhan "pilaantuu" vanhetessaan jos sillä ei soiteta. Vie pitemmän aikaa saada siihen ns. kuivan kauden jälkeen taas sointi ja klangi. Tarttee yleesä sopivaa ilmankosteutta säilytyksessä ja ahkeraa soittoa sopivan pienissä annoksissa. PAIX taitaa olla PRIX. Ja 1524 viitannee rekisterinroon.

Mutta iloisia soittohetkiä joka tapauksessa sinne suuntiin!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti