Muusikoiden.net
09.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oboe kysymyksiä
1
peteihis
03.04.2011 23:14:49 (muokattu 05.04.2011 01:42:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro.

Pitäs hommata sukulaistytölle oboe. Voisihan sitä vaan ostaa silmät ummessa Yamahan aloittelijamallin, mutta olisi silti mukavaa, jos joku kertoisi perusasiat, oboiden ympärillä leijailevasta sanastosta tai lähettäisi linkin jonnekin missä nää on selitetty insinöörikielellä (=mielellään kuvien kanssa):

Mitä ovat
- simplified conservatory system
- conservatoire system
- semi-automatic
- semi-automatic octave keys
- full automatic octave key system
- french fingering (ja se toinen/ne toiset vaihtoehto/-dot)
- "Standard" Oboe
- alternate F
- low Bb resonance key
- trill keys for Ab/Bb, C/C#, C/D.
- double G# key, left hand F key, fork F resonance..
- A-G with finger- holes

.. On näitä kaiketi lisääkin, mutta tollasta löyty Thomannin esittelyteksteistä noin pikapläräyksellä. Suurin osa tietysti sen hintaluokan vehkeistä, ettei tuu tässä vaiheessa kysymykseen, mutta kysynpähän silti taustoiksi :)

Ja sitten pari käytännön kysymystä:
- Liikkuuko käytettyjä ja jos niin missä? Ainakaan M-netin torilla ei näyttänyt olevan yhtään oboe aiheista tekstiä.
- Mikälaiseen budjettiin kannattaa varautua, että saa käyttökelpoisen?
- Minkäslainen se ...ööh... "suukappale"(vai miksi sitä sanotaan) pitäisi olla? Tuolla näkyy olevan tarjolla "Rohr für Oboe" eri kovuuksisia ja eri merkkisiä. -- Ja arvatenkin niitä saa olla pari kappaletta varalla aloittelijalla (kohta 11 v).

EDIT:
Löysin sittemmin tämän http://www.thomann.de/fi/onlineexpert_133.html

Helepotti hiukkasen -- tai siis aika paljonkin, mutta kotimaankielinen alustus olisi edelleenkin erinomaisen tervetullut. :)

Ondine
05.04.2011 07:39:22

Kysy ehdottomasti joltain paikalliselta oboistilta (musiikkiopisto? orkesteri?) Ne tietää onko tarjolla käytettyjä soittimia ja millaisia. Ja suukappaleet eli röörithän pitää tehdä itse, tai siis opettaja varmaan tekee aluksi. Ei aloittelijalle kannata ostaa jotain Thomannin ankeaa sumutorvea. Käy myös Suomen oboe- ja fagottiseuran SOFSin sivuilla.

peteihis
05.04.2011 17:02:26 (muokattu 05.04.2011 17:04:57)

Jep. Plikan kotipaikkakunnalla musiikkiopiston oboekontakti on jo tiedossa ja siihen tossa päädyttiin, että kyselevät sieltä lisää. Ilmeisesti pläni olisi yrittää päästä liikkeelle "liisinki oboella". Lupasin joutilaampana tehdä tätä alkukartoitusta ja yllätyksiähän tämä kenttä kieltämättä on täynnä. -- Mielenkiintoista kylläkin. :)

Meikäläistä tietysti kiinnostaa nuo tekniikkapuolenkin asiat, joita listasin tossa alussa.

aaki
06.04.2011 17:07:48

Noista oppilasmalleista Yamahan puinen oppilasmalli taitaa olla kaikista käyttökelpoisin. Itse suoritan kyseisellä soittimella tällä hetkellä toisen asteen ammattiopintoja (joo joo, pitäis se ammattimalli hankkia mutta kun ei ole rahaa) ja ihan kelvollisesti olen pärjännyt.

Yamahan etuja on mm seuraavat asiat:

-Kyseisen mallin oppilasmallit on kohtuullisen tasalaatuisia, eli kauhean huonoja yksilöitä ei kyseisen merkin oppilasmalleista löydy. Tietysti soitin täytyy antaa jonkun ammattilaisen kokeiltavaksi, jotta siitä löytyisi mahdolliset epävireisyydet, puussa olevat railot josta soitin voi lähteä halkeamaan ja muut ongelmat ennen ostopäätöstä, mutta kuitenkin turvallinen valinta joka tapauksessa.
-Yamahalla voi suorittaa vaikka musiikkiopiston päättötutkinnon tai jatkaa ammattiopintoihin, koska kyseisellä soittimella kolmiviivaiset äänet ovat kevyitä puhaltaa, toisekseen kaikissa oppilasmalleissa ei ole koneisto edes suunniteltu siihen, että niillä voisi soittaa kolmiviivaisetkin äänet. Kaikissa oppilasmalleissa ei myöskään pysty soittamaan pientä b:tä, eli skaala ei riitä myöskään alaspäin.
-Helpposoittoisuus on aloittelijalle ensiarvoisen tärkeää. Itse olen soittanut niin ruokottoman huonoilla oppilasmalleilla, että joistain tekniikkavirheistä oppiminen on ollut vuosien prosessi. Yamaha on melko kevyt puhaltaa, ja kevyt myös noissa aiemmin mainituissa ylä-äänissä.

peteihis
07.04.2011 22:54:07 (muokattu 08.04.2011 08:47:49)

aaki: Noista oppilasmalleista Yamahan puinen oppilasmalli taitaa olla kaikista käyttökelpoisin.

No juu ... :)

Mulle on ennenkin tullut se mielikuva Yamahan soittimista, että se helpposoittoisuus ja teollinen valmistettavuus on onnistuttu niissä jollain kummankonstilla yhdistämään. (Tosin esim. Yamahan hallpis akustiset kitarat pruukkaavat ruveta mutruilemaan aina seuraavan talven helmikuussa, mutta niin tekee useimmat muutkin. Olen sitä vastaan varustautunut viiloin ja vasaroin)

Itse suoritan kyseisellä soittimella tällä hetkellä toisen asteen ammattiopintoja

Satutko muistaan, mikä se Yammun malli on mikä sulla on? Esim. (yllätys-yllätys) T-mannisen oboe-kaupassa taitaa tällä hetkeä olla noin 4 eri Yamaha-oboeta tarjolla -- Sitten kun kattelee Yamahan kotisivuja niin niitä malleja onkin enemmän mutta ne ovat enimmäkseen eri malleja kuin Thomannilla tarjolla olevat.

aaki
08.04.2011 20:33:26

peteihis: Satutko muistaan, mikä se Yammun malli on mikä sulla on? Esim. (yllätys-yllätys) T-mannisen oboe-kaupassa taitaa tällä hetkeä olla noin 4 eri Yamaha-oboeta tarjolla -- Sitten kun kattelee Yamahan kotisivuja niin niitä malleja onkin enemmän mutta ne ovat enimmäkseen eri malleja kuin Thomannilla tarjolla olevat.

Tuo malli on, ainakin soittimen puussa olevan kaiverruksen mukaan. Soittimeni on hankittu jostain suomalaisesta kaupasta entisen soitonopettajani kautta hintaan noin 2500 egeä ja täysin käyttämätön oli siis.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_yob431_oboe.htm

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti