Muusikoiden.net
10.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erik the Flute Maker (& Bamboo Sax)
1
Hillboy
18.12.2010 12:39:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes! Ei näkyny tästä äijjästä olevan mtn juttua täällä, niin aattelin ketjusen alottaa.

Kaveri näytti Youtubesta videon absoluuttisen hullusta huiluntekijästä..

http://www.youtube.com/watch?v=f51yPfhQZn8

Mmutta jotenkin kävi niin, että rakastuin aivan totaalisesti äijjän bamboo saxeihin. Onko kellään kokemusta ko. tai vast. vempeleistä. Pystyiskö tällainen täysin noviisi alkaa soittelemaan tollasella esim. "altto bambu saxilla"? (alttofonia oon kyllä kokeillu)

http://www.eriktheflutemaker.com/Bamboo_Saxes.htm

Terv. Lauri :)

"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Klezberg
19.12.2010 11:38:17 (muokattu 19.12.2010 11:40:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy:
Mmutta jotenkin kävi niin, että rakastuin aivan totaalisesti äijjän bamboo saxeihin. Onko kellään kokemusta ko. tai vast. vempeleistä. Pystyiskö tällainen täysin noviisi alkaa soittelemaan tollasella esim. "altto bambu saxilla"? (alttofonia oon kyllä kokeillu)

http://www.eriktheflutemaker.com/Bamboo_Saxes.htm

Terv. Lauri :)

Nuo näyttävät minusta aika samantapaisilta kuin Xaphoon, Wooden sax ja mitä muita niitä on. Niistä on ollutkin täällä keskustelua. Oma kokemukseni on, että tämmöiset yksinkertaiset (koneistottomat) puupuhaltimet ovat vaativampia soittaa kuin nykyaikaiset koneistolliset vastaavat, varsinkin vireen osalta.

Olen aikaisemmin nähnyt netissä kuvia käyristä bambufoneista ( esim. http://www.dunum.ch/en/online-shop. … e.tpl&product_id=368&category_id=27 ), ja luulin nytkin ensin että tässä olisi niistä kysymys. Ainakin pikavilkaisulla nämä näyttivät olevan suoria mikä varmaan onkin tukevampi ratkaisu.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Hillboy
19.12.2010 13:12:06

Klezberg: Nuo näyttävät minusta aika samantapaisilta kuin Xaphoon, Wooden sax ja mitä muita niitä on. Niistä on ollutkin täällä keskustelua. Oma kokemukseni on, että tämmöiset yksinkertaiset (koneistottomat) puupuhaltimet ovat vaativampia soittaa kuin nykyaikaiset koneistolliset vastaavat, varsinkin vireen osalta.

Okei... mutta johtuuko se juuri siitä, ettei ole läppiä vai mistä? Joku sanoi muistaakseni juuri tällä foorumilla, että xaphoon on jo suukappaleen takia vaikea. Siinä ei kai ole fonin suukappale vaan joku omanlaisensa viritys... ? Mitenkähän noilla onnistuu muista sävellajeista soitto, kuin tuosta Bb duurista? Onkohan sormitukset yhtään samanlaiset, kuin esim nokkahuilussa?

Klezberg
19.12.2010 13:17:25

Hillboy: Okei... mutta johtuuko se juuri siitä, ettei ole läppiä vai mistä?

Koneistollisissa puupuhaltimissa on oma reikä joka puolisävelaskelelle, ja reikien koot ja paikat on laitettu vireen ja soundin kannalta optimipaikkaan. Koneistolla sitten hoidettu että soitto käy helposti.

Joku sanoi muistaakseni juuri tällä foorumilla, että xaphoon on jo suukappaleen takia vaikea. Siinä ei kai ole fonin suukappale vaan joku omanlaisensa viritys... ?

Minä olen ainakin kirjoittanut niin. Fonin ja klaran suukappale on suippo ja siihen verrattuna xaphoon tuntuu kuin laittaisi halon suuhun. Mutta eihän se välttämättä mitään haittaa, varsinkaan jos ei ole noita soittanut aikaisemmin.

Mitenkähän noilla onnistuu muista sävellajeista soitto, kuin tuosta Bb duurista? Onkohan sormitukset yhtään samanlaiset, kuin esim nokkahuilussa?

Onhan ne toki vähän samanlaiset mutta eivät täsmälleen samat kumminkaan.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Hillboy
19.12.2010 13:32:29

Klezberg: Koneistollisissa puupuhaltimissa on oma reikä joka puolisävelaskelelle, ja reikien koot ja paikat on laitettu vireen ja soundin kannalta optimipaikkaan. Koneistolla sitten hoidettu että soitto käy helposti.

Onhan ne toki vähän samanlaiset mutta eivät täsmälleen samat kumminkaan.

Niin joo, tietenkin :)
Hmmmm... liekö siinä sitten mtn järkeä hankkia moista vekotinta. Vvaikka toisaalta. Jos soitto alkaa sujua ( Bb-duurissa :D )ja tuosta innostuu, niin eiköhän sitten olisi matalampi kynnys hankkia ihan oikea saksofoni... ?

Minä olen ainakin kirjoittanut niin. Fonin ja klaran suukappale on suippo ja siihen verrattuna xaphoon tuntuu kuin laittaisi halon suuhun. Mutta eihän se välttämättä mitään haittaa, varsinkaan jos ei ole noita soittanut aikaisemmin.

Joo, sun kirjoitusta oon sitten varmaan lukenu. Mutta noissa Erikin pilleissä mahtaa olla "ihan oikea" fonin suukappale, vaiko... ? Alttofoni mulla on ollut pari kolme viikkoa joskus kokeilussa, muttei silloin ollut aikaa kitaranvenkutuksen ja kouluhommien lisäksi alkaa uutta soitinta opettelemaan... vvaikka olisin kyllä halunnut.

Klezberg
19.12.2010 13:37:33

Hillboy: Niin joo, tietenkin :)
Hmmmm... liekö siinä sitten mtn järkeä hankkia moista vekotinta. Vvaikka toisaalta. Jos soitto alkaa sujua ( Bb-duurissa :D )ja tuosta innostuu, niin eiköhän sitten olisi matalampi kynnys hankkia ihan oikea saksofoni... ?

Mä näen tämmöiset kyllä eri soittimina kuin foni. Tuskin tuon soittamisesta on enempää apua fonin soittoon kuin vaikka nokkahuilusta.

Joo, sun kirjoitusta oon sitten varmaan lukenu. Mutta noissa Erikin pilleissä mahtaa olla "ihan oikea" fonin suukappale, vaiko... ?

Joo, voi olla, en katsonut.

Sirgtr
19.12.2010 16:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä näen tämmöiset kyllä eri soittimina kuin foni. Tuskin tuon soittamisesta on enempää apua fonin soittoon kuin vaikka nokkahuilusta.

Joo, voi olla, en katsonut.

Soittelen tenorifonia. Hankin joku vuosi sitten mielenkiinnon vuoksi Xaphoonin ja kokemuksen perusteella olen kyllä Klezbergin kanssa samaa mieltä, että tuskin tuon tyyppisistä vimpaimista on apua tai johdatusta oikean fonin soittoon. Ainakin Xaphonin vire on toivottoman herkkä ansatsille, siinä mielessä soveltuu hyvin lähipiirin rääkkäämiseen. Jos tuntee vähääkään vetoa fonin soittoon niin mieluummin vaikka Thomannin oikea halpisfoni kuin joku bamboo, kallis lelu.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti