Muusikoiden.net
10.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Trumpetin ostoa suunnittelemassa Isän kanssa.
1
Hannah97
24.11.2010 15:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Oon 1997- syntynyt tyttö, joka on soittanu pari vuotta sitten trumpettia, n. vuoden. Lopetin sen takia, koska olin iha uupunut harjotteluun.
Nyt on taas kiinnostus heränny ja iskäki on alkanu suunnitella trumpetin soittoa, jos vaikka alettais kotona harrastemielessä soittelemaan.
En muista enää kunnolla trumpetin soitosta asioita, ja ongelma on nyt se, että :
Mitä eroa on Bb- trumpetissa ja C-trumpetissa? Onko Thomannilla oikeanlaista? Minkälainen trumpetti sopii isälleni ja minulle? Oltiin löydetty joku sivu jossa myytiin.. Kai C-trumpetti ja jotain ohjeita miten alottaa, mutta koskaanhan ei osaa olla varma.
Jos hankkii trumpetin, mitä siihen pitää ostaa ainakin venttiilirasvan lisäksi?
Jotain trumpetteja oon selaillu Thomannilla, sekä iskä myös. Sitten jossain puhuttiin Boehmin trumpetista. Itse soitin jotain trumpettia, kolmi ventiilistä mutta laatikossa luki Clarinetti. Jos joku viitsisi kertoa minkälainen trumpetin tapainen puhallinsoitin harrastukseksi sopii, niin kiitoksia todella.
Onko suomalaisia trumpetti merkkejä?

( Anteeksi hiukan sotkuinen tekstitapa )

Baryton-B
24.11.2010 22:52:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannah97: Hei!
Oon 1997- syntynyt tyttö, joka on soittanu pari vuotta sitten trumpettia, n. vuoden.

Mihinkäs sen trumpetin olet hukannut?

Mitä eroa on Bb- trumpetissa ja C-trumpetissa? Onko Thomannilla oikeanlaista?

Minä suosittelisin Bb-vireistä, sillä niitä käytetään eniten. Eli soittokuntien ja puhallinyhtyeiden nuotit ovat kirjoitettu sille. Muun vireisiä käytetään pääasiassa sinfoniaorkestereissa kakkos-, kolmos- ym. soittimena.

Minkälainen trumpetti sopii isälleni ja minulle?

Samanlainen molemmille, sillä ei ole olemassa nuorten tai vanhojen malleja. Yhtä vaikeita kaikki. Jotkut ovat ostaneet lapsilleen ns. minitrumpetin, mutta minusta se on virhe. Mitä pienempi vaskisoitin niin sitä vaikeampi (esim. piccolotrumpetti tjms.).

Jotain trumpetteja oon selaillu Thomannilla, sekä iskä myös.

Jos on mahdolista niin ekaksi kannattaisi etsiä _hyvä_ opettaja ja hän voisi neuvoa trumpetin valinnassa. Kannattaa miettiä myös vanhan ostoa. Thomannin ostoihin tulee aina 20 euroa rahtikuluja.

Jos aikoo itse opiskella, niin kannattaa selata netistä kaikki mahdollinen tieto ansatsista, jotta ei ajautuisi väärille tavoille ja tuhoaisi huulensa liikaa painaen niitä suukappaletta vasten.

Onko suomalaisia trumpetti merkkejä?

Ei

Täällä on paljon viisaita neuvojia ja ne on kaikki omasta mielestään oikeassa ;-)

Hannah97
25.11.2010 08:11:07 (muokattu 25.11.2010 08:13:24)

Sillon, olin nelos luokalla niin into ei vaan riittäny. Kiitos neuvoista todella paljon Baryton-B

avain
26.11.2010 13:07:26

Baryton-B antoikin jo hyvän vastauksen. Ostettaessa kannattaa olla mukana todellakin opettaja tai pitempään soittanut trumpetisti, joka ymmärtää trumpeteista.mm. vireisyys, toimivuus (venttiilit, trikkerit)
Ja jos saa kokeiltavaksi niin kannattaa sekin kiikuttaa em. henkilöille varsinkin jos on ostamassa käytettyä. Käytetyistä löytyy myös hyviä soittimia ja kohtuu hintaan.
Uusista n, 500e Esim. Yamahan 4335 on hyvä ja tasalaatuinen, jolla pärjää pitkälle, jos intoa riittää, myös Jupiterilta löytyy hyviä oppilasmalleja.
Puhdistussarja kannattaa ostaa n. 15e, jossa mukana puhd.vaijeri, suukappaleharja ja venttilipesäharja.
Ja tietenkin se hyvä opettaja, joka ainakin alkuun on kultaakin kalliimpi, ettei mene soitto "väärille raiteille" joka on hankalampi oikoa myöhemmin.

EI HAITAA VAIKKA MOLEMMAT ON TORVIA,PÄÄASIA ETTÄ SOI!
Hannah97
27.11.2010 11:49:28

Selvä. Kiitoksia Avain.
Mulla on tuolla joku levy, ja vihko missä on kunnon nuotit ja lähes joka päivä päristelen niien laulujen mukaan. Kiitoksia neuvoista.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti