Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuotteja alttosaxofonille
1
MKH 39
17.11.2010 14:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloittanut jokin aika sitten alttosaxofonin soiton, tai siis aloittanut opettelun. Käytössä on erilaisia harjoitusvihkoja. Kuitenkin haluaisin välillä soittaa tiettyjä kappaleita. Niiden nuotit erilaisissa kirjoissa on tietysti pianolle, eivätkä näinollen sovi es- vireiselle.
Onko olemassa joku yksinkertainen menetelmä tai tietokoneohjelma, jolla voi transponoida pianonuotit alttosaxofonille sopivaan äänilaan, vai mikä on ongelman ratkaisu?

Sax-pappa
17.11.2010 14:33:55

MKH 39: Olen aloittanut jokin aika sitten alttosaxofonin soiton, tai siis aloittanut opettelun. Käytössä on erilaisia harjoitusvihkoja. Kuitenkin haluaisin välillä soittaa tiettyjä kappaleita. Niiden nuotit erilaisissa kirjoissa on tietysti pianolle, eivätkä näinollen sovi es- vireiselle.
Onko olemassa joku yksinkertainen menetelmä tai tietokoneohjelma, jolla voi transponoida pianonuotit alttosaxofonille sopivaan äänilaan, vai mikä on ongelman ratkaisu?

Yksinkertaisin ratkaisu yksin soittaessa on tietysti se, että soitat vain suoraan nuotista etkä välitä siitä, että se soi eri sävellajissa. Sitten jos soitat säestäjän kanssa tai muiden kanssa yhdessä täytyy nuotit transponoída. Kaikki nuotinnusohjelmat osaavat tämän tehdä, mutta ensin täytyy saada nuotit syötettyä ohjelmaan. Tähän löytyy sitten ratkaisuja oman kukkaron paksuuden mukaan käsin syöttämisestä nuottien skannaukseen.

Aki205dg
17.11.2010 14:40:38

Musiikkiliikkeet myyvät nuotteja C-, Eb- ja Bb-vireisille soittimille transponoituina, ja monet nuotinkirjoitusohjelmat transponoivat napin painalluksella.
Silti halvin, nopein ja tulevaisuudessa varmasti hyödyttävä kyky on opetella transponoimaan ihan itse. Eli jos transponoit itsellesi, kaikki äänet ja sointumerkinnät siirtyvät pienen terssin alaspäin (C->A, Fm11-9->Dm11-9 och så vidare...), ja pienen terssin ylöspäin jos transponoit C-vireiselle säestäjällesi. Hyvä tapa treenata on hankkia tyhjää nuottipaperia, ja transponoida sille jokin biisi joka löytyy nuoteilta. Kun tarpeeksi tekee sitä paperille, oppii sekä transponoimaan mistä tahansa mihin tahansa sävellajiin että tekemään sen päässään. Plus samalla tulee nuotinkirjoituskäsialaa treenattua ja nähtyä paljon biisejä ja kadensseja joita varmasti tulee eteen soittaessa.

Se on risti jonka jokainen puhallinsoittaja joutuu kantamaan, meinaan transponointi, ja monessa proggiksessa "ja sit hei jos sä soittaisin tähän b-osan taustalle jotain!" "mitä jotain sais olla?" "no en mä tiedä! keksi sä, sähän oot se puhallinsoittaja!". (ja vaikka mä noista urputankin, niin se on sopivissa määrin itseasiassa aika hauskaa:))

"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
MKH 39
17.11.2010 21:49:23

Saxpappa sanoo, että yksinkertaisin ratkaisu on jne. Monet kappaleet liikkuvat pianosovituksissa kovin alhaalla tai jos soitan oktaavia ylempää, silloin kovin ylhäällä. Saksofonin ääni käsittääkseni on parhaimmillaan kuitenkin jossain siellä välillä. Tästä syntyy minun transponointitarpeeni.

Sax-pappa
18.11.2010 12:45:44

MKH 39: Saxpappa sanoo, että yksinkertaisin ratkaisu on jne. Monet kappaleet liikkuvat pianosovituksissa kovin alhaalla tai jos soitan oktaavia ylempää, silloin kovin ylhäällä. Saksofonin ääni käsittääkseni on parhaimmillaan kuitenkin jossain siellä välillä. Tästä syntyy minun transponointitarpeeni.

Helpointa tietysti on soittaa siellä välillä. Nuo alaäänet samoin kuin yläpääkin kannattaa kuitenkin treenata soivaan kuntoon, vaikka vaikeampia ovatkin. Esim. puhallinorkesterissa tulee kyllä koko alue lapuissa vastaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti