Muusikoiden.net
10.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Poikkihuilu
1
Plagued
10.08.2010 15:09:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainasin koulultani kyseisen soittimen ja mietin jos netissä olisi jotain alkeita tai jotain kirjaa suositella? Tunneille en viitsi mennä kun en niin vakavasti soita, ainakaan vielä.

Hiljaisuus opettaa laulamaan
katriina40
14.08.2010 17:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Olen itse aloittanut poikkihuilun soittamisen aikuisena toissa syksynä. Hakeuduin kansalaisopistoon tunneille, joille pääsee matalalla kynnyksellä: maksamalla lukukausimaksun. Viime syksynä pääsin oikean ammattilaisen oppiin musiikkiopistoon, mistä kehittyminen on vasta lähtenyt käyntiin ja soittomotivaatio pysynyt yllä.

Suosittelenkin siis kovasti opettajan hankkimista, jotta puhallus ja otteet lähtevät kehittymään oikeaan suuntaan. Virheiden korjaamisessa myöhemmin on kova työ.
Itse olen vasta tajuamassa, kuinka kokonaisvaltaista huilun soittaminen on: koko kroppa tavallaan on osa instrumenttia, lähes kuin laulaessa. Syvissä lihaksissa pitää olla voimaa ja alkuun tuottaa äänen helposti väärällä konstilla, kun huulet ja hengityksen tuki eivät vielä toimi halutusti. Opettaja osaa opastaa niin, että edistyminen mahdollistuu. Tällöin myös soittomotivaatio pysyy yllä, eikä soitin jää nurkkaan pölyttymään.

Juuri eilen olin syksyn ensimmäisellä tunnilla ja taas tuli selväksi, kuinka paljon oikea opettaja antaa opiskeluun: saa palautetta ja välttää toistamasta omia virheitään. Lisäksi harjoitteluun tulee puhtia, kun opettaja antaa kehitystasoon sopivia tehtäviä ja vaatii tekemään sellaisiakin harjotteita, joita ei "huvittelusoitolla"
tulisi tehneeksi.

Itse olen soittanut Flöjten och jag -sarjaa. Itsekseen kesäisin olen soitellut sellaisia kirjoja, joissa on mukana mallisoitto cd-levyllä, mikä auttaa kappaleiden hahmottamisessa. Viime kesänä soittelin Abracadabra flute -kirjaa, joka lähtee liikkeelle alkeista ja etenee kohtalaisen nopeasti. Sormitustaulukoita löytyy oppikirjojen takaa ja voi myös tulostaa netistä.

Toivon, että pääset huilun kanssa hyvin alkuun ja saat siitä paljon iloa!

Plagued
17.08.2010 16:28:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta! Itse vain "stressileluksi" lainasin tuon. Kitaran treenaus vie suurimman harjoitteluajan ja mukava kokeilla muutakin. Netistä näemmä löytyykin otteita. Pitää tutkia. Olisko jotain videota olemassa alkeista?

Hiljaisuus opettaa laulamaan
locoloco
17.08.2010 17:05:37

mitäs eroa käytännössä on huilulla jossa on rengasläpät ja sitten huilulla jossa vastaavasti suljetut läpät?

katriina40
18.08.2010 21:08:29

Hei! Olen asiassa vielä aloittelija, mutta soittanut jo sekä umpi- että avoläppäisellä. Aloittelijoiden soittimet ovat kai usein umpiläppäisiä. Niissä on se etu, että äänen muodostaminen onnistuu, vaikkei sormien asento olisikaan ihan täydellinen, kun läppä peittää aukon, kunhan sormi osuu vaikka läpän reunaankin.
Ammattilaisten soittimet ovat järjestään avoläppäisiä. Syynä ovat käsittääkseni äänen laatu ja hienot nyanssit, joista meikäläinen voi vain haaveilla.
Siis edistyneemmille soittajille suositellaan avoläppäistä huilua. Haastavaa tuolloin on se, että huilusta irtoaa pelkkää pihinää, mikäli ote ei ole aivan kohdallaan. Etu kuitenkin on se, että epätarkassa asennossa ei tule soittaneeksi ja ote paranee. Siirtymävaiheessa voi käyttää avoläppäisen mukana tulevia tulppia, joita voi poistaa sitä mukaa, kun tottuu avoimiin reikiin.
Ei käsittääkseni ole estettä aloittaa suoraan avoläppäiselläkään, mutta ehkä ihan nuori soittaja voi alkuun turhautua äänen tuottamisen vaikeuteen, ainakin, jos sormet ovat niin lyhyet, etteivät oikein ylety reikien päälle.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti