Muusikoiden.net
11.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä flyygelitorvi aloittelijalle
1
TAH53
27.05.2010 10:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut kakkossoittimena trumpettia jonkin aikaa ja nyt tekisi mieli hankkia rinnalle flyygelitorvi. Mikähän olisi järkevä hankinta? Hinta pitäisi olla halpa tai ainakin kohtuullinen. Toisaalta soitin pitäisi olla soittokelpoinen. Kaikissa ei ole kolmosventtiilin triggeriä, pitäisikö olla? Miten flyygelitorven viritys tapahtuu?

400-600 eurolla saisi esim Yamahan, Jupiterin tai Amatin malleja. Entä ihan halpaversiot? Thomann myy omalla tuotemerkillä flyygelitorvea 200-300 eurolla. Netistä en löytänyt käyttökokemuksia suomeksi tai englanniksi. Kai niitä on Suomeenkin ostettu, kun malli on nettikaupan myydyin. Kuka uskaltaisi kertoa kokemuksiaan!

Elämä on ihmisen parasta aikaa. - M. Nykänen
javirta
27.05.2010 22:22:48

TAH53: Olen soitellut kakkossoittimena trumpettia jonkin aikaa ja nyt tekisi mieli hankkia rinnalle flyygelitorvi. Mikähän olisi järkevä hankinta? Hinta pitäisi olla halpa tai ainakin kohtuullinen. Toisaalta soitin pitäisi olla soittokelpoinen. Kaikissa ei ole kolmosventtiilin triggeriä, pitäisikö olla? Miten flyygelitorven viritys tapahtuu?

400-600 eurolla saisi esim Yamahan, Jupiterin tai Amatin malleja. Entä ihan halpaversiot? Thomann myy omalla tuotemerkillä flyygelitorvea 200-300 eurolla. Netistä en löytänyt käyttökokemuksia suomeksi tai englanniksi. Kai niitä on Suomeenkin ostettu, kun malli on nettikaupan myydyin. Kuka uskaltaisi kertoa kokemuksiaan!

Soittelen Yammun flyygelitorvea trumpetin lisäksi. Kolmosventtiilillä on liukutriggeri, joka on tosin jumissa. Näin ollen en sitä käytä. Kiusana on C#1 ja D1 jääminen korkeaksi, joten täytyy yrittää korjata naamalla. Muualla skaalassa en ole huomannut poikkeamaa. Hyvä se triggeri olisi tietenkin olla...

Viritys tapahtuu leadpipen (se putki johon suukappale tökätään) pituutta muuttamalla/liu'uttamalla ja lukitaan paikalleen puristusmansetilla. Idea sama kuin klarinetissa.

Trumpettina minulla on Thomannin TR-550 torvi, ollut vuoden ja kuukauden, olen tyytyväinen. Kaikki pelaa, ainoa miinus että lakka syöpyy kohdista joista pitää kiinni soitinta. Jos flyygelitorvi on samaa tasoa on se täysin hintansa väärti. Mukana tuli tosi hyvä laukku, jossa sekä selkäreppu- että olkalaukkuhihnat.

Muistaakseni noissa Thomannin nettikaupan ostoksissa on kokeilu- ja palautusoikeus, jos ei ole tyytyväinen?

Jussi-R
27.05.2010 23:39:57

Noi Yamahat on olleet ihan jees torvia mitä olen joskus kokeillut ja mitä soittokavereilla on ollut.Jupiteria en ole kokeillut mutta en ole myöskään kuullut mitään haukkuja niistä.Amatin torvista ei kokemusta.Mulla itsellä on ollut parikymmentä vuotta Bach Stradivarius flygari käytössä ja olen tykännyt sillä soittaa.Sitä ennen oli pienikelloinen COURTOIS ja isokelloinen COURTOIS.Noita ennen oli Getzenin flygari. T-kaupan flygarin yks soittokaveri osti viime vuonna ja ainakin viimeeksi kun kyseli,niin oli ollut tyytyväinen.Tosin sen torven mukana tullut suukappale ei ollut mikään erikoinen.Mun omat kokemukset noista T-kaupan torvista on positiivisia.Ostin viime vuonna Thomann TR 400 G trumpetin ja olen ollut tyytyväinen.Ehkä bigband soittoon se terävin särmä puuttuu,mutta puhallin/viihde ja tanssimusaan toimiva.Viikon on myös ollut Thomann TR-620 S trumpetti.Parit treenit ja yks pikku jazz-keikka sillä heitetty.Ainakin noi mun torvet on toimineet hyvin.Ei isompia vire-ongelmia.Työn laatu kiitettävä ja hinta/laatusuhde mielestäni hyvä.Kummassakin mukana olleet suukappaleet mun mielestä aika huonoja.Noitten T-kaupan mun kokemusten perusteella suunnittelin ehkä tilaavani myös flygarin sieltä.Tietysti olisi hyvä päästä kokeilemaan tuota soittokaverin torvea jossain vaiheessa.Jos jollain on kokemusta noista T-puodin flygareista,niin heittäkää kommenttia.

avain
05.06.2010 12:24:58

Itse hankin joitakin vuosia sitten thomanin 600 G flygarin kokeeksi ja ylätys oli suuri; vireisyys hyvä, venttiillit ok ja suht. kevyt soittaa ja päätin pitää sen. Viimeistely ei ole esim. Yamahan luokkaa ,jonka hankin joitakin aikoja sitten, mutta onhan se huomattavasti halvempikin. Thomanin soittimessa hinta/laatu oli kohdallaan ainakin minun tapauksessa. Ei ole ainakaan huono hankinta noin hinnan puoleen aloitteleijalle ja kakkoseksi trumpetin vierelle. Suukappaleen vaihdoin storkin custom 3 fls:ään.

EI HAITAA VAIKKA MOLEMMAT ON TORVIA,PÄÄASIA ETTÄ SOI!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti