Muusikoiden.net
06.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijalle Saksofonia?
1
Marcus88
10.05.2010 18:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello.

Ajattelin aloitella saksofonin soiton, joten tarvitsisin laitteen millä pääsis alkuun. Ja tulevaisuudessa kun huomaan että olen uhrannut pienen elämän verran tavaraa niin voisi ostaa laadukkaamman vehkeen.

Oliskos tästä http://www.thomann.de/fi/thomann_tas150.htm mihinkään? Ei oikeen löytynyt huonoa sanottavaa netistä, mutta oliskos jollakin muulla mielipiteitä?

NeliX4
10.05.2010 23:56:11 (muokattu 10.05.2010 23:57:37)

Onhan näistäkin täällä keskusteltu. Google on ystäväsi.

Onhan tuo ihan ok foni muutamaksi ekaksi vuodeksi, sen jälkeen uusi "oikea" foni tilalle ja tämä kaappii pölyyntymään. Siitinlaine ja Karkkifazer tms. suosittelen käymään läpi ennen soittimen tilaamista. Riippuen musiikillisista kyvyistä, niin kehittyminen saattaa olla reilusti nopeampaa hieman kalliimmalla "merkkifonilla", jos/kun soittimessa kaikki säädöt ei uutena ole ihan kohdallaan.

Sax-pappa
11.05.2010 08:53:49

NeliX4: Onhan näistäkin täällä keskusteltu. Google on ystäväsi.

Onhan tuo ihan ok foni muutamaksi ekaksi vuodeksi, sen jälkeen uusi "oikea" foni tilalle ja tämä kaappii pölyyntymään. Siitinlaine ja Karkkifazer tms. suosittelen käymään läpi ennen soittimen tilaamista. Riippuen musiikillisista kyvyistä, niin kehittyminen saattaa olla reilusti nopeampaa hieman kalliimmalla "merkkifonilla", jos/kun soittimessa kaikki säädöt ei uutena ole ihan kohdallaan.

En suosittele aloittelijalle T-kaupan postimyyntifonia. Parikin soittokaveria on sellaisen ostanut ja molemmissa on ollut jälkeenpäin pientä säätöä ja laittoa. Ei mikään iso ongelma, jos osaa ja tietää mitä tekee, mutta kokemattoman harrastus saattaa loppua alkuunsa tällaiseen pieneen säätöongelmaan. Ainakin osaava soittaja tarvitaan tukihenkilöksi.

Murgo
11.05.2010 10:20:34 (muokattu 11.05.2010 10:21:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: En suosittele aloittelijalle T-kaupan postimyyntifonia. Parikin soittokaveria on sellaisen ostanut ja molemmissa on ollut jälkeenpäin pientä säätöä ja laittoa. Ei mikään iso ongelma, jos osaa ja tietää mitä tekee, mutta kokemattoman harrastus saattaa loppua alkuunsa tällaiseen pieneen säätöongelmaan. Ainakin osaava soittaja tarvitaan tukihenkilöksi.

Sama kokemus kahden Startonen kanssa että pientä säätöä vaatii, mutta toisaalta säädettynä ihan kelvollisia, itsekin pääsin alkuun sellaisella. Tosin ainakin maailman foorumeja lukiessa on tullut sellainen käsitys ettei tämä ole suinkaan pelkästään halpojen soittimien ongelma, tunnetuissa vanhoissa laatumerkeissäkin esiintyy usein säätötarvetta, jopa suoranaisia valmistusvirheitä kuten kieroja ääniaukkoja tms. Tehtaat ilmeisesti säästävät ja siirtävät aikaa ja taitoa vaativan viimeistelytyön ostajan/jälleenmyyjän murheeksi.

Sikäli tietysti on eduksi jos myyjäliikkeellä on huolto, hienosäätö onnistunee tällöin takuuna, ehkä jopa niin että soitin tarkistetaan ja säädetään jo ostettaessa. Tosin saksofonin mekanismi ei ole mitään rakettitiedettä tai mustaa magiaa vaikka jotkut niin väittävätkin, kohtalaisen näppärä tee-se-itse-mieskin selviää pikkutrimmauksesta ihan netistä löytyvillä neuvoilla ja terveellä maalaisjärjellä.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Varie
12.05.2010 07:09:47

Musiikkiliikkeestä ostamista suosittelen, jollei budjetti pakota kokeilemaan thomanin foneja.
Liikkeessä soitin testattiin ja katsottiin läpi aika huolellisesti ennen kuin se luovutettiin mukaani.
Oli mukava tietää ostaessa, että se soi hyvin eikä vuoda mistään.
Samalla saa ostettua tai neuvoteltua mukaan jotakin pientä muuta tarviketta.
Thomanin foneista mulla ei ole kokemusta, joten en kommentoi niitä.

Käsipää
13.05.2010 14:12:33

soittimissahan on aina se, että vaikka aloittelija kuuloistaisi... no, aloittelijalta millä pelillä tahansa, niin laatusoittimella treenaaminen on vaan mukavampaa. Eli parantaa motivaatiota.

itse fonin soitossa oon sen verran aloittelija, etten voi mitään suositella. Itse aloitin Jupiterin 789-sarjan tenorilla ja ei ole ollut valittamista.

NeliX4
13.05.2010 22:57:29

Käsipää: niin laatusoittimella treenaaminen on vaan mukavampaa. Eli parantaa motivaatiota.

Komppaan!

.

Deltta
22.05.2010 19:00:02

Kyllä Saksan maasta tulee hyvää tavaraa:
ostin yamaha sopraanosaksofonin muutama vuosi sitten ja soi hyvin kuin mikä!
Tietysti suomalaiselle maahantuojalle täytyy antaa palvelusta yli 300 euroa:
ainakin Fazer musiikki, Hesassa (= mikä se nyt onkaan) oli avuttomuudessaan aivan huippu, ainakin puhalitimien kohdalla.
- Taitaa monella täällä Suomi- kehujalla olevan oma lehmä ojassa!
-Prova mikä provo!

Murgo
23.05.2010 08:35:50 (muokattu 23.05.2010 09:05:28)

Deltta: Kyllä Saksan maasta tulee hyvää tavaraa:
ostin yamaha sopraanosaksofonin muutama vuosi sitten ja soi hyvin kuin mikä!
Tietysti suomalaiselle maahantuojalle täytyy antaa palvelusta yli 300 euroa:
ainakin Fazer musiikki, Hesassa (= mikä se nyt onkaan) oli avuttomuudessaan aivan huippu, ainakin puhalitimien kohdalla.
- Taitaa monella täällä Suomi- kehujalla olevan oma lehmä ojassa!
-Prova mikä provo!

Aiheesta (sekä suomalaiset vs. ulkomaalaiset myyjät että "vanhat perinteiset" vs. "halppismerkit") on ollut hyvinkin kiivasta keskustelua eri alueilla (etenkin kitara-, mutta myös täällä puhallinpalstalla) jo parin vuoden ajan. Kaikilla Suomi-kehujilla ei välttämättä ole oma lehmä ojassa, kyseessä voi myös olla perinteinen epäluuloisuus kaikkea "vierasmaalaista" kohtaan, onhan meille vuosikymmenet saarnattu eri tahoilta että "ulkomaalainen kusettaa aina" (ja tästä on joillain toki kokemustakin esim. itänaapurin tai etelän turistikohteiden "pienyrittäjien" osalta) ja puhuttu syyttävään sävyyn "harmaatuonnista" heti jos jotain on tuotu käytännössä monopoliasemassa olleiden "virallisten" maahantuojien ohi.

Lisäksi ei välttämättä ymmärretä markkinatalouden lainalaisuuksia kuten kulujen suhdetta liikevaihtoon ja myytyjen tuotteiden määrään (ne kulut on ihan jokaisen myyjän maksatettava asiakkailla jos aikoo pysyä pystyssä) joka pienellä suomalaisella kivijalkapuljulla valitettavasti on murhaava verrattuna isoon postimyyntitaloon ja edelleen Suomen hinnoittelussa osittain näkyvää entisten suhteellisen suljettujen "monopolimarkkinoiden" vaikutusta vaan epäillään että halvemmassa hinnassa on pakko olla "koira haudattuna" eli halvemman tuotteen on pakko olla jollain tavalla huonompi.

Myös ihmisen luontainen muutosvastarinta vaikuttaa asiaan, ollaan tuudittauduttu selkeään ja helppoon ajatukseen että hinta vastaa laatua ja rahalle saa aina vastinetta vaikka sitten maksaisi enemmän tasan samasta tuotteesta. Lisäksi voi olla takaraivossa pieni "ketutus" että on itse maksanut samasta tuotteesta reilusti enemmän jolloin tulee tarve todistella itselleenkin että oma sijoitus on ollut kannattava, ettei ole maksanut tyhjästä.

Tämähän on ihan normaali rektio, esim. autolehtien yleisönosastoissa oli ainakin ennen aina jonkun autovertailun jälkeen kiukkuisia kirjoituksia ja syyteitä "syrjinnästä" kun oma merkki ei ollut voittanut, otettiin henkilökohtaisen loukkauksena että "lehti kehtaa väitää minua niin tyhmäksi että olen ostanut jotain muuta kuin ehdottomasti parhaan ja edullisimman vaihtoehdon". Vaikka päätös olisi tehty mielikuvien pohjalta, ihmisellä on sisäinen pakko puolustaa valintojaan järkiperusteilla.

Tämänhetkinen markkinatalous vain ei toimi niin, tuotteen lopulliseen myyntihintaan vaikuttavat monet asiat eikä ostajan kokema todellinen laatu todellakaan ole niistä se merkittävin. Jo valmistuskuluihinkin vaikuttaa paljon enemmän valmistusmaan kustannustaso kuin laatu, puhumattakaan sitten koko ketjun kustannuksista valmistajalta jälleenmyyjälle. Totta kai myyntihinta tulee kalliimmaksi jos välissä on pari välikättä ja ehkä iso markkinointiogranisaatio "ruokittavana" kuin esim. jonkun Thomannin tapauksessa jossa jälleenmyyjä ostaa tavaran isoina erinä suoraan valmistajalta ja hoitaa markkinoinnin keskitetysti ja halvalla. Lisäksi hinnoitteluun vaikuttaa voimakkaasti, kuten todettu, jälleenmyyjän sijaintimaan kustannustaso joka Suomessa hillittöminen verotuksineen ja siitä seuraavine korkeine palkka- ja kiinteistökuluineen on varmasti maailman kalleimpia. Tähän kun lisätään Suomen pienehkö ja hajalleen sijoittunut ostajakunta, niin ei mahdollisuuksia hintakilpailuun juuri ole. Näinollen olisi pakko kilpailla jollain muulla kuin halvimmalla hinnalla.

Toki hiukan ekstraa maksaisi itse kukin varmaan mielellään mikäli saisi OIKEASTI merkittävää lisäarvoa esim. takuuasioiden sujuvan hoitamisen, hyvän palvelun tai vaikkapa huolellisen tarkistuksen ja soittokuntoon säätämisen muodossa, mutta ensinnäkin nämä eivät ilmeisesti ole (kirjoitusten perusteella) kaikissa suomalaisissakaan liikkeissä itsestäänselviä asioita (toki varmasti löytyy sellaisiakin paikkoja joissa ovat) ja toisekseen, jos hintaero alkaa olla satoja euroja/kymmeniä prosentteja, alkaa hiljalleen arveluttaa että ovatko saavutettavat edut (mikäli ne edes ovat todellisia eivätkä mielikuvamarkkinoinnin ja ennakkoluulojen aikaansaamaa harhaa) maksetun lisähinnan arvoisia. Parhaimmillaan kun hintaero saattaa vastata esim. saksofonissa ammattitaitoisen soitinkorjaajan tekemää perusteellista läpikäyntiä ja säätöä jonka jälkee soitin on varmasti parempi kuin tehtaalta tullessaan tai jälleenmyyjän pikaisen tarkistuksen jäljiltä.

Klezberg
23.05.2010 12:02:18 (muokattu 23.05.2010 12:08:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostanut erilaisia puhaltimia niin kotimaan liikkeistä, kuin ulkomailta tilaten tai paikanpäällä käyden. Kokemuksia on monenlaisia. Näkisin että tässä vaikuttaa seuraavanlaisia tekijöitä.

Onko kyseessä laatumerkki, jonka tuotanto tunnetaan tasalaatuiseksi, vai halpismerkki ?

Onko myyjäliikkeellä toimiva huolto- ja takuupalvelu, ja onko helppoa on toimittaa soitin tarkistettavaksi, säädettäväksi tai korjattavaksi ?

Onko kyseessä ostajalle tuttu soitin, jonka kunto on helppo havaita heti kun saa soittimen käsiinsä ? Tai vähintäänkin, saatko soittimen testautettua jollakulla toisella ?

Mitä useampi "kyllä", sitä pienemmät ovat riskit.

Varmaankin Yamahan tilaaminen Thomannilta on koko lailla riskitöntä, mutta toisaalta, hintaero tuon luokan peleissä ei aina ole ollut kovin iso. Yamahat (foni, klara) olen itse ostanut Suomesta. Säädöt ja korjaukset ovat sujuneet vaivatta.

Sitten jos soitin on todella halpa ja hankitaan vähän niinkuin kokeeksi, niin riskiäkin voi ottaa vähän enemmän. Thomannilta hankkimani 150 euron poikkihuilu on ollut ihan kelvollinen minun tarkoituksiini, eli olen saanut vähän tuntumaa huilun soittoon. Edelleenkään en tiedä, ovatko vastaantulleet rajoitukset soittimen vai minun --oletan että minun taidoissani.

Englannista tilaamani kiinalaisvalmisteinen mutta kehuttu sopraanofoni oli ongelmallinen, mutta syynä taisi olla että en ollut soittanut sopraanoa aikaisemmin. Ilmeisesti soitin oli kuitenkin kohtuullisessa kunnossa, ainakin se nykyään soi jo paremmin.

Isoimmat riskit taitaa ottaa kun ostaa ulkomailta sivukadun pikkuliikkeestä jonkin eksoottisen soittimen, siitäkin on kokemusta.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ZaGaali
23.05.2010 12:17:12

Aiheesta (sekä suomalaiset vs. ulkomaalaiset myyjät että "vanhat perinteiset" vs. "halppismerkit") on ollut hyvinkin kiivasta keskustelua eri alueilla (etenkin kitara-, mutta myös täällä puhallinpalstalla) jo parin vuoden ajan. Kaikilla Suomi-kehujilla ei välttämättä ole oma lehmä ojassa, kyseessä voi myös olla perinteinen epäluuloisuus kaikkea "vierasmaalaista" kohtaan, onhan meille vuosikymmenet saarnattu eri tahoilta että "ulkomaalainen kusettaa aina" (ja tästä on joillain toki kokemustakin esim. itänaapurin tai etelän turistikohteiden "pienyrittäjien" osalta) ja puhuttu syyttävään sävyyn "harmaatuonnista" heti jos jotain on tuotu käytännössä monopoliasemassa olleiden "virallisten" maahantuojien ohi.

Lisäksi ei välttämättä ymmärretä markkinatalouden lainalaisuuksia kuten kulujen suhdetta liikevaihtoon ja myytyjen tuotteiden määrään (ne kulut on ihan jokaisen myyjän maksatettava asiakkailla jos aikoo pysyä pystyssä) joka pienellä suomalaisella kivijalkapuljulla valitettavasti on murhaava verrattuna isoon postimyyntitaloon ja edelleen Suomen hinnoittelussa osittain näkyvää entisten suhteellisen suljettujen "monopolimarkkinoiden" vaikutusta vaan epäillään että halvemmassa hinnassa on pakko olla "koira haudattuna" eli halvemman tuotteen on pakko olla jollain tavalla huonompi.

Myös ihmisen luontainen muutosvastarinta vaikuttaa asiaan, ollaan tuudittauduttu selkeään ja helppoon ajatukseen että hinta vastaa laatua ja rahalle saa aina vastinetta vaikka sitten maksaisi enemmän tasan samasta tuotteesta. Lisäksi voi olla takaraivossa pieni "ketutus" että on itse maksanut samasta tuotteesta reilusti enemmän jolloin tulee tarve todistella itselleenkin että oma sijoitus on ollut kannattava, ettei ole maksanut tyhjästä.

Tämähän on ihan normaali rektio, esim. autolehtien yleisönosastoissa oli ainakin ennen aina jonkun autovertailun jälkeen kiukkuisia kirjoituksia ja syyteitä "syrjinnästä" kun oma merkki ei ollut voittanut, otettiin henkilökohtaisen loukkauksena että "lehti kehtaa väitää minua niin tyhmäksi että olen ostanut jotain muuta kuin ehdottomasti parhaan ja edullisimman vaihtoehdon". Vaikka päätös olisi tehty mielikuvien pohjalta, ihmisellä on sisäinen pakko puolustaa valintojaan järkiperusteilla.

Tämänhetkinen markkinatalous vain ei toimi niin, tuotteen lopulliseen myyntihintaan vaikuttavat monet asiat eikä ostajan kokema todellinen laatu todellakaan ole niistä se merkittävin. Jo valmistuskuluihinkin vaikuttaa paljon enemmän valmistusmaan kustannustaso kuin laatu, puhumattakaan sitten koko ketjun kustannuksista valmistajalta jälleenmyyjälle. Totta kai myyntihinta tulee kalliimmaksi jos välissä on pari välikättä ja ehkä iso markkinointiogranisaatio "ruokittavana" kuin esim. jonkun Thomannin tapauksessa jossa jälleenmyyjä ostaa tavaran isoina erinä suoraan valmistajalta ja hoitaa markkinoinnin keskitetysti ja halvalla. Lisäksi hinnoitteluun vaikuttaa voimakkaasti, kuten todettu, jälleenmyyjän sijaintimaan kustannustaso joka Suomessa hillittöminen verotuksineen ja siitä seuraavine korkeine palkka- ja kiinteistökuluineen on varmasti maailman kalleimpia. Tähän kun lisätään Suomen pienehkö ja hajalleen sijoittunut ostajakunta, niin ei mahdollisuuksia hintakilpailuun juuri ole. Näinollen olisi pakko kilpailla jollain muulla kuin halvimmalla hinnalla.

Toki hiukan ekstraa maksaisi itse kukin varmaan mielellään mikäli saisi OIKEASTI merkittävää lisäarvoa esim. takuuasioiden sujuvan hoitamisen, hyvän palvelun tai vaikkapa huolellisen tarkistuksen ja soittokuntoon säätämisen muodossa, mutta ensinnäkin nämä eivät ilmeisesti ole (kirjoitusten perusteella) kaikissa suomalaisissakaan liikkeissä itsestäänselviä asioita (toki varmasti löytyy sellaisiakin paikkoja joissa ovat) ja toisekseen, jos hintaero alkaa olla satoja euroja/kymmeniä prosentteja, alkaa hiljalleen arveluttaa että ovatko saavutettavat edut (mikäli ne edes ovat todellisia eivätkä mielikuvamarkkinoinnin ja ennakkoluulojen aikaansaamaa harhaa) maksetun lisähinnan arvoisia. Parhaimmillaan kun hintaero saattaa vastata esim. saksofonissa ammattitaitoisen soitinkorjaajan tekemää perusteellista läpikäyntiä ja säätöä jonka jälkee soitin on varmasti parempi kuin tehtaalta tullessaan tai jälleenmyyjän pikaisen tarkistuksen jäljiltä.

Hyvää tekstiä murgo. :)

Tuota minäkin kyllä haluan painottaa, että nämä takuuasiat, palvelu ovat oikeasti tärkeitä asioita. Suomessa en itse ole asioinut missään muussa liikkeessä kun soitin Laineessa. Syykin on hyvin yksinkertainen, sieltä saan varmasti sellaista palvelua mitä haluan ja porukka osaa hommansa. On varmasti muitakin paikkoja Suomessa missä myynti osataan, mutta ikävä kyllä hinta/laatusuhde ei ole muualla ollut kohdallaan.

Sitten vielä näistä thomaninn pilleistä tai yleensäkin kaikista "halpis"pilleistä.
Aina olen kuullut tämän saman tarinan että joko tulee
A)huono pilli
B)hemmetin hyvä
C)hemmetin hyvä, mutta parin vuoden päästä susi. Lakkaa vain soimasta
D) " , mutta osat tippuu
E) " , mutta kun kerran tiputtaa tai kolauttaa ei enää toimi

Eli ajan takaa sitä, että laatu soittimissa voi olla erittäin iso.
Vaikka kaverukset ostavat samanlaiset pillit niin toinen voi saada siitä elämänsä parhaan soittimen ja toinen saa heittää sen samantien "kaatopaikalle".

Kysynpä vaan, onko järkeä ostaa "silmät kiinni" periaatteella joku halpispilli postimyynnistä, vaiko varmasti kotimaasta pillin, jota saat kokeille, katsella, antaa toisen soittaa sitä sulle tai jopa ottaa oma soitonopettaja mukaan (mitä suosittelen jos ei ole ennen soittanut).

Mä en nyt halua mainostaa mutta mainostan siltikin. :)
Soitin Laineella on erittäin hyvä systeemi nyt käytössä.
Vuokrasoittimet, varsinkin aloittelijoille erittäin hyvä systeemi.
Elikkäs ideana on soittoharrastuksen aloittaessa vuokrata LAADUKAS soitin Laineelta 3-6 kuukaudeksi. Vuokra on minun mielestäni kohtuullinen jos kerran haluaa vain "kokeille" olisko tää se mun harrastus.
Ei tarvi isoja pääomia, kun soitinta ei heti tarvi ostaa itselle.
Ja tietenkin, puolen vuoden laina-ajan jälkeen sun on mahdollista ostaa soitin itsellesi lyhennettynä se määrä hinnasta mitä olet vuokraa maksanut.
Ja käsittääkseni jos harrastus ei tunnu omalta niin pilli palautukseen.

Esim,

V-JAS565GL Alttosaksofoni Jupiter
Vuokra 35€/kk
Soittimen hinta 690€
Vuokra yhteensä 210€(6kk)
Loppuhinta soittimesta 480€

Tässä vähän hintatietoa.
http://www.soitinlaine.fi/userfiles … le/VUOKRAHINNASTO%202010%281%29.pdf

.... ja oikeasti en haluaisi olla "muutosvastarintainen" niinkuin murgo tuossa sanoi, mutta eikö se kerro että jos soitinta myydään 200€:n hintaan ja toista 4500€:n hintaan niin laatu on iso.
Ja se on!

-ZaG-

Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Klezberg
23.05.2010 12:17:19

Deltta: ainakin Fazer musiikki, Hesassa (= mikä se nyt onkaan) oli avuttomuudessaan aivan huippu, ainakin puhalitimien kohdalla.

No, siellä ne keskikerroksen myyjät eivät kaikki ole puhaltimien asiantuntijoita, vaan jousien tai kitaroiden. Siitä kyllä seuraa välillä koomisiakin juttuja. Mutta kun ostin ensimmäisen fonini sieltä, siellä oli vielä asiantunteva puhallinmyyjä. Sillä oli vaikutusta: kun sain jo kaupassa soittimesta sävelmän alkua soimaan, oli helpompi tehdä isokin ostopäätös. En tiedä onko siellä tällä hetkellä puhaltimiin erikoistunutta myyjää. Varmastikaan ei ainakaan aina paikalla.

Mutta huoltopuolihan siellä toimii niin, että Parkusjärvi käy kerran kuukaudessa paikan päällä, ja se on aivan varmasti asiantuntevaa palvelua.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ZaGaali
23.05.2010 12:23:11

Vielä BTW.

Itse olen ostamassa nyt pilliä Lontoosta, menen parin vkon päästä lontooseen ja siellä on kauppa nimeltä http://www.sax.co.uk/

Fonistien mekka. :P

En minäkään aina Suomesta pilliä osta, varsinkin kun haluan pillin mitä suomessa ei myydä, mutta siltikin pääsen sitä kokeilemaan.

http://www.sax.co.uk/acatalog/info_226132809.html
tuollainen pitäis hakea jos se vaan miellyttää.

Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Klezberg
23.05.2010 12:24:21 (muokattu 23.05.2010 12:24:49)

ZaGaali:
Soitin Laineella on erittäin hyvä systeemi nyt käytössä.
Vuokrasoittimet, varsinkin aloittelijoille erittäin hyvä systeemi.

Käväisin pitkästä aikaa vilkaisemassa Soitin-Laineen sivuja, ja nythän ne ovat tajunneet laittaa sinne jo tietoa tuosta vuokrasysteemistä. Hienoa. Silloin kun hankin fonejani, tuosta liikkui kyllä huhuja mutta ei siitä tullut tietoa vastaan webbisivuilla. Turun myymälässä sitten näin sattumalta tiskillä tuon hinnaston, mutta olin omat fonini jo ostanut. No, tuskin silti olisin lähtenyt vuokralinjalle. Mutta monelle varmasti harkinnanarvoinen tie.

Murgo
23.05.2010 20:12:51 (muokattu 23.05.2010 20:15:34)

ZaGaali:

.... ja oikeasti en haluaisi olla "muutosvastarintainen" niinkuin murgo tuossa sanoi, mutta eikö se kerro että jos soitinta myydään 200€:n hintaan ja toista 4500€:n hintaan niin laatu on iso.
Ja se on!

-ZaG-

Toki, tarkoitin tuota Deltan tapausta jossa sen saman Yamahan hinnassa oli 300 euron ero Suomen ja Thomannin hinnoissa.

Esim. 300 ja 700 euron pillien laatuero ei ehkä sitten välttämättä ole nykyään kovin iso, saattaapa olla lähes samakin tuote jakelukanavasta ja merkistä riippuen, nykyään kun kuulemma tunnetutkin valmistajat teettävät oppilasmallejaan Kiinassa ja muutenkin kiinalaisten pillien laatu on edelleen paranemaan päin.

Itse pääsin pari vuotta sitten ihan mukavasti harrastelusoittamisen alkuun markkinoiden halvimmalla tenorifonilla (Startone, hinta 250€) eikä ainakaan ko. yksilössä ollut mitään soitettavuutta välittömästi haittaavaa vikaa vaikka parin tyynyn asentoa hiukan siitä täsmensinkin kun eivät sulkeutuneet aivan ideaalisesti, eivät tosin vuotaneetkaan. Pelasi hyvin sen vuoden minkä se minulla oli eikä soundissakaan minusta mitään vikaa ollut, menin myymään baritonin hankittuani ja sitten kumminkin ostin itselleni taas tenorinkin, tällä kertaa käytetyn, varmaankin myös halppiksiin lukeutuvan 70-luvun Weltklangin. Tällä hetkellä minulla on ollut myös vuoden verran Startonen altto jossa ei myöskään ole mitään vikaa, intonaatiokin on (mittarilla katsottuna) aivan kohdallaan koko rekisterissä. Se tosin vaati hiukan enemmän säätöä, aluksi oli keski-D pahasti alavireessä, mutta läpän "stopparin" säätö auttoi.

Mutta tuo vuokrajuttuhan on todella loistava systeemi aloittavalle, etenkin jos on suhteellisen todennäköistä että aikoo sen vuokrapelin lunastaa mutta haluaa kuitenkin jättää aluksi mahdollisuuden palauttaa se jos haluaakin toisenlaisen tai harrastus ei jaksakaan kiinnostaa. Vuokrasoittimen hintaan kai kuitenkin kuuluu ainakin mahdollisten takuunalaisten vikojen korjaus ja uuden torven mahdollisesti/todennäköisesti vaatima hienosäätö jotka saattavat postimyyntipelissä kestää kauan kun se on lähetettävä Saksaan laitettavaksi ellei ko. hommaa ole halukas/kykenevä tekemään itse mikä myös saattaa mitätöidä takuun.

Minulla on myös Suomen puhallinkaupoista omakohtaista kokemusta ainoastaan Soitin Laineesta josta on pelkästään hyvää sanottavaa, tosin olen sieltä ostanut vain lehtiä, lehdenkiristimiä sekä kaulahihnan ja valjaat, mutta joka kerta olen saanut ko. liikkeestä moitteetonta palvelua, hoitivat hienosti jopa postin aiheuttaman sählingin yhden tilauksen osalta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti