Muusikoiden.net
08.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Trumpetin "auki soittaminen"
1
avain
14.03.2010 21:51:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin tällöin kuulee puhuttavan tukkoisen Trumpetin "auki soittamisesta", niin mitähan sillä oikeastaan tarkoitetaan ja miten se sitten tehdään? En ole saanut siihen kunnollista selitystä vielä?? Aihe kiinnostaa vaikka omat soittimeni ovatkin "auki".

EI HAITAA VAIKKA MOLEMMAT ON TORVIA,PÄÄASIA ETTÄ SOI!
Pete V.
24.03.2010 04:06:37

avain: Silloin tällöin kuulee puhuttavan tukkoisen Trumpetin "auki soittamisesta", niin mitähan sillä oikeastaan tarkoitetaan ja miten se sitten tehdään? En ole saanut siihen kunnollista selitystä vielä?? Aihe kiinnostaa vaikka omat soittimeni ovatkin "auki".

Juu, samaa asiaa olen kuullut, mutta eipä minullakaan ole mitään kovin tarkkaa äänitieteellisteknistä tms. selitystä asiaan ...

Oma tulkintani on lähinnä, että uusi tai vaikka käytetty soitin pitää saada soitettua sisään, eli auki, itselle ... omaan fysiologiaan ja herkkien, äänen tuottamiseen liittyvien lihasten kannalta sopivaksi. Miten sen sitten saa käytännössä tapahtumaan, niin sanoisin kyllä, että ihan vaan soittamalla, joskus on koitettu soittaa tosikovaa ja korkealta monena päivänä jne., mutta eiköhän se ole sitten oikeastaan samaa kuin (yli)intensiivinen harjoittelu, ja yks-kaks ansatsi toimiikin paremmin/helpommin, ja saman voi sanoa sitten toisin sanoin, eli torvi on soitettu auki, vaikka kyseessä onkin itse asiassa oman fysiologian tottuminen ko. torveen ...

Tästä voi olla montaa mieltä, ihan vapaasti ...

Saaruska
25.03.2010 15:49:29 (muokattu 25.03.2010 15:50:05)

Minulla opettajani on soittanut saksofonin auki. Eli hän soitti kovaa ja kaikkia ääniä niin ylhäältä kuin alhaalta ilman että äänet olisi välttämättä olleet vireessä. Tämän jälkeen soittimella oli ihan erilaista soittaa.
Edit: hän siis soitti minun soittimen auki

kuismat
26.03.2010 23:43:59

avain: Silloin tällöin kuulee puhuttavan tukkoisen Trumpetin "auki soittamisesta"

Soittajakavereilta olen kuullut tälläisestä mutta itse en ole havainnut ikinä mitään todistetta asian puolesta.

Monta vuotta amerikkalaisia Trumpet Herald ja Trumpetmaster keskustelupalstoja seuranneena voin vakuuttaa, että siellä ei ikinä ole tullut tämä asia vastaan. Monta muuta poppakonstia kyllä on esillä tämän tästä, suukappaleen "raosta" venttiilien tarkkuuskohdistukseen. Mutta ei aukisoittamista. Tämä tuntuu olevan suomalainen perimätieto.

Minulle on kertynyt yli 20 antiikkitrumpettia ja kornettia. Yleisin syy "tukkoisuuteen" on venttiilien vuoto. Paksumpi aj runsas öljy korjaa tilanteen joksikin aikaa. Myös muut vuodot tuntuvat tukkoisuutena. Kerran oli joku hyönteinen tehnyt kornetin putkeen pesän. Ei sitä puhaltamalla saanut auki mutta pesu auttoi.

Murgo
28.03.2010 10:17:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trumpeteista en tiedä, niissä esim. metallin kiderakenteella voi teoriassa ollakin jotain merkitystä kun kello kuitenkin on aika vapaana ja saattaa siten soida mukana. Tosin ei tunnu todennäköiseltä että ainakaan kovin lyhytaikainen soitto aiheuttaisi esim. merkittävää muokkauslujittumista messinkiin, liikkeen amplitudi kun on jokseenkin olematon eli kovin suurta taivuttelua ei metalliin kohdistu.

Saksofonin kohdalla on vielä vaikeampi uskoa minkään "aukisoittamisen" vaikutuksiin, useimmat asiasta oikeasti tietävät kun ovat sitä mieltä että saksofonin rungon värähtelyominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä sen sointiin koska värähtely on liian vähäistä kuuluakseen vaan ainoastaan sisäpuolen geometria vaikuttaa ilmapatsaan käyttäytymiseen ja siten sointiin. Toki sitten on näitä mystikkoja joiden mielestä jopa lakkapintakin vaikuttaa sointiin, mutta heidän "tieteelliset" perustelunsa tälle väitteelle ovat aika hataria joten todennäköisesti koko pintakäsittely/materiaalikysymys on valmistajien keksimä markkinointitemppu jolla myydään tietynlaisia soittimia. Tällä hetkellä maailmalla tuntuu olevan meneillään jonkinlainen muoti-ilmiö pintakäsittelemättömistä (eli paljaalla messinkipinnalla olevista) pilleistä joiden muka pitäisi soida paremmin johtuen "vapaammasta värähtelystä". Täällä http://www.shwoodwind.co.uk/misc/myths_and_materials.htm on hyvä artikkeli asiasta.

Kyseessä tuntuu joillekin olevan lähes uskontoon rinnastettava asia ja markkinamiehet sitten hyödyntävät tätä uskoa, kaikkein härskeimmät myyvät kovaan hintaan kaiken maailman torveen laitettavia lisähärpäkkeitä joiden pitäisi muka parantaa sointia vaikuttamalla värähtelyominaisuuksiin.

Sen sijaan lehdissä on kyllä selvä "sisäänajoilmiö", lehden jäykkyys muuttuu aluksi soittaessa sekä puu- että muovilehdillä. Yksi selitys "aukisoittamisen" aiheuttamalle muutokselle, samoin kuin soittimen "lämmittämiselle", voi myös olla että soitettaessa pilliin puhallettu kosteus saa ehkä hiukan huonosti sopivat tyynyt turpoamaan tiiviiksi jolloin soitettavuus paranee. Joskus on kuulemma käytetty jopa koko soittimen liottamista vedessä poppakonstina saada pahasti vuotavat tyynyt tilapäisesti tiivistymään.

Eli yhtyisin aikaisempaan kirjoittajaan siinä että "aukisoittamisessa" lienee useimmiten kyse enemmänkin soittajan tottumisesta soittimen ominaisuuuksiin kuin muutoksista itse soittimessa.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti