Muusikoiden.net
09.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Löytyisikö vihjeitä toisen huilun valintaan
1
katriina40
05.02.2010 10:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin poikkihuilun soiton aikuisena toissa syksynä ja hankin opettajan suosituksesta Yamaha 211:n. Olen soittamisesta yhä innostuneempi ja saan päivittäisestä harjoittelusta kovasti iloa. Mieleni onkin alkanut tehdä parempaa huilua. Ilmeisesti kannattaisi hankkia avoläppäinen, mutta toivoisin neuvoja ja kokemuksia merkeistä ja malleista, joihin kannattaisi tutustua tarkemmin. Lähiseudulla ei ole musiikkiliikettä, johon voisin mennä huiluja hypistelemään, joten olisi kiva saada vihjeitä ja kokemuksia aiheesta ennen kuin lähtee pääkaupunkiin tarjontaa ihmettelemään.

NeliX4
07.02.2010 23:21:54

Tässä täsmälleen sama kymys parin vuoden takaa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=87543&o=0

hufriend09
19.02.2010 23:12:25

Tässä yksi huilunsoitonopettaja Oulusta.
Mielestäni ei ole väliä, onko huilu avo- tai umpiläppäinen, kokeilemalla useita malleja löytyy se oikea ja jokainen huilu on yksilö, suukappaleella on ratkaiseva vaikutus soundiin, siin kokeilemaan useita eri malleja, jopa samasta mallista löytyy eri soundilla soivia yksilöitä.

cokekola
11.03.2010 09:46:58 (muokattu 11.03.2010 09:49:50)

katriina40: Aloitin poikkihuilun soiton aikuisena toissa syksynä ja hankin opettajan suosituksesta Yamaha 211:n. Olen soittamisesta yhä innostuneempi ja saan päivittäisestä harjoittelusta kovasti iloa. Mieleni onkin alkanut tehdä parempaa huilua. Ilmeisesti kannattaisi hankkia avoläppäinen, mutta toivoisin neuvoja ja kokemuksia merkeistä ja malleista, joihin kannattaisi tutustua tarkemmin. Lähiseudulla ei ole musiikkiliikettä, johon voisin mennä huiluja hypistelemään, joten olisi kiva saada vihjeitä ja kokemuksia aiheesta ennen kuin lähtee pääkaupunkiin tarjontaa ihmettelemään.

Oletko jo huilun hankkinut? Vähän omia kokemuksia vastaavassa tilanteessa:

1. Aseta tiukahko hintaraja etukäteen. Mieti, kuinka paljon haluat huiluun sijoittaa. (sekä hyvässä että pahassa). Kun lähtee kauppaan, alkaa nimittäin kuitenkin tehdä mieli aina sitä "vähän" kalliimpaa mallia ja kierre on valmis...

2. Kartoita muutama liike, joihin soitat etukäteen ja varmistat, että kyseisen hintaisia huiluja on koesoitettavissa haluamanasi päivänä. Jos hankintamatka suuntautuu Helsinkiin, ainakin
www.woodwinds.fi
www.soitinlaine.fi
www.f-musiikki.fi
kannattaa sisällyttää kierrokseen.

3. Käyt koesoittamassa huilut. Soitat edes vähän, vaikka et paljoa osaisikaan (tämä oli itselle vaikeaa, kun taito on nolla). Valitset sen, mikä tuntuu juuri sinun mielestäsi parhaalta, mukavimmalta, sopivimmalta tms. Jos opettajasi pääsee mukaan kierrokselle, aina parempi, kannattaa häntäkin kuunnella, mutta tee päätös itse.

Omalla kohdalla hyvin paljon painoa tuli sille, että Woodwindsissä oli äärimmäisen ammattitaitoinen henkilökunta. Se vaikutti melko paljon siihen, miltä huilu tuntui, joten itse päädyin huiluun Woodwindsin valikoimasta. Enkä ole katunut hetkeäkään. (Eikä haitannut yhtään, että samalla saatoin tukea pientä erikoisliikettä, joka sinnittelee suurten massaliikeiden ja nettimyynnin puristuksessa.)

Omalla kohdalla jätin avoläpät suosiolla seuraavan huilun ominaisuuksiksi, jos ne vielä silloinkaan tuntuvat tarpeellisilta. Aloittelijana on aivan riittävästi muitakin asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota, avoläppien vaatima sormien tarkkuus ei helpota muiden asioiden haltuun ottoa ainakaan omalla kohdalla. Äänen laadussa on vielä niin paljon muita tekijöitä korjattavana, että avoläpistä ei todellakaan ole itselleni iloa vielä aikoihin, jos koskaan.

Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://www.flautissimo.org
katriina40
30.03.2010 10:33:38

Hei, ja kiitos neuvoista. Olen nyt ollut kolme viikkoa onnellinen uuden huilun omistaja. Opettajani neuvoi myös tutustumaan Woodwindsin valikoimiin ja näin teinkin. Hiihtolomalla oli sitten mahdollisuus päästä noita laatuhuiluja hypistelemään. Olin etukäteen asettanut hintahaarukan ja miettinyt ominaisuuksia.

Liikkeessä apu oli todellakin ystävällistä ja parasta oli saada kokeilla ja vertailla kolmea merkkiä kaikessa rauhassa. Näistä valintani kohdistui sekä järki- että etenkin tunneperustalla Muramatsun hopearunkoiseen huiluun. Hintaraja hieman venyi, mutta järkeilin, että kun soittaminen on minulle ilo ja mielenvirkistyskeino, valitsen sen huilun, jonka soittamisesta saan eniten iloa...

Tottahan huilu on turhankin arvokas tasoiselleni soittajalle, mutta tarkoituksena on kuitenkin kehittyä ja aikuisena voi toisaalta hemmotellakin itseään...

Avoläppiin totutteleminen on käynyt ihan sujuvasti: oikean käsen tulppia ei ole tarvinnut käyttää ensikokeilun jäkeen.
Ongelmana onkin enää se, että mieheni hermot eivät meinaa kestää harjoitteluhalujani: tahtoisin vaan soitella...
Entisen huiluni pakkasin varastoon, ero uuteen on niin suuri, ettei siihen tee enää mieli koskea.

Teepussi
01.06.2010 19:31:10

Itsekin ajattelin tässä lähiaikoina ostaa uuden huilun (soitan varsinaisesti viulua, mutta rakastuin huiluun Jethro Tullin myötä..) ja olen tässä katsellut joitakin vaihtoehtoja (budjettini on n. 500 e):

http://www.thomann.de/fi/pearl_pf505_re_preferred_floete.htm

Liekö tällainen avoläppäinen härpäke mistään kotoisin?

Myös tämmöistä mietin:

http://www.best2music.fi/shop/suzuki-poikkihuilu-%96-868p.html

Tämä taas olisi halvempi, sisältää härveleitä ja on umpiläppäinen..

Kumpikohan näistä mahtaisi olla parempi ostos? Avoläppäistä huilua vissiinkin pidetään yleisesti parempana.. Ja onkohan tuo best2music kauppana miten luotettava?

Sah
21.06.2010 18:14:38

Teepussi: Itsekin ajattelin tässä lähiaikoina ostaa uuden huilun (soitan varsinaisesti viulua, mutta rakastuin huiluun Jethro Tullin myötä..) ja olen tässä katsellut joitakin vaihtoehtoja (budjettini on n. 500 e):

http://www.thomann.de/fi/pearl_pf505_re_preferred_floete.htm

Liekö tällainen avoläppäinen härpäke mistään kotoisin?

Myös tämmöistä mietin:

http://www.best2music.fi/shop/suzuki-poikkihuilu-%96-868p.html

Tämä taas olisi halvempi, sisältää härveleitä ja on umpiläppäinen..

Kumpikohan näistä mahtaisi olla parempi ostos? Avoläppäistä huilua vissiinkin pidetään yleisesti parempana.. Ja onkohan tuo best2music kauppana miten luotettava?

Mun mielestä olisi äärettömän typerää ostaa noin halpa avoläppäinen. Niiden kuuluis olla muutenkin parempia (umpiläppäiseen verrattuna) kuin vain niiden aukinaisten läppien takia. Saat luultavasti paremman huilun, jos ostaisit tuon hintaisen umpiläppäisen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti