Muusikoiden.net
11.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänittäminen soiton harjoittelua varten
1
okv
22.01.2010 19:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut huilua reilun vuoden verran. Haluaisin äänittää harjoittelua varten omaa / opettajani soittoa. Onko kokemuksia siitä, mikä olisi kohtuuhintainen ja äänenlaadultaan kohtuullisen hyvä digitaalinen (tasku)tallennin? Toivoisin, että siinä olisi sisäänrakennettu mikrofoni ja kaiuttimet, mutta tarvittaessa myös ulkoiset laitteet liitettävissä. Helppokäyttöisyys, riittävä muisti ja akun/pattereiden hyvä kesto myös tietenkin suotavia. Olen kuullut, että Zoom h2 on laadukas, mutta siinä ei ole sisäisiä kaiuttimia.

Klezberg
22.01.2010 20:24:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okv: Olen soittanut huilua reilun vuoden verran. Haluaisin äänittää harjoittelua varten omaa / opettajani soittoa. Onko kokemuksia siitä, mikä olisi kohtuuhintainen ja äänenlaadultaan kohtuullisen hyvä digitaalinen (tasku)tallennin? Toivoisin, että siinä olisi sisäänrakennettu mikrofoni ja kaiuttimet, mutta tarvittaessa myös ulkoiset laitteet liitettävissä. Helppokäyttöisyys, riittävä muisti ja akun/pattereiden hyvä kesto myös tietenkin suotavia. Olen kuullut, että Zoom h2 on laadukas, mutta siinä ei ole sisäisiä kaiuttimia.

Miksi sisäinen kaiutin? Pienessä värkissä kaiutin on väkisinkin aika surkea. Yhtä hyvin voit sitten äänittää kännykällä.

Itse käytän H4:sta tämmöisiin hommiin ja kuulokkeilla olen kuunnellut suoraan värkistä.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
okv
27.01.2010 13:59:21

Klezberg: Miksi sisäinen kaiutin? Pienessä värkissä kaiutin on väkisinkin aika surkea. Yhtä hyvin voit sitten äänittää kännykällä.

Itse käytän H4:sta tämmöisiin hommiin ja kuulokkeilla olen kuunnellut suoraan värkistä.

Ajatukseni oli helppous- olen tähän mennessä äänittänyt kännykälläni, mutta toisto on surkea. Voi olla tosiaan viisainta kuitenkin laittaa tallennin + kuulokkeet. Halusinkin kuulla ihmisten kokemuksia asiasta. Kiitos vastauksestasi.

llipasti
28.01.2010 11:17:33

Itselläni on kokemusta kahdesta tallentimesta, jotka voisivat käydä tarpeeseesi.

Bossin Micro BR on yllättävän monipuolinen taskutallennin, periaatteessa oikea "neliraitanauhuri", jolla voi kasata valmiin äänitteen vaikka useiden instrumenttien useista vaihtoehtoisista otoista. Monomikrofoni, joka on laitteessa sisällä, on myös yllättävän laadukas. Ulkoiset stereomikit saa toki liitettyä. Lisäplussana mahdollisuus soittaa hidastuksella tai nopeutuksella (kuitenkin instrumenttien virityksen (pitch) säilyttäen) esim. vaikeiden kohtien harjoittelussa. Sisäänrakennettua kaiutinta ei ole, vaan kuulokkeilla tai esim. kuulokeliitäntään kytketyillä PC-kaiuttimilla joutuu kuuntelemaan. Lisäominaisuuksia, joita et ehkä tarvitse, riittää. Sähkökitaran efektiprosessoreita on valittavissa useita, kitaran viritysmittari, samoin rumpukone, johon voi ohjelmoida kompin koko biisiin (introt, fillit, ym.). Käytettävyys on "hiukan" insinöörimäinen, mutta perustoiminnot nyt oppii käyttämään helposti. Ulos saa äänitteet PC:hen erilaisina mp3-pakkauksina, tai WAV:ina. Samoin PC:stä voi siirtää BR:ään biisejä, tai niiden pohjia. Mitään pc-audio "suitea" (esim Cubase) ei mukana tule. Suht edullinen, pitäisi lähteä alle 200e.

Yamahan Pocketrak CX on toiminnoiltaan ja siis myös käytettävyydeltään yksinkertaisen selkeä taskutallennin. Tominnallisuuden ja käyttölogiikan esikuvana on ollut sanelimien toiminta, eli äänityksen aloittaminen, "kelailu", ja toisto on selkeitä käyttää. Myös "turhia" nappuloita on karsittu. Äänenlaatu on kuitenkin hyvää digitaaliaudiotasoa. Laite sisältää hyvät stereomikit sisäänrakenettuna. Toki tähänkin saa kytkettyä ulkoiset stereomikit. Jokaisesta äänityksestä tulee oma tiedosto, jonka formaatiksi voi (etukäteen!) valita jonkun mp3-pakkauksen tai WAVin. Sisäänrakennettuna on myös pieni kaiutin, jonka äännenlaatu vastaa lähinnä kännykän kaiuttimia. Voihan sitäkin johonkin käyttää. Myös vanhojen äänitiedostojen poisto on varmemmalla pohjalla, kun voi kuunnella ensin, mitä on poistamassa..

Liitäntä PC:hen on kuin muistitikulla, eli CX:n hakemistoja pääsee selaamaan ja tiedostoja siirtämään PC:hen ja takaisin USB-liiännän kautta. Samantyyppinen siis kuin Bossissakin. Iso plussa, jos aihe kiinnostaa, on CX:n mukana tuleva Cubasen musiikin editointisofta PC:hen (tai MAC:iin). CX näkyy olevan F-musiikin alekampanjassa nyt 199e.

Hyviä tuotteita molemmat, voin lämpimästi suositella kumpaakin.

JoeQPublic
30.01.2010 13:24:11

Taskutallentimien äänenlaatu on tosiaan nykyään hämmentävän hyvä. Itseä jäi kuitenkin (kaverin tallentimella tehtyjä) bändiäänitteitä kuunnellessa mietityttämään, että toltakohan mä nyt sitten oikeasti kuulostan.

Päädyin hommaamaan ulkoisen äänikortin, kaupanpäällis-Cubasen ja kohtuuhintaisen isokalvoisen mikin. Kun omaa soittoa äänittää noilla (jazz-)komppilevytaustaa vasten, löytyy yhtä sun toista paranneltavaa, joskus vähän liiankin nopeasti. Niin äänenmuodostuksessa kuin muillakin alueilla. Ja soundit on just niin hyvät kuin ne oikeasti on.

Mutta taskutallennin on taatusti kätevämpi käyttää.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti