Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonistit..
1
Peki72
06.01.2010 16:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tässä että kuinkahan monta meitä on (fonisteja) jotka aina tasaisin väliajoin hakevat "uutta saundia".
Testaillaa uusia suuttimia hiki hatussa ja ostetaan.
Sitten parin kuukauden käytön jälkeen kokeillaan"ihan piruuttaan vaan" sitä vanhaa kapulaa ja AVOT! johan se vanha tuntuukin ihan kunkulta ja eikös oteta se käyttöön..ja se uusi kapula myyntiin..
Eli näitä "trendi" suuttimia tuntuu tulevan ku sieniä sateella..
 
Kysymys onkin, miksi näin teemme??En usko olevani yksin tämän asian kanssa..
Miksi ei tyydytä siihen omaan saundiin joka saadaan sillä tutulla kapulalla?
 
Toinen kiinnostava asia onkin se "oma saundi" eli miten sen löytää ja onko se sittenkään "oma saundi" jos hakee breckerin tai jonkun muun fonistin saundia..hmmm..?
 
Mielipiteitä?Keskustelua arvon fonistikolleegat ja hyvää vuoden alkua kaikille!
 
Kukkis 77
06.01.2010 17:01:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä oon ottanut omalla kohdalla vähän sellaisen linjan että se soundi lähtee soittajasta eikä vehkeistä. Näillä mennään mitä on ja jos ei soundaa hyvältä niin sitten tarkistetaan soittajaa eikä osteta uusia röpeltimiä.
 
Muutenkin vihaan kaikenlaista kamarunkkausta.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Murgo
06.01.2010 20:27:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika lailla samoilla linjoilla Kukkiksen kanssa sikäli että en usko tässäkään lajissa (vaikka aloittelija vielä olenkin) olevan olemassa "oikotietä onneen" kamojen kautta.
 
Melkein joka lajissa jota on vuosien varrella tullut harrastettua on runsaasti "kamauskovaisia" jotka kuvittelevat että kaikki on kiinni kamoista ja kun löytää oikeat niin sitten alkaa syntyä huipputulosta ja toisaalta jos on "väärät kamat" niin on ihan turha edes treenata kun ei kuitenkaan ole "mitään mahdollisuuksia". Niinpä he vaihtelevat ja muuttavat varusteitaan jatkuvasti ja seuraavat jokaista muoti-ilmiötä etsiessään sitä maagista "täydellistä setuppia" joka nostaa heidät keskinkertaisuuksista välittömästi huipulle. He myös usein uskottelevat itselleen Ja muille etteivät pärjää vain siksi ettei ole varaa hankkia jotain tiettyä sillä hetkellä "välttämätöntä" varustetta.
 
Ainakin aikaisemmin harrastamissani lajeissa nämä kamarunkkarit tunnistaa yleensä siitä etteivät he oikein koskaan saa täyttä hyötyä kalliista kamoistaan koska he vaihtavat ne toisiin kauan ennen kuin oppivat käyttämään niitä. Lisäksi heidän aikansa ja energiansa menee harjoittelun sijaan kamojen hivelemiseen ja vertailemiseen ja sen murehtimiseen että "ei nyt kannata vielä harjoitella ennen kuin saan sen kama x:n joka nostaa minut ihan uudelle tasolle". Näin ollen he harvoin saavuttavat hyviä tuloksia vaan pysyvät keskinkertaisina.
 
Fonissa toki suukappale vaikuttaa soundiin oleellisesti, jopa minä huomaan eroja, mutta varmaankin enemmänkin soundin tyyliin kuin laatuun. Eli ei varmaankaan löydy mitään "viisasten kiveä" joka välittömästi muuttaa soundin kullaksi, vaan pitänee löytää sellainen jonka perussoundi miellyttää ja joka toimii itselle soitettavuudeltaan ja sen jälkeen treenata sillä riittävän kauan että pystyy perustellusti arvioimaan että saako sillä sellaisen soundin kuin haluaa vai tahtooko esim. kirkkaampaa tai tummempaa.
 
Tuntuu myös että korvalla on sellainen ominaisuus että tiettyyn soundiin "kyllästyy" jolloin vaihtelu virkistää, eli hiukan toisenlainen kuulostaa korvaan paremmalta. Sitten kun sillä vanhalla ei taas ole vähään aikaan soitellut niin SE onkin taas se hiukan erilainen joka taas kulostaakin hyvältä.
 
Mutta kovin henkilökohtaisia asioitahan nämä. Kyllähän sitä itsestäänkin aina välillä löytää pienen kamarunkkarin, tosin enemmänkin sikäli että haluaa ihan uteliaisuuttaan kokeilla jotain uutta ja erikoista kuin että uskoisi sen tuovan välitöntä merkittävää parannusta omaan räpellykseen.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
NeliX4
06.01.2010 21:05:28 (muokattu 06.01.2010 21:05:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peki72: Mietin tässä että kuinkahan monta meitä on (fonisteja) jotka aina tasaisin väliajoin hakevat "uutta saundia".
Testaillaa uusia suuttimia hiki hatussa ja ostetaan.
Sitten parin kuukauden käytön jälkeen kokeillaan"ihan piruuttaan vaan" sitä vanhaa kapulaa ja AVOT! johan se vanha tuntuukin ihan kunkulta ja eikös oteta se käyttöön..ja se uusi kapula myyntiin..

 
Kyl se palikka joskus vaihtuukin, enkä testaa noita koskaan hiki hatussa vaan aina laid back. Harvemmin tulee pulikoita edes myytyä.
 
Kamarunkkarius on jees, ei se oo keneltäkään pois!
 
Peki72
07.01.2010 09:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Kyl se palikka joskus vaihtuukin, enkä testaa noita koskaan hiki hatussa vaan aina laid back. Harvemmin tulee pulikoita edes myytyä.
 
Kamarunkkarius on jees, ei se oo keneltäkään pois!

 
Kamarunkkaus on mahtavaa!...tosin tämä kirjoitukseni ei koskenut kamarunkkausta vaan sitä että monet fonistit aika ajoin vaihtavat suutinta vaikka se saundi onkin ihan kohdallaan. Mietin tässä että miksi näin on?
Samalla haen keskustelua siitä "omasta saundista" eli miten fonistit löytävät sen oman saundinsa?
 
Saksofoneissa on eroja ja useimmat aloittavat soittamisen jollain ns.opiskelijatorvella (yamaha, jupiter) josta sitten kamarunkkaamalla siirrytään parempaan istrumenttiin ja haetaan sitä itselle mieluista instrumenttia/saundia.
Tässä on käsittääkseni kyse ammattitaidosta ja kiinnostuksesta omaa instrumenttia kohtaan ja vähemmän siitä kamarunkkauksesta.
Tietenkin voi aina valita että vihaa kamarunkkausta eikä koskaan salli itselleen mahdollisuutta testata/löytää uutta saundia, etc.ihan vaan periaate kysymyksenä.
 
Miten testataan suuttimia "laid back", lattialla maaten?rennosti?
 
MrBee
08.01.2010 18:00:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peki72:
Samalla haen keskustelua siitä "omasta saundista" eli miten fonistit löytävät sen oman saundinsa?

Kokeneempien pitäisi vastata, mutta aloittelijana sanoisin omasta puolestani, että kyllä niillä levyiltä kuulluilla esimerkeillä on vaikutusta. Jostakin vaan pitää niin paljon, että sitä yrittää matkia, mutta sitten se on kuitenkin hieman erilaista... ja hyvä niin.
 
Kai sitä pitää olla joku milesdavis, että ihan oman tyylin löytää.
 
jthereal
08.01.2010 21:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tässä ihan nuoren polven taitajana vastaan, mutta itellä sitä siin ekan vuoden jälkee oli suuri pakkotarve uuteen foniin ja suukappaleeseen
(tenori vuodelta n. '46, suukappale ehkä 10 vuot nuorempi tj.)
 
Ja niin sitä osti tietysti tietämättä edes mitä haki, pari yli huntin suukappaletta ja sitte fonin jossa tietysti kusetettiin kun ei tienny niistä mitään.
Jonkinaikaa soitteli ja tuntu et se ois parempi, mutta kun sitä kerra kokeili vanhaa ni huh ...
 
Nyt on suukappaleet myyty ja toivottavasti joku päivä tää toinen fonikin..
Niin se on, soittaja sen saundin tekee, ja soittamalla jonkun perässä kuka soittaa kuten itse haluisi niin huomaa että sitä omaksuu helposti sen tyylin.
Tietysti pitää huomoida ettei millään leluilla leiki.
 
M line freak on a funky tip.
Murgo
09.01.2010 06:19:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peki72:
 
Miten testataan suuttimia "laid back", lattialla maaten?rennosti?

 
Sängyssä maaten tietenkin! http://www.youtube.com/watch?v=IYpTfbuYGxg
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
JoeQPublic
30.01.2010 13:34:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on juuri menossa jonkunlainen välinevänkkäysvaihe. Tulos tähän mennessä on ollut, että kun hommasin ensimmäisen muka "paremman" torven, kiinnitin huomiota erilaisiin juttuihin kuin aikaisemmin, ja aloin tajuta, mikä on sitä omaa soundia puutteineen, ja ainakin niiden kahden setupin vertailussa taas torvien ominaisuuksia.
 
Hämmentävää oli huomata tollaisen harjoituskierroksen jälkeen, että soitto vanhalla torvella kuulostikin paljon paremmalta kuin aikaisemmin! Ja että vanha SA80 on enimmäkseen yhtä hyvä, ja jossain mielessä jopa parempi kuin Mk6. Ja tietysti päinvastoin. Nyt on menossa toinen "uusi" torvi, mutta alkaa pikku hiljaa tuntua siltä, että pitää keskittyä ihan vaan siihen vanhaan harjoittelurutiiniin torvella tai toisella.
 
Niin, ja jotkut kapulat vaan tuntuu toimivan eri torvien kanssa kuin toiset.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti