Muusikoiden.net
09.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Messinki / pronssi
1
Varie
24.10.2009 17:04:57 (muokattu 24.10.2009 17:07:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä eroa messingistä tai pronssista tehdyillä saksofoneilla?
Molemmasta valmistettuja soittimia on tullut vastaan monessa hintaluokassa, mutta miten se vaikuttaa soittoon tai soundiin?

NeliX4
26.10.2009 14:25:28 (muokattu 26.10.2009 14:27:18)

Eipä juuri mitenkään. Onpahan hienomman ja katu-uskottavamman näköinen. Myös muovi, kupari, hopea ja kultapinnoite ovat fonissa käytettyjä materiaaleja.

Tästä on aika pitkäkin vanhempi keskustelu. Jos et kuule eroa 991 ja 992 Yanagisawan välillä, niin soundissa ei ole sinulle mitään eroa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=153748&o=0

Itse ja moni muu on mieltä että foni itsessään ei resonoi, vaan ääni fonin sisällä. esim. Zagaali ja moni muu on eri mieltä.

joona.h
26.10.2009 15:41:48

Fonin metalliseos vaikuttaa saundiin. Messinkisestä lähtee eri saundi kun pronssisesta. Saati sitten kokohopeisesta. Onhan noita seoksia ja saundeja. Opettajallani on kuparnen, tai ainakin kupariseoksinen Buffet. Siinä on tosi hieno saundi. Mulla on yana s992 (pronssinen) ja ei kyllä vertailussa s901(messinkinen) kanssa tunnista samoiksi peleiksi saundin perusteella. Oon testannu myös a992 ja a901/a991. Ihan erilainen ääni lähtee. Ääntä on kovin vaikea yrittää kuvailla sanoin, mutta pehmeämpi, tummempi ja lämpimämpi voisi kuvata pronssista, kun taas messinkinen tuottaa ehkä perinteisemmän saundin. Soitettavuuden kannalta pronssisessa on ehkä vähän pehmoisempi tuntuma. Kuka mistäkin tykkää. Kokeilkaa itse, ei maksa mitään.

Resonoiko soitin vai ilmapatsas, ei ole mielipide. Molemmat resonoi. Haluaisin kuulla miten perustellaan mielipide, että itse soitin ei resonoi. Tottakai se värähtelee siinä missä väliaineena toimiva ilmakin. Ääniaalto ei etene tyhjiössä. Missä tahansa muussa aineessa kylläkin. Miksi ei siis myös metallisessa fonissa?

Mikä sitten on olennaista saundin kannalta, ilman, vai soittimen värähtely, on toinen juttu. Oikeastan yhdentekevää.

NeliX4
26.10.2009 16:13:58 (muokattu 26.10.2009 16:19:50)

Erilainen soittotuntuma vaikuttaa ja tosiaan ääni heijastuu eri kovuuksista materiaaleista eri tavalla. Se, että onko se merkitsevää oman soundin kannalta, on jokaisen itse pääteltävä. Kuten sanoin, jos et itse kuule eroa noiden välillä niin materiaalilla ei ole merkitystä.

Fiilis on tärkein.

Siitinlaine on noita pronssisia Yanagisawoja suoltanut ja on tosiaan nyt sit "kuuminta hottia", kun Thomann:kin hinnoittelee nuo lähes 20% kalliimmiksi kuin ko. kaupassa.

Yana on kiitollinen verratta, koska siinä tosiaan noita materiaalivaihtoehtoja on.

Oma suukappale, joku kaula kiinni (siis sama kaula eri foneissa) vain ja sitten rinnalle messinki, pronssi ja hopea. Vielä jos olis silmät peitettynä ja foni vaan iskettäis kouraan, ni erot selviäis eikä tarvis kiistellä. Jollekin fonistille lopputyön aihe.?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti