Muusikoiden.net
09.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua oboen aloittamiselle.
1
Lutrine
18.10.2009 18:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut huilua ja klarinettia muutaman vuoden. Nyt tuli hinku kokeilla niiden lisäksi oboeta. Osaako joku sanoa mistä saisin sellaisen halvalla ostettua tai ilmaiseksi lainattua? En ole varma sopiiko se minulle, joten en halua käyttää paljon rahaa ennen kuin tiedän nauttivani sen soitosta.

aaki
24.10.2009 03:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lutrine: Olen soittanut huilua ja klarinettia muutaman vuoden. Nyt tuli hinku kokeilla niiden lisäksi oboeta. Osaako joku sanoa mistä saisin sellaisen halvalla ostettua tai ilmaiseksi lainattua? En ole varma sopiiko se minulle, joten en halua käyttää paljon rahaa ennen kuin tiedän nauttivani sen soitosta.

Ensinnäkin, hanki itsellesi ensimmäisenä joku opettaja. Oboen ansatsi kuuluu niihin asioihin, että käytännössä mahdoton oppia tai päästä edes alkuun ilman kenenkään ulkopuolisen apua. Ja opettajan kautta saat kyllä varmasti jostain oppilaitoksesta lainaan itsellesi soittimen. Myöskään rööriasiaa et saa ratkaistua ilman opettajaa. Valmiit röörit voivat olla mitä tahansa skeidaa, joilla edes ammattilainen ei saa ääntä ulos. Muovisella röörillä en suosittele soittamaan, tekee vain huonoa ansatsillesi. Muovinen käy lähinnä nuorille täysin aloittelijoille (ei mene rikki!), jotka eivät kykene vielä lainkaan kontrolloimaan kasvolihaksiaan, toisin kuin sinä jo muita puhaltimia soittaneena :)

Ei kannata halvalla ostaa mitään pilliä, älä ota sikaa säkissä. Jollain muovisella oboella soittaminen on taitavammallekin soittajalle haasteellista, kun äänet eivät syty niinkuin pitäisi, vire vinksottaa joka suuntaan tai rekisterinvaihdot ovat ihan kummallisia.

Jos meinaat hankkia itsellesi omaa soitinta, niin kanttaa ehdottomasti pyytää opettajan arvio soittomesta. Itse olen sitä mieltä, että yamahan puista oppilasmallia huonommat oboet eivät ole edes soittimia lainkaan, niillä kun on useimmiten täysin mahdoton soittaa vireisesti, rennolla ja prässäämättömällä puhallustekniikalla tai hyvällä ansatsilla, ja saatat oppia sellaisia tekniikkavirheitä että niitä sitten korjaillaan vuosikausia ja voi myös häiritä muiden puhaltimiesi soittamista. Tuon yamahan puisen oppilasmallin saa noin 2500 eurolla uutena, mutta jos sellaiseen käytettynä törmäät eikä kyseinen pilli ole vielä puhki soitettu niin suosittelen harkitsemaan vakavasti. Muut halvemmat puisetkin soittimet ovat helposti sekundalaatua, joten jos haluat hyvä-äänisen oppilasmallipillin niin kehoitan painokkaasti kääntymään yamahan puoleen.

Ammattilaismalleissa yamahan pillit ei enää pärjää vertailussa, mutta se tuskin on sinun tämän hetken murheesi. Ja hintatasotkin liikkuvat siinä 5000:sta eurosta ylöspäin...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti