Muusikoiden.net
05.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: H-jalka vai ei?
1
cokekola
01.08.2009 09:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huilun päivittäminen vähän parempaan alkaa olla edessä. Sopivaksi seuraajaksi haarukoidun mallin saa joko C- tai H-jalalla. Kyselläänpäs nyt täälläkin mielipiteitä H-jalan puolesta ja vastaan.
 
Oma harrastajaharjoitukset ovat sen verran lyhyitä kestoiltaan, että kokonaispainolla ei ole merkitystä, sen sijaan tasapainokysymys voi eri asia.
 
Kovin usein käy niin, että jokin mieluinen kappale menee alas H:hon asti (usein laulunuotit). Oktaavin nosto tai transponointi vähän korkeampaan sävellajiinkaan ei aina ole käypä vaihtoehto. Vietävästi siis H-jalka houkuttaisi.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
ope16
08.08.2009 00:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole h-jalkaa koskaan minkääntyylisessä musiikissa kaivannut enkä tarvinnut. Pienen h:n soundikin alkaa olla alttohuilun tyylinen. Lasken huilun äänialaksi c1-d4. Kyllä sille välille jo riittävän monta ääntä mahtuu.
 
cokekola
11.09.2009 08:31:59 (muokattu 11.09.2009 12:02:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on parempi huilu huulilla. Uuteen huiluun onkin nyt sitten sekä c- että h-jalka. Pikaiset tuntumat löytyvät sivulta http:://www.flautissimo.org .Koetan viikonloppuna saada sinne vähän lisääkin juttua h-jalastakin.
 
Jos pitäisi valita vain jompi kumpi c- tai h-jalka, enpä osaisi edelleenkään sanoa, kumman ottaisin. H-jalka on selvästi painavampi, jopa yllättäenkin, sillä se ei kooltaan ole merkittävästi c-jalkaa pidempi. Itseäni painon lisääntyminen ei haittaa laisinkaan, ehkä jopa päinvastoin. Joku, joka on soittanut pidempään, on tietysti voinut jo tottua niin c-jalan painoon, että h-jalan lisäpaino tuntuu oudolta.
 
H-jalan kanssa huilun ääni on kautta linjan syvempi, omasta mielestäni kauniimpi. Huomattavaa eroa vaadittavassa ansatsissa en huomaa. Vaikka eri lähteiden mukaan ylemmän rekisterin pitäisi olla hieman hankalampi h-jalan kanssa, en itse huomaa ainakaan merkittävää eroa.
 
Kun vakiotreenejä soittelee huilunuoteista, tulee huiluun kuitenkin valittua c-jalka.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
ope16
22.09.2009 00:36:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi varmaankin aloittaa uusi kirjoitus, mutta mutta... Aika "vanhanaikaisella" ja "kuluneella" materiaalilla yrittää opettajasi viedä sinua eteenpäin. Hyviä kirjoja kaikki sisältäen aimo annoksen erilaisia kappaleita, mutta ansatsia ja eri rekistereitä ei ym teosten avulla ole helppoa kehittää, eihän 40 little pieces edes kulje kuin parin oktaavin äänialalla. Paljon muutakin on tarjolla. Itse suosittelen yhä Flöjten och jag - sarjaa. Biiseissä ei tosin ole kuin sointusäestykset, mutta itselleni se ei todellakaan ole ongelma. Neljän kirjan sarja etenee järjestelmällisesti ja kasvattaa äänialaakin määrätietoisesti.
Trevor Wyen harjoituskirjat olisivat oiva apu moneen pulmaan ja (ikivanhoista!) Prillin etydeistä löytyisi täydennystä tekniikkatreeneihin. Itse istun monta kertaa hyvin sekalaisen nuotistoni ääreen ja etsin oppilaalle juuri sitä sillä hetkellä sopivaa materiaalia ja kopioin sen... Käytän jazz-arreja ja koulujen laulukirjoja (oktaavinostoin). Joskus joku barokkisonaatin hidas osa istuu kuin nenä päähän.
Pyydäpä opettajaasi miettimään, onko materiaalisi juuri sinulle sopivaa ja pedagogisesti perusteltua. Olisi muuten hauska tietää, mitä opesi soitti konsertissa. Se kertoisi paljon. Jotenkin kun blogistasi on rivien välistä luettavissa, että et ole tyytyväinen saamaasi opetukseen, mutta ajattelet, että opettajasi tekee jo parhaansa... Veikkaan, että parempaakin opetusta löytyy...
 
cokekola
27.09.2009 14:02:21 (muokattu 28.09.2009 10:41:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: Pitäisi varmaankin aloittaa uusi kirjoitus, mutta mutta... Aika "vanhanaikaisella" ja "kuluneella" materiaalilla yrittää opettajasi viedä sinua eteenpäin. Hyviä kirjoja kaikki sisältäen aimo annoksen erilaisia kappaleita, mutta ansatsia ja eri rekistereitä ei ym teosten avulla ole helppoa kehittää, eihän 40 little pieces edes kulje kuin parin oktaavin äänialalla. Paljon muutakin on tarjolla. Itse suosittelen yhä Flöjten och jag - sarjaa. Biiseissä ei tosin ole kuin sointusäestykset, mutta itselleni se ei todellakaan ole ongelma. Neljän kirjan sarja etenee järjestelmällisesti ja kasvattaa äänialaakin määrätietoisesti.
Trevor Wyen harjoituskirjat olisivat oiva apu moneen pulmaan ja (ikivanhoista!) Prillin etydeistä löytyisi täydennystä tekniikkatreeneihin. Itse istun monta kertaa hyvin sekalaisen nuotistoni ääreen ja etsin oppilaalle juuri sitä sillä hetkellä sopivaa materiaalia ja kopioin sen... Käytän jazz-arreja ja koulujen laulukirjoja (oktaavinostoin). Joskus joku barokkisonaatin hidas osa istuu kuin nenä päähän.
Pyydäpä opettajaasi miettimään, onko materiaalisi juuri sinulle sopivaa ja pedagogisesti perusteltua. Olisi muuten hauska tietää, mitä opesi soitti konsertissa. Se kertoisi paljon. Jotenkin kun blogistasi on rivien välistä luettavissa, että et ole tyytyväinen saamaasi opetukseen, mutta ajattelet, että opettajasi tekee jo parhaansa... Veikkaan, että parempaakin opetusta löytyy...

 
On aika erikoista ryhtyä arvostelemaan toisen opettaja opetusta kuulopuheen perusteella. Se ei kuulu ainakaan ammattitaitoisen opettajan toiminatapoihin.
 
Tässä keskustelussa ei ole ollut puheena opettajista eikä oppimateriaalista, joten on varsin kummallista tuoda niitä esiin keskustelun ulkopuolelta, täysin toiselta neetisustolta.
 
Ylläpidonkin olisi jo ehkä syytä puuttua tällaiseen toisten ammattitaidon täysin perusteettomeen panetteluun.
 
Haluan korjata nämä yllä olevat käsittämättömät ja arrogantit väitteet kuitenkin heti: opettajani on erittäin pätevä, pedagogisen koulutuksen saanut opettajaksi pätevöitynyt ammattilainen, jolla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet myös aikuisen opettamiseen, jota yllä olevan vastauksen perusteella ei mitä ilmeisimmin kaikilla tunnu olevan, kuten aikaisemmasta keskustelusta olemmekin jo oppineet. Myös toisen kuuntelu ja luetun ymmärtäminen ovat opettajalle välttämättömiä taitoja. Niitäkin voi kehittää, suosittelen.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
ope16
30.09.2009 02:12:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskinpa kukaan puuttuu anonyymiin pohdintaan, eihän ketään parjata nimellä. En edes tiedä, kuka opettajasi on. Lähinnä varmasti on kysymys tyyli-ja näkemyseroista ja pitkään kokemukseen perustuvista ajatuksista. Katsos kun omilla oppilaillani ei ole koskaan ollut vaikeuksia muissa keskusteluissa ja blogissasi (johon usein viittaat) mainitsemissasi huilunsoittoon liittyvissä asioissa. Esim ylä-äänet saa kyllä soimaan kun vain tietää miten. Ja kyllä, opetan myös aikuisia . Oppilaideni ikähaitari on 6-60+ v.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti