Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilistille EWI 4000S, EWI USB vai YAMAHA WX5?
1 2 3
cokekola
16.07.2009 10:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alan tulla miehen ikään ja sen myötä tullut tilaisuus ehdottaa itselle merkkipäivälahjaa. Huilunsoiton oppimisesta on tullut pakkomielle, joten öisiä harjoituksia varten ajattelin esittää toivomuksena joko Akain EWI 4000S, EWI USB tai YAMAHA WX5. (WX5:hän ei ilmeisesti edelleenkään saa EU:sta jonkin ympäristödirekstiivin vuoksi, mutta sillekin löytyy välittäjä USA:sta, joten sekin on täysin mahdollinen toive.)
 
Kysymys kuuluu: mikä näistä olisi paras, jos ajatellaan ensisijaisesti _vain_huilunsoiton_ opiskelua?
 
Itse olen pähkäillyt seuraavia asioita:
 
Yamaha WX5:
- oktaavi vaihtuu suukappaletta huulilla tai hampailla puristamalla, joten sormitukset ilmeisesti ovat lähes oikean huilun kaltaiset
- vain "MIDI-keppi", siinä ei ole omaa äänigeneraattoria, vaan se pitää kytkeä johonkin ulkoiseen äänilähteeseen
 
Akai EWI 4000S:
- ilmeisesti yksi sormitus poikkeaa oikean huilun sormituksista
- tässä on oma äänilähde, joten toimii ilman ulkopuolista "apua" (keveimmillään kuulokkeet vain kiinni ja soittamaan?)
- onkohan ohjelmistopäivitys hankala?
- kuinkahan pitkään tuki jatkuu?
 
Akai EWI-USB:
- halpa vaihtoehto (tosin merkkipäivälahjan tapauksessa ei painavin argumentti:-)
- ilmeisesti yksi sormitus poikkeaa huiulun sormituksista (kuten 4000S)
- ei omaa äänilähdettä
- ilmeisesti ei midi-liitäntää?
- päivitykset helppo tehdä: asennetaan uusi ohjelma tietokoneelle
- uusi laite, tukea varmaan ainakin muutaman vuoden tiedossa
 
Akait ovat saaneet kritiikkiä "oktaavirullastaan". Vaikuttaakohan se kuinka paljon huilistin harjoittelussa?
 
Akai EWI 4000S vaikuttaisi täydelliseltä, ellei siinä olisi tuota yhden otteen poikkeamaa oikean huilun sormituksista. Akaissahan suukappaleen puristaminen huulilla tai hampailla saa aikaan vibraaton. Kuinkahan todennäköistä olisi saada Akain suunnittelijat vakuuttumaan siitä, että ohjelmaa kannattaisi muuttaa siten, että suukappaletta puristamalla vaihtuisikin oktaavi. Silloin tuo yhden otteen poikkeamakain saataisiin hoidettua suukappaleella ja sormitukset vastaisivat täysin huilun sormituksia!
 
Onkohan joku raatilaisista päässyt kokeilemaan sekä Akaita että Yamahaa? Millaisia kokemuksia?
 
P.S. Oma midi-huiluprojektikin on edelleen hengissä. Syksyllä on tarkoitus jatkaa sen kehittämistä. Uudet, kevyemmät näppäimet on jo hankittu. Seuraavaksi pitää ottaa ohjelma tarkastelun alle, jokin siinä ei vieläkään oikein toimi nuottien sammutuksen osalta oikein. Tämän oman "haahuilun" kanssa vain taitaa mennä liian pitkään, joten tehdasvalmisteinen laite taytynee hyväksyä siksi aikaa korvaavaksi harjoitusinstrumentiksi ;-)
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
26.07.2009 15:31:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola:
 
Yamaha WX5:
- oktaavi vaihtuu suukappaletta huulilla tai hampailla puristamalla, joten sormitukset ilmeisesti ovat lähes oikean huilun kaltaiset
- vain "MIDI-keppi", siinä ei ole omaa äänigeneraattoria, vaan se pitää kytkeä johonkin ulkoiseen äänilähteeseen

 
Eikös me näistä jos joskus keskusteltu? Itselläni on kokemusta vain Yamahasta, ja siinäkin WX7-mallista. Oletko varma että WX5:ssa saa oktaavin vaihtumaan puristamalla. Puristushan yleensä noissa Yammuissa muuttaa virettä (eli antaa midi-pitchbendiä). Sinänsähän tuon pitchbendin pystyisi kyllä jollain ulkoisellakin värkillä/softalla muuttamaan oktaavihypyksi.
 
WX5:ssa on tosin jokin varsinainen huilusormituskin, joten voi olla että siinä on tuo oktaavinvaihtokin sitten mukana. Fonimoodeissa puristus kyllä muuttaa vain virettä.
 
On kyllä jotenkin hämärä mielikuva että jostain olisin lukenut jotain kriittistä tuosta WX5:n huilumoodista, nimenomaan huilistin näkökulmasta.
 
EWI:stä ei ole omaa kokemusta. Sen verran tiedän, että sen puristusanturi on luonteeltaa kondensaattorityyppinen, eikä kerta kaikkiaan pysty havaitsemaan pysyvää puristusta, vain muutoksia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
26.07.2009 22:29:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: EWI:stä ei ole omaa kokemusta. Sen verran tiedän, että sen puristusanturi on luonteeltaa kondensaattorityyppinen, eikä kerta kaikkiaan pysty havaitsemaan pysyvää puristusta, vain muutoksia.
 
Suukappaletta puristamalla saadaan aikaan vibraatto.
Minulla on EWI4000s ja siinä ei ole huilun sormitusta, ellei ole tullut uutta päivitystä, jonka avulla se saataisiin. Mutta manuaalin mukaan EWIUSB:ssä on flute, oboe, sax, trumpet ja EVI.
 
En tunne muuta kuin trumpetn sormituksen. Ei sekään ole identtinen oikean trumpetin kanssa. Sormitus on kaikissa 8:ssa oktaavissa samanlainen ja oktaavin vaihto tapahtuu peukaloa siirtämällä rullia pitkin. Opettelua siis tarvitaan. Luulen, ettei noista mikään sormitus ole suoraan verrattavissa 'oikeiden' soittimien sormituksiin, kunhan ovat siellä päin.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Klezberg
26.07.2009 22:37:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B: Suukappaletta puristamalla saadaan aikaan vibraatto.
 
Jep. Ja anturin tekniikasta johtuen sitä ei voisi käyttää oktaavin vaihtoon.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
cokekola
27.07.2009 07:29:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Jep. Ja anturin tekniikasta johtuen sitä ei voisi käyttää oktaavin vaihtoon.
 
Miksi ei? (Ei kai anturi "tiedä", syntyykö sillä ohjelmistossa vibraatto vai oktaavin vaihto?)
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
27.07.2009 09:28:05 (muokattu 27.07.2009 09:41:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola: Miksi ei? (Ei kai anturi "tiedä", syntyykö sillä ohjelmistossa vibraatto vai oktaavin vaihto?)
 
Anturi ei tunnista tasaista puristusta, vain puristuksen muutoksen. Eli kun lisäät puristusta, anturi antaa signaalia muutoksen aikana, sitten lähtö asettuu nollaksi vaikka jatkat puristusta.
 
Voisi tietysti ajatella, että oktaavi vaihdettaisiin sen mukaan kun anturi havaitsee muutoksen. Voisi sekin ehkä toimia. Joitakin hankaluuksia tulee mieleen, liittyen absoluuttisen referenssin puutteeseen ja oktaavien vaihtoon kumpaankin suuntaan.
 
Baryton-B osaisi varmaan kommentoida, millainen EWI:n anturi on jos sitä joutuisi koko ajan puristamaan tasaisesti? Ihan noin ergonomiamielessä.
 
EWI4000:sen softan kehittäjät olivat ainakin ennen mukana Yahoon Windcontroller-keskusteluryhmässä ja sitä kautta tavallaan vaskisormitus tuli mukaan EWI:iin. Nuo kaverit osaisivat varmaan kommentoida ajatusta.
 
Edit: Vielä tuosta EWI:n anturista. Yamahalla voit puristuksen muutoksella säätää virettä ihan kuten klarinetilla tai fonilla. EWI:n anturilla ei voi, se on tarkoitettu vibraaton tekoon jossa riittää että ilmaistaan puristuksen muutos.
 
Teoriassa voisi ajatella että integroimalla tuota muutossignaalia saisi aikaan todellisen puristuksen, mutta epäilen onnistuuko käytännössä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
cokekola
27.07.2009 11:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Anturi ei tunnista tasaista puristusta, vain puristuksen muutoksen. Eli kun lisäät puristusta, anturi antaa signaalia muutoksen aikana, sitten lähtö asettuu nollaksi vaikka jatkat puristusta.
 
Mihin tuo anturi fyysillisesti mahtaa perustua, kun se toimii noin?
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
27.07.2009 11:44:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola: Mihin tuo anturi fyysillisesti mahtaa perustua, kun se toimii noin?
 
Kapasitanssiin.
 
Lainaus sivulta http://www.ewiusb.com/technical :
 
"The bite sensor is incredibly simple - the two spring-steel sheets are separated by a sheet of plastic, effectively making a one layer capacitor. As you bite down the metal sheets are bent together reducing the distance between them and the plastic sheet, changing the capacitance. It is SO incredibly simple I'm shocked to see it on a commercial product. The old saying "The simple solution is often the best" was definately in mind when they made this."
 
Tuo sivu koskee EWI-USB:tä mutta muissa EWI-malleissa on myös kapasitanssianturit.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
cokekola
27.07.2009 11:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Kapasitanssiin.
 
Lainaus sivulta http://www.ewiusb.com/technical :
 
"The bite sensor is incredibly simple - the two spring-steel sheets are separated by a sheet of plastic, effectively making a one layer capacitor. As you bite down the metal sheets are bent together reducing the distance between them and the plastic sheet, changing the capacitance. It is SO incredibly simple I'm shocked to see it on a commercial product. The old saying "The simple solution is often the best" was definately in mind when they made this."
 
Tuo sivu koskee EWI-USB:tä mutta muissa EWI-malleissa on myös kapasitanssianturit.

 
Mitä itse ymmärrän kapasitanssista, niin kyllähän senkin arvoja voi mittata, eikä vain muutosta. Luulisi, että huulten eri "asennoissa" anturin kapasitanssi on eri suuruinen, joten sen peruteella voisi kai oktaavinkin määrätä.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
27.07.2009 11:57:49 (muokattu 27.07.2009 12:10:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola: Mitä itse ymmärrän kapasitanssista, niin kyllähän senkin arvoja voi mittata, eikä vain muutosta. Luulisi, että huulten eri "asennoissa" anturin kapasitanssi on eri suuruinen, joten sen peruteella voisi kai oktaavinkin määrätä.
 
Toki, mutta EWI:ssä ei liene sisäänrakennettuna tuota kapasitanssin mittausta, vaan se ainoastaan havainnoi jännitteen muutosta kun kapasitanssi muuttuu. Ovat tarkoittaneet tuon anturin vain vibraaton tekoon. Yamahoissa on sitten aito puristuksen tunnistus.
 
Edit: Tuossa edempänä myös jo pohdiskelin puristustason arviointia integroimalla anturin antamat muutossignaalit. Teoriassa mahdollista, mutta vaikea sanoa onnistuisiko käytännössä. Tarkoittaa sitä, että alkutilassa oletetaan että puristus on nolla, ja sitten tilaa päivitetään anturin ilmaisemien muutosten mukaan ylös- ja alaspäin.
 
Muuten: eikös EWI:n anturia puristeta nimenomaan hampailla eikä huulilla? Miten on, Baryton-B?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
27.07.2009 14:05:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Muuten: eikös EWI:n anturia puristeta nimenomaan hampailla eikä huulilla? Miten on, Baryton-B?
 
Puristaminen vaatii niin paljon voimaa, että ei se ainakaan minulta huulilla onnistu, eli hampailla puristetaan. Ääni 'heiluu' (vibraatto) puristusvoiman vaihtelun tahdissa. Jos puristat tasaisesti, niin ei tapahdu mitään muutosta äänessä. Seuraavassa kuva anturista. Anturin päällä oleva kimmoisa suukappale poistettu.
http://www.35plus.fi/EWI_rakenne19.jpg
 
Jousien vasemmanpuoleisia päitä puristetaan lähemmäksi toisiaan. Jousien välissä näkyy eristepleksi, eli jouset eivät saa olla sähköisessä kontaktissa keskenään. Kyse on siis kapasitanssista.
 
Minä en ole opetellut käyttämään vibraattoa lainkaan edm. tavalla. Käytän mielusti nopeissa kuvioissa tuplakieltä ja silloin suukappale ei saa olla niin pitkällä suussa kuin tuo puristaminen hampailla vaatisi. Pitäisi siis opetella nopean kuvion jälkeen siirtämään suukappaletta syvemmälle suuhun ja päivastoin. Vibraaton voi muodostaa myös puhallusvoimaa vaihtelemalla. Myös olen käyttänyt vibraattoon taivutuslautasia (UP ja DOWN). Aika kelvollinen vibraatto syntyy taivuttelemalla ääntä alaspäin (Pitch Bend Down).
 
Kaikenlaiset efektit ovat mahdollisia, mutta ne eivät useinkaan toimi perinteisten soittimien tapaan, vaan vaatii hieman opettelua. Pitää muistaa, ettei tarvitse painia ikuisten ansatsiongelmien kanssa. Hyvin nopeasti pystyy soittamaan helpon kansanlaulun kauniisti ja ilmeikkäästi kun voi keskittyä tulkintaan, eikä turpavärkin kestävyyteen. Erilaisia soittotekniikoita voi harjoitella vaikka 10-tuntia yhteen menoon, mutta esim. trumpetilla ei turpa tahdo sitä kestää.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Baryton-B
27.07.2009 18:14:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palataksemme ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen. Puhun nyt EWI4000s:stä, koska en tunne muita. En ole edes kuullut netistä EWIUSB:n äänistä näytteitä...niitä varmaan on jos kaivelee. YouTubesta löytynee.
 
Eletronisissa soittimista ollaan ainakin kahta mieltä. Toiset haluavat niiden matkivan mahdollisimman tarkaan aitojen soittimien ääniä ja toiset etsivät uusia äänielämyksiä. EWI4000s:n äänistä ehkä huilun ääni muistuttaa eniten aitoa soitinta (on lähinnä siniaaltoa?). Se on kuitenkin lähempänä nokkahuilun ääntä kuin aitoa. Seuraavassa ole soittanut muutaman näytteen. Äänet eivät suinkaan tule soittimesta ulos noin 'hyvinä', vaan niihin on lisätty kaikuja ja kaikenlaista jippoilua Nuendo 3 ohjelmalla.
http://www.kolumbus.fi/baryton/huilutesim.mp3
 
Nuo äänet ovat EWI4000s:n alkuperäisen äänipankin ääniä, joita olen itse muokannut. Matt Traum on tehnyt useisiin soittimiin äänipankkeja. Seuraavalta sivulta löytyy hänen tekemänsä uudet äänet EWI4000s:n.
http://www.patchmanmusic.com/akaiEWI4000s.html
 
Tilasin tuon pankin ja latasin soittimeeni. Ne eivät kuulosta noin hyviltä ja virtuoosimainen soittotekniikka saa ne kuulostamaan vielä paremmalta. En kelpuuttanut omaan käyttöön niistä äänistä yhtäkään. Matt ei ilmiselvästi ole pyrkinyt aitoihin ääniin, sillä ei se ole mahdollistakaan EWI4000s:n äänenmuokkauskeinoin. Minä sen sijaan olen etsinyt aitoja ääniä tosin huonolla menestyksellä.
 
Mutta EWI4000s voidaan kytkeä midin avulla VL-70 + Turbo ja XV-2020 äänimoduleihin ja päästään lähemmäksi aitoja ääniä...tosin rahaa kuluu. Jos haluaa kaiken mahdollisen irti ko. soittimista niin tarvitaan hieman pelimannihenkeä. ATK ja Midi-juttujen tuntemus ei ole haitaksi.
 
Tuolta löytyy myös EWI:n soittoa. Siellä on pyritty matkimaan trumpettia. Tuolta ja YouTubesta löytyy lisää sopivilla hakusanoilla elektronisten puhaltimien soitantaa.
www.myspace.com/juhanihill
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Klezberg
27.07.2009 18:32:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B:
Eletronisissa soittimista ollaan ainakin kahta mieltä. Toiset haluavat niiden matkivan mahdollisimman tarkaan aitojen soittimien ääniä ja toiset etsivät uusia äänielämyksiä.

 
Tämä on aivan totta mitä tulee tuotettuun ääneen. Cokecolaa tuntuu kuitenkin kiinnostavan elektroninen soitin harjoitteluvälineenä:
 
"mikä näistä olisi paras, jos ajatellaan ensisijaisesti _vain_huilunsoiton_ opiskelua?"
 
Ikävä olla tässä kohtaa pessimisti. En ole kokenut sähköisiä värkkejä (DH100, WX7 + erilaiset äänimodulit) juurikaan hyödyllisiksi edes fonin tai klarinetin opiskelussa. Sähkösoitintausta saattoi jonkun verran auttaa fonin kanssa koska sormitukset olivat aika samanlaisia, mutta sen jälkeen kun aloin soittaa fonia ja klarinettia, niitä on pitänyt harjoitella erikseen, nuo sähkövärkit ovat kuitenkin eri soittimia.
 
En tarkoita etteikö tuommoinen harjoittelusoitin olisi periaatteessa mahdollinen tehdä. Mutta olemassa olevat sähköpuhaltimet on pääasiassa suunnattu puhaltajille, jotka haluavat laajentaa äänimaailmaa. Niitä ei ole pyrittykään tekemään täysin identtisiksi minkään oikean puhaltimen kanssa (poikkeuksena Martin Hurnin Synthophone joka rakennetaan oikeasta saksofonista).
 
Fonisti, joka haluaa soitella yöaikaan häiritsemättä ketään, hankkinee tänä päivänä fonin ympärille vaimentavan kotelon. Niitä saa jo Suomestakin, f-musicissa näkyi olevan. Vastaavia ratkaisuja huilulle en tiedä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
27.07.2009 19:02:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tämä on aivan totta mitä tulee tuotettuun ääneen. Cokecolaa tuntuu kuitenkin kiinnostavan elektroninen soitin harjoitteluvälineenä:
 
"mikä näistä olisi paras, jos ajatellaan ensisijaisesti _vain_huilunsoiton_ opiskelua?"

 
Helposti tulee tuosta mieleen, että yritetään päästä helpommalla "siitä mistä on aita matalin". Eikö kuitenkin monet fonistit soita kaikkia foneja, klarinettia ja huiluakin juuri sen vuoksi, että sormitukset muistuttaa toisiaan? Eiköhän oikean huilun puhallustekniikka, huilun poikittainen asento jne. poikkea niin paljon näistä puhaltimista, ettei kannata harjoituaikaa näihin tuhlata...jos nimittäin tavoitteena on oikean huilun soitto(?)
 
Kaikissa aidoissa puhaltimissa ansatsi näyttelee suurta osaa, jos siihen lasketaan fonien, oboen ja klarinettien kielien 'fiilaus'. Mitä parempi soittaja, niin sitä kauemmin ne tuhraa niiden kielien kanssa :) Vaskipuhaltimissa ansatsi onkin useimmille ylipääsemätön juttu.
 
Minä olin 20-vuotta soittamatta ja en jaksanut, enkä enää jaksakaan hankkia edes jonkinlaista ansatsia takaisin. Siksi ostin EWI:n. Se oli toisaalta hieno kokemus, kun sai kerrankin soittaa ilman ansatsiongelmia. Voi alkaa lähes välittömästä 'tulkitsemaan'. Huono ansatsi ennen tahtoi olla hyvin usein sen esteenä.
 
Olenhan nämä kertonut, mutta saataa olla uusia lukijoita. EWI:n läpi ei mene oikeastaan ilmaa lainkaan. On tunne kuin puhaltaisi umpiputkeen ja tulee äkkiä tukehtumisen tunne. Pitää siis oppia puhaltamaan suupielistä ohi. Ääni syttyy hyvin herkästi, mutta sen herkkyyden voi säätää muuksikin. Eikös oikeassa huilussa mieluummin tahdo ilma loppua?
 
Uskon kuitenkin, että tällä rintamalla tapahtuu voimakasta kehitystä ja ei mene aikaakaan kun nämä vehkeet hyväksytään yhtä luonnollisina kuin sähkökitara hirveellä äänensärkijällä.
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
cokekola
27.07.2009 22:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B: Helposti tulee tuosta mieleen, että yritetään päästä helpommalla "siitä mistä on aita matalin".
 
Mielestäni kannattaakin aina pyrkiä menemään siitä, missä aita on matalin. Ylittäminen korkammista kohdista tuntuisi vähän höhlältä.
 
Eikö kuitenkin monet fonistit soita kaikkia foneja, klarinettia ja huiluakin juuri sen vuoksi, että sormitukset muistuttaa toisiaan? Eiköhän oikean huilun puhallustekniikka, huilun poikittainen asento jne. poikkea niin paljon näistä puhaltimista, ettei kannata harjoituaikaa näihin tuhlata...jos nimittäin tavoitteena on oikean huilun soitto(?)
 
Kysyjän tapauksessa ei ole kyse ajan tuhlaamisesta, vaan nimenomaan lisäajan hankkimisesta. Akustisella instrumentilla harjoittelu ei kysyjälle ole mahdollista ennen n. kello 8 eikä n. klo 21-22 jälkeen. Tuo aikaväli puolestaan kuluu useimmiten muissa velvollisuuksissa, joten elektroninen instrumentti kuulokkeineen jopa moninkertaistaa käytettävissä olevan kokonaisharjoitteluajan.
 
Kaikissa aidoissa puhaltimissa ansatsi näyttelee suurta osaa, jos siihen lasketaan fonien, oboen ja klarinettien kielien 'fiilaus'. Mitä parempi soittaja, niin sitä kauemmin ne tuhraa niiden kielien kanssa :) Vaskipuhaltimissa ansatsi onkin useimmille ylipääsemätön juttu.
 
Joo, ansatsia harjoitetaan jatkossakin oikealla huilulla. Sormituksia voi harjoittaa vaikka elektronisella huilulla. En onnistu näkemään tässä ristiriitaa. Kyllä itse olen kokenut hyödylliseksi Casion DH-100:lla harjoittelunkin, vaikka sormitukset huilusta poikkeavatkin.

Uskon kuitenkin, että tällä rintamalla tapahtuu voimakasta kehitystä ja ei mene aikaakaan kun nämä vehkeet hyväksytään yhtä luonnollisina kuin sähkökitara hirveellä äänensärkijällä.
 
Saa nähdä, toivossa on hyvä elää. Toisaalta näitä instrumentteja on ollut tulossa jo hyvän aikaa, mutta jotenkin niiden kehitys tuntuu vähän junnaavan paikallaan. Joka tapauksessa tämän keskustelun perusteella valinta selveni sen verran, että parempaa odotellessa Yamaha WX5:sta lähti toive eteenpäin...
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
28.07.2009 09:34:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola:
Kysyjän tapauksessa ei ole kyse ajan tuhlaamisesta, vaan nimenomaan lisäajan hankkimisesta. Akustisella instrumentilla harjoittelu ei kysyjälle ole mahdollista ennen n. kello 8 eikä n. klo 21-22 jälkeen. Tuo aikaväli puolestaan kuluu useimmiten muissa velvollisuuksissa, joten elektroninen instrumentti kuulokkeineen jopa moninkertaistaa käytettävissä olevan kokonaisharjoitteluajan.
 
Joo, ansatsia harjoitetaan jatkossakin oikealla huilulla. Sormituksia voi harjoittaa vaikka elektronisella huilulla. En onnistu näkemään tässä ristiriitaa. Kyllä itse olen kokenut hyödylliseksi Casion DH-100:lla harjoittelunkin, vaikka sormitukset huilusta poikkeavatkin.

 
Kyllä tuo iltaisin ja öisin harjoittelu on ihan yleinen ja todellinen tarve. Näkemykset menevät sitten ristiin siinä kuinka hyödyllistä on harjoitella järjestelyllä joka on oleellisesti erilainen kuin itse soitin. Äskettäin oli vastaava keskustelu siitä kannattaako haitarinsoittoa harjoitella pystyynnostetulla keyboardilla (jossa on eri levyiset näppäimet).
 
No, vaikka itse olen näissä harjoitteluasioissa aika puristi, niin kuivaharjoittelinpa viisirivisen haitarin diskanttia pystyynnostetulla tietokoneen näppäimistöllä, jotta sitten osasin haitarikaupassa hiukan hakea melodiaa.

Saa nähdä, toivossa on hyvä elää. Toisaalta näitä instrumentteja on ollut tulossa jo hyvän aikaa, mutta jotenkin niiden kehitys tuntuu vähän junnaavan paikallaan.
 
Kehitys oli pysähdyksissä toistakymmentä vuotta. Akai on nyt viime vuosina vienyt sitä vähän eteenpäin, ja maailmalla on merkkejä uusista yrittäjistä uudenlaisilla konsepteilla. Mutta tämä hiljainen harjoittelu on sen verran hankala alue, että vaikea uskoa että siinä mitään mullistavaa tapahtuu pitkään aikaan. Tähän tarpeeseen voi ennemminkin tulla ääntä vaimentavia/eristäviä ratkaisuja, kuten fonille (jolla ongelma on suurin, jo päiväsaikaan) jo on saatavissa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
28.07.2009 13:50:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Kyllä tuo iltaisin ja öisin harjoittelu on ihan yleinen ja todellinen tarve. Näkemykset menevät sitten ristiin siinä kuinka hyödyllistä on harjoitella järjestelyllä joka on oleellisesti erilainen kuin itse soitin. Äskettäin oli vastaava keskustelu siitä kannattaako haitarinsoittoa harjoitella pystyynnostetulla keyboardilla (jossa on eri levyiset näppäimet).
 
Minulle tuo ei tullut heti mieleen, kun on saanut asua omakotitalossa lähes aina. Itse katsoisin harjoittelevani turhaan, jos soitin ei ole just oikeanlainen. Pitäisi löytyä joku naapurin autotalli, kerrostalon kellarivarasto/vinttitila tjmv. Tai sitten mennä säkin sisään soittamaan :)
 
Haitariin jouduin vahingossa. Tarinan kerroinkin jo tuolla tanssiorkesteri-foorumin puolella. Joka tapauksessa haitarin nerokas järjestelmä innosti minut tekemään sovituksia ja sävellyksiä. Kiitos siitä erään pelimannipiirin vetäjälle.
 
No, vaikka itse olen näissä harjoitteluasioissa aika puristi, niin kuivaharjoittelinpa viisirivisen haitarin diskanttia pystyynnostetulla tietokoneen näppäimistöllä, jotta sitten osasin haitarikaupassa hiukan hakea melodiaa.
 
Sinulla on tuota pelimannihenkeä kokeilla kaikkea maailmassa :) On myös viisirivisiä haitareita, jotka on levitetty sähköpianon näköiseksi.
 
Kehitys oli pysähdyksissä toistakymmentä vuotta. Akai on nyt viime vuosina vienyt sitä vähän eteenpäin, ja maailmalla on merkkejä uusista yrittäjistä uudenlaisilla konsepteilla.
 
Totta, Akai otti pienen pyrähdyksen, joka hieman tyssäsi...no kehitystä kai tuo EWIUSB:n on. ATK kehittyy niin nopeaan, että luulisi sieltä kautta tulevan uusia avauksia. Ilmeisesti on vähän henkilöitä, jotka hallitsevat soittimen mekaniikan ja samalla atk:n mahdollisuudet, kokonaisuuden. Olen nyt vähemmän seurannut EWI -keskustelufoorumia, mutta kyllä painetta kehitykseen on olemassa. Tuntuu kuin EWIUSB ei kiinnostaisi Matt Traumia paljoakaan, eli taitaa hänkin jo väsyä tai sitten EWIUSB:n tietokoneohjelma (tai koko systeemi) on patentoitu niin, ettei sitä saa sivulliset ronkkia.
 
Itse odotan oktaavirullien tilalle jotain helpompaa ja, että musaohjelmat (äänimaailma) oppivat tunnistamaan digipuhaltimen ilmeikkyyden joko Midin kautta tai jonkun kehittyneemmän tavan kautta. EWI/EVI yltää jo melkomoisiin suorituksiin virtuoosien käsissä ja hyvillä äänimoduleilla:
http://www.kolumbus.fi/baryton/harr … iikki/Sound/DanceOfTheComedians.mp3
 
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
cokekola
06.08.2009 16:24:46 (muokattu 06.08.2009 16:25:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B:
 
Totta, Akai otti pienen pyrähdyksen, joka hieman tyssäsi...no kehitystä kai tuo EWIUSB:n on.

 
Enpä oikein tiedä, onko pelkkä usb itsessään kehitystä. Jos laitteessa olisi _myös_ MIDI-liitäntä, niin voisi ajatella sitä kehitykseksi, että on usb lisäksi.
 
Toisaalta se, että kaikki vaatii erillisen tietokoneen toimiakseen ei sekään ole mielestäni pelkästään kehitystä. Ei tietsikaa aina viitsi eikä voi joka paikkaan raahata. Koetinkin sen vuoksi löytääkin jotain n. tupakka-askin kokoista MIDI-äänieneraattoria, mutta se oli lähes mahdoton tehtävä. Onneksi puolivalmisteena sain erikoistilauksesta laitoksen, jossa on midi-sisäänmeno sekä ulostulo kuulokkeille tai vahvistimelle ja General Midi -moduli ääntä tuottamassa. Soundit eivät päätä huimaa, mutta harjoitussoitantaan laite on aivan omiaan. Aivan tupakka-askiin laite ei mahdu, mutta sen verran pieni se on, että toivoakseni saan sen jotenkin kiinnitettyä Yamahan WX5:een, niin pääsen luureilla treenaamaan ilman mitään muita vempaimia. Joka tapauksessa esim. vyökoteloon sen sen saa kiinni.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
06.08.2009 18:42:59 (muokattu 06.08.2009 19:30:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola: Enpä oikein tiedä, onko pelkkä usb itsessään kehitystä. Jos laitteessa olisi _myös_ MIDI-liitäntä, niin voisi ajatella sitä kehitykseksi, että on usb lisäksi.
 
Toisaalta se, että kaikki vaatii erillisen tietokoneen toimiakseen ei sekään ole mielestäni pelkästään kehitystä. Ei tietsikaa aina viitsi eikä voi joka paikkaan raahata. Koetinkin sen vuoksi löytääkin jotain n. tupakka-askin kokoista MIDI-äänieneraattoria, mutta se oli lähes mahdoton tehtävä. Onneksi puolivalmisteena sain erikoistilauksesta laitoksen, jossa on midi-sisäänmeno sekä ulostulo kuulokkeille tai vahvistimelle ja General Midi -moduli ääntä tuottamassa. Soundit eivät päätä huimaa, mutta harjoitussoitantaan laite on aivan omiaan. Aivan tupakka-askiin laite ei mahdu, mutta sen verran pieni se on, että toivoakseni saan sen jotenkin kiinnitettyä Yamahan WX5:een, niin pääsen luureilla treenaamaan ilman mitään muita vempaimia. Joka tapauksessa esim. vyökoteloon sen sen saa kiinni.

 
Semmoinen asia kannattaa ottaa huomioon, että kaikki äänimodulit eivät toimi kovin hyvin puhallinohjaimien kanssa. Pääosa värkeistä ja softeista jotka tekevät midistä ääntä on ajateltu koskettimien kanssa käytettäväksi: ne aloittavat äänen note on:illa ja lopettavat note off:iin ja siinä välissä muuttavat ääntä sen mukaan mitä soundiin on ohjelmoitu. Puhallinohjaimen kanssa luonnollinen lopputulos syntyy kun annetaan äänen seurata puhallukseen perustuvaa ohjausta (ohjaimissa yleensä CC2 eli BC, muitakin vaihtoehtoja on).
 
Itse asiassa pelkästään puhallinkäyttöön tehty äänimoduli olisi tavallaan yksinkertaisempi, koska sen ei tarvitse itsestään muuttaa ääntä ajan funktiona kuten syntikat yleensä tekevät.
 
Väsäsin joskus jotain kokeilua varten tällaisen VST-"syntikan" jolla voi soitella soundfontteja puhallinohjaimella (joka lähettää BC:tä): http://goldenepave.com/bcsfp.dll . Soundfontit tarvitsee erikseen, mutta eiköhän huilufontti jostain löydy jos on mielenkiintoa. Softa on täysin hiomaton, mutta toimii ainakin WX7:n kanssa.
 
EDIT: Yksi mielenkiintoinen firma on tämä http://www.wallanderinstruments.com/ , tekevät softainstrumentteja puhallinsoittimille. Tottelee mainiosti puhallinohjainta. Ainakin joskus sieltä sai ostaa yksittäisiäkin instrumentteja, kun itsekin hommasin klarinetin näiltä. Mutta vaatii toki tietokoneen. Mutta nyt niillä näyttää olevan jokin iPhonessakun pyörivä juttu.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
cokekola
06.08.2009 20:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjasin juuri mun Casio DH100, sehän lähettää aftertouchin. WX5 lähettää valinnan mukaan joko CC 2, CC 7 tai C 11.
 
Tuon midi-modulin taidoista en osaa vielä sanoa. Periaatteessa se on speksattu GM 1+ mukaan, jolloin sen pitäisi ymmärtää CC 7 ja CC 11. Sitä en pääse nyt testaamaan, kun mun läppäriin ei asennu oikein usb-midi -palikka. Laitoinkin siitä ihmettelyä "Tietokoneet ja musiikkiohjelmat" -foorumille ( http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=181132&oo=0 ). Toivottavasti siihen löytyy sieltä jokin lääke.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti