Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 5 624 25 26 27 28
Baryton-B
05.08.2006 20:07:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuo 4 ms on manuaalista, niin ei se välttämättä käytännössä toteudu, ajurit ja
ajurin asetukset voivat huonontaa sitä.

 
Se on Cubasen asetuksista säädettävissä. Pienensin sen 1 ms ja ääneen tuli joku lievä sivupörinä. Viiveeseen se ei vaikuttanut.
 
Velocity ja Volyme asetusten muuttaminen ei vaikuttanut mitään.
 
Kun soittimena oli VSC (Sound Canvas, trumpetti), niin: kun aloitti puhaltamisen hiljaa ja kasvatti puhallusvoimaa ei ääni syttynyt lainkaan, eli se vaatii syttyäkseen kielen iskun. Miles Tonella kylläkin kasvoi ja ääni syttyi.
 
Midin ledipatsas alkaa nousta hyvin pienellä henkäisyllä ja nopeasti..niin pienellä, ettei ääni kuuu lainkaan, eli se reagoi hyvin.
 
Midin ja Miles Tonen voimakkuusledipatsaathan ovat rinnakkain. Kun kielellä iskemällä sytyttää äänen, niin kyllä se Miles Tones patsas nousee pienellä viiveellä kaikilla asetuksilla. Sama tapahtuu VSC soittimella.
 
Miles Tonellahan ei ole käyttöarvoa, koska siinä on huonompi trumpetin ääni kuin EWI:ssä. Mutta sillä olisi arvoa, jos saisi VST soittimet soimaan kunnolla, sillä minulla on niitä sampleja pilvin pimein. Niitä nyt ei vaan voi hyödyntää tässä hommassa.
 
Taidan alkaa kypsyä tähän hommaan ja alkaa opetteleen soittamaan ;-)
 
Klezberg
05.08.2006 20:21:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soittimena oli VSC (Sound Canvas, trumpetti), niin: kun aloitti puhaltamisen hiljaa ja kasvatti puhallusvoimaa ei ääni syttynyt lainkaan, eli se vaatii syttyäkseen kielen iskun.
 
Tämä on just se mitä edellisessä postauksessa selitin. VSC kuten useimmat synat on tehty koskettimilla soitettavaksi, ne tottelevat vain koskettimen lyöntivoimaa. Kun puhallat aluksi hiljaa, VSC luulee että kosketinta painettiin niin hiljaa ettei kannata antaa ääntä ollenkaan. Puhallinohjaimelle tarvitaan sellaiset synapatchit, jotka tottelevat puhallusvoimaa, ja niitähän se Matt myy. Tosin ei kaiken maailman softasamplereille.
 
Midin ledipatsas alkaa nousta hyvin pienellä henkäisyllä ja nopeasti..niin pienellä, ettei ääni kuuu lainkaan, eli se reagoi hyvin.
 
Tämä kertoo kyllä että EWI toimii ihan oikein.
 
Miles Tonellahan ei ole käyttöarvoa, koska siinä on huonompi trumpetin ääni kuin EWI:ssä. Mutta sillä olisi arvoa, jos saisi VST soittimet soimaan kunnolla, sillä minulla on niitä sampleja pilvin pimein. Niitä nyt ei vaan voi hyödyntää tässä hommassa.
 
Samplepohjaiset VST-synat kun on nekin tehty koskettimilta soitettaviksi. Äänet voi olla muokattavissa tottelemaan puhallusta lyöntivoiman sijasta (riippuu siitä onko samplerissa huomioitu tämä tarve) mutta siinä on työtä. Itse olen Fantom-XR -modulille tehnyt tuota, kuten jo kerroin, vähän vaihtelevin tuloksin.
 
Taidan alkaa kypsyä tähän hommaan ja alkaa opetteleen soittamaan ;-)
 
Tämä on kyllä ihan tuttu tunne.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
05.08.2006 23:30:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sinulle tuttu sellainen ohjelma kuin UniQuest? Se on tehty EWI4000s:lle ja sillä muokataan niitä ääniä...on ilmainen ja imuroitavissa EWI:n sivuilta.
 
Imuroin Mini Quest ohjelman (maksullinen), joka on sama mutta paljon monipuolisempi. Se installoi linkin Cubaseen, eli se näkyy soittimena Cubasessa. UniQuest ei sitä tee. Kokeilin sen kanssa jonkin aikaa ja minulle ei selvinnyt miten Cubase sitä käyttää. Manuaalista selviää, että sillä voi muokkailla kaiken maailman samplereita, mutta miten Cubase siihen liittyy?
 
Ehkä siten, että jos siihen lataa jonkun samplerin äänipankin, niin niitä soittimia voi käyttää Cubasessa soittamaan midejä.
 
UniQuest on siis Mini Questista riisuttu versio ainoastaan EWI:lle.
 
Mielenkiintoinen ohjelma on myös CDXtract4. Sillä voi muuttaa äänpankkeja toisiin muotoihin. Mistäpä tietää, vaikka puhaltimellekin. Imuroin joitain Akain äänipankkeja ja ne ei aukea millään muulla ohjelmalla.
 
Onko sulla muuten Messenger tai Skybe tunnusta?
 
Baryton-B
05.08.2006 23:53:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ei taida voida muuntaa kuin .WAV, .AIF ja MP3 muotoon. Tosin levyltä jota juuri kokeilin ei suostunut muuntamaan .MP3:ksi
 
Klezberg
06.08.2006 11:05:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sinulle tuttu sellainen ohjelma kuin UniQuest? Se on tehty EWI4000s:lle ja sillä muokataan niitä ääniä...on ilmainen ja imuroitavissa EWI:n sivuilta.
 
Imuroin Mini Quest ohjelman (maksullinen), joka on sama mutta paljon monipuolisempi. Se installoi linkin Cubaseen, eli se näkyy soittimena Cubasessa. UniQuest ei sitä tee. Kokeilin sen kanssa jonkin aikaa ja minulle ei selvinnyt miten Cubase sitä käyttää. Manuaalista selviää, että sillä voi muokkailla kaiken maailman samplereita, mutta miten Cubase siihen liittyy?

 
Midiquest on jo perinteikäs editoriohjelma kaikkien syntikoiden äänten muokkaamiseen. Itselläni ei ole sitä, joskus oli vastaava SoundDiver, mutta sitä ei enää saa PC:lle.
 
Arvelisin, että kytkös Cubaseen on sitä, että voit avata editorin suoraan Cubasesta, editoida ääniä niiden soidessa ja kenties myös tallettaa muokatut äänet kappaleen mukana talteen.
 
Softasynien/samperien kanssa näistä editoriohjelmista ei ole niin hyötyä, kun niissä on jo oma käyttöliittymänsä siihen. Toista on noiden modulien ja muiden laitteiden kanssa, joissa on pieni näyttö ja vähän painikkeita.
 
Mielenkiintoinen ohjelma on myös CDXtract4. Sillä voi muuttaa äänpankkeja toisiin muotoihin.
 
Itselläni on Translator joka muuttaa eri samplerien formaattien välillä. Hankin sen voidakseni käyttää soundfontteja ja akain sampleja Fantomissa. Käytännössä soundfontit eivät kuitenkaan yleensä siirry Fantomille, Akai kyllä.
 
Mistäpä tietää, vaikka puhaltimellekin.
 
Tuskinpa vaan. Tuollainen muunnin pyrkii pitämään äänen ominaisuudet samana. Puhallinohjaimelle muuttaminen vaatii äänen ominaisuuksiin kajoamista. Periaatteessa sellaisenkin ohjelman voisi tehdä, joka muuttaa synapatchin puhallinohjaimelle sopivaksi, mutta jokainen syna on erilainen ja meitä puhallinohjaimien käyttäjiä on maailmassa niin vähän että turha on tuollaista odottaa.
 
Sitten voi kysyä miksi puhallinsynat eivät ole suositumpia. Suomessakin aika moni oppii lapsena nokkahuilun, josta olisi helppo siirtyä midipuhaltimeen.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
09.08.2006 14:55:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

YAMAHA EZ-TP
 
Sain tutkittavaksi tuollaisen puolidigtaalisen trumpetin. Tuo 'puoli' sana siksi, että siihen voi puhaltaa laulamalla mutta myöskin päristelemällä. Molemmista tapauksissa migrofoni ottaa vastaan äänen ja muuttaa sen trumpetin ääneksi tai joksikin niistä 22:sta muuksi ääneksi.
 
Kyllähän sillä soittaa voi, mutta sekin vaatii harjoittelua, eli hyvää sävelkorvaa. Soittimeen annetaan ääni vaikka laulamalla: "tuuuuu tuu tuu tu tu tu tu". Samalla näppäillään normaalisti trumpetinsormituksella. Ei tarvita oktaavinappia. Legatossa ääni seuraa hyvin nopeitakin nappien painalluksia. Tuplakielikin toimii, mutta tarvii tarkkaa ajoitusta kuten oikea trumpettikin. Mitä korkeammalle mennään, sitä tarkemmin pitää osata laulaa, sillä esim. näppäimen 1. sävelkorkeuksien ero on sitä pienempi mitä ylemmäksi mennään. Minun kapealla äänialueella en päässyt kaksiviivaiseen a:n asti järkevällä tavalla. Mutta opettelemalla laulamaan täsmällisesti ja täyteläisesti oikealta korkeudelta soitto onnistuu melko kelvollisesti.
 
Soittimen kellossa on kovaääninen, joka lisää soittimen painoa aika lailla (0.8 kg).
Soittimen voi muuttaa eri vireiseksi.
Lauluäänen voi säätää mies tai naisäänelle, en tosin huomannut niissä eroa.
Viritystason voi säätää.
- Mikrofonin herkkyyssäätö
- Volymen voimakkuuden säätö
- OUT liitin
- MIDI IN ja OUT
- toimii paristoilla tai 12DCV virtalähteellä.
- virtakytkin
 
Soittimessa on viisi moodia, neljäs on DEMO. Kolme ovat turhia tai en ymmärrä niiden tarkoitusta. Ne soittavat taustamusaa, jossa trumpetin ääni iskee sekaan aksentteja samalla näyttäen ledeillä mitä näppäintä on painettu. Opetusarvo on mielestäni nolla. Viides moodi on normaali soittomoodi
 
Päristelemällä soittamalla suukappale on hieman liian iso trumpettia ajatellen, mutta jos katsoo sen korvaavan pelkällä suukappaleella päristelyn niin toimiihan se.
 
Soitin myös MIDI:n kautta Cubaseen soittimena VSC (Sound Canvas). Legatossa homma toimii kohtuullisen hyvin, mutta esim. tuplakieltä se ei pysty seuraamaan. Sama ongelma kuin "tuulianturi-instrumenteilla". Urut, viulu, ym. toimii, mutta piano, kitara ym. takeltelee.
 
MIDI:n kautta voinee ladata soittimeen uusia ääniä jos oikein ymmärsin.
Trumpetin ääni on aika hyvä, melkein parempi kuin EWI4000s:n tehdas äänipankissa.
 
Leluhan se on, mutta aivan liian kallis sellainen (n. 360 €). Siitä olisi kannattanut riisua kaikki Midit, demot ja ääninäytteet pois, jolloin hinta olisi käyttöarvon mukainen. Toki en ehtinyt harjoittelemaan tarpeeksi ja en tutkinut ehkä kaikkia sen ominaisuuksia.
 
Soittimen omistaja soittaa oikeaa trumettia (opiskelee vielä) ja hänkin pitää sitä leluna...on myynnissä ;-) Hintaa en kysynyt.
 
Klezberg
09.08.2006 15:43:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerronpa nyt ensimmäisestä midipuhaltimestani, joka oli Casion DH100. Näin sellaisen Suomessa jossain kaupassa 80-luvun lopulla, mutta omani ostin Lontoosta. Hintataso oli silloin alle 1000 mk. DH100 on saanut lelun maineen, mutta oman musiikinharrastukseni kannalta se oli hyvinkin tärkeä ja ratkaiseva löytö.
 
DH100 on ulkomuodoltaan saksofonia muistuttava, kooltaan jossain alton ja käyrän sopraanon väliltä. Kellossa on kaiutin. Sisäänrakennettuja ääniä on kuusi, joukossa synteettisen kuuloisia puhallinjäljiltelmiä ja yksi täysin synteettinen ääni. Midi-out löytyy myös. Tottelee puhallusvoimakkuutta ja sormitus vastaa nokkahuilua tai yksinkertaistettua saksofonia.
 
Omasta mielestäni DH100:n ja WX7:n välillä ei ole niin järisyttävää eroa että DH100 on lelu ja WX ammattilaisohjain. Molemmien näppäimet ovat muovisia ja tuntumaltaan oikeita soittimia huterampia. WX:issä on enemmän lisänäppäimiä, jolloin sormitukseen on enemmän vaihtoehtoja. WX:ssä on säätöjä joita joita DH:ssa ei ole (eikä tullut kaivattua). Ehkä ratkaisevin ero on että WX:ssä on lehti jolla saa aidon tuntuisia äänenkorkeuden vaihteluita.
 
Lelun maineeseen on voinut vaikuttaa ulkonäkö ja sisäänrakennettu kaiutin äänineen.
 
Omani on jossain vaiheessa seonnut eivätkä sisäänrakennut äänen enää toimi. Midiohjaimena sillä voi vielä soittaa.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
09.08.2006 18:02:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerronpa nyt ensimmäisestä midipuhaltimestani, joka oli Casion DH100.
 
Tuota Casiota soitti joskus 90-luvun puolessa välissä eräs vammainen kaveri orkesterissa (eräällä kurssilla). Vahinko, etten silloin tutustunut siihen tarkemmin, vaikka hemmosta tulikin kaverini. Ei siis varmaankaan ihan lelu.
 
Jos aikoo opiskella trumpettia, niin EZ-TP:n avulla ei opi kuin sormituksen ja se on pienin murhe trumpetin soitossa, eli siinä mielessä turha ostos. Luulisin kuitenkin, että sen käyttöarvo on samaa luokkaa kuin Casionkin. Vaikea määritellä ihan leluksi, mutta yhtä vaikea kutsua oikeaksi soittimeksi.
 
Mielenkiintoinen kokeiluhan tuo EZ-TP:n on ja homma toimii monessakin tilanteessa. Siinä on mm. hyvät näppäimet joita kaipaisin EWI:n. Trumpetistit kun eivät välttämättä irroita sormiaan näppäimiltä vaikka ne ovat ylhäällä. Siksi kosketusnäppäimet vaatii oman harjoittelunsa. Olen suunnitellut EWI:n uudet EIkosketus näppäimet (ne kolme), rumat ne on mutta toimii ja paljon sai pähkäillä miten sen toteutan.
 
Harvat soittimet ovat ergonomisesti hyvin muotoituja. Siihen vaikutanee varmaankin perinne. Koska ne ovat aina olleet sellaisia niin niiden pitää edelleenkin olla. EWI:ssä esim. oikean käden ranne menee luonnottomaan asentoon verrattuna oikeaan trumpettiin. Asian olisi voinut korjata kääntämällä näppäinrivistöä vinoon. Vähän toisenlainen perinnemoka on pianossa. Vasen käsi soittaa bassoklaavissa ja oikea diskantissa. Pitää siis opetella kaksi sormitusta. Homma olisi paljon helpompi kun molemmat viivastot olisi diskanttiklaavissa ja toiseen oli merkitty Down 8. Huilun nuoteissahan tätä tapaa käytetään, mutta up 8.
 
Olen nähnyt digitaalisen näppäinharmonikan, joka oli käännetty pianon tapaiseksi. Siinä oli otettu huomioon ergonomiaa aika paljon. Vähän sama asia jos pianon koskettimet olisivat kaarevassa muodossa, eli kädellä olisi yhtä pitkä matka jokaiseen koskettimeen. Tällaisissa uutuuksissa voisi teollinen muotoilija hyvinkn toteuttaa ergonomiaa, koska ne ovat täysin uusia soittimia...ei ole historiaan painolastia. EWI4000s on kaunis soitin, mutta ei ergonominen. Vierastan myös niitä oktaavirullia, mutta ei heti tule mieleen parempaakaan tapaa. Oktaavin vaihto on vaikeinta EWI:ssä. On siihen suunniteltu kolme apunäppäintä - ilmeisesti Matt on ollut asialla - en osaa niitä vielä oikein hyödyntää. Ne auttaa lähinnä trillin oktaavivaihdon yli, mutta itse oktaavin vaihtoa ne eivät korvaa.
 
Onko kukaan kuullut vastaavaa kritiikkiä trumpetisteilta EWI:n suhteen? No sehän on oikeastaan vielä aika uusia asia ja eihän sitä trumpetisteille suunniteltu.
 
Klezberg
09.08.2006 18:55:16 (muokattu 09.08.2006 18:56:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EWI4000s on kaunis soitin, mutta ei ergonominen. Vierastan myös niitä oktaavirullia, mutta ei heti tule mieleen parempaakaan tapaa. Oktaavin vaihto on vaikeinta EWI:ssä. On siihen suunniteltu kolme apunäppäintä - ilmeisesti Matt on ollut asialla - en osaa niitä vielä oikein hyödyntää. Ne auttaa lähinnä trillin oktaavivaihdon yli, mutta itse oktaavin vaihtoa ne eivät korvaa.
 
Mattilla ei ole osaa eikä arpaa itse soittimen suunnittelussa. Idea vaskisormituksesta syntyi, kun windcontroller-listalle tihkui tietoja että EWI4000s oli kehitteillä. Osoittautui, että EWI:n ohjelmistokehittäjät seurasivat listaa, ja Mattin idea meni heidän kauttaan tuotteeseen. (EDIT: nyt tajusin että tarkoitit lisänäppäimiä juuri vaskisormituksessa, siinä Matt oli tosiaan asialla)
 
WX:ssä on oktaavipainikkeet. Minäkin vierastan niitä silloin kun joutuu painamaan niitä useampia yhtaikaa. Pitempään soittaneet sanovat aina että näihin tottuu.
 
Onko kukaan kuullut vastaavaa kritiikkiä trumpetisteilta EWI:n suhteen? No sehän on oikeastaan vielä aika uusia asia ja eihän sitä trumpetisteille suunniteltu.
 
Myös puupuhaltajilta tulee kaiken aikaa kritiikkiä juuri kosketusnäppäimistä ja muistakin ominaisuuksista. Toisaalta mielipiteet menevät aika paljon ristiin, riippuu kunkin omista tottumuksista ja tarpeista. Harmi, että näiden värkkien markkinat ovat niin pienet, että on pakko tyytyä siihen vähään mitä on tarjolla.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
10.08.2006 17:59:07 (muokattu 10.08.2006 18:08:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windcontroller-listalla yksi kaveri juuri kertoi keikastaan EZ-TP:n kanssa. Bandin kanssa siinä tulee ongelmaksi, että soittimen mikrofoni nappaa bändistä lähtevät äänet ja soittaa niiden mukana. EDIT: erityisesti osoittautui että ääni vuotaa sisään suukappaleen vedenpoistoreiästä. Sen peittäminen, herkkyyden säätö ja kohtuulliset monitorointitasot auttoivat.
 
Hänellä oli myös ollut vaikeuksia saada midi toimimaan puhallinohjaimen tapaan. Se voisi selittää, miksi EZ-TP:n midi toimisi EWIä paremmin tavallisen (ei puhaltimelle viritetyn) syntikan kanssa.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
10.08.2006 19:52:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windcontroller-listalla yksi kaveri juuri kertoi keikastaan EZ-TP:n kanssa. Bandin kanssa siinä tulee ongelmaksi, että soittimen mikrofoni nappaa bändistä lähtevät äänet ja soittaa niiden mukana. EDIT: erityisesti osoittautui että ääni vuotaa sisään suukappaleen vedenpoistoreiästä. Sen peittäminen, herkkyyden säätö ja kohtuulliset monitorointitasot auttoivat.
 
Eipä tullut tuotakaan ajatelleeksi. Rokkibandin kanssa voi olla ylivoimaisia vaikeuksia, sillä mikrofonia ei voi säätää mielestäni tarpeeksi pienelle. Kokeilin laittamalla suukappaleen TV:n kovaäänisen kohdalle ja nostin TV:n volyymiä, niin toki se soimaan alkoi...ei kylläkään nuotilleen ;-)
 
Vedennpoistoreikä on kooltaan noin 3x4 mm. Jos sen tukkii, niin on annettava ilman vuotaa suupielistä, sillä muuten sinne ei voi puhaltaa ääntä. Suupielistä voi myöskin ääni mennä sisään. Vedenpoisto olisi pitänyt tehdä EWI:n tapaan. Letku menee koko soittimen pituudella ja vesi tulee soittimen alapäästä pois. Sinne olisi helpo tehdä tarvittaessa vaimennin. Voisi siitäkin tulla ongelma, sillä kovaääninen on soittimen toisessa päässä...ääni voisi alkaa kiertää. Tietysti suukappleen ympärille voi kääriä jonkun paksun vaahtomuovitekeleen vaimentamaan ulkoisia ääniä (mikrofonin tuulisuoja tjms.) Uudet tuotteet ovat aina prototyyppejä.
 
Hänellä oli myös ollut vaikeuksia saada midi toimimaan puhallinohjaimen tapaan. Se voisi selittää, miksi EZ-TP:n midi toimisi EWIä paremmin tavallisen (ei puhaltimelle viritetyn) syntikan kanssa.
 
Minä taisin noin sanoa, mutta ero on niin pieni, että ei oikeastaan voi sanoa kumpi on Midin kanssa parempi...en niin tarkkaa vertailua tehnyt. Molemmissa äänen aloke on samantapainen ja siitä seuraa samat ongelmat.
 
Mitenkäs siinä Casiossa ääni muodostetaan?
 
Klezberg
10.08.2006 20:14:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taisin noin sanoa, mutta ero on niin pieni, että ei oikeastaan voi sanoa kumpi on Midin kanssa parempi...en niin tarkkaa vertailua tehnyt. Molemmissa äänen aloke on samantapainen ja siitä seuraa samat ongelmat.
 
No se äänen alokehan johtuu pelkästään siitä syntikasta joka ei osaa totella puhallusta. Eiköhän tuo ole ongelman ydin. Ikäänkuin puhaltaisit pianon koskettimen pohjaan.
 
Mitenkäs siinä Casiossa ääni muodostetaan?
 
Mitähän oikeastaan tarkoitat? Se tottelee puhallusta, muttei huulien puristusta. Sisäisillä äänillä tuo toimii hyvin. Sitten midin kautta se toimii kuin muutkin puhallinohjaimet. Eroja on vain siinä, miten puhallustieto siirretään midin läpi. Yamaha ja käsittääkseni EWI myös käyttävät siihen midin BC-kontrolleria, Casio muistaakseni aftertouchia. Midi volume on vielä yksi mahdollisuus.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
10.08.2006 22:37:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän oikeastaan tarkoitat?
 
Sitä vaan, että mittaako se puhalluspainetta, onko siinä klarinetin tapainen kieli vai lauletaanko sinne tjms., mutta selvisihän se tuosta. Taitaa tuo EZ-TP olla ainoa äänen tunnistava vempele.
 
Baryton-B
11.08.2006 19:51:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä prototyypeistä:
Koska EZ-TP:ssä veden/syljenpoisto on suukappaleen lähellä ja aina auki, niin se valuu rinnuksille. Vaskipuhaltimissahan on ns. "räkäventtiili", eli kondenssivesi poistetaan haluttaessa. EWI:ssä vesi valuu korkeintaan kengän kärjille riippuen soittoasennosta.
 
EWI:n pitää puhaltaa ohitse suupielistä ja en tahdo millään sitä oppia - meinaa tukehtua. Ilmavirralle pitäisi olla ohivirtausventtiili, että saisi itse säätää ohivirtauksen suuruuden.
 
hullu_koira
17.08.2006 04:39:15 (muokattu 17.08.2006 04:49:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guido, joka siis teki sen Milestone-vsti:n on julkaissut Sax-o-phunk-plugin. Ilmainen beta loytyy taalta: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=145963
 
En ole itse ehtinyt viela kokeilla, kun on muutto kesken, mutta ihan hyvalta ainakin vanhat demot vaikuttivat.
 
Jari Jokinen
20.08.2006 18:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EWI:n pitää puhaltaa ohitse suupielistä ja en tahdo millään sitä oppia - meinaa tukehtua. Ilmavirralle pitäisi olla ohivirtausventtiili, että saisi itse säätää ohivirtauksen suuruuden.
 
Tervehdys!
 
Minäkin ostin juuri tuon EWI4000s:n. Lähetin allaolevan viestin Yahoo Wind Controller keskusteluryhmään.
 
Joku tee-se-itse ratkaisu tuohon puhallusvastukseen pitäisi keksiä. Huomasin, että suukappalesuojus päällä voi soittaa jolloin ilmaa kuluu huomattavasti enemmän. Breath sensitivity:ä pitää säätää herkemmäksi ja vasteessa on jotain häikkää, mutta ainakin pääsee puhaltamaan. Kokeile tuubasoundilla!
 

 
Hello!
 
This is my first post here. I am a professional trombonist and teacher.
 
I chose EWI4000s over other wind controllers, because it is more portable
with it's internal sound module. I was also concerned, if MIDI would be
less responsive.
 
There are some features I like, but I don't like the very tight airflow
resistance at all. I would expect to see more complaints about it. For me
the tight resistance feels natural, only if I play an oboe-like patch.
Playing a trumpet patch dynamically certainly feels wrong.
 
The recommended technique of letting air to escape from my mouth feels
like a work-around only, because it is against my instincts - For example,
for forte playing I will then have two techniques:
- Firstly, use a lot of air letting it to escape.
- Secondly, use a little air not letting it to escape.
As the second technique requires less effort, my instinct tells to choose
it. However, I feel, that forte playing should require a lot of effort. If
it is easy, it gets inflated... I hope you understand, what I mean.
 
I have had my unit for only three days, but I am already afraid, it won't
"grow" on me without some modification for more airflow. Today I found,
that the EWI4000s can be played with the mouthpiece protector attached:
Try to raise the breath sensitivity as needed, choose a tuba sound and
blow through the protector! The response is somewhat erratic, maybe
because of turbulences of air, or the fact, that the mouth is farther from
the breath sensor. Not an ideal solution, but at least one can use enough
air. I found it to be fun.
 
Other comments:
- Overall, my impression is, that the EWI4000s is controlled more with
fingers than with air.
- Vibrato is "canned". Apparently it was different in some earlier EWI.
- The synth engine should be more flexible - not more oscillators etc. but
a modulation matrix would be useful. Also, It should be illegal to make
synths without microtuning capabilities - after all it is already year
2006.
- I wonder, how the insides can be cleaned.
 

 
Best regards
Jari Jokinen
 
Baryton-B
20.08.2006 23:15:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Minäkin ostin juuri tuon EWI4000s:n. Lähetin allaolevan viestin Yahoo Wind Controller keskusteluryhmään.

 
Valitettavasti minulta puuttuu englannin kielen taito. Jotenkin olen pärjännyt käännösohjelman avulla (Syntax). Onneksi manuaalit ovat selkeät kuvien kanssa.
 
Ei tarvi olla kovinkaan suuri ruudin keksijä, että olisi tehty EWI:n ilmavirran säätö. Siis ruuvi joka säätelee ohivirtauksen suuruutta. Itsekin sellaisen pystyn rakentamaan, mutta en viitsi ainakaan takuuaikana räpläämään. Sitäpaitsi alan pikku hiljaa oppia ohipuhaltamisen.
 
Suukappaleen olen irroittanut ja aika ihmeelliseltä se rakenne eka tarkastelulla näytti. Mutta puhdistusta varten se on hyvä välillä irroittaa. Se pitää vetää suoraan ulospäin, ettei vibraattoanturi väänny. Tuo puhdistus neuvottiin siellä keskustelupalstalla
 
Suurin ongelma minulla nyt on oktaavivaihdot ilman klikkiääniä. Näppäinviive säätö ei tunnu vaikuttavan mitään, eikä se liu-tus säätö (kisko oktaavirullien vieressä). En huomaa äänen vaihdoksissa mitään eroa, vaikka muuttaa säädöt laidasta laitaan. Puhallussensori minulla on säädetty herkimmilleen.
 
Joku tee-se-itse ratkaisu tuohon puhallusvastukseen pitäisi keksiä. Huomasin, että suukappalesuojus päällä voi soittaa jolloin ilmaa kuluu huomattavasti enemmän. Breath sensitivity:ä pitää säätää herkemmäksi ja vasteessa on jotain häikkää, mutta ainakin pääsee puhaltamaan. Kokeile tuubasoundilla!
 
Pitääpä kokeilla tuotakin, mutta pysyväksi ratkaisuksi siitä ei ole. Aluksi tein ohuesta alumiinilevystä pienen kaaren suukappaleen yläpuolelle jonka kiinnitin teipillä. Toimi ihan hyvin, mutta kun en tiedä miten myrkyllistä se teippi on luovuin siitä. Ja se alumiinilevyn reuna teki huuleni lähes verille ;-)
 
Soitin trumpettia ja Barytonia aikanaan, mutta nyt ollaan jo vanha ukko, sormet kömpelöt ja puhaltaa ei jaksa. Aikamoinen opettelu tässäkin on mutta mielenkiintoinen soitin. Rakensin 3 ja 4 'venttilin' paikalle EIkosketusnäppäimet ja siirsin samalla niitä oikealle ulospäin. On ergonomisempi sormille ja ei tule niin paljoa vika hipaisuja. Tarkoitus olisi lähettää näitä ergonomisia ideoita Akaille. Olin ammatiltani instrumenttisuunnittelija, nyt jo eläkkeellä.
 
Soitinääniin en ole tyytväinen. Hyvää trumpetin ääntä ei ole. Barytonin ääntä kai on turha toivoakaan, sillä missään sampleissa ei sitä ole näkynyt, paitsi VL70-m, mutta se maksaisi toisen mokoman lisää. Lähetin sille Matt:lle viestiä ja toivoin Barytonin ääntä siihen uuteen soitin pankkiin joka on tulossa ja jota odotan kuin kuuta taivaalta. Kokeilin itsekin säätää niitä ääniä UniQuest Editorilla, mutta aina meni huonompaan suuntaan ;-)
 
Baryton-B
20.08.2006 23:25:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoititkohan tuossa jotain, että tarvittaisiin mahdollisuus muuttaa EWI eri vireiseksi? Se on mahdollista muuttua kaikille mahdollisille vireisyyksille. C-vireisyys on oletus.
 
Klezberg
21.08.2006 09:03:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaukset Jarille yahoon listalla tuntuivat olevan tyyliin EWI on ok, siihen pitää totuttautua, se on oma soittimensa eikä saa odottaa että se tuntuisi samalta kuin pasuuna. Vastaavanlaisia keskusteluja on siellä käyty ennenkin. Listalla on useita aktiiveja joiden sana painaa ja he ovat soittaneet kuka Akain kuka Yamahan kontrollereita vuosikausia.
 
Oktaavinvaihdon "glitcheistä" on myös keskusteltu siellä. Siinäkin neuvona on ollut harjoitus, että asia korjaantuu aikanaan.
 
Listalla oli äsken myös juttua Sondius XG SYXG 100 -softasynasta. Se on softapohjainen VL PC:lle, mutta se on jo ikivanha, enkä ole onnistunut sitä mistään löytämään.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
21.08.2006 13:03:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oktaavinvaihdon "glitcheistä" on myös keskusteltu siellä. Siinäkin neuvona on ollut harjoitus, että asia korjaantuu aikanaan.
 
Minä tuskin opin tuota koskaan, sillä jos vaihtaa oktaavia legatossa niin pitää olla todella nopea ja täsmällinen. Toki sitä opettelen, mutta jos haluaa varman päälle, niin pieni tauko siinä kohtaa on otettava. Miten se toteutettaisiin toisin onkin jo vaikeampi juttu. Alkaa kunnioittamaan vaskeja entistä enemmän, niillä tuota ongelmaa ei ole, tosin on paljon suurempi ogelma...ansatsi.
 
Soittimessa on oktaavirullien vieressä ns. Glide (liu-tus) kisko. Oletin, että sen tarkoituksena on auttaa liu-utuksessa oktaavi vaihdon yli, mutta minulla sen vaikutuksen säätäminen ei vaikuta mihinkään. Näppäinviiveen säätö ei ole myöskään korvin (minun) kuultavissa.
 
Onhan minun lentävä mielikuvitukseni ollut liikkeellä. Suukappele voisi olla kuin lyhyt huuliharppu, jossa on yhtä monta reikää rinnakkain kuin on oktaaveja. Jokaisen reiän välissä voisi olla pieni reikä johon ilman virratessa soitin saisi viestin, että nyt vaihdetaan oktaavia esim. ylöspäin. Jos vaihto olis esim. C -> D, niin se viesti estäisi kaikkien C# alempien äänien syttymisen. Klikit ehkä vähenisi puoleen..mene ja tiedä ;-)
 
Jari taisi tuossa tarkoittaa viritystä luonolliseen sävelasteikkoon ("Temperoinnin tyrannia"). Sitä ei soittimessa ei ole. Jossain VST (+midi) soittimissa se on, eli on mahdollista soittaa homma esim. cubasen midiraidalle ja sit korjata homma pois tasavireisyydestä.
Jarin toive on ihan realistinen "2000-luvulla".
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 624 25 26 27 28

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «