Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 524 25 26 27 28
Baryton-B
11.11.2007 20:51:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy muistaa että EWI:ssä on analogiamallintava syntikka, ja soundit sen mukaiset.
 
Kuuntelin pitkästä aikaa YouTubessa ja MySpacessa EWI musiikkia. Paljon oli tullut uusia esityksiä sitten viime kuuleman. Tuntuisi, että hyvin harva käyttää EWI:n sisäisiä ääniä. Esim. EWI+VL70 (tai XV-2020) yhteishinnaltaan ei kuitenkaan ole paljoa kalliimpi kuin edm. modulit jonkun muun elekt. puhaltimen kanssa.
 
Toki aito soitin on aina aito, eikä EWI sovi sellaiselle joka ei ole kiinnostunut leikkimään tietotekniikan kanssa. Siinä on melko hyvä Tuuba ja huilut. Jo yksistään niiden vuoksi ei rahat ihan hukkaan mene.
 
http://www.35plus.fi/Love_Sick_Blues_tuuba.mp3
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
isojussi
11.11.2007 22:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Siinä on melko hyvä Tuuba ...
 
Onpas tuuban saundi-ihanne näköjään muuttunut paljon niistä ajoista, kun minä tuubaa soitin.
 
Tosin ei sitä noin kyllä oikealla soittimella artikuloitaisikaan.....
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
11.11.2007 22:58:58 (muokattu 11.11.2007 23:02:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpas tuuban saundi-ihanne näköjään muuttunut paljon niistä ajoista, kun minä tuubaa soitin.
 
Tosin ei sitä noin kyllä oikealla soittimella artikuloitaisikaan.....

 
Aikansa kun touhuaa syntikoiden kanssa, alkaa unohtua miltä soittimet oikeasti kuulostavat. Sama kyllä taitaa päteä oikeisiin soittimiin, jossain neuvottiin klarinetin opiskelijaa kuuntelemaan miltä sen pitäisi kuulostaa, jotta tulee oikea soundi-ihanne.
 
Digipuhaltajat jakautuvat kahteen ryhmään, yhdet haluavat emuloida aitoja soittimia, jotkut haluavat omia soundeja. Emuloijat yleensä käyttävät VL70m:ää tai jotain sämpleriä, esim. tuota XV2020:aa. VL70m fyysisenä mallinnuksena tottelee aidomman tuntuisesti soittajaa(*), sämple on sitten mitä on. Siihen miten lähelle jollain VL70m:llä pääsee aitoa, en osaa ottaa kantaa. Jostain kumman syystä minusta vasket kuulostavat paljon luonnollisemmilta kuin klarinetit ja fonit. Tästä voi vetää jotain johtopäätöksiä. Tosin oboe, englannintorvi ja fagotti kuulostavat aika kivalta myös, tosin enhän niitäkään oikeasti soita.
 
Sitten kun mennään ei-emuloivalle alueelle, haetaan reilusti synteettisiä ääniä. Tällöin EWI:n kaltainen värkki on syntikka siinä missä muukin syntikka, paitsi että on koskettimistoa yms. intuitiivisempi käyttöliittymä sille joka sen hallitsee. Joku on joskus sanonut että toimii parhaiten kun pysytään reilusti riittävän kaukana aitojen soundien matkimisesta.
 
(*) Kehittelin kokeeksi kesällä simppelin fyysisen mallinnuksen klarinetista. Soundia en saanut tarpeeksi kiinnostavaksi, mutta luonnollisuutta toi sekin että jos ansatsi oli liian löysä, soitin vingahti ihan aidosti.
 
a'tini al-nay...
Baryton-B
11.11.2007 23:02:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpas tuuban saundi-ihanne näköjään muuttunut paljon niistä ajoista, kun minä tuubaa soitin.
 
Ei ollut tarkoitus mitään ihanteita esittää. Se on kuitenkin EWI:n sisäinen analoginen ääni ilman ulkoisia samplereita. Silti kuuntelen sitä mieluummin kuin "ihannesoundisia" sähkökitararämpyttimiä.
 
Tosin ei sitä noin kyllä oikealla soittimella artikuloitaisikaan.....
 
Pitihän siinä hieman leikkiä =)
Äänitäppä kotonasi meille harrastelijoille kuultavaksi oman makusi mukaista pasuunan soundia ja artikulointia? (..vai onko se niin, ettei meitä saa saa lavalta pois ja teitä...)
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
isojussi
11.11.2007 23:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....Sitten kun mennään ei-emuloivalle alueelle, haetaan reilusti synteettisiä ääniä. Tällöin EWI:n kaltainen värkki on syntikka siinä missä muukin syntikka, paitsi että on koskettimistoa yms. intuitiivisempi käyttöliittymä sille joka sen hallitsee. Joku on joskus sanonut että toimii parhaiten kun pysytään reilusti riittävän kaukana aitojen soundien matkimisesta....
 
Mä oon just tätä "koulukuntaa". Joka soittimella pitäisi pyrkiä tuomaan esiin sen omaa "persoonallisuutta".
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
11.11.2007 23:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollut tarkoitus mitään ihanteita esittää. Se on kuitenkin EWI:n sisäinen analoginen ääni ilman ulkoisia samplereita.
 
Kuulosti enemmänkin teknosynabassolta.
 
Silti kuuntelen sitä mieluummin kuin "ihannesoundisia" sähkökitararämpyttimiä.
 
Kyllähän hieno sähkissaundi on hieno - jälleen palaan siihen että hyvä originaali on aina parempi, kuin huono kopio.
 
Pitihän siinä hieman leikkiä =)
Äänitäppä kotonasi meille harrastelijoille kuultavaksi oman makusi mukaista pasuunan soundia ja artikulointia? (..vai onko se niin, ettei meitä saa saa lavalta pois ja teitä...)

 
En varmasti - mä en oo treenannu yli vuoteen. Ehkä sitten, kun taas pääsen treeninsyrjään kiinni.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Baryton-B
11.11.2007 23:32:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun mennään ei-emuloivalle alueelle, haetaan reilusti synteettisiä ääniä. Tällöin EWI:n kaltainen värkki on syntikka siinä missä muukin syntikka, paitsi että on koskettimistoa yms. intuitiivisempi käyttöliittymä sille joka sen hallitsee. Joku on joskus sanonut että toimii parhaiten kun pysytään reilusti riittävän kaukana aitojen soundien matkimisesta.
 
Totta, minä pyrin liikaa matkimaan aitoja ääniä vaikka tiedän, ettei niihin minun värkeillä pääse. Niimpä raiskailen sumeilematta esim. Hummelin ja Haydin konserttoja =) En silti aitoja ääniä ole unohtanut. En ole eläissäni kuunnellut niin paljon musaa kuin viimeisen vuoden aikana. Kiitos MySpacen ja YouTuben.
Ja on totta sekin, että digipuhaltimella saa paljon ilmeikkäämpää musiikkia aikaiseksi kuin koskettimilla (taivutukset, legatot, vibraatot, glissandot ym.). Juuri näistä ominaisuuksista nautin, sillä aidoilla soittimilla se oli huonon ansatsin vuoksi mahdotonta.
 
Asiasta viidenteen:
Minulla on ansatsin tutkiminen edelleen työn alla ja sen vuoksi soitan vielä oikeaakin barytonia. Aina lähemmäksi pääsen ansatsin salojen ratkaisua. Mutta voi voi kun fysiikka ei enää riitä viemään asiaa loppuun asti. Minua kaivelee jatkuvasti; esim. Nakariakov aloitti trumpetin soiton 10-vuotiaana ja 11-vuotiaana hän esiintyi jo orkesterien solistina...tai ei oikeastaan kaivele enää.
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
11.11.2007 23:52:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulosti enemmänkin teknosynabassolta.
 
Hyvä kun edes siltä.
 
Kyllähän hieno sähkissaundi on hieno - jälleen palaan siihen että hyvä originaali on aina parempi, kuin huono kopio.
 
No, minä satun vihaamaan sähkökitaroita. Puhdasääninen klassinen kitara on jees.
En ihan maankaatoasiana pidä sitä, että EWI:n ääni pyrkii lähelle aidon soittimen ääntä. Tärkeintä on mainita millä soittimella ko. kappale on soitettu. Matkitaan syntikalla pianoakin ja sitä ei edes aina mainita.
Jos minä olisin korserttitason trumpetisti, niin todennäköisesti pitäisin EWI:n tapaisia soittimia leluina. Minulle se nyt sattuu olemaan ainoa ratkaisu. Ei saamani palaute MySpacessa nyt niin huonoa ole. Vaatimattomimmat kehut ovat luokkaa "ompas jännä/mielenkiintoinen soitin". Vaikka tuskin ne jotka ei pidä anna palautetta lainkaan.
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
isojussi
12.11.2007 00:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Jos minä olisin korserttitason trumpetisti, niin todennäköisesti pitäisin EWI:n tapaisia soittimia leluina. Minulle se nyt sattuu olemaan ainoa ratkaisu. Ei saamani palaute MySpacessa nyt niin huonoa ole. Vaatimattomimmat kehut ovat luokkaa "ompas jännä/mielenkiintoinen soitin". Vaikka tuskin ne jotka ei pidä anna palautetta lainkaan.
 
Eihän se toki mikään lelu oo - mahdollisuudethan siinä on aivan mielettömät. Mä oon kanssa miettinyt sen hankintaa - mutta soittaisin sitä nimenomaan EWI:nä - enkä digitrumpettina/-klarana/-fonina/-whatever....
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Baryton-B
12.11.2007 00:16:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se toki mikään lelu oo - mahdollisuudethan siinä on aivan mielettömät. Mä oon kanssa miettinyt sen hankintaa - mutta soittaisin sitä nimenomaan EWI:nä - enkä digitrumpettina/-klarana/-fonina/-whatever....
 
Minulla on ollut jo pitkään tavoitteena säveltää EWI:n äänille omaa musaa. Se on kuitenkin jäänyt,koska niille "ufoäänille" pitäisi saada oma tyylinsä. Onhan siinä 80 eri soitinääntä + Matt Traumin 100 lisää. Hänkään ei ole pyrkinyt aitoihin ääniin, koska tietää ettei se onnistu. Mielenkiintoisin kuulemani oli soittaa meditaatiomusiikkia (YouTubessa). En muista osoitetta, mutta kaivan sen esille jos kiinnostaa.
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
isojussi
12.11.2007 00:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olis vaikka Saint-Saensin Joussena?
 
Tai Debussyn Clair de Luna?
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Baryton-B
12.11.2007 01:36:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla sitä meditaatiomusiikkia. Pääroolissa on ne kipot, mutta kyllä siellä taustalla jeppe soittaa EWIä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=GOeqt9oec_s
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Klezberg
12.11.2007 11:06:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, minä satun vihaamaan sähkökitaroita. Puhdasääninen klassinen kitara on jees.
 
Menee aiheen sivuun, mutta onhan sähkökitarassakin puhdas ääni. Tässä näytettä miltä mun strato kuulostaa puhtaana http://goldenepave.com/gassn.mp3 . Ääni on minusta akustisenakin oikein kaunis, kauniimpi kuin teräskielisessä akustisessa. Nailonkielinen on toki sitten vielä erikseen.
 
a'tini al-nay...
Baryton-B
12.11.2007 13:28:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä minun makuuni:
http://www.youtube.com/watch?v=9jYDtBgJ6PQ
http://www.youtube.com/watch?v=bcV2UIGFu60
http://www.youtube.com/watch?v=AIzKsNIRrV4
http://www.youtube.com/watch?v=98y0Q7nLGWk
 
Saahan sähkökitaraan hyvät soundit. Ehkä pitäisikin sanoa, etten pidä rautalankamusiikista. Hirteen se joka keksi särön.
 
Tämän suomalaisen tulokkaan virtuoositeettia voi ihailla, mutta musiikki on perseestä.
http://www.youtube.com/watch?v=nE_k5YDknh4&mode=related&search=
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Cliffies
12.11.2007 13:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiasta viidenteen:
Minulla on ansatsin tutkiminen edelleen työn alla ja sen vuoksi soitan vielä oikeaakin barytonia. Aina lähemmäksi pääsen ansatsin salojen ratkaisua. Mutta voi voi kun fysiikka ei enää riitä viemään asiaa loppuun asti. Minua kaivelee jatkuvasti; esim. Nakariakov aloitti trumpetin soiton 10-vuotiaana ja 11-vuotiaana hän esiintyi jo orkesterien solistina...tai ei oikeastaan kaivele enää.

 
Siinä se tärkein oppi onkin. Se ei ole voimalaji, lapsikin sen osaa. Laulamisen kautta se lähtee, puhallinsoitin on hyvin harhaanjohtava nimitys vaskisoittimien kohdalla.
 
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
Klezberg
12.11.2007 13:44:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan sähkökitaraan hyvät soundit. Ehkä pitäisikin sanoa, etten pidä rautalankamusiikista. Hirteen se joka keksi särön.
 
Tuossa voi olla nyt käsitteet ristissä. Rautalankamusiikiksi kutsutaan sitä 60-luvun alussa kukoistanutta suuntausta jota edusti Shadows, jolla Suomessa soitettiin Emmaa ja muuta, ja nykyään Agents taitaa jatkaa tuota suuntaa. Siinä ei säröä käytetä.
 
a'tini al-nay...
Baryton-B
12.11.2007 13:59:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa voi olla nyt käsitteet ristissä. Rautalankamusiikiksi kutsutaan sitä 60-luvun alussa kukoistanutta suuntausta jota edusti Shadows, jolla Suomessa soitettiin Emmaa ja muuta, ja nykyään Agents taitaa jatkaa tuota suuntaa. Siinä ei säröä käytetä.
 
Voi olla että käytän vääriä nimityksiä musiikista jota en tunne ja joka ei kiinnosta. Eikös tuo Matias Kupiaisen soitto ollut sitä huippusuosittua raskasmetallia. Miksi ääntä kutsutaan jos ei säröksi? Minä kuulen sen hirveänä "metelimassana". Mutta mitäpä muuta tällaiselta vanhalta kalkkikselta voisi odottaa ;-)
 
Asian viereenhän mentiin.
XV-2020 valmistus on lopetettu ja tilalle on tullut joku Rolandin Fantom malli. Tiedätkö soveltuuko se näille digivempaimille? Aika hinnakas se ainakin on.
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
12.11.2007 14:09:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim. Nakariakov aloitti trumpetin soiton 10-vuotiaana ja 11-vuotiaana hän esiintyi jo orkesterien solistina...tai ei oikeastaan kaivele enää.
 
Niin tuon pitäisi todistaa, että oikotie onneen on olemassa, se vain pitää löytää. Taiteellinen puoli tulee sitten rinnalle viiveellä.

Siinä se tärkein oppi onkin. Se ei ole voimalaji, lapsikin sen osaa. Laulamisen kautta se lähtee, puhallinsoitin on hyvin harhaanjohtava nimitys vaskisoittimien kohdalla.
 
En sitä noilla sanoilla kuvaisi, mutta eri sanojahan olemme matkan varrella käyttäneet. Saatan palata asiaan, kunhan jaksan vielä edetä jonkin matkaa. Taas harjoittelun katkaisi kuukauden sairastelu.
 
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Klezberg
12.11.2007 14:18:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ääntä kutsutaan jos ei säröksi? Minä kuulen sen hirveänä "metelimassana".
 
Tuo mitä linkitit oli säröllä soitettua kyllä muttei rautalankaa. Minusta siinä oli ihan alussa mukava laulava, vähän viulumainen särösoundi, mutta sitten meni meteliksi joo.
 
Asian viereenhän mentiin.
 
Totta, mutta jos oltaisiin tiukkapipoisia niin millään palstalla ei sitten saisi käydä vertailevaa keskustelua soitinäänistä.
 
XV-2020 valmistus on lopetettu ja tilalle on tullut joku Rolandin Fantom malli. Tiedätkö soveltuuko se näille digivempaimille? Aika hinnakas se ainakin on.
 
Mulla on Fantom-XR ja se on kyllä tasokas soundimoduli, mutta hinnakas myös. En tiedä onko Rolandilta tullut sitten jokin halvempi versio. Olen varmaan kuusi kertaa kysynyt Mattilta koska häneltä tulee Fantomille viritetty soitinpankki, viimeisiin heittoihini ei ole enää tullut edes vastausta. Sinänsä Fantomissa on aika helppo virittää itsekin jokin soundi tottelemaan puhallinta ainakin pääpiirteissään.
 
Tässä http://goldenepave.com/tiedathan-clip.mp3 on tuo oboe soitettu fantomilla WX7:n ohjaamana.
 
a'tini al-nay...
Cliffies
13.11.2007 14:54:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tuon pitäisi todistaa, että oikotie onneen on olemassa, se vain pitää löytää. Taiteellinen puoli tulee sitten rinnalle viiveellä.

 
En sitä noilla sanoilla kuvaisi, mutta eri sanojahan olemme matkan varrella käyttäneet. Saatan palata asiaan, kunhan jaksan vielä edetä jonkin matkaa. Taas harjoittelun katkaisi kuukauden sairastelu.

 
Ainahan meillä on eri sanamuodot, vaikka samaa asiaa välillä puhutaankin... :D Perustavaa laatua oleva ero on varmaan se että mun näkemys on se että kasvolihasten fyysisellä voimalla ja sen kehittämisellä ei ole suurta merkitystä vaskisoittoon. Tärkempää on löytää soittotapa jossa huulet saa keskittyä siihen mikä on tärkeintä eli äänentuottamiseen, ei ilman vastustamiseen. Mutta joo, loputon suohan tää on. Kenties kymmenen vuoden päästä voin sanoa olenko oikeassa kun oppilaat alkaa olemaan täysi-ikäisiä! Vaikkakin ovat luultavasti lopettaneet jo kauan ennen sitä ja pelaavat ammatikseen pokeria netissä... :D
 
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 524 25 26 27 28

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «