Aihe: Mitä miltä? | 1 |
---|
|
Mitä mieltä olette metallin lakkauksen poistamisesta? Poistin oman fonin kaulasta lakkauksen ja musta ainakin tuntuu että se soi paremmin MUTTA syy voi olla myös se että minulla on fonissa Selmerin MARK IV:n kaula (runko on SA80 II) joka oli uusiolakattu. Jussi |
|
Mitä mieltä olette metallin lakkauksen poistamisesta? Poistin oman fonin kaulasta lakkauksen ja musta ainakin tuntuu että se soi paremmin MUTTA syy voi olla myös se että minulla on fonissa Selmerin MARK IV:n kaula (runko on SA80 II) joka oli uusiolakattu. Kuulostaa vähän hassulta, että voisi auttaa, mutta mistäs sitä koskaan tietää. Tyylikkäämpi siitä ainakin tulee, jos ei muuta. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
|
Mitä mieltä olette metallin lakkauksen poistamisesta? Poistin oman fonin kaulasta lakkauksen ja musta ainakin tuntuu että se soi paremmin MUTTA syy voi olla myös se että minulla on fonissa Selmerin MARK IV:n kaula (runko on SA80 II) joka oli uusiolakattu. Sillä onko soitin hopeoitu vai käsittelemätön ei ole mitään merkitystä koska kerros on niin mitättömän ohut, mutta lakkakerros on sen verran paksumpi että jotain vaikutusta voi olla. Vaskisoittimista sanovat että lakatun soittimen ääni olisi tummempi, mutta aika hankala on loppupeleissä sanoa onko sillä eroa. Kenties. Kenties vaikuttaa korvien välissä?! Mukavampi on ainakin käsitellä lakattu torvi, ei oon koko ajan tummumassa, eikä ole allergiapelkoa ja vihreitä käsiä. |
|
SOTW:sta löytyy aiheesta useampiakin threadeja. http://www.saxontheweb.net/vbulletin/search.php?searchid=496070 Itse uskon lakanpoiston vaikuttavan lähinnä soittimen ulkonäköön. Tuskin se sointiin niin kovin paljon vaikuttaa. You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Friedrich Nietzsche |
|
Aika rujon näköistähän siitä tulee ainakin. Kuulemma on auttanut saundiin, tai tehnyt ko fonistit onnellisemmiksi. Täysin makuasioissahan tässä liikutaan. Enpä uskaltaisi omaan torveen kokeilla vielä näin köyhänä. "Vain jazz huuhtoo pois arkielämän pölyn" -Art Blakey |
|
Ainakin pasuunassa vaikuttaa jonkin verrankin. Samoin hopeoinnilla on melkoinen vaikutus. Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö" |
|
Ainakin pasuunassa vaikuttaa jonkin verrankin. Samoin hopeoinnilla on melkoinen vaikutus. Mihin perustuu tuo hopeointikommentti? Itse olen kuullut vain päinvastaista soittajilta ja soitinkorjaajilta. |
|
Mihin perustuu tuo hopeointikommentti? Itse olen kuullut vain päinvastaista soittajilta ja soitinkorjaajilta. Soittajilta ja soitinkorjaajilta saatuihin kommentteihin. Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö" |
|
Soittajilta ja soitinkorjaajilta saatuihin kommentteihin. Mukavasti ristiin... :-) Olisi mielenkiintoista tietää mikä siinä hopeoinnissa on se vaikuttava osuus, se kerros on niin minimaalisen ohut että käytännössä sillä ei pitäisi olla merkitystä. Henkimaailman hommia taitaa olla... |
|
Mukavasti ristiin... :-) Olisi mielenkiintoista tietää mikä siinä hopeoinnissa on se vaikuttava osuus, se kerros on niin minimaalisen ohut että käytännössä sillä ei pitäisi olla merkitystä. Henkimaailman hommia taitaa olla... Sehän on niin että eri metalliseokset soivat eri tavalla. Sen takia soittimissakin voi olla roimia eroja niiden metalliseoksien takia. En silti usko että hopeointi aina auttaa. Sekin on varmaan vähän hakuammuntaa. Hopeointi voi muuttaa metalliseosta joko parempaan tai huonompaan suuntaan. |
|
Sehän on niin että eri metalliseokset soivat eri tavalla. Sen takia soittimissakin voi olla roimia eroja niiden metalliseoksien takia. En silti usko että hopeointi aina auttaa. Sekin on varmaan vähän hakuammuntaa. Hopeointi voi muuttaa metalliseosta joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Eiköhän niissä soittimissa ole yksilöllisiä eroja, jotka vaikuttavat sointiin ja soittamiseen enemmän kuin jotkin pintasilaukset. Tämä on taas näitä "mustanikkeli kuulostaa tummalta" ja "hopea kuulostaa kirkkaalta" höpötyksiä. Eri asia voikin olla, jos soitin on kokonaan jostain tietystä metalliseoksesta valmistettu. Kyllä umpihopeisessa voi kenties (?) jo olla jotain eroa messinkiseen. |
|
Eiköhän niissä soittimissa ole yksilöllisiä eroja, jotka vaikuttavat sointiin ja soittamiseen enemmän kuin jotkin pintasilaukset. Tämä on taas näitä "mustanikkeli kuulostaa tummalta" ja "hopea kuulostaa kirkkaalta" höpötyksiä. Eri asia voikin olla, jos soitin on kokonaan jostain tietystä metalliseoksesta valmistettu. Kyllä umpihopeisessa voi kenties (?) jo olla jotain eroa messinkiseen. Tottakai kaikki mahdolliset värjäykset, lakkaukset ja metalliseokset mukaan lukien myös hopeointi ja kultaus. Kaikki puhallinsoittimet perustuvat ainakin rungon värisemiseen. Puu värisee omallatavalla, samoin muovi. Eri metalliseokset värisevät omalla tavallaan. Ja TOTTAKAI se vaikuttaa jos soitin hopeoidaan tai runko kullataan koska metallin luontainen "jännite" muuttuu. |
|
Tottakai kaikki mahdolliset värjäykset, lakkaukset ja metalliseokset mukaan lukien myös hopeointi ja kultaus. Kaikki puhallinsoittimet perustuvat ainakin rungon värisemiseen. Puu värisee omallatavalla, samoin muovi. Eri metalliseokset värisevät omalla tavallaan. Ja TOTTAKAI se vaikuttaa jos soitin hopeoidaan tai runko kullataan koska metallin luontainen "jännite" muuttuu. Ehkäpä niin. Uskoisin kuitenkin, että tällaiset viimeistelyyn liittyvät vaikutukset tulevat ilmi ennemminkin joillakin teknisillä laitteilla kuin korvakuulolta. |
|
Ja taitaapa se olla useimmiten sellainen psykologinen juttu, että tummaksi pinnoitettu soitin kuulostaa tummalta ja kirkas kirkkaalta. Vaan kun kuuntelee torven soittamista joltakin levyltä tai jotain klippiä, niin eipä siitä aina tiedä, miltä se torvi näyttää. Torven soinnin määrittely pelkästään äänen perusteella ilman näköyhteyttä soittimeen saattaisi valaista tätä asiaa. Ja muuten, kyllä valkoinen flyygeli kuulostaa valoisammalta kuin musta. Ihan totta ;) |
|
Ja taitaapa se olla useimmiten sellainen psykologinen juttu, että tummaksi pinnoitettu soitin kuulostaa tummalta ja kirkas kirkkaalta. Vaan kun kuuntelee torven soittamista joltakin levyltä tai jotain klippiä, niin eipä siitä aina tiedä, miltä se torvi näyttää. Joo ja vanha viulu tai muu jousisoitin kuulostaa ihan erilaiselta kuin uusi. Se viulisti Szilway sai vähän aikaa sitten stradivariuksen, ja ennen soittimen luovuttamista Szilwayn soittaessa vielä omalla uudella viulullaan moni "asiantuntija" oli tullut konsertin jälkeen kertomaan ja kehumaan miten se stradivarius soi hienosti... Eli ulkonäkö ja mahdollinen "tieto" soittimen hienoudesta saa monet kuulemaan ihan toisella tavalla kuin tietämättä, jopa ihan oikeat asiantuntijatkin. Tärkeä pointti siis on ensin testata uutta soitinta esim. ostotilanteessa ennenkuin kysyy yhtään soittimen hinnasta ja muista tiedoista. "Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta- |
|
Joo ja vanha viulu tai muu jousisoitin kuulostaa ihan erilaiselta kuin uusi. Se viulisti Szilway sai vähän aikaa sitten stradivariuksen, ja ennen soittimen luovuttamista Szilwayn soittaessa vielä omalla uudella viulullaan moni "asiantuntija" oli tullut konsertin jälkeen kertomaan ja kehumaan miten se stradivarius soi hienosti... Eli ulkonäkö ja mahdollinen "tieto" soittimen hienoudesta saa monet kuulemaan ihan toisella tavalla kuin tietämättä, jopa ihan oikeat asiantuntijatkin. Tärkeä pointti siis on ensin testata uutta soitinta esim. ostotilanteessa ennenkuin kysyy yhtään soittimen hinnasta ja muista tiedoista. Siis reka Szilway.... hoho. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
|
Käymme reippaina rekan alle, kuten kaupunginorkesterin pojat tapasi sanoa... Siis reka Szilway.... hoho. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|