Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys pasuunisteille!!
1
ZaGaali
05.05.2006 11:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko oikeassa että pasuuna on oikeasti Bb vireinen vaikka sitä soitetaan C vireisesti?
 
Ja perustuuko tää väite siihen että kun pasuunalla otetaan ykkösveto niin se on soiva Bb?
 
(sävellysongelmia)
 
Jussi
steelysam
05.05.2006 12:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko oikeassa että pasuuna on oikeasti Bb vireinen vaikka sitä soitetaan C vireisesti?
 
Ja perustuuko tää väite siihen että kun pasuunalla otetaan ykkösveto niin se on soiva Bb?
 
(sävellysongelmia)

 
Kirjoita vaan in C, mutta jos oiken pilkkua viilataan, niin onhan se Bb-vireinen ja juuri tuosta vetosuhteesta johtuen. Mutta joku joskus älysi että kirjoitetaan in C. Hyvä niin.
 
Möllisty
Klezberg
05.05.2006 15:14:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoita vaan in C, mutta jos oiken pilkkua viilataan, niin onhan se Bb-vireinen ja juuri tuosta vetosuhteesta johtuen. Mutta joku joskus älysi että kirjoitetaan in C. Hyvä niin.
 
Tästä nousee mieleen kysymys puhaltimien transponoinnin taustasta noin yleensä. Nokkahuilulla aloittaneena ymmärrän, että kun kaikki reiät on ummessa niin se on C, mutta altto sitten soikin F:stä (itse asiassa enpä muista miten nokkahuilut kirjoitetaan). Fonit sitten menevät myös niin, että sama sormitus kuin nokkahuilun alin ääni kirjoitetaan C:ksi, mutta soi Eb:stä tai Bb:stä eri foneilla. Foneilla tämä kirjoitettu C ei kuitenkaan ole (toisin kuin nokkahuilulla) se alin ääni.
 
Klarinetti onkin sitten jännä juttu. Alarekisterissä tuo nokkahuilun perussormitus kirjoitetaankin F eikä C. C löytyy sitten samasta kohtaa clarion-rekisteristä, koska rekisterien välillä on duodesiimi. Arvelen, että tässä on kyse siitä että klarinettia alunperin käytettiin pääosin tässä rekisterissä. Nyt pari kuukautta klarinettia soittaneena huomaan usein ajattelevani alarekisterissä nuotteja fonin/nokkahuilun tapaan (eli niinkuin alarekisteri olisi Eb-vireessä ja clarion-rekisteri sitten Bb-vireessä).
 
Jotenkin se mitä etsin tässä on se mikä luonnollinen tekijä määrittää mikä sävel kirjoitetaan C:ksi. Vaskista en sitten ymmärrä yhtään mitään.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
ZaGaali
06.05.2006 22:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt pari kuukautta klarinettia soittaneena huomaan usein ajattelevani alarekisterissä nuotteja fonin/nokkahuilun tapaan
 
Minulla oli sama juttu.. Kyllä se siitä sitten alko toimimaan mutta ei se oikein innostanut soittamaan lisää klaraa. Opettelin perusasiat ja jätin siihen sen opiskelun. Ja nyt on huilu menossa.
 
Jussi
Klezberg
09.05.2006 10:45:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli sama juttu.. Kyllä se siitä sitten alko toimimaan mutta ei se oikein innostanut soittamaan lisää klaraa. Opettelin perusasiat ja jätin siihen sen opiskelun. Ja nyt on huilu menossa.
 
No itse en ole tuota ongelmana pitänyt, ja tarvittaessa luulen osaavani lukea klarinettinuottejakin. Mietinpähän vain tuota referenssipisteen (C) määräytymistä näissä transponoivissa soittimissa, kun se klarinetin C löytyy luonnollisen tuntuisesta paikasta vasta toisessa rekisterissä.
 
Itseänikin on kiinnostanut vielä joskus ottaa huilukin käsittelyyn. Siinä ilmeisesti puhallustekniikka/ansatsi ovat ihan erilaiset. Ja jostain on jäänyt käsitys, että huilussa soittaja vaikuttaa vireeseen enemmän kuin klarassa ja fonissa, onko näin? Eli onko vireen kanssa enemmän työtä?
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
ZaGaali
09.05.2006 10:53:36 (muokattu 09.05.2006 10:53:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä ilmeisesti puhallustekniikka/ansatsi ovat ihan erilaiset. Ja jostain on jäänyt käsitys, että huilussa soittaja vaikuttaa vireeseen enemmän kuin klarassa ja fonissa, onko näin? Eli onko vireen kanssa enemmän työtä?
 
Kyllä ne ainakin erilaiset ovat kun en vielä ole sitä saanut kohdalleen vielä 2 kuukauden harjoittelulla. Siinä se ongelma on se että soitin pitää aina olla täysin samassa asennossa että se vire pysyy samana. Eli siis käy helposti niin että virität sen oikeaan kohtaan mutta kun lasket pillin alas ja kokeilet uudestaan niin vire on eri. Mutta se vire on helppoa pitää silloin kun soitat.
 
Enemmän minulle ainakin on tuottanut ongelmia oikean oktaavin löytämisessä, kun se muutetaan vaan kurkulla. Ehkä siihen on myös jotain apusormituksia mutta en tiedä niitä.
 
Mimi
09.05.2006 18:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jostain on jäänyt käsitys, että huilussa soittaja vaikuttaa vireeseen enemmän kuin klarassa ja fonissa, onko näin? Eli onko vireen kanssa enemmän työtä?
 
Virettä tosiaan pitää tarkkailla huilussa aikalailla, klarinetista ja fonista en sitten tiedäkään mitään. Vire kun nimittäin riippuu ihan tasan ansatsista ja soittoasennosta, puhalluskulmasta. Opettajan mukaan esim cis-sävel soi lähes kaikissa huiluissa ylävireisenä ja sitä pitäisi osata veivata sieltä alas ansatsilla. Vaikeaahan se välillä on. Varsinkin kun on soittanut sangen vähän ja sävelkorva on melkoista umpipuuta.
 
Enemmän minulle ainakin on tuottanut ongelmia oikean oktaavin löytämisessä, kun se muutetaan vaan kurkulla. Ehkä siihen on myös jotain apusormituksia mutta en tiedä niitä.
 
Kurkulla? Puhutaanko edelleen poikkihuilusta? Hmmm... Kai kurkulla on siinä myös jotakin tekemistä, mutta itse ainakin oktaavivaihdot teen ansatsia, huulten asentoa ja puhallusta, muuttamalla (ei kuitenkaan lisää ilmanpainetta korkeisiin säveliin, vaan tukea). Se alkaa tulemaan aika luonnostaan sitten kun sen kerran oppii. Tuki on kuitenkin se tärkeistä tärkein asia. Huilutkin tosin on yksilöitä, toisissa ei ylä-äänet syty yhtä hyvin kuin esim omassa Yammussani.
 
Apusormituksista en juuri tiedä, mutta esim alin c ja d soitetaan hieman eri otteella kuin ylemmät. Ja sitten kun loikataan kolmiviivaisen oktaavin puolelle niin sormitukset alkaa olemaan jo aikalailla erilaisia. Muutama "vääräoppinen" sormitus on joihinkin ääniin, mutta lähinnä sen takia, että jos ääni soi ylävireessä, niin väärällä sormituksella sitä saa helpoiten laskettua. Muutamia opettajani joskus näytti, mutta eipä jäänyt mieleen.
 
Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari."
Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari."
ZaGaali
09.05.2006 22:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet oikeassa ja minä taidan puhua itseni vaan todella syvälle metsään. Tätä se on kun yksin opettelee, mutta onneksi kohta pääsen yksityistunnille kun löysin vihdoin ja viimein opettajan.
 
Mimi
10.05.2006 00:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet oikeassa ja minä taidan puhua itseni vaan todella syvälle metsään. Tätä se on kun yksin opettelee, mutta onneksi kohta pääsen yksityistunnille kun löysin vihdoin ja viimein opettajan.
 
Helpottanee aikalailla. On niin hyödyllistä kun joku sanoo mitä tekee väärin. Veikkaan että ihan ensin puututaan soittoasentoon. Se luisuu aina ja (melkein) kaikilla vääräksi, ellei joku tule oikomaan ja pitämään paikallaan.
 
Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari."
Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari."
isojussi
10.05.2006 08:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ja jostain on jäänyt käsitys, että huilussa soittaja vaikuttaa vireeseen enemmän kuin klarassa ja fonissa, onko näin? Eli onko vireen kanssa enemmän työtä?
 
Soitin, kuin soitin, niin lärvillä pystyy muuttamaan virettä perskeleesti. Aika monen soittajan saundiongelma onkin siinä, ettei ne soita "keskelle" virettä, vaan jompaan kumpaan laitaan. Itelle aukes monta asiaa, kun Rissasen Antti selitti tän mulle muutama vuosi sitten.
 
Alkuperäiseen aiheeseen: Juu, paitsi altto ja yleensä kontrabassopasuuna.
 
Sit pitää vielä vähän tietää mitä kirjoittaa - varsinkin alarekisterissä, jos ei ookkan kvarttiventtiilillä varustettua hajulukkoa soittajalla. Esim. vaikka 16-osakuvio suuressa oktaavissa: a-bb-b-c-b-bb-a voi riittävän nopeana olla "mielenkiintoinen".
 
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «