Aihe: Otto link super tonemaster 7* | 1 |
---|
|
Mielipiteitä tästä kyseisetä suukappaleesta? Tämmöinen olisi tarjolla, mutta mutta..kannattaako parin päivän kokeilun perusteella ostaa, ja sopiiko aloittelijalle ollenkaan? Fonia (tenori) olen soitellut n. vuoden alkuperäisellä yamahan suukappaleella, nyt haluaisin siitä eroon ja siirtyä metalliseen. | V1lleK 16.02.2006 13:05:59 (muokattu 30.03.2006 11:55:42) | |
|
Mielipiteitä tästä kyseisetä suukappaleesta? Tämmöinen olisi tarjolla, mutta mutta..kannattaako parin päivän kokeilun perusteella ostaa, ja sopiiko aloittelijalle ollenkaan? Fonia (tenori) olen soitellut n. vuoden alkuperäisellä yamahan suukappaleella, nyt haluaisin siitä eroon ja siirtyä metalliseen. Itse olen treenatessani pääsääntöisesti käyttänyt eboniittista Selmer Soloistia (C*) mutta muulloin tykkään kyllä käyttää metallista STM 6 Otto Linkkiä. Noissa Linkeissä vain pitää olla tarkkana, koska niiden laadunvalvonta ei ole täysin aukotonta ja niitä löytyy niin erittäin hyviä kuin hyvin huonoja. Jos Linkki kuitenkin kiinnostaa, niin niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla useita jotta se kaikkein paras löytyisi. Tuo koko (7*) näyttäisi olevan monien ammattilaisten ja edistyneempien soittajien suosiossa, mutta aloittelijalle siitä ei ehkä ole… Tai ei ainakaan suositeltaisi. Kokemuksesta sanoisin, että Selmer on kyllä mainio vaihtoehto, kun ryhdytään päivittämään suukappaletta siitä ensimmäisestä joka tulee soittimen mukana. Sillä on helppo saada aikaan hyvä sointi, hallittavuuskin on mainio eikä se turhia kiljahtele (mikä voi olla ongelmana metallisuuttimissa). Sitä suositteli minulle oma soitonopettajani. Hänelle puolestaan oli Selmeriä suositellut kapellimestari Osmo Vänskä! Itse valitsin Selmerin lukuisista vaihtoehdoista kokeiltuani ensin useita erilaisia Vandoreneita, Otto Linkkejä ja Selmereitä. Soloist oli niistä yksinkertaisesti paras. Metallisuukappaleita ei yleensä suositella aloittelijoille. Kontrolli on niissä vaikeampaa ja hyvä soundi ei synny ihan niin helposti. Eboniitti (kovakumi) suuttimet ovat yleisimpiä metallisiin verrattuna. Metallisista voi kuitenkin saada irti enemmän voimaa ja erilaisen soundin. Tosin täytyy myös sanoa, ettei materiaali yksin tee suukappaleesta sinänsä parempaa tai huonompaa. Kyllä siinä vaikuttaa hyvin paljon myös suuttimen muotoilu. Suukappaleen valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota ennemminkin muotoiluun kuin materiaaliin. Kannattaa välttää ääripäitä ja liian avoimia tai tukkoisia kapuloita. Kultaisen keskitien suukappaleet ovat aukoltaan hieman alle kahden millin ja facing on niissä keskipitkä eli n. 24mm. Yleensä tällaiset suukappaleet ovat numeroitu 5-7 mutta merkkausjärjestelmä vaihtelee valmistajan mukaan. Netistä löytyy kuitenkin sivuja joilla voi verrata suukappaleiden kokoja taulukoiden avulla. Jos mahdollista, niin kokeile mitä erilaisimpia suukappaleita ja kysy neuvoa asiantuntevalta ammattilaiselta/soitonopettajalta. Jotkin soitinliikkeet voivat myös antaa suukappaleita (ja muita tarvikkeita kuten kiristimiä) testattavaksi. Näin olen menetellyt Soitin Laineen kanssa ja homma on toiminut hienosti. Suukappaleen valinnan yhteydessä kannattaa myös huomioida, että kokeilee suutinta sopivan lehden kanssa. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että aloittelijalle sopivat lehdet ovat vahvuudeltaan 2-2,5 ja suukappaletta pitäisi valkata osin myös sen perusteella. Keskivahvoille lehdille sopivat yleensä 5-7 numeroidut suukappaleet (tässäkin on vaihtelua valmistajasta riippuen). Avoimempien suukappaleiden kanssa kannattaa kokeilla pehmeämpiä ja vastaavasti aukoltaan pienempien kanssa kovempia lehtiä. Tuohon 7* Linkkiin sopisivat pehmeämmät 2-2,5 lehdet paremmin kuin hyvin. Toimiviksi ja varmoiksi olen havainnut useimmat Ricon lehdet. Kannattaa tutustua esim. Royal, LaVoz ja Jazz-Select –lehtiin vahvuuksissa 2-3. Kannattaa huomioida, että lehtien vahvuuksien merkitseminen vaihtelee valmistajasta riippuen. Valmistaja X:n lehti 2 ei välttämättä vastaa valmistaja Y:n 2:ta. Netistä löytyy lehtitaulukoita joiden avulla näitä voi vertailla. Yleensä suukappaleiden mukana tulee jonkinmoinen kiristin, mutta joskus taas ei. Tällöin kannattaa kokeilla vaikkapa BG:n kiristimiä (joita itsekin käytän). Seuraavassa hyödyllisiä linkkejä Mouthpiece and reed set-ups http://www.saxophone-tuition.co.uk/page12.html Saxophone Equipment - mouthpieces http://www.tsmp.org/band/utley/utleyeq.html#Mouthpieces Mouthpieces - To Change or Not to Change? http://www.saxmusicplus.com/articles/issue9.htm Reed and Mouthpiece information http://www.acsu.buffalo.edu/~museyadz/anches.html Mouthpieces and tip openings http://www.bobrk.com/saxfaq/2.8.html Tenor Saxophone Mouthpiece Comparison Chart http://www.bill-lewington.com/charts/tnrsax.htm Kts => ARTICLES BY PAUL COATS => Mouthpiece Facings http://www.saxgourmet.com/ The Mouthpiece http://www.petethomas.co.uk/saxophone-mouthpieces.html Lisää hyödyllisiä linkkejä: http://www.saxontheweb.net/ http://www.bobrk.com/saxfaq/ http://www.saxlessons.com/ http://www.jazclass.aust.com/sax00.htm http://www.tsmp.org/saxophone.htm http://www.geocities.com/ble81/ http://www.acsu.buffalo.edu/%7Emuseyadz/yz.html http://www.saxophone.us/sax/lessons.html#playbetter http://www.petethomas.co.uk/ http://www.saxgourmet.com/ http://www.bill-lewington.com/mpchlk.htm http://www.mouthpieceheaven.com/ http://www.shwoodwind.co.uk/Buying/Reviews.htm http://www.mindspring.com/~mgm/saxlinks.html http://www.saxshed.com/ http://www.jazz-sax.com/ http://www.saxtalk.com/ http://www.saxophone.org/ http://www.saxquest.com/ http://www.saxpics.com/ http://www.saxmusicplus.com/ http://www.saxophone-tuition.co.uk/ http://www.saxophones.co.uk/index2.html http://www.e-saxophone.net/ http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/saxacoustics.html Toivottavasti tämä auttoi. Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. | |
Kiitoksia! Tämähän valaisi asiaa todella paljon. Täytyykin tutustua noihin antamiisi linkkeihin ennenkuin lähtee suinpäin ostamaan mitään. Ovat kuitenkin sen verran hintavia | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|