Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonin puhdistus ja huolto?
1
mustix
23.10.2005 18:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten pitäisi esim. alttofonia puhdistaa ja huoltaa käytön jälkeen ja toisaalta voiko sille itse tehdä isompia remppoja? Mitä työkaluja tarvitaan? Onko aiheesta koskaan missään mitään kursseja?
 
funkylord
24.10.2005 10:31:19 (muokattu 24.10.2005 10:31:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten pitäisi esim. alttofonia puhdistaa ja huoltaa käytön jälkeen ja toisaalta voiko sille itse tehdä isompia remppoja? Mitä työkaluja tarvitaan? Onko aiheesta koskaan missään mitään kursseja?
 
on olemassa ainakin kaks puhdistus metodia, joita voi käyttää molempia yhtä aikaa. elikäs ensimmäinen liittyy heti soiton jälkeiseen puhdistukseen.
on olemassa sellaisia säämisköitä, joissa on naru, ja metallimorkula päässä. sen pujottaa fonin läpi, muutamaan kertaan. Kellosta sisään, ja toisesta päästä ulos.
sen jälkeen on sellasia pölyhuiskan näköisiä karvaputkia, jotka työnnetään fonin sisään, ja voi sitä vempatakin vähän aikaa sielä ennenkun pistää sisään. sillä saa lopullisesti ne rää'ät pois sieltä. ja jotain :) en tiedä en ole hirveesti perehtynyt sen suppilon toiminta periaatteeseen.
eli siis
 
-Narullinen säämiskä
-Karvasuppilo
 
Näillä pääsee itse fonin puhdistukseen. Suukappale ja kaulahan puhdistuu ihan vedellä ja jollain paperilla.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
gandar
24.10.2005 17:18:54 (muokattu 24.10.2005 17:20:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkylord hoitikin jo tuon puhdistuksen joten tyydyn lisäämään, että jätä suosiolla isommat rempat ammattimiehille ja -naisille. Joku pieni hätäsäätö, jousen paikalleen asettelu jne. vielä menee, siihen hommaan kannan ainakin itse mukana pientä talttapäämeisseliä ja pinsettejä, mutta käsittääkseni nykyäänkään tuollainen laitto ei paljon maksa verrattuna siihen, että turakoi pillin pilalle.
 
Myönnettäköön tosin, että soittimiini olen itse korkit vaihtanut ja yhden läpän ritsasoprikseen. Tuli mielestäni yllättävän hyvää jälkeä kun perehtyi asiaan tarpeeksi, mutta toisaalta näinkin vanhoissa ja (kuulemma) huonoissakin soittimissa epäonnistuminenkaan ei olisi ollut maailmanloppu. Ei tulisi kuitenkaan mielenkään kokeilla mitään tuota vaikeampaa.
 
Ceci n'est pas une signature
Deltta
29.10.2005 12:01:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa hommata myös valmiiksi saksofonin pituinen keppi, tuo läpivedettävä liina juuttuu joskus kiinni sisälle, pitää tökkiä se irti varovasti!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «