Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilun soiton aloitus uudestaan
1
itza
24.08.2005 15:33:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta piti tulla huilisti ja olin jo aika pitkälläkin opinnoissa mutta teinkin alanvaihdoksen ja nyt olen ollut muutaman vuoden soittamatta..:) Huilun soitto on kuitenkin taas alkanut vetää puoleensa ja pientä bänditoimintaa jne. olisi vireillä. Luuletteko, että saan suhtkoht nopeasti ansatsini takaisin? Kannattaisiko aloittaa treenaamalla pelkästään asteikkoja ja sormiharjoituksia? Kertokaa kokemuksianne..:)
 
rairsilf
25.10.2005 21:57:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuletteko, että saan suhtkoht nopeasti ansatsini takaisin? Kannattaisiko aloittaa treenaamalla pelkästään asteikkoja ja sormiharjoituksia? Kertokaa kokemuksianne..:)
 
kyllä ansatsi palautuu, kun pidät huolen, ettet ala puristamaan tai muuttamaan tekniikkaasi. Jos tahdot tehotreenata, niin aloita mieluiten pitkillä äänillä ja hitailla ääniharjoituksilla - lisäksi tee hengitysharjotuksia. Kannattaa pistää ääni kuriin ensin, sormet vasta sitten, muuten voit omaksua huonon ansatsin, mistä on tosi vaikea päästä myöhemmin eroon (kokemusta on!). sormitekniikka ei kuitenkaan voi kehittyä (ainakaan pahasti) väärään suuntaan.
 
kaikki tietenkin riippuu siitä,mihin tähtäät - jos tahdot vaan soitella ja nautiskella, niin siitä vaan...
 
ap78
04.01.2006 00:06:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä olen noista pitkistä äänistä ihan erimieltä.Jos yhtään kiristää paikkojaan ja huulia,pitkillä äänillä saa itsensä ihan jumiin.
 
treenaa helppoja asteikkoja aluksi,esim F-duuri
1.ensin pelkällä sihinällä,samalla sormittaen.yksi äänikerraan,Vain yksi oktaavi F1-F2
(shh,shh,shh,shh..)
2.sitten kaari mukaan,sido aina kaksi nuottia yhteen shhhhh f-g,shhhh a-bb
3.huulla ensin yksi ääni kerrallaan ja sitten kahden nuotin kaarella,ei liian pitkiä ääniä
 
Jos erityisen tahmealta tuntuu voit kokeilla myös laulajien ja trumpetistien päristelyä ihan aluksi.Rento huulien päristely saa veren kiertämään ja huulet rentoutumaan.
 
Myös suosittelisin kokeilla soittamista "tukkimiehen-asennossa"
eli istuen niin että kyynärpäät osuvat polviin,selkä suorassa.Näin ilma menee mahdollisimman alas.
 
siitä sitten tatsin parantuessa aina vaikeammaksi ja takas siihen mitä ennen osasit.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «