Aihe: King Diamond
1 2 3 4 513 14 15 16 17
phiit
18.10.2024 11:00:29
Ruutukunkku: Koheltaminen näköjään jatkuu.
Jälleen jäi koko viimeinen säkeistö laulamatta Arrivalista ja ukko on jotenkin kuutamolla.

https://www.youtube.com/watch?v=R3BaVV67dlQ

Samoin jää Welcome Homesta edelleen osioita laulamatta.
Eihän tämä nyt kuolemanvakavaa ole, mutta kun on tottunut siihen, että livetyöstö on Kingillä aina viimeiseen asti hiottua, niin vähän nyt pistää ihmetyttämään.

Mutta ilmeisesti Livian tilalle tuli tästä keikasta eteenpäin uusi laulaja vetelemään taustoja ja kuulostaa kyllä paremmalta kuin aiemmin. Miksauksessakin enemmän pinnalla, välillä ehkä liikaakin

Eikös tuo nyt ole samaiselta keikalta

ja tuo uus laulaja on Myrkur, tulkinnu hienosti kinkkua aiemminki: https://www.youtube.com/watch?v=oQw4DByxjgo
Ruutukunkku
18.10.2024 11:03:02
phiit: Eikös tuo nyt ole samaiselta keikalta

ja tuo uus laulaja on Myrkur, tulkinnu hienosti kinkkua aiemminki: https://www.youtube.com/watch?v=oQw4DByxjgo

Ei.
Eka keikka oli San Antoniossa 15.10 ja toinen Houstonissa 16.10.
You are number six
phiit
18.10.2024 14:24:51
Ruutukunkku: Ei.
Eka keikka oli San Antoniossa 15.10 ja toinen Houstonissa 16.10.

jep :D noh, vaikuttaa silti tuotantotekniseltä probleemalta, eiköhä ne viilaannu kuntoo
18is9
21.10.2024 20:32:44 (muokattu 28.10.2024 12:23:03)

Olen itse vetänyt Kingin biisejä aina välillä livenä jo yli 20 vuotta, ja vaikeinta minusta niissä on nimenomaan se jäätävä tahti millä tavaraa tulee laulettavaksi. Monessa biisissä ei lauluteknisesti ole mitään toistoa, ei ole säkeistöjä eikä kertsejä ja hyvin minimaalisesti mitään hengähdystaukoja. Riffi riffin perään erilaista juttua ja joskus sitten erilaista juttua samojen riffien päälle. Kingillä ääni tuntuu olevan timanttia, mutta promptereita ei taida käyttää.

Analysoinpa huvikseni yhden viimepäivinä vikaan menneen kohdan:
https://youtu.be/qm1QJT3y82o?t=157

"wait till you see your room, up in the attic".

Täähän on sama riffi jonka päälle vedetään "graaaandmaaa" falsetista, oletteko ajatelleet? Se on se minne keho tätä ainakin minulla haluaisi vetää. On siis erikseen muistettava että tämä alkaa matalalla soundilla, ei falsetista. King ei sitä tuossa videolla muista. Sitten hän korjaa tilanteen palauttamalla normisoundiin ja arpoo samalla että mihin nuottiin. Joutuu kuitenkin sen verran häkellyksiin että hukkaa siinä tohinassa ykkösiskun, taitaa kuuntelu (tai kuulo) olla huono. King tajuaa itsekin että nyt menee vituiksi ja koettaa katsoa kitaristilta missä ollaan menossa. Loppu on sillisalaattia. Oikea paikka löytyy sitten onneksi "let me help you":n alusta parin sekunnin päästä.

Katastrofiherkkiä biisejä tulee omalta settilistalta mieleen ainakin The Family Ghost, Victimized, Mother's Getting Weaker ja just tämä Welcome Home. Että kun ihan millisekunnin ajan unohdat ennakoida että mitä seuraaavaksi niin kohta rysähtää.

EDIT: Ja progemmalla ajalla sävellaji vaihtuu koko ajan. Joka riffi menee eri korkeudelta ja hypyt on ihan mielivaltaisen tuntuisia. Hyvältä kuulostaa, mutta tarkkana saa olla. Esim The Family Ghostin eka laulunuotti on aika siisti löytää kun edeltävä kitarasoolo menee eri sävellajista.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
LTViihde
10.11.2024 11:42:45 (muokattu 10.11.2024 13:06:05)
18is9: Olen itse vetänyt Kingin biisejä aina välillä livenä jo yli 20 vuotta, ja vaikeinta minusta niissä on nimenomaan se jäätävä tahti millä tavaraa tulee laulettavaksi. Monessa biisissä ei lauluteknisesti ole mitään toistoa, ei ole säkeistöjä eikä kertsejä ja hyvin minimaalisesti mitään hengähdystaukoja. Riffi riffin perään erilaista juttua ja joskus sitten erilaista juttua samojen riffien päälle. Kingillä ääni tuntuu olevan timanttia, mutta promptereita ei taida käyttää.

Analysoinpa huvikseni yhden viimepäivinä vikaan menneen kohdan:
https://youtu.be/qm1QJT3y82o?t=157

"wait till you see your room, up in the attic".

Täähän on sama riffi jonka päälle vedetään "graaaandmaaa" falsetista, oletteko ajatelleet? Se on se minne keho tätä ainakin minulla haluaisi vetää. On siis erikseen muistettava että tämä alkaa matalalla soundilla, ei falsetista. King ei sitä tuossa videolla muista. Sitten hän korjaa tilanteen palauttamalla normisoundiin ja arpoo samalla että mihin nuottiin. Joutuu kuitenkin sen verran häkellyksiin että hukkaa siinä tohinassa ykkösiskun, taitaa kuuntelu (tai kuulo) olla huono. King tajuaa itsekin että nyt menee vituiksi ja koettaa katsoa kitaristilta missä ollaan menossa. Loppu on sillisalaattia. Oikea paikka löytyy sitten onneksi "let me help you":n alusta parin sekunnin päästä.

Katastrofiherkkiä biisejä tulee omalta settilistalta mieleen ainakin The Family Ghost, Victimized, Mother's Getting Weaker ja just tämä Welcome Home. Että kun ihan millisekunnin ajan unohdat ennakoida että mitä seuraaavaksi niin kohta rysähtää.

EDIT: Ja progemmalla ajalla sävellaji vaihtuu koko ajan. Joka riffi menee eri korkeudelta ja hypyt on ihan mielivaltaisen tuntuisia. Hyvältä kuulostaa, mutta tarkkana saa olla. Esim The Family Ghostin eka laulunuotti on aika siisti löytää kun edeltävä kitarasoolo menee eri sävellajista.

Kingin biisit kulkee tottavie etiäppäin adhd-tyyliin. Oon kuunnellut Conspiracya sata vuotta enkä ikinä muista missä oli se ja se riffi tai soolo. Tuossa videolla menee kyl iha munillee :D monitoroinnissa viivettä tms. käppää.

Hyviä havaintoja ja en voi muuta kuin nyökkäillä tanskalaisille mestareille!
jogo3000
09.12.2024 06:23:49

18is9: Olen itse vetänyt Kingin biisejä aina välillä livenä jo yli 20 vuotta...

Tosi hyvä analyysi, plussaa!

Sen lisäksi, jos olisin ollut livenä paikanpäällä kuuntelemassa, tuo ei olisi varmaan haitannut yhtään. Todella kova meno videolla kaikin puolin.
phiit
17.12.2024 08:51:34
Uus sinkku Spider Lilly ulkona https://www.youtube.com/watch?v=rWYd5L5gAs8

Hellsinkiä odotellessa
Kohtalo79
28.12.2024 21:33:01
Behind these walls repii ihon irti!
Mana Mana rock"s on!
MarkkuCastaneda
04.01.2025 21:04:44
phiit: Uus sinkku Spider Lilly ulkona https://www.youtube.com/watch?v=rWYd5L5gAs8

Hellsinkiä odotellessa

Ylituotettua ja hengetöntä paskaa.
bedlam
05.01.2025 13:09:04

MarkkuCastaneda: Ylituotettua ja hengetöntä paskaa.

Mulle taas kuulosti hyvin demomaiselta raakileelta, onko tässä siis ihan oikea rumpali vai miksi kuulostaa ihan rumpukoneelta? Toi 2:30 varsinkin on sellanen että "laitetaan tähän Casiosta joku komppi väliaikaisesti ja mietitään myöhemmin tarkemmin".
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Tympee Huttunen
05.01.2025 14:24:23
bedlam: Mulle taas kuulosti hyvin demomaiselta raakileelta, onko tässä siis ihan oikea rumpali vai miksi kuulostaa ihan rumpukoneelta? Toi 2:30 varsinkin on sellanen että "laitetaan tähän Casiosta joku komppi väliaikaisesti ja mietitään myöhemmin tarkemmin".

Sitähän kinkulla on ennenkin ollut. Itselleni otti korvaan tavallista hennommat voihkinat.
minidriver
05.01.2025 22:30:46 (muokattu 05.01.2025 22:31:44)

Kinkku on kyllä mehevä jamppa. Uusin viipale on musta aivan hyvä. Ei mikään klassikko, mutta ei kaikki biisit voi sellaisia ollakaan. Aa-aat hiukan varovaisen kuuloisia mut hyvä hiukan säästelläkin ettei aortta halkea. Ylituotetulta tämä ei mielestäni kuulosta, jollei ylituottamista ole vähäiset makeat tamburiinit ja hammondhöysteet. Ja onhan Myrkur aivan ihana. Kiitos hällekin.
Isi
JanneO
06.01.2025 00:54:22
bedlam: Mulle taas kuulosti hyvin demomaiselta raakileelta, onko tässä siis ihan oikea rumpali vai miksi kuulostaa ihan rumpukoneelta? Toi 2:30 varsinkin on sellanen että "laitetaan tähän Casiosta joku komppi väliaikaisesti ja mietitään myöhemmin tarkemmin".

Se rumpali on vaan tuollainen hajuton, mauton ja persoonaton. Mikä ei taas minun mielestä sovi tuohon Kingiin. Samalta nuo kaikki Matt Thompsonin soittamat levyt kuulostaa. Ei mitään omaperäisyyttä noissa hommissa. Kovasti tulee Mikkey Deetä ikävä näitä kuunnellessa.
Ruutukunkku
07.01.2025 08:53:57 (muokattu 07.01.2025 08:54:47)
MarkkuCastaneda: Ylituotettua ja hengetöntä paskaa.

Ytimekkäästi tällaista joo. Biisi on aivan OK, ehkä uskaltaisin sanoa jopa että hyvä, mutta tuotanto on kyllä aivan kaameaa. Toi kertsi voisi lähteä oikeasti komeaan lentoon kunnon soundeilla, mutta tämmösellään jää aivan piippuun.

Kuulostaa justiin siltä, kun olisi otettu käyttöön kaikki uusimmat plugarit ja etsitty mahdollisimman kiiltävät ja mitään sanomattomimmat soundit mitä tarjolla on. Ja kokonaisuus kuulostaa sitten muoville. Harmi homma. Jo Give me your soul levyä vaivasi sama vika.
You are number six
Oan
07.01.2025 21:38:26
^ Millä Kingin levyllä on hyvät soundit/tuotanto? Tuntuu että ne kaikki menee vihkoon jossain, jotkut vaan häiritsee enemmän.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Tympee Huttunen
07.01.2025 21:41:05
Oan: ^ Millä Kingin levyllä on hyvät soundit/tuotanto? Tuntuu että ne kaikki menee vihkoon jossain, jotkut vaan häiritsee enemmän.

Conspiracy? Virhe tai liian kova levy.
mpekkanen
07.01.2025 23:41:22
Tympee Huttunen: Conspiracy? Virhe tai liian kova levy.

Se on minusta viimeinen oikeasti hyvä King Diamond levy. Se on hyvä vieläpä kokonaan.

Tuo Spider Lilly ei toiminut minulle. Liian tuotetut soundit ja biisi ei myöskään lähellekään esim Sleepless Night tasoa.
bedlam
08.01.2025 06:58:47

Ruutukunkku: Kuulostaa justiin siltä, kun olisi otettu käyttöön kaikki uusimmat plugarit ja etsitty mahdollisimman kiiltävät ja mitään sanomattomimmat soundit mitä tarjolla on. Ja kokonaisuus kuulostaa sitten muoville.

Minusta se on silloin enempi alituotettua eikä ylituotettua kun mennään sieltä missä aita on matalin.

Mut joo, Conspiracylla on loistavat saundit tosiaan. Muutenkin mun lempparikinkku.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Oan
08.01.2025 09:23:44
Tympee Huttunen: Conspiracy? Virhe tai liian kova levy.

Omaan korvaan esim. Abigail on tasapainoisempi, mutta onhan tuo Conspiracy jo huomattavasti parempi kuin Them. Harmittaa toki vietävästi, kun nuo kaksi olisi muuten ihan ykköslevyjä sen Abigailin jälkeen.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Ruutukunkku
08.01.2025 10:00:32
Ite ottaisin nämä uudet biisit karjuen vastaan vaikka minkä tahansa 80-luvun KD-levyn soundeilla. Nyt puhutaan täysin eri tavalla vinossa olevista soundeista.
You are number six
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)