Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Keskustelua raskaammasta musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Progressiivinen metalli
1 2 3 4 5 6 7 8
gorgonoidi
26.05.2008 18:26:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli esim. Dream Theater ei vastaa käsitystäni musiikista. Kyllä musiikin pitää olla hauskaa eikä mitään urheilua.
 
Tarkoitat kai ettei vastaa käsitystäsi progressiivisesta musiikista? :P
Ja DT:n musiikkiko ei nykyään hauskaa?
 
Se, että on dynamiikkaa musiikissa (tyyliin Devinin Earth Day) on minulle aivan tarpeeksi progea.
 
Devinin musiikissa ei mielestäni dynamiikka järin ole.
Tosin, siitähän se omaperäinen saundi osittain koostuukin.
 
Sori, tästäkään asiasta, niinkun en monesta muustakaan tiedä yhtään mitään.
 
Sori, liian myöhäistä pahoitella asiaa.
Oman tietämättömyytensä myöntämi... blääblää...
 
Askorbiinihappo
26.05.2008 18:42:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitat kai ettei vastaa käsitystäsi progressiivisesta musiikista? :P
Ja DT:n musiikkiko ei nykyään hauskaa?

 
Nojoo. Mielestäni on vaan masentavaa kuunnella kun joku kitara rinnassa kiinni soittava tilupetteri veivaa jotain yybersooloa rumpalin pistellessä jotain 23/58-tahtilajia. Näin pirun kärjistetysti.
 
Devinin musiikissa ei mielestäni dynamiikka järin ole.
Tosin, siitähän se omaperäinen saundi osittain koostuukin.

 
Meillä oli tästä Devinin dynamiikasta ennenkin keskustelua, en tiiä muistatko. Mutta mun mielestä Devinin biiseissä dynamiikka tarkoittaa sitä, että esim. Seventh Wave ja suurin osa Earth Daysta on aika metallin puoleen kääntyvää, kun taas esim. biisit Life ja Slow Me Down ovat lähes poppia. Ei Devinin dynamiikka ole läheskään sama kuin vaikka Opethilla.
 
Sori, liian myöhäistä pahoitella asiaa.
Oman tietämättömyytensä myöntämi... blääblää...

 
Miksi? Mä en oikeesti tiedä tästä progeilusta hevon paskaakaan ja mua pelottaa työntää lusikkani tähän soppaan, kun te ootta kuitenkin kaikki jotain überprogemiehiä. Nih!
 
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
Rakoni
26.05.2008 18:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni siinä, että heitellään randomeja riffejä peräkkäin oudossa järjestyksessä ja ihme tahtilajeissa, ei ole mitään progressiiviseen metallin viittaavaa. Eli esim. Dream Theater ei vastaa käsitystäni musiikista. Kyllä musiikin pitää olla hauskaa eikä mitään urheilua.
 
Hyvinpä olet kuunnellut...
 
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
gorgonoidi
26.05.2008 18:50:17 (muokattu 26.05.2008 18:51:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nojoo. Mielestäni on vaan masentavaa kuunnella kun joku kitara rinnassa kiinni soittava tilupetteri veivaa jotain yybersooloa rumpalin pistellessä jotain 23/58-tahtilajia. Näin pirun kärjistetysti.
 
Niin, totta. Sirkushuvit eivät enää putoa ihmisille niin hyvin kuin ennen.
 
Meillä oli tästä Devinin dynamiikasta ennenkin keskustelua, en tiiä muistatko. Mutta mun mielestä Devinin biiseissä dynamiikka tarkoittaa sitä, että esim. Seventh Wave ja suurin osa Earth Daysta on aika metallin puoleen kääntyvää, kun taas esim. biisit Life ja Slow Me Down ovat lähes poppia. Ei Devinin dynamiikka ole läheskään sama kuin vaikka Opethilla.
 
Joo näin taisi kyllä olla. Ei dynamiikka tarkoita Devinin biiseissä tuota sen enempää kuin muidenkaan bändien biiseissä. :) Ja eihän se edes tarkoita tuota muutenkaan, yleisesti ottaen. Laaja tyylikirjo Devinillä kyllä on, ei siinä mitiä.
 
Miksi? Mä en oikeesti tiedä tästä progeilusta hevon paskaakaan ja mua pelottaa työntää lusikkani tähän soppaan, kun te ootta kuitenkin kaikki jotain überprogemiehiä. Nih!
 
No ei nyt sentään.
Muakin pelottaa että mun päälle käydään... elitistit, hmph!
 
Hyvinpä olet kuunnellut...
 
Hmm... voisko se joskus olla niin päin, että hän on kuunnellut sitä paremmin kuin sinä? Mitä luulet? :)
 
Rakoni
26.05.2008 18:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... voisko se joskus olla niin päin, että hän on kuunnellut sitä paremmin kuin sinä? Mitä luulet? :)
 
A) Dream Theater on lähestulkoon luonut yksin progemetallin alunperin. Joten se taitaa olla progemetallia...
 
B) Nykyään on lukuisia bändejä, jotka soittavat paljon vaikeampaa musaa kuin DT. Lisäksi Dream Theaterin biiseissä on useimmiten ihan ideaa, teemoja ja sanoituksia myöten. Paino sanalla useimmiten.
 
C) Kirjoittajan asenne paistoi suoraan läpi kohdasta "kitara rinnassa kiinni soittava tilupetteri". Kitaran soittokorkeudella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa.
 
D) Tuota elitistiheittoa kommentoiden...kuuntelen hyvin harvaa progeksi määriteltävää bändiä.
 
E) Ja sitten tuo dynamiikka. ??
 
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Askorbiinihappo
26.05.2008 19:04:02 (muokattu 26.05.2008 19:11:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvinpä olet kuunnellut...
 
Tää on kans niin yleistä, että kuitataan kaikki vaan, että "Et vaan ole kuunnellut." En pahemmin, en. Kato ku tuo musa ei oikein pure meikäläiseen. Mutta hei, sä saat tykätä, tuskin sun maailma kärsii, vaikka mä en tykkäiskään.
 
Ja mun mielestä edelleenkin tuo dynamiikka sun muu tarkoittaa sitä, että osataan tehdä kaikenlaista musiikkia. Ei vain death metallia ja akustisia folk-biisejä, niinkuin Opeth, vaan myös poppia, jazzia ja vaikka humppaa. Eikä "ego" kärsi siitä.
 
Jahas, lisää tuli:
 
C) Kirjoittajan asenne paistoi suoraan läpi kohdasta "kitara rinnassa kiinni soittava tilupetteri". Kitaran soittokorkeudella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa.
 
Ei tietenkään ole, itsekin pidän hyvin korkealla kitaraa. Mutta tuosta progejutusta vielä, että en ole wanhaa Dream Theateria kuullut, joten en tiedä minkälaista se on, mutta mun mielestä toi Dream Theater nyt ei tässä olekaan tärkeä pointti. En vaan tykkää sen tyyppisestä musiikista. Ehkä liian taiteellista mulle.
 
Mutta, heh, arvasin kyllä, minkälaista keskustelua tulee, kun alan täällä väittelemään. Ehkä toi "prokemetalli" on mulle liian haasteellista. Mutta joo, mä olen sanottavani sanonu, moro.
 
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
gorgonoidi
26.05.2008 19:04:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakoni, viittasin siihen, että pulseofmaghots nyt ei välttämättä vain saa DT:stä samaa kuin muut ja täten heittää tuota läppää (ja sekin vielä että DT:n dissaaminen lienee nykyisin muotia). Kysymykseni oli joka tapauksessa alunperin melko sarkastinen.
Mutta siis, eriävistä mielipiteistä on kyse, ei muusta.
 
gorgonoidi
26.05.2008 19:06:27 (muokattu 26.05.2008 19:09:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mun mielestä edelleenkin tuo dynamiikka sun muu tarkoittaa sitä, että osataan tehdä kaikenlaista musiikkia. Ei vain death metallia ja akustisia folk-biisejä, niinkuin Opeth, vaan myös poppia, jazzia ja vaikka humppaa. Eikä "ego" kärsi siitä.
 
Dynamiikkahan voi viitata vertaukuvallisesti vaikka mihin, mutta sanan merkitys ei silti ole tuo.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dynamiikka_(musiikki)
tittidii... wikipedia... hmph...
 
Rakoni
26.05.2008 19:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on kans niin yleistä, että kuitataan kaikki vaan, että "Et vaan ole kuunnellut." En pahemmin, en. Kato ku tuo musa ei oikein pure meikäläiseen. Mutta hei, sä saat tykätä, tuskin sun maailma kärsii, vaikka mä en tykkäiskään.
 
Ei meidän kuuntelijoiden tarvitse silti sietää tollasta puppua. Urheilua, tahtilajiarvontaa, nämä on kaikki kuultu.
 
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Askorbiinihappo
26.05.2008 19:14:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei meidän kuuntelijoiden tarvitse silti sietää tollasta puppua. Urheilua, tahtilajiarvontaa, nämä on kaikki kuultu.
 
Haha, tuo yhdistettynä allekirjoitukseesi sai aikaan repeämisen. Kyllä mun mielestä kritiikkiäkin on kestettävä. Arvostelun kohteena et kuitenkaan ole sinä, vaan Dream Theater. Joo, no täytyy kokeilla kai sitten vielä kuunnella.
 
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
Meadow
26.05.2008 19:20:40 (muokattu 26.05.2008 19:20:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylläri, että taas mentiin DT:stä kinastelemiseen. Tätä jatkukoon nyt 20 sivua.
 
Rakoni
26.05.2008 19:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haha, tuo yhdistettynä allekirjoitukseesi sai aikaan repeämisen. Kyllä mun mielestä kritiikkiäkin on kestettävä. Arvostelun kohteena et kuitenkaan ole sinä, vaan Dream Theater. Joo, no täytyy kokeilla kai sitten vielä kuunnella.
 
Voi voi, on kyllä heiveröistä kritiikkiä :D Näytti lähinnä päämäärättömältä laukomiselta.
 
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Wespa
26.05.2008 19:24:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(ja sekin vielä että DT:n dissaaminen lienee nykyisin muotia).
 
Muotia tai ei, todella moni tuntuu vain olevan sitä mieltä (myös allekirjoittanut) että bändi teki ylivoimaisesti parhaat levynsä silloin kun Moore vielä oli bändissä. Jo Change Of Seasons -EP:llä hommasta katosi juju, aikaisemminkin bändillä oli ollut mammuttimaisen pitkiä piisejä mutta niiden musiikillinen idea pysyi kasassa, nyttemmin tuntuu että eheiden kappaleiden sijaan tarkoituksena on tehdä mahdollisimman pitkiä raitoja. Mutta joo, makuasia ja saa digatakin, ei sitä kukaan kiellä. Mua vaan harmittaa kun Images And Words on kutakuinkin täydellinen levy ja tietää että ainakaan sen tehnyt pändi ei enää lähellekään samalle tasolle tule palaamaan.
 
A) Dream Theater on lähestulkoon luonut yksin progemetallin alunperin. Joten se taitaa olla progemetallia...
 
No ei nyt sentään, kyllä DT on aika paljon velkaa sellaiselle nykyään kovin aliarvostetulle orkesterille kuin Queensr˙che ja ehkä kaikkien aikojen parhaalle teemalevylle, Operation:Mindcrimelle.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Askorbiinihappo
26.05.2008 19:26:04 (muokattu 26.05.2008 19:27:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi voi, on kyllä heiveröistä kritiikkiä :D Näytti lähinnä päämäärättömältä laukomiselta.
 
No sitähän se onkin. En kai nyt oikeeta kritiikkiä pystyisi heittämään, kun en kuuntele Dream Theateria. Ehkä noin kymmenen tai kakskyt biisiä olen kuullut. Älä muistele pahalla, jooko. Sanoinpahan vaan mielipiteeni.
 
Niin joo, ja mulle ei tarvitse enää vastata, tai jos tahtoo niin yv:llä. Emmä jaksa enää puljata tätä hommaa. Piä tunkkis perkele! :-)
 
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
ANtTIKRISTUS
26.05.2008 19:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei nyt sentään, kyllä DT on aika paljon velkaa sellaiselle nykyään kovin aliarvostetulle orkesterille kuin Queensr˙che ja ehkä kaikkien aikojen parhaalle teemalevylle, Operation:Mindcrimelle.
 
Jos verrataan Queensrychea ja DTa, niin kumpi on enempi metal ja kumpi rock?
 
Rakoni
26.05.2008 19:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo Change Of Seasons -EP:llä hommasta katosi juju, aikaisemminkin bändillä oli ollut mammuttimaisen pitkiä piisejä mutta niiden musiikillinen idea pysyi kasassa, nyttemmin tuntuu että eheiden kappaleiden sijaan tarkoituksena on tehdä mahdollisimman pitkiä raitoja.
 
A Change of Seasons on muuten ERITTÄIN monen mielestä DT:n paras biisi. Makuasioita...
 
No ei nyt sentään, kyllä DT on aika paljon velkaa sellaiselle nykyään kovin aliarvostetulle orkesterille kuin Queensr˙che ja ehkä kaikkien aikojen parhaalle teemalevylle, Operation:Mindcrimelle.
 
Jep, mutta konseptilevyhän tuo tosiaan oli. Yhteneväisyyksiä ehkä enemmän sinne Scenesin suuntaan.
 
Lottohevi on paskimmillaankin parasta
Wespa
26.05.2008 19:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos verrataan Queensrychea ja DTa, niin kumpi on enempi metal ja kumpi rock?
 
Genremäärittelyt on sanonko mistä. :D Mutta joo, onhan DT metallisempaa ainakin siinä mielessä miten minä metallin ymmärrän. Mutta toisaalta molemmat ovat myös progressiivistä rock-musiikkia. Ylipäätensä rajanveto heavy-rockin, heavy-metallin ja metallin välillä on kyllä niin keinotekoinen että se pitäisi kieltää.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
ANtTIKRISTUS
26.05.2008 19:38:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genremäärittelyt on sanonko mistä. :D Mutta joo, onhan DT metallisempaa ainakin siinä mielessä miten minä metallin ymmärrän. Mutta toisaalta molemmat ovat myös progressiivistä rock-musiikkia. Ylipäätensä rajanveto heavy-rockin, heavy-metallin ja metallin välillä on kyllä niin keinotekoinen että se pitäisi kieltää.
 
Mutta kun se on vain niin selkeetä rokkia kun vain voi, joten aika turha vetää tuo genrekortti taas hihasta. Nyt hopihopi kaikki vaikkapa myspaceen ja tulkaa sanoon onko Queensryche metallia.
 
DT varmasti lainaili Queensrychelta asioita ja vei juttua pidemmälle. Niin teki tietenkin myös Queensryche, kaikki on (melkein) aina velkaa jollekin, mutta kyse on ehkä siitä kuka kykenee tekemään siitä harppauksesta todella merkityksellisen.
 
DT teki sen 15 vuotta sitten, siitä todisteena nykypäivän tuhannet ja tuhannet sen ideoita kopioivat ja kierrättävät tusinametallibändit.
 
Wespa
26.05.2008 19:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kun se on vain niin selkeetä rokkia kun vain voi, joten aika turha vetää tuo genrekortti taas hihasta. Nyt hopihopi kaikki vaikkapa myspaceen ja tulkaa sanoon onko Queensryche metallia.
 
Hoho mää arvasin että ois pitäny pysyä kaukana näistä genretopiceista. Eli DT:kö ei ole rockkia? Mulle menee ihan täydestä Queensr˙che vaikkapa heavy-metallina, vaikka se onkin progressiivisempaa kuin vaikkapa heavy-metallin "ensimmäiseksi" usein mainittu Judas Priest. Eikö heavy-metal sitten ole metallia? Tuota en kyllä niele että Queensr˙che olisi "pelkkää" rockkia, on se aika todella kaukana vaikka Status Quosta jota voisi joku tarjota arkkityyppisenä esimerkkinä "rockista". Voi toki olla että meillä on ihan eri käsitys siitä mitä "rock" musiikin lajina pitää sisällään. Itselleni se on todella kattava yläkäsite joka pitää sisällään muun muassa heavyn ja metallin, heavy-metallin ja toki paljon kevyempiäkin suuntauksia.
 
Kuten jo totesin kaikki olisi paljon helpompaa ilman useimmissa tapauksissa keinotekoisia ja täysin turhia genremäärittelyjä. En mä mene levykauppaan ostamaan esim. "heavy-metallia", vaan hyvää musiikkia oli se sitten genreltään jonkun mielestä vaikka j-rockkia tai bossanovaa. Pääasia että kuulostaa hyvältä.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
bedlam
26.05.2008 21:07:01 (muokattu 26.05.2008 21:17:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän Metallicankin vaikutus kuuluu Dream Theaterin ekoilla levytyksillä. Jos Justice for All julkaistaisiin tänä päivänä, puhuttaisiin siitäkin takuuvarmasti progemetallina. Kymmenminuuttisia instrumentaaleja, riffikasoja, runsaita harmonioita, erikoisia tahtilajeja... Suorimmat lainaukset DT on toki ottanut Rush/Yes-kaksikolta, mutta kyllä minä siinä Metallicaakin kuulen.
 
Mutta vähän erikoiselta tuntuu puhua bändistä kokonaisen genren perustajana. Progea ja heviä sotkettiin jo 70-luvulla. King Crimsonin debyyttilevy vuodelta 1969 yhdisti jo heviriffittelyn ja progeilun: http://www.youtube.com/watch?v=yUF5ePCaW8c&feature=related
 
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «