Muusikoiden.net
20.09.2017
Fender | Mustang GT Digital Amplifier Series 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sävelet vs värit
1 2 3 4 5 6 7 8
Prian
29.04.2004 14:38:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin vähän aikaa sitten artikkelin, jossa kerrottiin eritasoisista sävelkorvista "absoluuttisesta - pahvikorvaan" Siinä oli myös puhetta eri frekvensseistä ja väreistä jne.
Kun aloin miettimään eri säveliä väreinä kaikki valkeni ja sävelet ovat aina olleet mielestäni tietyn värisiä.

E musta
F ruskea
F# harmaa
G Vihreä
Ab vaalean keltainen
A keltainen
Bb vaaleen sininen
B tumma ? sini- musta
C sininen
C# lila
D punainen
Eb musta/likaisen tumma

Tuota tulee ehkä peilattua eniten kitaralla soitettujen sointujen kautta. Mutta samat värit toimii myös bassolla yksittäisinä sävelinä. Samoin pianolla.

Ja täytyy oikeasti painottaa, että tuo ei ole "keksittyä, kun sitä oikein alkaa miettiä" vaan ihan oikea kokemus. Onko muilla vastaavanlaisia fiiliksiä. tai mahdollisia muita värikarttoja.

Locrian
29.04.2004 14:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kuullut synesteetikoista.He eivät voi sille mitään että "tuntevat" esim. äänet väreinä tai värit makuina.Mahtaa olla rasittavaa.Itse en pysty määrittelemään äänille värejä koska uskon että reaktion pitäisi olla spontaani ollakseen todellinen.

I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Spike
29.04.2004 21:45:24

beeässää minun mielestä. Itse ainakaan ikinä ajattele nuin. Jotkut melodiat voi sitten kokea ehkä jotenkin tuonne päin. Tosaalta en kyllä koe tunteitakaan väreinä. Mustavalkoaivot?

So you did but did nothing. Sama meni mänät.
AdTe
29.04.2004 22:32:54

En oo yksittäisten sävelten värejä miettiny,mut sointujen ja eri biisien kyllä.
Esimerkiks tällasia soinnuista:
C: keltainen
Eb: oranssi
F: kaltaisen vihreä
G:tummanvihreä
Am: Sininen
Bbm: Tumma violetti

Näitä oon käyttäny biisienrakentelussa ja muutenki ja täytyy myöntää,et tykkään käyttää=)

Before you think,Do it Twice
Prian
30.04.2004 09:40:36

Oletko kuullut synesteetikoista.He eivät voi sille mitään että "tuntevat" esim. äänet väreinä tai värit makuina.Mahtaa olla rasittavaa.
Olen siis synesteetikko!? Mautkin ovat värejä, totta. Mutta ei tuo rasittavalta tunnu, kun sen sen on aina kokenut niin. Tilanne voisi olla toinen jos tuo ominaisuus yht'äkkiä lisättäisiin aivoihin ja ois pakko syödä eri väristä ruokaa kuin se ulospäin näyttää (heh :).

Ja mielenkiintoista huomata tuo toinen värikartta, jossa on ihan eri värit.

Voikohan värillä ja äänillä olla kohtaavia yhteyksiä freksesseissä ja aallonpituuksissa (- huom. nukkunut fysiikan tunneilla) . Ja siten näkö-kuulo koordinaatio muokkaa ne samaksi tuntemukseksi. Vai tapahtuuko tuo oppimisen kautta -tavallaan opettaa aivot aistimaan niin? Esim. on joskus soittanut biisiä c:stä ja siinä on ollut sininen levynkansi mistä on biisin tietoja katellu tms ?.
Tiiä häntä. Itse en ainakaan oo sitä tietoisesti ennen ajatellut.

J.Ahonen
30.04.2004 10:02:18

synesteettikoja on helvetin vähän, Näetkö numerot väreinä? He kuulema näkevät, jos vaikka monen 2 keskellä on yksi 5 se näyttää esim ruskealta...

meekz
30.04.2004 10:30:26 (muokattu 30.04.2004 10:31:02)

Voikohan värillä ja äänillä olla kohtaavia yhteyksiä freksesseissä ja aallonpituuksissa (- huom. nukkunut fysiikan tunneilla) . Ja siten näkö-kuulo koordinaatio muokkaa ne samaksi tuntemukseksi. Vai tapahtuuko tuo oppimisen kautta -tavallaan opettaa aivot aistimaan niin? Esim. on joskus soittanut biisiä c:stä ja siinä on ollut sininen levynkansi mistä on biisin tietoja katellu tms ?.
Tiiä häntä. Itse en ainakaan oo sitä tietoisesti ennen ajatellut.

sehän voi olla oppimus kysymys eli voit opettaa aivosi näkemaan vaikka R-kioskin logon aina kun kuulet C-7 -soinnun.

mutta oon joskus nähnyt taulukoita missa frekvenssit on suoraan vedetty valon värähtelystä. eli jos esim sininen valo on xxxxxxxxxxx Hertziä ni sitä sitten pilkotaan niin monella oktaaville että päästään välille 20Hz - 20 KHz ja katotaan mikä sävel se on.

en sitten tiedä kuinka monilla ihmisillä on samat sävelvärit ton taulukon mukaan.

mutta mielenkiintoinen aihe!

I'm a mushroom cloud layin' muthafuka, muthafuka!
Prian
30.04.2004 11:29:42

synesteettikoja on helvetin vähän, Näetkö numerot väreinä? He kuulema näkevät, jos vaikka monen 2 keskellä on yksi 5 se näyttää esim ruskealta...

Joo kyllä näen, mut 5 on sininen :)

1 keltainen
2 musta
3 punanen
4 ruskee
5 sininen
6 kirkkaan punanen
7 vaaleen keltanen
8 vihreä
9 lila
10 musta

tonni ruskea
miljoona auringon värinen oranssi

Tuli kuin apteekin hyllyltä. Nuo muistan nähneeni mielessäni heti kun numerot opin. ja oon aina ajatellut lukuja värisuorana ... Tässähän hämmästyy itekkii ??!!

Täytyypä kaivaa lisää tietoa synesteetikosta...

mklami
30.04.2004 11:43:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mm. Jean Sibelius oli synesteetikko.

Itse taas koen tietyt sävelet erilaisina abstrakteina väri/pintamassoina. Minkähän sortin mielipuoli mä sitten olen? :D

Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
J.Ahonen
30.04.2004 12:16:41

Luin jostain tiede tai tieteenkuvalähestä monen sivun jutun tuosta(aika tuore numero, käy kirjastossa selaamassa)...Se 5 taisi olla sininen siinäkin...En muista suhdetta mutta synesteettikoja on todella, todella vähän.

D_Steele
30.04.2004 21:47:40 (muokattu 30.04.2004 21:53:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole hyvä sävelkorva mut mun mielestä joidenkin sointujen värit menee näin:

C oranssi
D vihreä
E vähän oranssihtava ruskea
F keltainen
G punertava violetti
A punainen
H tummansininen

Noista kaikista en ole ihan saletti, mutta ainakin D, A, H ja C on varmasti ton värisiä. Jos kuulen vaan jonkun noista enkä tiedä mikä se on, en näe mitään värejä koska mulla on aika paska sävelkorva, mutta jos ite soittaa vaikka D:n niin tulee sellanen vihree fiilis. Aika hankala selittää...

Ainiin ja viikonpäivät menee näin:

Maanantai sininen
Tiistai keltainen
Keskiviikko vaaleanvihreä
Torstai tummanvihreä/turkoosi
Perjantai sininen
Lauantai oranssi
Sunnuntai punainen

EDIT: Virheitä sattuu

Elämä on kovaa... NIIN MÄKIN!
baron
01.05.2004 06:15:29

Tuoksuuko sävelet/soinnut millekään?

Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
MattiAuer
01.05.2004 17:21:47 (muokattu 01.05.2004 17:22:45)

Tuoksuuko sävelet/soinnut millekään?

Nyt joutuu jo pidättelemään ettei tulisi lohkottua mitään hauskaa.

edit: johtunee siitä, että näin töissä aika moni asia vaikuttaa hauskalta.

"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
leka
02.05.2004 12:27:39

http://netti.nic.fi/~lnissila/synestesia.htm

reijoteppo - "Matti Vanhasta sais kyllä mun puolesta iskee lekalla kyrpään...enkä nyt tarkoita m.netin lekaa..."
Prian
03.05.2004 13:06:06

Oikeastaan tuo gradu antoi vastauksen niihin kysymyksiin,
joita oli ja vahvensi mm. omaa tunnetta rentoutumisen merkityksestä kokemuksissa.

Juice
07.05.2004 10:20:42 (muokattu 15.12.2004 16:56:56)

....

Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla.
Huevos
08.05.2004 10:03:52

siistiä. olis varmaan hauska olla synesteetikko.

Aerodactev
08.05.2004 10:49:52

Ois aika helevetin hyödyllistä olla tommoinen, tosin lähinnä intervallien osalta, niin ei haittaa vaikka sävelet olisivatkin vähän pois vireestä.

If it's good, it must be progressive!
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
Fortune
08.05.2004 11:00:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisipa siistiä olla värisokea synesteetikko.

Olikohan Zappa sellainen?

"Look behind you, a three-necked guitar!"
Bilharzia
24.05.2004 08:19:36

Mitä nyt oon noita avosointuja kitaralla niin..

E on sininen
Em olis sitten tummahko sähkönsininen (mitä vittua se nyt tarkottaakaan)

A on punainen
Am on verenpunainen

C on keltaoranssi tai beige.

G on vihreä

D on turkoosi tai sitten kellertävä, riippuu missä seurassa luuhaa.

Mää nään usein kappaleiden struktuurit omina värinään kuten myös tekstuureina ja pintoina. Mää vaan tykkään kun kipaleessa on kontrastia. Olen vasenkätinen, olisko asialla mitään merkitystä tän kanssa?

www.LifeofDebauchery.Com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti