Aihe: Kvartti on konsonoivassa ympäristössä dissonoiva etc. | 1 |
---|
|
Voisitteko kertoa konkreettisen esimerkin seuraavalle väitteelle "Kvartti on konsonoivassa ympäristössä dissonoiva ja dissonoivassa ympäristössä konsonoiva" Eli mitä tuo käytännössä niin kuin tarkoittaa? Tarkoittaako sitä että esim sävelpylvääässä matalimmasta korkeimpaan (H F# G D G) kvartti (D-G) ei dissonoi koska mukana on pieni sekunti (F#-G). Eli kvartti ei dissonoi silloin kun sävelpylväässä on mukana jokin voimakkaampi dissonanssi (pieni sekunti, tritonus ?) Vai menikö täysin metsään? Kiitos etukäteen vastauksista. "Kaikkihan me ollaan homoja" -Vesa-Matti Loiri |
|
Ei pelkkä yksi voimakkaampi dissonanssi, onko dissonansseja suhteessa enemmän konsonansseihin. Eli kaksi suurta sekuntia on suurempi paha, kuin yksi pieni. Tuossa antamassasi soinnussa on viisi säveltä, jota en nyt jaksa enää kaivaa esille, mutta laske, onko soinnun kymmenessä intervallissa enemmän dissonansseja, vai konsonansseja. Ja se tritonus ei ole uudessa musiikissa dissonanssi, vaan neutraali, mutta klassisromanttisessa dissonoi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
|
Minä vähän tarkentaisin... tosin satsiopin opinnoista on jo lähemmäs 20 vuotta! :) Guitarmonkeyn sointuhan on ihan tonaalinen, Gmaj7/B, ja todennäköisesti tonaalisen musiikin keskeltä vedettykin, joten minä analysoisin sen "perinteisen" sointuteorian mukaan. Kvarttihan ei tässä soinnussa silloin ole suhteessa bassoon, eli se on joka tapauksessa konsonanssi. Sitten taas esimerkiksi dodekafonisessa melodian- ja satsinmuodostuksessa pätee tuo kvartin dissonoivuus tai konsonoivuus ympäristöstä riippuen. Kun kirjoitat melodialle vastamelodian, joka pitkät pätkät kulkee septimeissä ja sekunneissa, niin puhdas kvartti siihen väliin on kuin raikasvetinen keidas... Ja päinvastoin - kvinttien ja terssien välissä kvartti kuulostaa riitaisalta, toisaalta taas terssi- tai sekstikulut eivät ole kovin suosittuja atonaalisessa musiikissa. Mutta Hörhö sävellyksenopiskelijana osaa tästä varmaankin vielä tarkentaa tuoreemmalla ja yksityiskohtaisella tiedolla! |
|
Mutta Hörhö sävellyksenopiskelijana osaa tästä varmaankin vielä tarkentaa tuoreemmalla ja yksityiskohtaisella tiedolla! Mitäpä tuohon lisäämään muuta, kuin, että säveltäminen on minulle vain harrastus muiden joukossa. Hyviä opettajia olen vain vahingossa onnistunut saamaan ja kiinnostaa lukea asioita yksin pimeässä vessassa, mutta ammattisäveltäjää minusta tuskin koskaan tulee. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
|
Jonkin tietyn intervallin dissonoivuutta/konsonoivuutta tietyssä tonaalisessa/ei-tonaalisessa ympäristössä voidaan aika pitkälle pitää makuasiana. Jos kuitenkin löytyy tarvetta määritellä jonkin intervallin dissonoivuus/konsonoivuus (kuten esim. Persichettin joissakin sävellystehtävissä), voidaan jonkinlaisena nyrkkisääntönä pitää seuraavaa: Intervalli on konsonoiva, jos se ei tee suurta kontrastia ympäristöönsä ja sillä hetkellä vallitsevaan harmoniaan, oli se sitten tonaalista tai ei-tonaalista. Dissonoiva intervalli on taas silloin, jos se tuottaa voimakkaan kontrastin ympäristöönsä ja vallitsevaan harmoniaan nähden. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
|
Intervalli on konsonoiva, jos se ei tee suurta kontrastia ympäristöönsä ja sillä hetkellä vallitsevaan harmoniaan, oli se sitten tonaalista tai ei-tonaalista. Dissonoiva intervalli on taas silloin, jos se tuottaa voimakkaan kontrastin ympäristöönsä ja vallitsevaan harmoniaan nähden. Mutta sen kontrastin täytyy olla epämiellyttävämpi, kuin muu ympäristö, että sitä voidaan pitää dissonanssina. Voidaanhan fraasikin tehdä tavallaan "väärin päin", eli aloitetaan dissonanssista, kehitetään konsonanssiin ja puretaan takaisin disson. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
|
Mutta sen kontrastin täytyy olla epämiellyttävämpi, kuin muu ympäristö, että sitä voidaan pitää dissonanssina. Ei välttämättä epämiellyttävämpi, vaan ainoastaan kontrastoiva vallitsevaan ympäristöön nähden. Ts. suuri terssi on dissonanssi esim. pieniä sekunteja, suureja septimejä, tritonuksia ym. sisältävässä esim. dodekafonisessa ympäristössä. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
|
Ts. suuri terssi on dissonanssi esim. pieniä sekunteja, suureja septimejä, tritonuksia ym. sisältävässä esim. dodekafonisessa ympäristössä. Tuosta nyt voi näköjään olla kahta mieltä. Itse kuulen sen vain ainoana konsonanssina. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
|
Mutta sen kontrastin täytyy olla epämiellyttävämpi, kuin muu ympäristö, että sitä voidaan pitää dissonanssina. Voidaanhan fraasikin tehdä tavallaan "väärin päin", eli aloitetaan dissonanssista, kehitetään konsonanssiin ja puretaan takaisin disson. Onko "miellyttävyys" pelkkää aritmetiikkaa? Eli mitä pienempien kokonaislukujen suhde jokin intervalli on, sitä miellyttävämpi? Eiköhän se miellyttävyys/epämiellyttävyys ole kovin subjektiivinen kokemus. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
hörhö 18.11.2003 15:07:20 (muokattu 18.11.2003 15:07:31) | |
|
Onko "miellyttävyys" pelkkää aritmetiikkaa? Eli mitä pienempien kokonaislukujen suhde jokin intervalli on, sitä miellyttävämpi? Ei se ihan suoraan toimi noin. Kai tiedät, että meidän viritysjärjestelmä ei ole vireessä. Mm. kvintti soi paremmin, kun sitä laskee matemaattisesta viirestä hiukan alemmas. Ja kvintti soi ainakin minun korvaani avoimemmin, kuin tritonus, vaikka tritonus puolittaa oktaavin tasan. Eiköhän se miellyttävyys/epämiellyttävyys ole kovin subjektiivinen kokemus. On. Mutta toisaalta onko täällä ketään, kuka kuulee pienen sekunnin paremmin soivana kuin oktaavi, tai vaikka kvintti? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
baron 18.11.2003 15:39:43 (muokattu 18.11.2003 15:47:07) | |
|
On. Mutta toisaalta onko täällä ketään, kuka kuulee pienen sekunnin paremmin soivana kuin oktaavi, tai vaikka kvintti? Makuasioista kiisteleminen on yleisesti ottaen hedelmätöntä, mutta kyllä C(b9) on aika makea sointu oikeassa paikassa. PS Olen nähnyt merkintää C7b9, mutta eikö esittämääni sointuun sisälly automaattisesti seiska? Sivistäkää, please! Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
|
Onkohan tästä keskustelusta nyt oikeasti hyötyä kenellekään. Menee jo hiustenhalkomiseksi. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
guitarmonkey 21.11.2003 17:06:52 (muokattu 21.11.2003 17:47:24) | |
|
... laske, onko soinnun kymmenessä intervallissa enemmän dissonansseja, vai konsonansseja. Ihan kiinnostava teoria mutta taisi mennä enemmän mutu:n kuin tiedon puolelle. Ja se tritonus ei ole uudessa musiikissa dissonanssi, vaan neutraali, mutta klassisromanttisessa dissonoi. Eipä taida mennä ihan noin yksioikoisesti (uuden musiikin puolellakaan). Se on ihan tyylikohtainen asia. Harvemmin kappaleet päättyvät esim. pieniseiskasointuun, vaan tritonus puretaan kvinttiin. "Kaikkihan me ollaan homoja" -Vesa-Matti Loiri |
|
Ihan kiinnostava teoria mutta taisi mennä enemmän mutu:n kuin tiedon puolelle. No miten niin. Viiden sävelen pinossa on kymmenen intervallia. Siitä vain analysoimaan. Eipä taida mennä ihan noin yksioikoisesti (uuden musiikin puolellakaan). Se on ihan tyylikohtainen asia. Harvemmin kappaleet päättyvät esim. pieniseiskasointuun, vaan tritonus puretaan kvinttiin. Kvintti on niin sanotusti avoimesti konsonoiva, johon on hyvä purkaa. Tritonus on neutraali, sillä se puolittaa oktaavin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
guitarmonkey 22.11.2003 13:47:43 (muokattu 22.11.2003 17:06:30) | |
|
No miten niin. Viiden sävelen pinossa on kymmenen intervallia. Siitä vain analysoimaan. Totta. Viiden sävelen pinossa on tosiaan kymmenen intervallia. Sävelpinossa (enemmän kuin kaksi ääntä) kvartti on dissonoiva kuitenkin vain alinta säveltä vasten. Edellisessä esimerkissä näin ei ole. Itse asiassa vastaus kysymykseeni löytyi linkistä www.uta.fi/mute "Kvartti kuulostaa dissonanssilta, jos se on moniäänisyydessä alimman sävelen ja jonkun muun välillä. Kaksiäänisyydessä kvartti kuulostaa dissonanssilta konsonoivassa ympäristössä ja konsonanssilta dissonoivassa ympäristössä. "
Kvintti on niin sanotusti avoimesti konsonoiva, johon on hyvä purkaa. Tritonus on neutraali, sillä se puolittaa oktaavin. Mitäköhän tarkoitat? Esimerkiksi pianon koskettimilla pitää paikkansa mutta matemaattisesti ei (kvintti puolittaa). Et voi laskea sävelten hertsilukuja sillä perusteella että jaat oktaavin kahteentoista yhtäsuureen osaan. Eli esim. 1-viivaisen a:n ja 2-viivaisen a:n välisten sävelien etäisyys toisistaan olisi n. 36,7 hertsiä (440/12). Ei ole. Toisin sanoen tritonus ei sijaitse oktaavin matemaattisessa keskipisteessä. Lisätietoa: http://www.uta.fi/mute/vir03.htm http://www.uta.fi/mute/vir05.htm "Kaikkihan me ollaan homoja" -Vesa-Matti Loiri |
|
Mitäköhän tarkoitat? Esimerkiksi pianon koskettimilla pitää paikkansa mutta matemaattisesti ei (kvintti puolittaa). Et voi laskea sävelten hertsilukuja sillä perusteella että jaat oktaavin kahteentoista yhtäsuureen osaan. Eli esim. 1-viivaisen a:n ja 2-viivaisen a:n välisten sävelien etäisyys toisistaan olisi n. 36,7 hertsiä (440/12). Ei ole. Toisin sanoen tritonus ei sijaitse oktaavin matemaattisessa keskipisteessä. Enkä ole väittämässäkään noin. Tritonus olisi soinniltaan kahta kauheampi klassisromanttisessa jos se olisi ihan geometrisesti tai temperoidulla järjestelmällä viritetty. Mutta eipä sijaitse kvinttikään puolivälissä. Se on tasavireisessä järjestelmässä matemaattisesta jaosta hieman alavireessä. Soi näes paremmin. Tarkoitin sillä tritonuksen oktaavin puolittamisella lähinnä sen sijaintia oktaavin 12 sävelen puolivälissä, joka on nykymusiikissa yleisempi tapa ajatella asioita. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
|
Mutta eipä sijaitse kvinttikään puolivälissä. Se on tasavireisessä järjestelmässä matemaattisesta jaosta hieman alavireessä. Soi näes paremmin. Jeps. Intervallit soivat parhaiten puhtaassa virityksessä jossa kvintti sijaitsee matemaattisesti oktaavin puolivälissä. Eli soittimen viritys pyrkii lähentelemään puhdasta virettä niin paljon kuin se on ylipäänsä järkevää. Temperoidussa vireessä (kertoimilla laskettaessa) kvintit jäävät useimmiten ylävireeseen puhtaaseen vireeseen nähden. Käytännön viritystyö lienee siis kompromissi puhtaan vireen ja temperoidun vireen välillä. "Kaikkihan me ollaan homoja" -Vesa-Matti Loiri |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|