Aihe: Dim sointu | 1 |
---|
KMT 14.06.2003 16:40:43 | |
|
Niin onko siinä 3 vai 4 säveltä? Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi... |
Tmp 14.06.2003 17:58:27 | |
|
Niin onko siinä 3 vai 4 säveltä? Kolme. 1, b3 ja b5. Niinsanotussa puolidimissa on sitten ne neljä säveltä. 1, b3, b5 ja b7 Puolidimi merkitään kai yleisesti C7b5 jos en ihan väärin muista. "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
lxi 14.06.2003 18:32:42 | |
|
Piti aloittaakin tästä aiheesta topikki jonkin aikaa sitten, mutta enpä saanut aikaan. Mklami, Villa, chromazone tai joku muu tietävä kaveri voisi ehkä kertoa, miten dimi tulisi merkitä kolmi- ja nelisointuna. dim = 1 b3 b5 ja dim7 = b3 b5 bb7 vai kuinka? |
|
Olen silti käsittänyt, että dimisointu voi olla vähennetty kolmisointu tai nelisointu. Nahkiksen merkinnät ovat aivan oikeaoppisia. |
mklami 15.06.2003 11:02:15 (muokattu 15.06.2003 11:03:30) | |
|
dim = vähennetty kolmisointu dim7 = vähennetty nelisointu (kaksi eri versioita, ns. puolidimi ja täysdimi -nelisoinnut). Puolidimissä soinnun septimi-intervalli on pieni, täysdimissä septimi on vähennetty (puolidimissä soinnun kvinttisävelen ja septimisävelen välinen terssi-intervalli on suuri, täysdimissä sama intervalli on pieni terssi, ts. täysdimi-soinnun kaikki terssit ovat pieniä). Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
Tmp 15.06.2003 14:55:36 | |
|
dim7 = b3 b5 bb7 vai kuinka? Eikös se kuitenkin ole ihan b7? bb7=6 eli eikös sen silloin pitäisi olla dim6? "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
|
Eikös se kuitenkin ole ihan b7? bb7=6 eli eikös sen silloin pitäisi olla dim6? Ei. On täysin eri asia käyttää vähennettyä septimiä kuin luonnollista sekstiä. -MacGyver |
lxi 15.06.2003 22:14:44 | |
|
Eikös se kuitenkin ole ihan b7? bb7=6 eli eikös sen silloin pitäisi olla dim6? 1 b3 b5 b7 on se kuuluisa puolidimi, eli m7(b5). dim7:ssa on bb7 joka kyllä on enharmonisesti sama kuin 6, mutta on silti olennaisesti eri juttu. |
|
dim = vähennetty kolmisointu dim7 = vähennetty nelisointu (kaksi eri versioita, ns. puolidimi ja täysdimi -nelisoinnut). Puolidimissä soinnun septimi-intervalli on pieni, täysdimissä septimi on vähennetty (puolidimissä soinnun kvinttisävelen ja septimisävelen välinen terssi-intervalli on suuri, täysdimissä sama intervalli on pieni terssi, ts. täysdimi-soinnun kaikki terssit ovat pieniä). Näinhän se on. Ongelma syntyy (jos on syntyäkseen) siitä, että rytmimusiikin käytännön mukaan reaalisointumerkintä "dim" tulkitaan tarkoittavaksi täysdimisointua. Jos haluaa soittajan soittavan vähennetyn kolmisoinnun b-d-f pitää kirjoittaa Bmb5, mistä taas esim. C-duuriympäristössä liikuttaessa nousee kylmä hiki otsalle, kun ko. soinnulla ei ole oikeastaan mitään tekemistä B-mollisoinnun kanssa... |
|
Tietääkö joku muuten, miten saa Sibelius-ohjelmassa puolidimi-merkin sointuun? Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
|
Tietääkö joku muuten, miten saa Sibelius-ohjelmassa puolidimi-merkin sointuun? CTRL+SHIFT+O |
|
CTRL+SHIFT+O Kiitos. Plussan sait. :) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
|
Niinsanotussa puolidimissa on sitten ne neljä säveltä. 1, b3, b5 ja b7 Puolidimi merkitään kai yleisesti C7b5 jos en ihan väärin muista. Eikös C7b5:ssä ole suuri terssi? 1, b3, b5 ja b7 = Cm7(b5) Nimityksistä en tiedä. Mulle se on vaan "cee-molli-seiska-miinus-viis" Funk you! |
|
Eikös C7b5:ssä ole suuri terssi? On. C, E, Gbja Bb. 1, b3, b5 ja b7 = Cm7(b5) Nimityksistä en tiedä. Mulle se on vaan "cee-molli-seiska-miinus-viis" Vielä kerran: Cm7b5 = Cpuolidimi = ceemolliseiskamiinusviis = C, Eb, Gb Bb Cdim = Ceevähennettykolmisointu = C, Eb Gb Cdim7 = Ceedimiseiska, jossa 7 on tupla-alennettu eli bb7 eli Bes eli enharmonisesti 6 eli A = C, Eb, Gb, Bbb (=A) Jos joku ei älynny vieläkään, niin.... :D Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
|
dim = vähennetty kolmisointu dim7 = vähennetty nelisointu (kaksi eri versioita, ns. puolidimi ja täysdimi -nelisoinnut). Puolidimissä soinnun septimi-intervalli on pieni, täysdimissä septimi on vähennetty (puolidimissä soinnun kvinttisävelen ja septimisävelen välinen terssi-intervalli on suuri, täysdimissä sama intervalli on pieni terssi, ts. täysdimi-soinnun kaikki terssit ovat pieniä). Ja kun ei ole! dim7= diminelisointu, kaikki terssit pieniä. Se toinen on molliseiskamiinusviisi. Toisekseen vähennetty kolmisointu ei ole kovin itsenäinen sointuna. Vasta neljäs ääni luokittelee sen selkeästi dimiksi tai puolidimiksi tai seiskasoinnun ylä-ääniksi. Siksi kai useat (hyvät) käytännön soittajat soittavat dimin aina nelisointuna, ja luottavat siihen, että komisointu tilataan selvästi erikseen (esim. Am-5). |
|
Ja kun ei ole! dim7= diminelisointu, kaikki terssit pieniä. Se toinen on molliseiskamiinusviisi. Näin on, nimittäin reaalisointumerkeissä. Mutta niistähän tässä ei ollutkaan kysymys. Toisekseen vähennetty kolmisointu ei ole kovin itsenäinen sointuna. Vasta neljäs ääni luokittelee sen selkeästi dimiksi tai puolidimiksi tai seiskasoinnun ylä-ääniksi. Jaa-a. Tällä logiikallahan mikään kolmisointu ei ole kovin "itsenäinen" - eihän C-duuristakaan sitten tiedä, onko se a-molliseiskan tai vaikkapa Eb13b9:n yläpää... |
baron 05.08.2003 13:36:42 (muokattu 05.08.2003 13:37:21) | |
|
Onhan teoria hienoa, mutta käytännössä helppo tapa on muodostaa täysdimi ottamalla tavallinen duuriseiskasointu ja nostaa perussäveltä puoli sävelaskesta. Puolidimi syntyy tekemällä sama temppu major-seiskasoinnulle. |
|
Näin on, nimittäin reaalisointumerkeissä. Mutta niistähän tässä ei ollutkaan kysymys. No mistä muustakaan kun dim7:sta puhutaan?! Astemerkinnässä on kyseessä VII/x -merkintä. Jaa-a. Tällä logiikallahan mikään kolmisointu ei ole kovin "itsenäinen" - eihän C-duuristakaan sitten tiedä, onko se a-molliseiskan tai vaikkapa Eb13b9:n yläpää... Hehheh...mutta tosissaan kaikki muut varmaan arvasivat mitä tarkoitan. Ainahan on hauska heittää läppää, itse koetin kirjoittaa tiiviisti sen, minkä moni käytännön muusikko allekirjoittaa. |
|
Hehheh...mutta tosissaan kaikki muut varmaan arvasivat mitä tarkoitan. Ainahan on hauska heittää läppää, itse koetin kirjoittaa tiiviisti sen, minkä moni käytännön muusikko allekirjoittaa. Mutta kun tämä on 'Musiikin Teoria'-palsta :) Ei ole tekemistä sillon käytännön kanssa ;) You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|