Aihe: Heksatoniset asteikot/kolmisointuparit | 1 |
---|
|
Onkos kukaan täällä tutustunut näihin tarkemmin? Eli ideana on luoda kahdesta kolmisoinnusta heksatoninen asteikko, esim. G & Am (G B D A C E). Asteikkonahan tuo on sama kuin C-duuriasteikko (poislukien F), mutta ideana onkin enemmän se, että tätä kautta voi avautua hieman tuoreempia näkökulmia soittoon (varsinkin improvisoidessa). Eli siis esim. Cmaj7:n päälle tulee luultavasti hieman erilaisia idoita soitettua jos lähestyy sitä tuon G & Am -kolmisointuparin näkökulmasta kuin jos vain ajattelee C -duuria. "Kolmisointuparit" muuten kuulostaa ilmauksena melko hankalalta, engl. triad pairs on jotenkin mukavampi. Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | Jabbe 18.05.2003 20:12:01 (muokattu 18.05.2003 20:52:08) | |
|
Onko joonisen avoid-note 4? Siitähän tulee tuo sama skaala kuin G ja Am -soinnuista. Pieni yhtäläisyys siis on huomattavissa. Mutta tuo olisi kyllä myös mielenkiintoinen lähestymistapa. Mitäs muita tuollaisia sointupareja löytyy? | |
Onko joonisen avoid-note 4? Siitähän tulee tuo sama skaala kuin G ja Am -soinnuista. Pieni yhtäläisyys siis on huomattavissa. Mutta tuo olisi kyllä myös mielenkiintoinen lähestymistapa. Mitäs muita tuollaisia sointupareja löytyy? Sointupareilla leikkiminen on ihan oma taiteenlajinsa, ja siitä löytyy netistä tauhkaa vaikka millä mitalla. Pistä googleen vain hakusanaksi polychords ja siitä sitten lukemaan. Yksi omista suosikeistani on Am|Dm, tosin tuossa sointuparissa on vain 5 säveltä, mutta kuitenkin ko. sointupari on hieno, varsinkin hajotettuna versiona. -MacGyver | |
Miksi hakea netistä, kun tämä palsta on sitä varten että täällä voi näistä keskustella? :) Miten noita voisi käytännössä käyttää? Harmoniassa vai melodisesti? | |
Siinä merkityksessä missä tämän topicin aloitin, niin tarkoitin ne lähinnä vaihtoehtoiseksi lähestymistavaksi harmoniaan. Eli käytännössä, sen sijaan että improvisoidessa soitat & ajattelet G7 päälle G miksolyydisen, niin ajattelet vaikka Em & F kolmisointuparin (E G B F A C) säveliä. Käytännössähän noissa ei ole muuta eroa kuin että jälkimmäisestä puuttuu D. Juju on siinä, että ajatellessa Em & F -paria, niin se voi avata tuoreita näkökulmia soittoon ja sävelvalinnat ovat luultavasti hieman erilaiset. Esimerkiksi itse tuossa painottaisin melko varmasti juuri noita Em & F kolmisointuja. Tai jos haluaa mennä hieman "ulos", niin sitten Em A7 tai C7 F -kadensseja, jotka tuosta melko selkeästi avautuvat. Eli vaikka tässä samankaltaisessa maastossa liikutaan polychordien (kuulostaa jotenkin taas järkevämmältä kuin polysoinnut) kanssa, niin kuitenkin ei ihan samasta asiasta puhuta. Miten noita voisi käytännössä käyttää? Harmoniassa vai melodisesti? Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | |
Hei, toihan kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitää kokeilla. Mistä nuo tietää mitkä soinnut käy mihinkin? | |
Soinnunmuodostuksen kun hallitsee niin kyllä se siitä. Tietenkin mitä enemmän soinnun säveliä on asteikossa, niin sitä konsonoivampi se on. Terssi ja septimi nyt ovat ainakin sellaisia mitä sieltä asteikosta kannattaisi löytää, että säilyy joku yhteys alkup. sointuun. Kannattaa otta vaikka paperia ja kynä ja sointu kerrallaan kartoittaa mikä sopiin mihinkin. Hei, toihan kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitää kokeilla. Mistä nuo tietää mitkä soinnut käy mihinkin? Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|