Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intervallit ja niiden laadut
1 2 3 4 5
latexxi
04.07.2003 17:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko viisastella :)
 
Dis ja Es _eivät ole aina_ samalla korkeudella, joka on oikeastaan simppeli juttu, mutta vaikea selittää.
Vaikkapa tuolla
http://www-math.cudenver.edu/~jstarret/tuninghist.html
on selitys, jossain muualla oli vähän selvemmin.
 
Noh, ei taida olla ihan tärkeintä tietoa ensikertalaiselle intervallien opiskelijalle :)
 
tsalakka
05.07.2003 09:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko viisastella :)
 
Dis ja Es _eivät ole aina_ samalla korkeudella, joka on oikeastaan simppeli juttu, mutta vaikea selittää.
No joo - mukavaa teoreettista puuhastelua, mutta kyllä puhtaan tasavireisen äänen tuottaminen on perusasia. Siitä voi sitten lähteä teoreettisiin pilkunviilaamisiin miten haluaa. Esim. sektiopuhaltajalla tuo "mittarivireisen" puhtauden hallinta on ensimmäinen asia. Etenkin kun mukana on esim. tasavireinen piano tai kitara.
 
mklami
05.07.2003 12:04:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dis ja Es _eivät ole aina_ samalla korkeudella, joka on oikeastaan simppeli juttu, mutta vaikea selittää.
 
Aivan, jos kyseessä ei ole tasavireinen viritysjärjestelmä. Mutta tekstini käsitteleekin nyt vain tasavireistä järjestelmää, koska se pääasiassa on nykyään käytössä. Muut viritysjärjestelmät vaatisivatkin sitten jo oman FAQin.
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Alttoviulisti
13.11.2003 13:50:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mahtava juttu,tää auttaa muaki teorias...kiitoksia...
 
Sävis
27.01.2004 12:48:44 (muokattu 27.01.2004 12:53:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muista intervalleista kuin kvartista ja kvintistä ei ole järkevää käyttää ylinousevaa ja vähennettyä muotoa, koska samat intervallit voidaan kirjoittaa myös selkeämmin nuottiin käyttämällä enharmonisia muunnoksia.
 
Kyllä usein on järkevää käyttää intervalleista ylinouseva/vähennetty -nimitystä, jos intervalli kuuluu sävellajiin. Esim. harmonisessa c-mollissa intervalli As-H on todellakin ylinouseva sekunti, eikä pieni terssi.
 
(Tiedän, ettei harmoninen molli ole sävellaji, vaan asteikko, mutta usein mollista käytetään nimenomaan harmonista muotoa.)
 
Mitäs jos tohon laittaisi been?
D_Steele
11.04.2004 23:51:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotanoiniin tuli tässä mieleen kun ajattelin tässä vähän teoriaa opiskella ja noi intervallijutut tästä opettelin ja sitten alkoi mietityttää että mihinkäs helvettiin mä näitä oikeastaan tarviin?! Niin että jos joku kertoisi onko nämä vaan jotain hifistelyä millä voi lesota kavereille vai onkos näillä joku syvällisempikin merkitys?
 
Elämä on kovaa... NIIN MÄKIN!
mklami
12.04.2004 00:35:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole pelkkää ylimääräistä tietoa. Mitä enemmän opiskelet, sitä enemmän tulet huomaamaan erilaisia asioita ja alat päästä musiikin "sisälle" myös sen rakenteiden ym. kautta. Erittäin hyödyllistä jo pelkästään soittamisen kannalta, ja omien sävellysten kannalta vielä tärkeämpää.
 
Musiikki ei eroa mitenkään muista asioista siinä, että mitä paremmin sen perusteet, rakenteet ja "toiminnan" tuntee, sitä enemmän siitä saa itsekin irti. Musikaalisuutta tottakai tarvitaan, mutta pelkästään sillä ei vielä pitkälle pääse. Asioita täytyy opetella myös analyyttisesti, jos todella haluaa edistyä.
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
uruttaja
26.02.2005 23:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole pelkkää ylimääräistä tietoa. Mitä enemmän opiskelet, sitä enemmän tulet huomaamaan erilaisia asioita ja alat päästä musiikin "sisälle" myös sen rakenteiden ym. kautta. Erittäin hyödyllistä jo pelkästään soittamisen kannalta, ja omien sävellysten kannalta vielä tärkeämpää.
 
Musiikki ei eroa mitenkään muista asioista siinä, että mitä paremmin sen perusteet, rakenteet ja "toiminnan" tuntee, sitä enemmän siitä saa itsekin irti. Musikaalisuutta tottakai tarvitaan, mutta pelkästään sillä ei vielä pitkälle pääse. Asioita täytyy opetella myös analyyttisesti, jos todella haluaa edistyä.

 
Laitoin tuonne toiseenkin threadiin kysymyksen. Olen eka kertaa tässä threadissa.
 
Kuka tietää, vaikka mklami, mikä intervalli on katolisen kirkon eli paavin pannassa?
 
Kysymys jatkuu, mitkä intervallit tai yksittäiset sävelet pitää laittaa peräkkäin tai yhtä aikaa "päälle" että niistä muodostuu synti?
 
Kirkkomusiikkia opiskelleena voin väittää, että virsikirjan biiseistä löytyy ihan samat jutut kuin vaikkapa "kirkonpolttajabändien" biiseistä, vai?
 
Dr Dominant
27.02.2005 08:41:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotanoiniin tuli tässä mieleen kun ajattelin tässä vähän teoriaa opiskella ja noi intervallijutut tästä opettelin ja sitten alkoi mietityttää että mihinkäs helvettiin mä näitä oikeastaan tarviin?! Niin että jos joku kertoisi onko nämä vaan jotain hifistelyä millä voi lesota kavereille vai onkos näillä joku syvällisempikin merkitys?
 
Melodiassa jokainen perättäinen sävel on aina jonkin intervallin päässä edellisestä sävelestä. Soinnut rakentuvat päällekkäisistä intervalleista. Näistä voit aloittaa.
 
"Dr Dominant, I Presume?!"
Henkka Hevimies
22.03.2005 17:42:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa. Plussaa ropisee. Kiitos.
 
Suomi Finland Perkele!
Cynical
26.03.2005 18:41:54 (muokattu 26.03.2005 18:43:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisinkos tässä välissä kysyä ihan sellaisen yksinkertaisen kysymyksen että MITEN TYÖ NUO INTERVALLIT AJATTELETTE? :) Siis jos vaikka on c2 ja e2 -sävelet nuottiviivastolle merkittynä ja teidän pitää tunnistaa onko se puhdas vai mikä, niin miten sen teette? Terssit ja nämähän pystyy laskemaan, mutta ajatteletteko te nuo vähennetyt ynnä muut sävellajien avulla?
 
PS. Ette varmaan ymmärtäneet tekstistäni yhtään mitään, mutta olisin kuitenkin kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta.
 
"Do you believe in me? Cause if you don´t I´m gonna leave you." - Nuno Bettencourt
Pande
26.03.2005 18:57:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisinkos tässä välissä kysyä ihan sellaisen yksinkertaisen kysymyksen että MITEN TYÖ NUO INTERVALLIT AJATTELETTE? :) Siis jos vaikka on c2 ja e2 -sävelet nuottiviivastolle merkittynä ja teidän pitää tunnistaa onko se puhdas vai mikä, niin miten sen teette? Terssit ja nämähän pystyy laskemaan, mutta ajatteletteko te nuo vähennetyt ynnä muut sävellajien avulla?
 
PS. Ette varmaan ymmärtäneet tekstistäni yhtään mitään, mutta olisin kuitenkin kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta.

 
Itse huijaan hieman: ajattelen intervallit kitaran otelaudan kautta. Ts. sijoitan nuottiviivastolla olevat nuotit kitaran otelaudalle josta tunnistan ulkomuistista intervallit nopeammin kuin nuottiviivastolta.
 
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Cynical
26.03.2005 22:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huijaan hieman: ajattelen intervallit kitaran otelaudan kautta. Ts. sijoitan nuottiviivastolla olevat nuotit kitaran otelaudalle josta tunnistan ulkomuistista intervallit nopeammin kuin nuottiviivastolta.
 
Jeps, mutta mistä kuitenkaan tiedät että onko se intervalli puhdas vai vähennetty vai mikä? Mietitäänkö se duuri -ja mollisävellajien avulla?
 
"Do you believe in me? Cause if you don´t I´m gonna leave you." - Nuno Bettencourt
Pande
27.03.2005 12:33:37 (muokattu 27.03.2005 12:46:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, mutta mistä kuitenkaan tiedät että onko se intervalli puhdas vai vähennetty vai mikä? Mietitäänkö se duuri -ja mollisävellajien avulla?
 
Nuoteista siis lukee etumerkilliset nuotit vaikkapa näin:
 

|---*-#*---
|----------
|---*--*---
G----------
|----------
 
E --1--2--
B --0--0--

 
Jälkimmäinen on puhdas kvintti, ensimmäinen taas vähennetty kvintti (tietysti myös vähennetty kvintti = ylinouseva kvartti.) Ei siinä tarvi sävellajeja sen kummemmin miettiä kunhan lukee nuotit oikein - etumerkinnät tietysti huomioiden? :)
 
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
Nostrill
22.09.2005 18:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin hassua lukea täältä niin vanhaa ja tuttua asiaa. :)
 
Albiinokaamio
22.09.2005 23:04:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin hassua lukea täältä niin vanhaa ja tuttua asiaa. :)
 
Sama täällä. Näistä jutuista alkaa pikkuhiljaa saada tarpeekseen ku niitä on 10 vuotta jo tahkottu ja aina vaan jatkuu.
ISOA PLUSSAA silti loistavasta oppaasta!
 
Odin owns ye all!
Jooba
07.12.2005 21:28:29 (muokattu 07.12.2005 21:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tuli ongelma, en nimittäin tajua yhtä asiaa, tämä on vaikea selittää, yrittäkää ymmärtää. Kun on esim C-E on suuri terssi, niin miksi se on suuri? ja mistä tulee puhdas Kvartti ja Kvintti (C-F ja C-D)? Mikä siinä on se erottelu kysymys, tuota voisi täydentää minun puolesta hieman.
 
EDIT: Ja sitten se pieni terssi. Miten sen voi tietää? ja ennen kaikkea mistä?
 
leka
08.12.2005 10:16:19 (muokattu 08.12.2005 10:18:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tuli ongelma, en nimittäin tajua yhtä asiaa, tämä on vaikea selittää, yrittäkää ymmärtää. Kun on esim C-E on suuri terssi, niin miksi se on suuri? ja mistä tulee puhdas Kvartti ja Kvintti (C-F ja C-D)? Mikä siinä on se erottelu kysymys, tuota voisi täydentää minun puolesta hieman.
 
EDIT: Ja sitten se pieni terssi. Miten sen voi tietää? ja ennen kaikkea mistä?

 
C-Eb on pieni terssi... Ceestä Essään on kolme puoli sävelaskelta (C, Des, D, Es), Ceestä Eehen taas yksi enemmän. C-E on siis isompi hyppy, kuin C-Eb.
 
Kvartit ja kvintit taas ajatellaan hertsien lukusuhteitten mukaan. Puhdas kvintti kun kuulostaa "kauniilta" meikäläiseen korvaan. Vähennetty kvintti (eli ylinuoseva kvartti, elikkäs tritonus,) kuulostaa taas vähemmän "kauniilta".
 
Edit. C-D ei ole kvintti, vaan sekunti.
 
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
Jooba
08.12.2005 17:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siinä tuli kyllä muka, se on C-G, se kvintti.
 
wavelength
10.12.2005 11:59:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-- Kun on esim C-E on suuri terssi, niin miksi se on suuri? ja mistä tulee puhdas kvartti ja kvintti (C-F ja C-G)? -- Ja sitten se pieni terssi. Miten sen voi tietää? ja ennen kaikkea mistä?
 
Intervalleja kannattaa lähestyä asteikkojen kautta.
 
Duuriasteikko rakentuu seuraavista intervalleista: (priimi, ) suuri sekunti, suuri terssi, puhdas kvartti, puhdas kvintti, suuri seksti ja suuri septimi (+ oktaavi). Luonnollisessa molliasteikossa terssi, seksti ja septimi ovat pieniä. Suuri terssi on siis duurisävyinen ja pieni terssi mollisävyinen.
 
En tiedä mistä puhun.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «