Muusikoiden.net
18.12.2018

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Duuri kuulostaa mollilta
1
Kolavi
21.11.2017 22:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli pitkästä aikaa reenailtua korvaa ear master -ohjelmalla. Jotkut jutut onnistuivat paremmin, jotkut huonommin. Yhden systemaattisen virheen huomasin.

saatoin luulla duuria molliksi kun soinnuissa oli avohajoitus (onkohan tuo oikea termi) ja sävelet alhaalta (siis lattian suunnasta) järjestyksessä terssi, perusääni, kvintti. Virhe ilmeni etenkin matalissa rekistereissä.

Onkohan tuohon ilmiöön joku musiikinteoreettinen selitys.

Zibaldone
22.11.2017 02:13:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et ehkä ole vielä painanut mieleen kyseisiä intervalleja.

Korvaa ei kannata ylirasittaa. Ei absoluuttista eikä relatiivista sävelkorvaa.
Suositeltu harjoitusaika on puoli tuntia päivässä.

Olen testannut tämän vuoden puolella kymmeniä tuhansia säveliä ja intervalleja, ja alle kymmenen on mennyt väärin, koska en ylirasita itseäni.

Joskus virhe johtui liian hätäisestä arvioinnista.

Kolavi
22.11.2017 09:34:49

Zibaldone: Et ehkä ole vielä painanut mieleen kyseisiä intervalleja.

Korvaa ei kannata ylirasittaa. Ei absoluuttista eikä relatiivista sävelkorvaa.
Suositeltu harjoitusaika on puoli tuntia päivässä.

Olen testannut tämän vuoden puolella kymmeniä tuhansia säveliä ja intervalleja, ja alle kymmenen on mennyt väärin, koska en ylirasita itseäni.

Joskus virhe johtui liian hätäisestä arvioinnista.

Kiitos, varmasti intervallien tunnistamisessakin on parantamisen varaa. Ylirasituksen olen myös huomannut. Vaikka pitkään saattaisi kuulla melko virheettömästi, jossain vaiheessa vastaukset voivat olla mitä vaan. Olisi varmasti paras lopettaa ajoissa.

Vielä tuosta kysymyksestä. JOtenkin tuollaisessa asetelmassa duurille tulee mielestäni jotenkin mollimainen yleissävy, tyypillisesti silloin kun terssi on alemmalla viivastolla ja perusääni ja kvintti ylemmällä. Eikä kuulemista tosiaan paranna se, jos on jo väsynyt ja katsoo samanaikaisesti vaikkapa uutisia!

nisumaka
23.11.2017 14:37:10 (muokattu 23.11.2017 14:39:49)

Jos mä oikein sua tulkkaan, olet kuunnellut soinnusta perusmuotoa ja terssikäännöstä. Eli yksinkertainen C-duuri on silloin c-e-g. Alin intervelli c-e on suuri terssi, ja siitähän se duuri tulee. Terssikäännösessä järjestys on e-g-c, eli alin intervalli on pieni terssi, eli "mollimaisuuus" varmaankin tulee siitä sinun mielestäsi. Niin minunkin.

Jos kitaralla joutuu soittamaan vajaan soinnun, tai joskus klasarin analyyseissäkin kävi ilmi, että terssi on "tärkein" intervalli, jos "soinnusta uupuu joitain säveliä". Eli siis terssi on tärkein ;-) Näin meille opetettiin. Tuo on melkeinpä yleisin virhe, minkä esim. allekirjoittanut tekee. Toki kolmisoinnuissa tuo on aika selkeästi havaittavissa, mutta monimutkaisemmissa soinnuissa, niiden käännöksissä ja vielä kun biisi hakee modaalisuutta, voi toisinaan olla aika vaikea suoralta kädeltä sanoa, miten harmonia kulkee.

Minulla on myös Earmaster.

Kolavi
23.11.2017 20:39:59

nisumaka: Jos mä oikein sua tulkkaan, olet kuunnellut soinnusta perusmuotoa ja terssikäännöstä. Eli yksinkertainen C-duuri on silloin c-e-g. Alin intervelli c-e on suuri terssi, ja siitähän se duuri tulee. Terssikäännösessä järjestys on e-g-c, eli alin intervalli on pieni terssi, eli "mollimaisuuus" varmaankin tulee siitä sinun mielestäsi. Niin minunkin.

Jos kitaralla joutuu soittamaan vajaan soinnun, tai joskus klasarin analyyseissäkin kävi ilmi, että terssi on "tärkein" intervalli, jos "soinnusta uupuu joitain säveliä". Eli siis terssi on tärkein ;-) Näin meille opetettiin. Tuo on melkeinpä yleisin virhe, minkä esim. allekirjoittanut tekee. Toki kolmisoinnuissa tuo on aika selkeästi havaittavissa, mutta monimutkaisemmissa soinnuissa, niiden käännöksissä ja vielä kun biisi hakee modaalisuutta, voi toisinaan olla aika vaikea suoralta kädeltä sanoa, miten harmonia kulkee.

Minulla on myös Earmaster.

Kiitos, mukava kuulla, että joku muukin kuulee duurissa mollimaisuutta.

Olen reenaillut sointuja niin, että ohjelma soittaa sävelet joko laskevassa, nousevassa
tai satunnaisessa järjestyksessä, tai sitten kaikki yhtä aikaa. Aika hyvin tuo sujuu mutta silloin kun menee pieleen, kyse on jokseenkin poikkeuksetta hajoituksesta, jossa terssi möllöttää yksinään alemmalla viivastolla ja perusääni ja kvintti ylemmällä. Kun sävelet ovat suljetussa (?) hajoituksessa, tunnistusongelmia ei ole.

En ole aikoihin tuota Ear Massteria käytellyt vaikka sen hankin jo joitakin vuosia sitten. Siinä on mielestäni se puute, että siinä ei ole harjoitusta, jossa voisi arvailla sävelasteita. Joskus minulla oli ilmaisohjelma, jossa tuotakin saattoi harjoitella, ja hyödylliseltä tuntui.

musikerman59
30.12.2017 21:36:35

Avauksessa mainittu hajoitus saattaa todella kuulostaa duurilta, koska se on ikäänkuin Duurikutonen ilman kvinttiä. Joten aivan luonnollinen hahmotus.
Tässä on harmonioiden rikkaus - samoilla äänillä saadaan aikaan eri tuntemuksia.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti