Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: esim. D7-5 helpommin
1 2
teemuh
02.11.2016 09:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko jollain antaa vinkkiä miten tuon soinnun voisi merkitä tai mieltää muun soinnun kautta? Jotenkin kauhean vaikeaa pianolla ottaa tuo nopeasti biisin aikana.
Eli esim vastaako joku muu sointu (x:s aste soinnun perussävelestä) tai seiska tai vaikka maj jotka ovat tutumpia sävellajista kuin sävellajista samoja säveliä?
 
esim. dm7-5 loin muistisäännön että pienen terssin päästä (iii-) pohjasävelestä mollisointu niin tulee samat sävelet
 
Bitti-Hiisi
02.11.2016 11:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuisko Ab7-5, siinä on kaikki samat sävelet! :)
 
By your command!
baron
02.11.2016 11:44:25 (muokattu 02.11.2016 11:45:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teemuh: esim. dm7-5 loin muistisäännön että pienen terssin päästä (iii-) pohjasävelestä mollisointu niin tulee samat sävelet
 
Fm6!
Haitaristien tapa ottaa puolidimit:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
teemuh
02.11.2016 17:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Fm6!
Haitaristien tapa ottaa puolidimit:-)

 
Mulla ei ollutkaan kuin tuossa otsikossa et hain nimenomaan duurisoinnulle. (e. D7-5 )
Mollisoinnulle tuo tomii hyvin :)
 
Nelisormimangusti
02.11.2016 21:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Fm6!
Haitaristien tapa ottaa puolidimit:-)

 
Haitarissa ei ole edelleenkään mollikutosnappia. Tarvittavan soinnun äänet saa standardbassoharmonikasta, jos painaa Fm ja F dim nappulat (jonka soivat äänet yllättäen F, As ja D) yhtä aikaa pohjaan. Tässä yhteydessä osaava haitaristi soittaa perusääneksi D:n, mikäli haetaan puolidimiä ja F:n mikäli haetaan mollikutosta. En ymmärrä miksi samoja soivia ääniä haitarilla soitettuna kuuluisi kutsua eri soinnuksi kuin jollain muulla soittimella soitettuna.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
baron
02.11.2016 22:43:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Haitarissa ei ole edelleenkään mollikutosnappia. Tarvittavan soinnun äänet saa standardbassoharmonikasta, jos painaa Fm ja F dim nappulat (jonka soivat äänet yllättäen F, As ja D) yhtä aikaa pohjaan. Tässä yhteydessä osaava haitaristi soittaa perusääneksi D:n, mikäli haetaan puolidimiä ja F:n mikäli haetaan mollikutosta. En ymmärrä miksi samoja soivia ääniä haitarilla soitettuna kuuluisi kutsua eri soinnuksi kuin jollain muulla soittimella soitettuna.
 
Vanhoissa toivelauluissa puolidimit oli kirjoitettu mollikutosiksi ja selitys oli haitaristit.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
02.11.2016 23:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Vanhoissa toivelauluissa puolidimit oli kirjoitettu mollikutosiksi ja selitys oli haitaristit.
 
Paljosta pahasta on haitaristeja syytetty. Toivo Kärkikin piti tapana kirjoittaa puolidimin tilalle m6, vaikka bassoklaaviin kirjoitti sitten oikean pohjasävelen. Eipähän kukaan ainakaan vahingossa soita sitten sitä vähentämätöntä vitosta, vaan soinnun soivat äänet menee oikein, ja hyvällä tuurilla basisti soittaa vielä nuotin eikä merkin mukaan ja saadaan koko nelisointu kasaan. Soittimesta riippumatta ja harrastajien kirjava taso huomioon ottaen ihan ystävällistä kuulijoita kohtaan.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
baron
03.11.2016 07:43:44 (muokattu 03.11.2016 07:48:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Paljosta pahasta on haitaristeja syytetty. Toivo Kärkikin piti tapana kirjoittaa puolidimin tilalle m6, vaikka bassoklaaviin kirjoitti sitten oikean pohjasävelen.
 
No just Topi Kärki oli pääasiassa tehnyt ne vanhojen (siis ekojen osien) toivelaulujen pianosovitukset joissa sointumerkintä oli mollikutonen vaikka piano soitti selkeän puolidimin.
Oli mulla kerran kitaristikin joka soitti puolidimin tilalle molliseiskan ja sanoi että ei sovi ja mä tein sille omat sovitukset johon laitoin mollikutosen, basistihan hoitaa sen pohjaäänen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
03.11.2016 07:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Paljosta pahasta on haitaristeja syytetty. Toivo Kärkikin piti tapana kirjoittaa puolidimin tilalle m6..
 
Kärki olikin jazzimiehiä! ..siinä selitys.
 
Itte käytän myös m6 niin kitaralla kun koskettimilla, soi komeesti mun korvaan! :)
 
On vain yksi genre: Musiikki!
GiovanniDiRondo
03.11.2016 09:41:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän on hm6, jossa on h:n tilalla c. :)
 
En kyllä osaa sanoa onko tästä "muistisäännöstä" sulle jotain hyötyä.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
baron
03.11.2016 14:21:36 (muokattu 04.11.2016 17:59:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Sehän on hm6, jossa on h:n tilalla c. :)
 
En kyllä osaa sanoa onko tästä "muistisäännöstä" sulle jotain hyötyä.

 
Tuohan on hyvä!
 
Mun muistisääntö alt-asteikolle on duurisointu jossa nostetaan perussäveltä puoli sävelaskelta.
H-duuriasteikko H C# D# E F# G¤ A# H ja pistetään C H;n tilalle:
C Db Eb E Gb Ab Bb C ja voilà: meilla on C-alt-asteikko!''
 
Ja dimisoinnulle, otetaan seiska sointu ja nostetaan perussäveltä puoli sävelaskelta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
04.11.2016 09:32:39 (muokattu 04.11.2016 09:33:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teemuh: Olisiko jollain antaa vinkkiä miten tuon soinnun voisi merkitä tai mieltää muun soinnun kautta? Jotenkin kauhean vaikeaa pianolla ottaa tuo nopeasti biisin aikana..
 
Mun mielestä toi on helppo ja nimenomaan koskettimilla (moni muu sointu voi olla hankalampi muodostaa yhtäkkiä).
Pianohan on teorian opiskelussa kaikkein havainnollisin soitin, en oo pianisti mutta
opiskeluaikana piano oli juuri teoriaopiskelussa tosi hyvä apu!
 
On vain yksi genre: Musiikki!
nisumaka
04.11.2016 14:53:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianohan on teorian opiskelussa kaikkein havainnollisin soitin
 
Tämä on syy, miksi itsekin olen opetellut soittamaan auttavasti pianoa. Mun mielestäni sen pitäisi kuulua jokaisen soittajan osaamisalueeseen, just ton teoriaopiskelun vuoksi.
 
öl m
05.11.2016 11:18:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Pianohan on teorian opiskelussa kaikkein havainnollisin soitin, en oo pianisti mutta
opiskeluaikana piano oli juuri teoriaopiskelussa tosi hyvä apu!

 
Itselleni ainakin basson (tai kitaran) otelauta oli ensimmäisten teoriaopintojen aikana ja vielä nykyäänkin paljon havainnollisempi kuin pianon koskettimisto. Lisäkseni ainakin yksi kitaristi oli myös tätä mieltä. Opettaja (pianisti) tätä jaksoi aina ihmetellä, kun suurin osa opiskelijoista tankkasi sointuja ja asteikkoja siltä A4-lapulle printatusta koskettimistosta. Itselleni luonnollisempaa oli hahmottaa äänet suoraan "kuvitellulla otelaudalla".
 
Toki, jos ei soita mitään soitinta, jossa nuotit visualisoituvat tietylle selkeälle alueelle, pianon koskettimisto varmasti onkin se paras valinta.
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
baron
05.11.2016 16:45:13 (muokattu 05.11.2016 17:06:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl mToki, jos ei soita mitään soitinta, jossa nuotit visualisoituvat tietylle selkeälle alueelle, pianon koskettimisto varmasti onkin se paras valinta.
 
Mark Levine kirjassaan "Jazz Theory Book" kirjoittaa että soita oheiset asiat pianolla tai pyydä pianistikaveriasi näyttämään!
 
Edit: Musta vaan on joteskin helppoa että C-duurin kaikki moodit valkoisilla koskettimilla ja Eb-mollipentatoninen mustilla ja sitten on vähän vaikeampia joissa on sekä válkoisia että mustia:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
öl m
05.11.2016 18:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mark Levine kirjassaan "Jazz Theory Book" kirjoittaa että soita oheiset asiat pianolla tai pyydä pianistikaveriasi näyttämään!
 
Kyllä minäkin yleensä pianolla tarkistan miltä esim. tietyt sointukäännökset tai clusterit kuulostavat.
 
Edit: Musta vaan on joteskin helppoa että C-duurin kaikki moodit valkoisilla koskettimilla ja Eb-mollipentatoninen mustilla ja sitten on vähän vaikeampia joissa on sekä válkoisia että mustia:-)
 
Basson otelaudalla ei näet olekaan mitään eri värisiä ja eri kokoisia koskettimia sekoittamassa pakkaa, joten koen sävelten suhteiden hahmottamisen sillä paljon helpommaksi.
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
baron
05.11.2016 19:09:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl m:
Basson otelaudalla ei näet olekaan mitään eri värisiä ja eri kokoisia koskettimia sekoittamassa pakkaa, joten koen sävelten suhteiden hahmottamisen sillä paljon helpommaksi.

 
Ei me tästä tappelua saada: Jokainen saa tulla toimeen sillä millä osaa/pystyy!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
öl m
05.11.2016 19:22:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei me tästä tappelua saada: Jokainen saa tulla toimeen sillä millä osaa/pystyy!
 
Joo, turha kai tällaisesta on vängätä, vielä turhempi tapella. Ilmaisin vain oman eriävän kokemukseni, jottei synny käsitystä, että pianon koskettimisto olisi "ainoa oikea" apuväline sointujen ja asteikkojen hahmottamiseen.
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
EP
06.11.2016 08:22:52 (muokattu 06.11.2016 09:35:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asteikkoja ja sointuja kannattaa tietenkin opiskella sillä soittimella mitä itse soittaa.
 
E: Pianollahan on kaikkein helpoin opiskella esim. kentsubassoo, harmoniaa ja äänenkuljetusta yleensä.
 
On vain yksi genre: Musiikki!
Zeeboo
06.11.2016 20:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teemuh: Olisiko jollain antaa vinkkiä miten tuon soinnun voisi merkitä tai mieltää muun soinnun kautta?
 
Miten olisi Ab7/D? Siis ilman Ab7:n kvinttiä. Muuntamaton kvinttihän ei tuo sointuun lisäväriä, joten joutaa veks. Ab7(omit5)/D... Juu, ei just muutu helpommaksi =D
 
Mutta voisihan tuon tosiaan mieltää tritonukselle rakennetuksi seiskaksi. Ainakin kitaristiperspektiivistä.
 
Oma "soinnunrakennusoppi" oli sellainen, että - kiitos klasareiden soittamisen - otelaudan äänikartta kun oli hallussa, mietiskelin asemassaan jokaisen äänen vuorollaan perusääneksi ja hahmotin muut saman aseman äänet intervalleina perusäänen suhteen. Tästä pystyi ilman soitinta miettimään sointujen sormituksia, kun oli selvillä sointujen rakennustarpeista. Tämän ansiosta en oikeastaan ole tarvinnut muistisääntöjä sointujen tai asteikkojen/ moodien kanssa. Toisaalta, oma muisti on niin hutera että muistisääntöjen unohtamisessa on melkoinen riski. Siksi olen opetellut näin pässiäksiisin kautta ja luomumenetelmällä.
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti