Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä soittaa Dim-soinnun päälle?
1 2
Keppi
15.09.2016 08:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllästyttää aina vetää vaan niitä Dim -arbeggioita..
 
...no ei vaineskaan;)
Spedemix
15.09.2016 18:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokosävelaskeleen alta harmonista mollia.
 
Jos sulla on D-dim, niin soitat C-harmonista mollia jne.
 
Jos puolidimi niin voi koittaa myös D-lokrista asteikkoa (D-puolidimi).
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Arkka
15.09.2016 21:51:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä tilanteessa?
 
Keppi
16.09.2016 05:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Missä tilanteessa?
 
Nimenomaan. Harmoninen molli käy, mutta mistä asemasta(moodista), missäkin tilanteessa?
Jossain puhuttiin "kolmesta perheestä" eli 1, b2 ja 2 -perheestä ja sitten valitaan oikea moodi sen mukaan, mihin "perheeseen" soitettava Dim-sointu kuuluu suhteessa soitettavan kappaleen sävellajiin, jos nyt vois vaikka näin sanoa?
 
Näin minä olen tuon ymmärtänyt
 
...no ei vaineskaan;)
heviäijä
17.09.2016 10:51:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitanpa tähän jotakin sillä kiinnostaa tämä ketju, myös muut kuin "ynkkätiludimarpeggiot" kiinnostaa itseäni.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Epämuusikko
17.09.2016 12:32:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dimi- ja dominanttidimiasteikko tulevat äkkiseltään mieleen.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
ThrashGuitarist
17.09.2016 13:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännössä kaikki asteikot kelpaavat, jotka sisältävät asteet 1, b3, b5, bb7. Sit voi tietysti kikkailla enharmonisuuksilla, johon dim-sointu tarjoaa herkullisia vaihtoehtoja vaikka niin, että bb7 ois 6. Mutta koska kaikki tarvitsee toimiakseen kontekstin, en uskalla sanoa enempää.
 
baron
19.09.2016 20:56:26 (muokattu 24.09.2016 23:53:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Dimi- ja dominanttidimiasteikko tulevat äkkiseltään mieleen.
 
Dim asteikko dimisoinnulle. Domdim x7b9 soinnulle.
Ettäs tiedät, rumpali!
 
Edit: Nää sikäli kantsii ottaa haltuun että periaatteessa on vain kolme erilaista dim/domdim-asteikkoa, riippuen mistä nuotista aloitetaan.
Eli kun nää on hallussa niin on hallussa
1. 12 dim-asteikkoa
2. 12 domdim-asteikkoa
eli yhteensä 24 eri asteikkoa!!!!
 
Ja vain kolme erilaista sormitusta
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
19.09.2016 22:45:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Dim asteikko dimisoinnulle. Domdim x7b9 soinnulle.
Ettäs tiedät, rumpali!

 
Toki tiesin.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Eläkeläissoittaja
03.10.2016 22:39:54 (muokattu 03.10.2016 22:42:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienistä tersseistä koostuva ns. välittäjäsointu.
Huonon soinnuttajan paljonkäyttämänä.
 
Lippu korkealla, rinta rottingilla sekä tanko liukkaana vain kohti uusia nöyryytyksiä musiikintekosarallani mennään. Musanäytteitäni löytyy netistä, jos osaa vain niitä hakea. ;-)
Nelisormimangusti
03.10.2016 22:50:15 (muokattu 03.10.2016 22:50:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eläkeläissoittaja: Pienistä tersseistä koostuva ns. välittäjäsointu.
Huonon soinnuttajan paljonkäyttämänä.

 
Provokatiivisesta yrityksestä pisteet, ja ymmärrän mitä tällä haetaan, mutta "välittäjäsointu" ei taida tässä merkityksessä olla musiikin teoriaa tuntevien suurta kannatusta nauttiva termi. Oli mikä oli, on melodian soittajan ymmärrettävä mitä sen päälle sopii luritella tai olla lurittelematta.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Eläkeläissoittaja
03.10.2016 23:03:19 (muokattu 04.10.2016 07:08:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Provokatiivisesta yrityksestä pisteet, ja ymmärrän mitä tällä haetaan, mutta "välittäjäsointu" ei taida tässä merkityksessä olla musiikin teoriaa tuntevien suurta kannatusta nauttiva termi. Oli mikä oli, on melodian soittajan ymmärrettävä mitä sen päälle sopii luritella tai olla lurittelematta.
 
Luritellaan, mitä luritellaan -ja jopa ne "lurittelut" oivalletaan. :D
 
E: Kyseisen dim-soinnun, pienten päällekkäisten terssien tyylikkäästä käytöstä edustavana esimerkkinä mainittakoon Juicen "Pyhä toimitus"-biisissä Anssi Tikanmäen pianochorus, välisoitto. Hyvä biisi muutoinkin kaikin osin. Ei mulla muuta sanottavaa ko. sointuasiasta. :)
 
Lippu korkealla, rinta rottingilla sekä tanko liukkaana vain kohti uusia nöyryytyksiä musiikintekosarallani mennään. Musanäytteitäni löytyy netistä, jos osaa vain niitä hakea. ;-)
baron
04.10.2016 08:12:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Provokatiivisesta yrityksestä pisteet, ja ymmärrän mitä tällä haetaan, mutta "välittäjäsointu" ei taida tässä merkityksessä olla musiikin teoriaa tuntevien suurta kannatusta nauttiva termi. Oli mikä oli, on melodian soittajan ymmärrettävä mitä sen päälle sopii luritella tai olla lurittelematta.
 
Sitä käytetään usein saamaan bassolle kromaattinen kulku kahden soinnun välissä eli sikäli välittäjäsointu ihan hyvä nimitys.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
04.10.2016 09:02:24 (muokattu 04.10.2016 09:02:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sitä käytetään usein saamaan bassolle kromaattinen kulku kahden soinnun välissä eli sikäli välittäjäsointu ihan hyvä nimitys.
 
Olkoon menneeksi. Teoriapalstalla kun ollaan, niin välittäjästä saattaa vaan tulla mieleen mediantti eli duuriasteikon kolmas, joka ei liity asiaan. Ollaan siis tarkkana termien kanssa... ja olihan siellä se "ns." toki.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Epämuusikko
04.10.2016 14:26:24 (muokattu 04.10.2016 17:21:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dimiin, jo sointuna, voi laittaa enemmän kuin "ne neljä" säveltä, sekä koko sointu on muutenkin aivan mainio, jaetulla sijalla puolidimin kanssa. Purkautumismahdollisuuksia ja muitakin mahdollisuuksia piisaa.
 
Tuossa alkuperäinen Stella by Starlight ja jonkinlaista dimikauraa ekalla soinnulla.
 
https://www.youtube.com/watch?v=7DInmoJ5JDE
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
04.10.2016 17:32:33 (muokattu 04.10.2016 19:22:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Dimiin, jo sointuna, voi laittaa enemmän kuin "ne neljä" säveltä,
 
Joo, dimisoinnun "sallittuja" lisäsäveliä on 9, 11, b13 ja b15/maj7 eli yhtä sävelaskelta korkeampi dimisointu ja saadaan sointusävelien kanssa koko dimiasteikko!
(viite: Backlund K: Improvisointi pop/jazzmusiikissa)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
04.10.2016 18:03:01 (muokattu 04.10.2016 18:03:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks ihan hyvä vaihtoehto on soittaa jotain pitkää säveltä joko vibraatolla tai ilman, riippuen onko kyseessä molli- vai duuribiisi!
 
On vain yksi genre: Musiikki!
heviäijä
05.10.2016 17:51:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Dim-arpeggioissa ole vuoronperään koko- ja puolisävelaskeleen intervalleja? Mitenkäs sellainen jossa on vuoronperään/sekaisin pieni ja suuri terssi. Esim eräässä kappaleessa soolossa on kohta joka menee arpeggiona näin.
 
F# Bb C# E G Bb
 
Tuohan voisi kolmen ekan nuotin perusteella olla F#-duuri, mutta E ja G on vähän sitä vastaan. Vai voisiko tuo olla vaan jotain perus ulossoitettua hevirölöä? Tuon jälkrrn mennään asemaan jossa soitetaan
 
G E D H A C# E Bb C# Bb
 
Eli siis aikalailla H-mollia josta taustan sointukiertokin koostuu. Mutta mietin vaan onko tuo ylempi jonkinsukuinen Dim-arpeggio vai olenko sielläpäinkään?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
baron
05.10.2016 18:56:22 (muokattu 05.10.2016 19:13:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Eikös Dim-arpeggioissa ole vuoronperään koko- ja puolisävelaskeleen intervalleja? Mitenkäs sellainen jossa on vuoronperään/sekaisin pieni ja suuri terssi. Esim eräässä kappaleessa soolossa on kohta joka menee arpeggiona näin.
 
F# Bb C# E G Bb

Tuossa soitetaan F#7b9 sointua arpeggiona. Soinnun sävelet
F# A# C# E G
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Arkka
05.10.2016 19:10:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Eikös Dim-arpeggioissa ole vuoronperään koko- ja puolisävelaskeleen intervalleja?
 
Ei arpeggiossa, mutta dimi-asteikossa kyllä.
 
Mitenkäs sellainen jossa on vuoronperään/sekaisin pieni ja suuri terssi. Esim eräässä kappaleessa soolossa on kohta joka menee arpeggiona näin.
 
F# Bb C# E G Bb
 
Tuohan voisi kolmen ekan nuotin perusteella olla F#-duuri, mutta E ja G on vähän sitä vastaan. Vai voisiko tuo olla vaan jotain perus ulossoitettua hevirölöä? Tuon jälkrrn mennään asemaan jossa soitetaan
 
G E D H A C# E Bb C# Bb
 
Eli siis aikalailla H-mollia josta taustan sointukiertokin koostuu. Mutta mietin vaan onko tuo ylempi jonkinsukuinen Dim-arpeggio vai olenko sielläpäinkään?

 
Jäsen baron vastasikin jo hienommin, mutta kun hevistä on kyse, niin käytännössä kitaristi on ajatellut 99 % todennäköisyydellä dimiarpeggiota.
 
Kun unohdat ton F#:n edestä niin tuosa on dimi-arpeggio, joka todennäköisesti on F#-pohjasen soinnun päällä. Tyypillisesti hevissä tollasta renkataan just harmonisessa mollissa V-asteen päälle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti