Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sanat sopivaksi biittiin.
1
Aleksir18
20.08.2016 10:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka asetan sanat sopivaksi biittiin ja kumpi kannattaa tehdä ensin, biitti vai sanat kirjoittaa? Kuinka te itse tämän homman teette? Haluaisin kuulla ja se hyödyttäisi itseäni todella paljon!
 
TomiA.
02.09.2016 16:48:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauluntekijänä minulla on ollut usein tehdä ensin sanat ja sitten sävellys, mutta olen joskus tehnyt biisit siten että ensin tulee melodia ja sitten sanat.
 
Nimeni on Tomi Antinoja
Eläkeläissoittaja
06.10.2016 16:50:40 (muokattu 09.10.2016 20:49:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekä että, elikä melodia voi tulla ensin tai sanat. On myös käynyt niin, että melodia ja sävel siihen syntyvät yhtäaikaa. Vielä, että samalla alan työstää jo demosovitusta siihen koneillani ja musaohjelmalla. Tekotapoja on siis monia. Jälkikäteen saatan vielä ns. "hioa" melodiaa ja tekstiä sekä demotaustaakin lopulliseen muotoonsa. Valmiiseen tekstiin, omaan tai muiden tekemään, on toki helpompi mielestäni luoda melodiasävelkaapu. Perusnuotin kirjoitan vain tarvitessa, jos biisi esim. varataan mahdollista levytystä varten. Näinkin on käynyt. :)
 
cipriani
10.10.2016 14:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni sovitushommat voi aloittaa vasta sitten kun kappale on valmis. Mielestäni sen biitin, samplejen tms. teon voi aloittaa kun teksti tai ainakin melodia on kuosissa. Eli kitara+laulu tai piano + laulu -systeemi riittää aluksi. Se, miten sanat saa sopimaan riippuu tietysti tekstistä miten tavutus menee (pitkät ja lyhyet tavut). Esim. toivelaulukirjoista voi tsekata miten homma menee jos ei ole tuttua juttua. Voi toki kuulostaa wanhanaikaiselta, mutta säännöt pätee, ei ainakaan mulle ole ilmoitettu ettei pätis enää.. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «