Muusikoiden.net
03.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konsonanssi - dissonanssi
1
baron
17.07.2016 13:56:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konsonanssi - dissonanssi on pelkkää fysiikkaa: Jos samanaikaisesti soivien sävelien taajuuksien suhde on pienten kokonaislukujen suhde niin kyseessä on konsonanssi ja jos suurten niin dissonanssi.
Miksi jompikumpi olisi "korvalle" (todellisuudessa aivoille) miellyttävämpää?
Viimeisessä Suomen Kuvalehdessä referoitiin Naturessa julkaistua tutkimusta jossa tutkittiin alkuasukasheimoa joka oli säästynyt länsimaiselta "musiikkisaasteelta". Ja heidän mielestään konsonoivat sävelet eivät olleet mitenkään miellyttävämpiä.
Eli kyseessä on täysin opittu asia.
Jos ihminen altistetaan pienenä jolloin aivojen plastisiteetti vielä toimii länsimaiselle musalle niin oppii tykkäämään siitä ja jos muunlaiselle niin sitten siitä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Gary Enfield
03.08.2016 21:21:00 (muokattu 03.08.2016 21:25:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kuuntelee jotain rekonstruktioita siitä miltä esm antiikin kreikan musiikki on oletettavasti kuulostanut niin onhan se ihan kauheeta.
Tai kiinalainen oopera, tai gamelan. No, gamelan on jotenkin miellyttävämpää vaikka kuulostaakin kakofoniselta. Erillisten, päällekkäin soitettavien kellorivistöjen skaalat on itsessään kuitenkin "järkevissä" sävelsuhteissa.
Länsimaiden temperoidut asteikot taas ei miellytä yhdessä sävellajissa veteleviä. Jostain joskus luin, että kiinalaisessa perinteisessä sointimaailmassa uiskentelevat kokisivat länsimaisen musiikin jokseenkin samanlaiseksi pötköksi, tyylilajista riippumatta.
Jotakuinkin kaikissa vzkiintuneissa genreissä on aikasten tiukat fraseeraus-, yms säännöt. Vapaa on vain umpihanki.
 
Eläkeläissoittaja
08.10.2016 14:16:04 (muokattu 08.10.2016 14:20:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konsonoivat, perus-duuri ja molllsoinut ovat juuri niitä konsonoivia terrssisuhteissaan, pieninä ja suurina tersseinä elikä ns."riidattomia" tunnemielissään. Kaikki muut soinnut, nämä edellamainitutkin eri joinekin lisä-äänineen lukien, kasaten, ovat enemmän tai vähemmän dissonoivia eli "riitasointuja", jotka voivat purkautua konsonoviin muihin sointuihin, taikka vaikka muihin dissonoiviin "riitasointuihin". Korva oppii nämä tunnistamaan, jos oppii. Ellei opi, niin kanattaa suunnata
muut mahdolliset taiteelliset lahjakkuuden osa-alueet täysin muihin toimiin kuin ainoastaan musiikkiin. Kaikista ei ole kaikkeen. :)
No, huonosti ehkä selitin, mutta soittimen ääressä homma olisi helpommin selitettävissä
yst. terv. Sebastian :)
 
Lippu korkealla, rinta rottingilla sekä tanko liukkaana vain kohti uusia nöyryytyksiä musiikintekosarallani mennään. Musanäytteitäni löytyy netistä, jos osaa vain niitä hakea. ;-)
Eläkeläissoittaja
08.10.2016 14:27:36 (muokattu 08.10.2016 14:28:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä musiikkitermit, kuten esim. "fraseeraus", tarkoittaa suomenettuna melodian rytmistä jäsentelyä. Artikulaatio selkosanaisuusilmaisua laulaessa, taikkapa vaikkapa puhekielessä. :)
Kummankin hallinta on syytä omaksua, oppia, jotta lopputulos kuulostaa uskottavalta. Ei se silti aina kuulosta. :)
 
Lippu korkealla, rinta rottingilla sekä tanko liukkaana vain kohti uusia nöyryytyksiä musiikintekosarallani mennään. Musanäytteitäni löytyy netistä, jos osaa vain niitä hakea. ;-)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti