Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko nuoteista laulaminen/ Solfaus välttämätöntä
1
Tumppirok
01.01.2016 14:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivotan itseni tervettulleeksi vihdoin ja viimein tällekkin foorumille
Kysymykseni koskee siis lähinnä nuoteista laulamisen opettelua. Tykkään laulamisesta ja olen harrastanut sitä koko ikäni,mutta nyt vasta syksyllä aloittanut sen kunnolla.
Rovala-opiston pop& rock linjan Solfatunneilla tulee hyvin usein vastaan nuoteista laulaminen. Olen kokenut sen turhauttavaksi ja vaikeaksi, koska minulla on Cp-vamma ja sitä kautta hahmotushäiriö. Voiko sälvelkorvaa kehittää joillain muilla konsteilla kuin laulamalla nuoteista, jos siis pystyy opettelemaan laulamansa biisit korvakuulolta ja osaa sisäistää melodian päähänsä
Kiitokset vinkeistä jo etukäteen!
 
EP
02.01.2016 19:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppirok: Toivotan itseni tervettulleeksi vihdoin ja viimein tällekkin foorumille
Kysymykseni koskee siis lähinnä nuoteista laulamisen opettelua. Tykkään laulamisesta ja olen harrastanut sitä koko ikäni,mutta nyt vasta syksyllä aloittanut sen kunnolla.
Rovala-opiston pop& rock linjan Solfatunneilla tulee hyvin usein vastaan nuoteista laulaminen. Olen kokenut sen turhauttavaksi ja vaikeaksi, koska minulla on Cp-vamma ja sitä kautta hahmotushäiriö. Voiko sälvelkorvaa kehittää joillain muilla konsteilla kuin laulamalla nuoteista, jos siis pystyy opettelemaan laulamansa biisit korvakuulolta ja osaa sisäistää melodian päähänsä
Kiitokset vinkeistä jo etukäteen!

 
No eihän se välttämätöntä ole paitsi jos haluaa opiskella jonkin tutkinnon musiikkioppilaitoksessa missä tutkinnon läpäistäkseen sitä vaaditaan.
 
Epämuusikko
03.01.2016 12:03:52 (muokattu 03.01.2016 12:06:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siitä muutenkaan haittaakaan ole. Se on tietynlainen virstanpylväs musiikin handlaamiseen, koska silloin pitää myös intervalli- ja harmoniakorvan sekä "määräsävelisten äänten yleisten toimintaperiaatteiden" olla jonkinlaisessa kondiksessa. Suosittelen kaikille. t: rumpali.
 
Ja siis: hommaa pitää lähestyä äärimmäisen helppoa reittiä, pelkkä nuotti laulamisen välineenä ei auta jos koko ajan ei pohjusteta sitä, minkä harmonisten järjestelmien puitteissa nuotteja ulos luikautetaan (sävelennimi, monesko soinnun/asteikon sävel on kyseessä, intervallin laatu ja suunta, jne). Baby steps mutta tietoa pitää olla ja tulla paljon. "pelkkä" nuottien toisintaminen on äärimmäisen turhauttavaa.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Vessajono
03.01.2016 13:50:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Baby steps mutta tietoa pitää olla ja tulla paljon. "pelkkä" nuottien toisintaminen on äärimmäisen turhauttavaa.
 
Tru dat. Mä tein just tota solfatunneilla kolme vuotta ajatellen että tälleen tää kai menee. Jossain vaiheessa rupesin sit miettimään et voisko näissä pedagogisissa metodeissa olla jotain kyseenalaistettavaa. Loppujen lopuksi huomasin olevani siksi paska koko lajissa että jonkinlainen ihme oli päästä edes kurssit läpi.
 
Skywriter: Minä rakastan sinua Saabistasi huolimatta.
nisumaka
15.01.2016 09:07:53 (muokattu 15.01.2016 09:13:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos siis pystyy opettelemaan laulamansa biisit korvakuulolta ja osaa sisäistää melodian päähänsä
 
Tää siis menee näin päin, mun mielestäni, tai ainakin mulla. Eli aika vähän mä laulan "prima vista", eli biisin on oltava mun päässäni, sisäisessä sävelkorvassa, sanotaan vaikka näin. Eihän runokaan ole yhtä, kuin paperille kirjoitetut kirjaimet. Paperille kirjoiteut kirjaimet kuvaavat runoa paperimuodossa. Toivottavasti tämä hahmottaa, mitä tarkoitan.
 
sälvelkorvaa kehittää joillain muilla konsteilla kuin laulamalla nuoteista
 
Siis sun sävelkorva voi olla vaikka kuinka hyvä, vaikka periaatteessa et ymmärtäisi nuottien KIRJOITTAMISESTA mitään. Jokin menetelmä sulla pitää olla ymmärtää, miten musiikki rakentuu (vertaa ensimmäiset munkkien käsimerkit, eli ensimmäinen musiikin dokumentti oli johtajamunkin näyttämät käsimerkit laulajamunkeilla luostarissa tossa keskiajalla joskus). Mutta suosittelen nuottien opettelemista, sillä joskus se tulee kuitenkin eteen, jos sinulla kerran on tavoitteita, ihan vaikkapa musiikkiopettajaksi, äänittäjäksi tms. (Tää ei muutoin ole vitsi, kuulemma parhaiten tänään töitä löytyy nuotinlukutaitoisille äänimiehille, ja lähde varmasti tiesi, mistä puhui. )
 
Olen kokenut sen turhauttavaksi ja vaikeaksi, koska minulla on Cp-vamma ja sitä kautta hahmotushäiriö.
 
Mä vakaasti toivon, ystävä hyvä, että tämän kokemuksen jätät taaksesi. Jos joku sanoo, ettei voi tulla laulajaksi, koska säestäjä on huono, ei säestäjän vaihto kokemuksien mukaan yleensä tilannetta paranna. Eli sinun pitää hakea ammattiohjausta tässä asiassa (mus opettaja ehkäpä), joka neuvoo, miten tuo ohitetaan. Tiedän paljon soittajia, joilla on erilaisia rajoitteita. Django Reinhard hyvä esimerkki, kaikki tarjosivat rumpuja soittimeksi, mutta hän sitkeästi piti pintansa ja otti kitaran (hänellähän oli vasemmassa kädessä pieni invaliditeetti).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «