Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pieni lappu kitaransoiton aloittamiseen, by me
1 2
jyrkiii
19.10.2015 19:34:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
Tein tällaisen pienen lappusen, jossa on kitaransoiton alkuun liittyviä ohjeita, perussoinnut yms.
Itse olen päässyt näillä alkuun. Kannattaa tulostaa 2-puolisena. Kehitysehdotuksia? Erilaiset lappuset sopivat eri ihmisille.
Terv. Jyrki
Ladattavissa tuolta, pdf (116kt):
 
https://drive.google.com/file/d/0B4 … s34YjBYNUxFSTZMaUk/view?usp=sharing
 
sustain65
21.10.2015 05:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkiii: Moi!
Tein tällaisen pienen lappusen, jossa on kitaransoiton alkuun liittyviä ohjeita, perussoinnut yms.
Itse olen päässyt näillä alkuun. Kannattaa tulostaa 2-puolisena. Kehitysehdotuksia? Erilaiset lappuset sopivat eri ihmisille.
Terv. Jyrki
Ladattavissa tuolta, pdf (116kt):
 
https://drive.google.com/file/d/0B4 … s34YjBYNUxFSTZMaUk/view?usp=sharing

 
Hyvä lappuhan tuo on, täytyykin tulostaa tyttärelleni, joka tosin taitaa olla kohta jo menossa minusta ohi tiedoissa ja taidoissa :)
 
Kakkossivulta minä vaihtaisin seuraavien kahden virkkeen järjestyksen ja ottaisin ekasta virkkeestä pari sanaa pois:
 
Muita useasti käytettyjä sointuja ovat mm. 'm6', 'm9', 'dim = o', '5', '9', 'aug = +'
Eri sointuja on laaja valikoima, mutta tässä mainituilla voi soittaa suuren osan musiikista
 
muotoon:
Eri sointuja on laaja valikoima, mutta tässä mainituilla voi soittaa suuren osan musiikista.
Muita sointuja ovat mm. 'm6', 'm9', 'dim = o', '5', '9', 'aug = +'
 
jyrkiii
21.10.2015 12:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Hyvä lappuhan tuo on, täytyykin tulostaa tyttärelleni, joka tosin taitaa olla kohta jo menossa minusta ohi tiedoissa ja taidoissa :)
 
Kakkossivulta minä vaihtaisin seuraavien kahden virkkeen järjestyksen ja ottaisin ekasta virkkeestä pari sanaa pois:
 
Muita useasti käytettyjä sointuja ovat mm. 'm6', 'm9', 'dim = o', '5', '9', 'aug = +'
Eri sointuja on laaja valikoima, mutta tässä mainituilla voi soittaa suuren osan musiikista
 
muotoon:
Eri sointuja on laaja valikoima, mutta tässä mainituilla voi soittaa suuren osan musiikista.
Muita sointuja ovat mm. 'm6', 'm9', 'dim = o', '5', '9', 'aug = +'

 
Kiitos, teen nuo muutokset :-) ja laitan uuden linkin sitten tänne
 
Janus
21.10.2015 14:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet kitaristit eivät lue nuotteja, koska sitä ei oikeastaan tarvita
 
kitaran soitossa muuten kuin jos niitä tarvitsee jostain erityisestä syystä

 
Näin sitä tietoa jaetaan. Hyvä hyvä.
 
EP
21.10.2015 15:19:51 (muokattu 21.10.2015 15:26:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkiii:
 
Monet kitaristit eivät lue nuotteja, koska sitä ei oikeastaan tarvita

kitaran soitossa muuten kuin jos niitä tarvitsee jostain erityisestä syystä

 
Tuosta vielä..
Ihmettelen tuota kun aikanaan kakarana itse otin ihan ekoja kitaratunteja niin nuotit oli mukana heti alussa ja se, että nykyään monien taitavienkin kitaristien nuotinliukutaidottomuus?
 
Huom. suomessa merkitään yleensä B=H ja Bb=B..
 
Tuossa voisi lukea, että suomessa käytetään myös B=H ja Bb=B
 
Ei ole tarkoitus saivarrella mutta..
 
Eikös sävelten nimet aloiteta edelleen C :stä? Eli: c d e f g ..
 
jyrkiii
21.10.2015 19:45:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Tuosta vielä..
Ihmettelen tuota kun aikanaan kakarana itse otin ihan ekoja kitaratunteja niin nuotit oli mukana heti alussa ja se, että nykyään monien taitavienkin kitaristien nuotinliukutaidottomuus?
 

 
Tuossa voisi lukea, että suomessa käytetään myös B=H ja Bb=B
 
Ei ole tarkoitus saivarrella mutta..
 
Eikös sävelten nimet aloiteta edelleen C :stä? Eli: c d e f g ..

 
Joo siis lähinmä tolla nuottikommentilla halusin pienentää kynnystä alkaa soittelemaan. Nuotit ehkä sopii jollekin. Mutta mun kokemuksen mukaan niiden analogia notaationa on kaukana kitarasta. Nehän on lähempänä pianoa, mihin luulen niiden alunperin kehitetynkin heksakordien jälkeen. Mulle ainakin nuoteista soittaminen on pirun kankeata. Tabulatuurit ovat käytännöllisempiä. Mulle kitara on visuaalinen soitin. Ja äänet tuottaa tunnereaktioita. Tuollainen lappu auttoi mut alkuun kun tajusin miten helppo kitaraa on soittaa jo pienellä opettelulla. Ja siitä sitten voi jatkaa opiskeluja vaikka seuraavat 20 vuotta. Mut nuo klassiset opinnot taitaa jäädä multa käymättä. Enemmän tykkään rämpytellä ja se on mulle tärkeää ja motivoi. Skaalatkin näkee visuaalisesti kuvasta. Ja sitä kautta voi pohtia niitä nuottejakin kun kiinnostuu. Kitara on rytminen soitin omassa kädessä. Rytmitaju jää koskus opetuksessa äänen eri korkeuksien taakse. Jokaisella on oma ominainen rytminsä. Ja sieltä ne melodiatkin tulevat uskallan väittää. Melodian kautta ei tule rytmi vaan melodiassa on jo rytmi pohjalla kun se syntyy. -? Eri mieltä?
 
Toi B ja H ja Bb sekaannuskin johtaa kai jostain heksakordien aikaisista päällekkäisyyksistä muutoksen aikana nykynotaatioon. Abcdefg jotenkin tuntuu aluksi selkeämmältä kuin cdefgah. Kun aakkosetkin alkaa a:sta. Kitaralla ei kai oo niin tarkkaa. E:hän on matalin kuitenkin yleensä. Niin aloittaa mistä aloittaa ja sitten kun haluaa niin cdefgab.
 
Lähinnä siis haluaisin sanoa että pitäis aloittaa yksinkertaisilla asioilla että jaksaa. Kitarassa on vaikka mitä ja jos ne tuuppaa kerralla eteen niin tuntuu että ei sellasta varmaan opi ikinä. Parhaat biisit mistä diggailen on aikas yksinkertaisia ja ei klassisia :-) mutta rytmiltään/riffeiltään hyviä.
 
Samaan syssyyn vielä että miksi noissa kitaraarvosteluissa on usein paskojen halpojen kitaroiden kohdalla että sopii nuorelle ekaksi kitaraksi. J*malauta, siihen se innostus sitten lakkaakin kun on vieraalta tuntuva p*ka kepukka:-)
 
levesinet
21.10.2015 19:56:09 (muokattu 21.10.2015 19:59:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Tuosta vielä..
Ihmettelen tuota kun aikanaan kakarana itse otin ihan ekoja kitaratunteja niin nuotit oli mukana heti alussa ja se, että nykyään monien taitavienkin kitaristien nuotinliukutaidottomuus?

 
Esa-Pekka Salonen antaa vastauksen haastattelussa 6:52-09:42
http://yle.fi/uutiset/esa-pekka_sal … lttuuriministeri_arhinmakea/6237214
 
P.S. Ja Jyrki kaipasi tietoa Verdin virityksestä C=256Hz/A=432Hz
https://www.youtube.com/watch?v=GhGQzo2_zVg
38:51-
 
jyrkiii
21.10.2015 20:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Esa-Pekka Salonen antaa vastauksen haastattelussa 6:52-09:42
http://yle.fi/uutiset/esa-pekka_sal … lttuuriministeri_arhinmakea/6237214

 
Ei toi nyt ollut kovin laaja-alaista argumentointia. Mitä jos ei ole enää varaa ylläpitää sinfoniaorkestereja, niin kannattaako kaikille yrittää konservatoria-lähestymistapaa? Vai mikä pointti tässä oli?
 
P.S. Ja Jyrki kaipasi tietoa Verdin virityksestä C=256Hz/A=432Hz
https://www.youtube.com/watch?v=GhGQzo2_zVg
38:51-

 
Kiitos linkistä, tuossa tuli asioita sanottuna ääneen. Aika ääripäätä taas, että joku absoluuttinen totuus olisi. Pyrin saamaan fysiikan osaajan mukaan tekemään mittauksia esim. pianon kielten värähtelystä eri taajuuksilla, miten resonoivat keskenään. Tässä kun ei auta ihmisille sanoa, että kokeilkaa ja kuunnelkaa. Pitäisi saada jokin fyysinen todiste. Kuten nykyään tuntuu olevan joka paikassa mihin menee. Olen yllättynyt (tai en oikeastaan) melko agressiivisesta vastaanotosta aiheeseen. Ehkä ulkomailla on laajempia näkemyksiä. Laittelen sinnepäin tutuille yhteistyöehdotuksia. Suomi on melko jääräpäinen ja sääntöjä sekä standardeja noudattava kansa. Jostain syystä. Pitäisi saada säännöt kohdilleen sitten.
 
Pedagogiasta vielä, että jokaiselle pitäisi löytyä omanlainen lähestymistapa sekä oma soitin, ainakin aluksi.
 
levesinet
21.10.2015 21:37:09 (muokattu 21.10.2015 23:02:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkiii: Vai mikä pointti tässä oli?
 
Esa-Pekka Salosen haastattelu jäi mieleeni, koska se tukee omaa näkemystäni tämän maan musiikkikoulutuksen tason kehityksestä. Suuri vahinko tapahtui jo kauan sitten, joten syyllinen ei ole Arhinmäki, johon Ylen sivulla viitataan.
 
Olen 37-vuotias. Ala-asteella 1980-luvulla sain nauttia korkealaatuisesta musiikinopetuksesta. Oppikirjat olivat Fazerin Musica-sarjaa, tekijöinä Sointu Annala, Erkki Pohjola, Aulis Sallinen.
Yläasteella 1990-luvulla ja lukiossa musiikinopetus oli paskaa. Sitä kovasti ja pettyneenä ihmettelin - muissa aineissahan jatkettiin eteenpäin hyödyntäen aikaisemmin luotua perustaa.
1980-luvulla yksi lähisukulainen ja kaksi parasta kaveria kävivät urkukoulua. Seurasin sivusta ja otin opiksi.
1990-luvulla suunnilleen samanaikaisesti kaikki kolme lopettivat urkujensoiton, soittamisen ylipäänsä ja musiikin opiskelun ylipäänsä. Pettyneenä ihmettelin.
 
jyrkiii: Aika ääripäätä taas
 
Sellaisia totuudet ovat - äärimmäisen oikeita. Kaikki loksahtaa paikalleen. Schiller-instituutin mukaan Johannes Kepler oli oikeassa ja nostetaan vielä uuteen arvoon.
Kepler tarkasteli aurinkokunnan rakennetta harmonian kannalta ja tavallaan ennusti asteroidivyöhykkeen olemassaolon, vaikka ihmisillä ei tuohon aikaan ollut keinoja havaita sitä visuaalisesti. Kepler pyrki kuvailemaan niitä periaatteita eli luonnonlakeja, jotka määräävät aurinkokunnan rakenteen.
Liberaalit (venetsialaiset ja) britit Newtonin ja Galileon avulla sabotoivat Keplerin arvokasta tutkimusta ja opettivat tarkastelemaan maailmankaikkeutta elottomina esineinä lineaarisessa koordinaatistossa keinotekoisine viivoineen ja keskipisteineen ja täydellisine palloineen ja ellipseineen, pyrkien samalla radikaaliin empirismiin, jonka vaikutuksesta nykyään aistihavaintoja ja mittaustuloksia ajatellaan faktoina ja pidetään suuressa arvossa - vaikka todellinen ymmärrys perustuu yleispäteviin, universaaleihin periaatteisiin, luonnonlakeihin, jotka selittävät, miksi mittaustulokset ovat sellaisia kuin ovat.
 
Samaan syssyyn vielä että miksi noissa kitaraarvosteluissa on usein paskojen halpojen kitaroiden kohdalla että sopii nuorelle ekaksi kitaraksi. J*malauta, siihen se innostus sitten lakkaakin kun on vieraalta tuntuva p*ka kepukka:-)
 
Näin on. Ei lelulla opi soittamaan. Kehno soitin kahlitsee. Vasta kun saa käyttöönsä kunnon soittimen, sitä alkaa kiinnittää huomiotaan uudenlaisiin ulottuvuuksiin ja vasta sitten on edellytykset vakavissaan kehittää tekniikkaa, tulkinnan herkkyyttä ja musikaalisuutta vakavassa mielessä. Jonkin aikaa uudella instrumentilla soiteltuaan moni ihmettelee, miten pahasti vanha soitin olikaan kahlinnut kehitystä ja että itse asiassa uudella soittaminen on niin paljon vaivattomampaa että virtuoositkin alkavat näyttää tavallisilta kuolevaisilta. Oikein taitavasti ja kauniisti soittaminen vaatii paitsi taitavan soittajan myös taidokkaasti valmistetun ja kauniisti toimivan soittimen.
 
EDIT: Sibelius-Akatemian puolella opetuksen sisältö on epäilemättä pikemminkin tervehtynyt muutamien hullujen atonaalisten säveltäjäprofessorien jäätyä eläkkeelle...
 
Jucciz
21.10.2015 21:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Näin sitä tietoa jaetaan. Hyvä hyvä.
 
Kyllä mää kans hieman hörähdin tuolle. Ei sillä, että oma nuotinlukutaitoni olisi kummoinen. Ei mun mielestä kitara ole missään erityisasemassa kun mennään vaikkapa studiomuusikoiden joukkoon, jossa kovien tyyppien oletetaan pystyvän soittamaan mitä vaan, mitä lapussa lukee.
 
Ei nuotinlukutaito sinänsä ole edellytys hyvälle soitolle, mutta kyllä siitä keskimäärin vähänkään pidemmälle ehtineille on enemmän hyötyä kuin vaikkapa tabulatuureista.
Sax-pappa
21.10.2015 21:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kyllä mää kans hieman hörähdin tuolle. Ei sillä, että oma nuotinlukutaitoni olisi kummoinen. Ei mun mielestä kitara ole missään erityisasemassa kun mennään vaikkapa studiomuusikoiden joukkoon, jossa kovien tyyppien oletetaan pystyvän soittamaan mitä vaan, mitä lapussa lukee.
 
Ei nuotinlukutaito sinänsä ole edellytys hyvälle soitolle, mutta kyllä siitä keskimäärin vähänkään pidemmälle ehtineille on enemmän hyötyä kuin vaikkapa tabulatuureista.

 
Onhan tässä kai sekin pointti, että nuotinnettuna nyt vaan löytyy niin paljon enemmän musiikkia kuin tabulatuureina.
 
EP
21.10.2015 22:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Esa-Pekka Salonen antaa vastauksen haastattelussa 6:52-09:42
http://yle.fi/uutiset/esa-pekka_sal … lttuuriministeri_arhinmakea/6237214

 
Asiaa! Olipa muuten hyvää juttua niin musiikista kuin maailmasta muutenkin.
 
jyrkiii
21.10.2015 22:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Onhan tässä kai sekin pointti, että nuotinnettuna nyt vaan löytyy niin paljon enemmän musiikkia kuin tabulatuureina.
 
Siinähän sanottiin että jos erityisesti tarttee nuotinlukutaitoa, niin sitten sitä tarvii. Mutta ei kitaraa nuoteila soiteta . Niinkun ei prätkää kortilla ajella.
Jos lähtee tyhjältä pöydältä kitaraa opiskelemaan omiin tarpeisiin, niin en ite priorisoisi nuotteja alussa kovin korkealle. Siinä on jo paljon työtä että sormet taipuilee ja löytää paikat. Ja sitten pitäis vielä soittaa oikeat kielet. Koordinoinnissa on paljon. Niin siihen vielä nuotin kääntäminen mahd. ylennyksineen tai alennuksineen otelaudalle. Niin saa olla aika nopea prosessori. Ja buddhan keskittymiskyky. Mut ajan myötä. Tietysti jos osaa jo lukea nuotteja=kääntää ne kirjaimiksi ja otelaudalle niin voi olla helpompaa.
 
Ei sillä että ite en tykkäis nuoteista. Ne on vaan todella huono käyttöliittymä-notaatio kitaralle. Esim. Tuxguitar-ohjelmaan voi kirjata tabulatuurit ja ulos saa nuotit tai midit. Lähestymiskulma ei oo klassinen vaan käytännöllinen. Nuotit tulee eteen sitten kun niitä tarvitsee ja sitten löytyy motivaatio paneutua niihin palleroihin. Ja viivastoon, joka on jotenkin kummallinen, että vaikka on jotenkin suunniteltu, niin kuitenkin tarvitaan apuviivoja, ylennyksiä, alennyksia, trioleja, jne kaikkea, missä on vaan rakennettu päälle kaikenlaista. Ja italiaa ja latinaa. Nuotit on vaan mun mielestä huono notaatio etenkin kitaralle. Hyvä argumentti on että nuoteille on paljon materiaalia ja yhteistyö muiden soitinten kanssa.
 
EP
22.10.2015 09:40:43 (muokattu 22.10.2015 09:56:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja lisäksi nuotit muistiinmerkintä keinona ja soittajien yhteinen kieli soittimesta riippumatta.
 
Noh, ilmankin pärjää mutta tyylit saattaa olla rajatumpia.
 
levesinet: Esa-Pekka Salosen haastattelu jäi mieleeni, koska se tukee omaa näkemystäni tämän maan musiikkikoulutuksen tason kehityksestä. Suuri vahinko tapahtui jo kauan sitten, joten syyllinen ei ole Arhinmäki, johon Ylen sivulla viitataan.
 
Mutta ei nykyinen kulttuuriministeri ole tehnyt mitään asian hyväksikään, päinvastoin.
 
Mun mielestä tossa E-P Salosen jutussa on paljon perää ja sekin, että vaikka ei itse pitäisikään jostakin niin kyllä virka velvoittaa ja tossa jutussa tuli hyvät perustelut suomalaisesta musiikkielämästä rvostuksineen ja historiikkeineen.
 
jyrkiii
22.10.2015 11:21:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se vielä liittyen nuotteihin, että jos aikoo opetella soittamaan nuoteista tai ylipäänsä lukea niitä, kannattaa mukaan ottaa kosketinsoitin. Motivoi paljon, koska nuottiviivasto on helpompi kääntää koskettimille.
 
Soinnut on sitten kätevää soittaa myös kosketinsoittimella kun on aluksi opiskellut mistä nuoteista niitä muodostetaan. (Kyllä, kun soittaa kitaraa, ei aina tarvitse miettiä mitkä nuotit soinnussa on)
 
Nuottiviivaston opiskeluun auttaa FACE ja EGBDF (Every Good Boy Does Fine). Itselle se on ollut helpompaa opetella välit ja viivat erikseen. Silloin on jatkossa myös helpompi lukea apuviivoilla olevia palloja.
 
Tämä niille, jotka aloittavat tuolla lapulla ja lukevat tämän ketjun. Ei oo vaikeeta aloittaa. Ei oo vaikeeta jatkaa. Motivaatio, itselle sopiva soitin ja musiikista pitäminen ovat kantavia voimia soittimen soitossa ja opettelussa :-)
 
Sinfoniaorkesteri ei kai ole työpaikoista helpoin. Mutta ilolla töihin. Ja siitä sitten:-)
Kyllä se siitä. Kaikki oppii! Kukaan ei tarvitse ihmeellisiä lahjoja että saa kitaran pysymään kädessä. Peace !
 
Vessajono
22.10.2015 14:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkiii: Se vielä liittyen nuotteihin, että jos aikoo opetella soittamaan nuoteista tai ylipäänsä lukea niitä, kannattaa mukaan ottaa kosketinsoitin. Motivoi paljon, koska nuottiviivasto on helpompi kääntää koskettimille.
 
Jos aikoo vakavissaan opetella ylipäätään soittamaan niin mun mielestä olis jo siinäkin tapauksessa syytä ottaa edes vähän pianoa siihen oheen. Helpottaa teoria-asioissa vielä enemmän kuin nuotinluvussa.
 
Ei sillä että itsekään olisin kovin kummoinen pianisti, mutta kyllä mä soinnut sieltä koskettimilta löydän jos kaikessa rauhassa saa etsiä.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
EP
22.10.2015 16:20:04 (muokattu 22.10.2015 16:21:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Jos aikoo vakavissaan opetella ylipäätään soittamaan niin mun mielestä olis jo siinäkin tapauksessa syytä ottaa edes vähän pianoa siihen oheen. Helpottaa teoria-asioissa vielä enemmän kuin nuotinluvussa..
 
Piano on tietenkin hyvä teorianopiskelussa, varsinkin jatkossa, itse aikanaan opiskelin nuotit ja teoriaakin alkuun ihan kitaran kanssa.
Ne soinnut jäi jotenkin päähän ja siitä on ollu suuri apu niin basson kun koskettimienkin soitossa.
Se on vähän mikä itselle sopii parhaiten.
 
E: Jos löytää jostakin vielä Ilpo Saastamoisen kitarakirjan niin siinä on kyllä sellanen opus, että tarvii myöhemminkin.
 
Numb
22.10.2015 17:37:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei nuotinlukutaito sinänsä ole edellytys hyvälle soitolle, mutta kyllä siitä keskimäärin vähänkään pidemmälle ehtineille on enemmän hyötyä kuin vaikkapa tabulatuureista.
 
Olisko niin, että nuotinlukutaito on soittajalle sama kuin piirustusten lukutaito rakentajalle. Kyllähän sitä yhtä ja toista nikkaroi ilman piirustuksiakin, mutta...
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
jyrkiii
22.10.2015 18:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Olisko niin, että nuotinlukutaito on soittajalle sama kuin piirustusten lukutaito rakentajalle. Kyllähän sitä yhtä ja toista nikkaroi ilman piirustuksiakin, mutta...
 
Aika paljon saa tabulatuureja kirjastosta. Neil Youngilta esim. Kitaraa soittavalle niistä löytyy nuottien lisäksi erilaisia juttuja, mm. kitaran soittomaneereja ja tyylejä, joita ei näe nuoteista kuten näkee tabulatuureista. Puolensa niissäkin on. Ultimate-guitar.com ja tabinetti.com on hyviä lähdekirjastoja webissä. Ei voi laittaa nuotteja ja tabulatuureja vastakkain. Niinkun ei voi laittaa pianoa ja kitaraa. Kaikissa soittimissa on omat ilonsa!
Kitarassa on soinnuissa kanssa se, että ne voi helposti soittaa vain osittain tai paloissa tai arpeggiona (sormet pysyy samassa otteessa). Pianossa se ei kai onnistu. Ja pulloffit, hammeronit, tremolot ym. on vaan kitarassa eikä näy nuoteissa yleensä. Ja tremolo -varsi. :-)
 
Vessajono
22.10.2015 18:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkiii: Ja pulloffit, hammeronit, tremolot ym. on vaan kitarassa eikä näy nuoteissa yleensä. Ja tremolo -varsi. :-)
 
No ei varmaan missään Suuren Toivekauhukirjan lapuissa juu, mutta missä tahansa asiallisesti tehdyssä kitaranuotissa kyllä.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «