Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianon vasemman käden nuotit - kikkaa F-avaimen nuottien lukuun?
1
yhyy
06.07.2015 01:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä mitään kikkoja, kun luette vasemman käden nuotteja? Vai ihanko pelkästään "harjoitus tekee mestarin?" Siis tilanteessa, jossa nuotit kirjoitettu F-avaimelle.
 
Mä olen tottunut G-avaimeen paljon enemmän. Joskus ihmettelen, mikä järki on ollut koko F-avaimen keksimiseen. :) Joku käytännöllinen syy ? Jos fixummat valaisee aihetta.
 
JPQ
06.07.2015 04:28:45 (muokattu 06.07.2015 04:29:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole edes kovin fiksu mitä tulee musan teoriaan mutta jos ei olisi eri avaimia joillekkin soittimelle joutuisi tekemään hirveästi apuviivoja jotka tekisi siitä käytännössä järejtteömän vaikeaa lukea. Kikkoja ei ole ongelmaasi kun itselle nuotit vielä niin hepreaa että niistä soittaminen ei suju viakka jotain jo tajuankin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
nisumaka
06.07.2015 10:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.jerelaukkanen.com/materials/notaationperusteet/avaimet.html
 
Tossa on selitetty homma aika kivasti.
 
Vessajono
06.07.2015 12:25:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: http://www.jerelaukkanen.com/materials/notaationperusteet/avaimet.html
 
Tossa on selitetty homma aika kivasti.

 
On. Joskaan aloittajan kysymykseen siinä ei kuitenkaan selitetä oikein mitään.
 
Mut joo. Harjoitus tekee tässä asiassa tosiaankin mestarin, ei siinä oikein muukaan auta. Paukutat päivittäin menemään pikkusen matkaa prima vistaa jollain sopivan vaikealla materiaalilla.
 
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
nisumaka
06.07.2015 13:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öö tota, mä ajattelin, että c1 nuotin sijainti, joka siinä aika alussa kuvataan kummallekin avaimelle (G ja F), niin selittäisi sen, mitä ymmärsin alkuperäisen kysyjän miettivän.
 
11
11.07.2015 18:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VÄLIT (alhaalta ylös):
All Cows Eat Grass.
 
VIIVAT (alhaalta ylös):
Good Horses Do Fine Always.
 
yhyy
14.07.2015 09:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy sitten vain harjoitella. :)
 
Sax-pappa
14.07.2015 12:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Täytyy sitten vain harjoitella. :)
 
Näin täytyy tehdä. Oikotietä ei ole keksitty.
 
Spedemix
18.07.2015 13:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Mä olen tottunut G-avaimeen paljon enemmän. Joskus ihmettelen, mikä järki on ollut koko F-avaimen keksimiseen. :) Joku käytännöllinen syy ? Jos fixummat valaisee aihetta.
 
Syy F-avaimen olemassaoloon on se, että G-viivastolla ensimmäisellä ala-apuviivalla oleva C-nuotti ja F-viivaston ensimmäisellä yläapuviivalla oleva C-nuotti ovat yksi ja sama nuotti. F-avain jatkaa nuotitusta suoraan alaspäin siitä mihin G-avain päättyy.
 
Toinen kohtalaisen helppo muistisääntö on se, että F-avaimella nuotti on terssin korkeammalla kuin G-avaimella.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Epämuusikko
21.07.2015 12:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Täytyy sitten vain harjoitella. :)
 
Yleensä tämä joo.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
levesinet
21.07.2015 15:46:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika paljon riippuu siitä, miten nuottiavaimen sijoittaa suhteessa viivastoon. Nuottiavaimen tehtävä on osoittaa samannimisen nuotin sijainti.
 
C-avain osoittaa C4:n sijainnin, F-avain osoittaa F3:n sijainnin ja G-avain osoittaa G4:n sijainnin nuottiviivastolla. Lisäksi on oktaaviavaimet ja perkussioavain.
 
Avaimet on tapana sijoittaa viivastoille tietyllä tavalla ja viivastoille on tapana piirtää tietty määrä viivoja, jotta muusikoiden olisi vaivatonta tulkita nuotteja. On tapana mutta teoriassa ei ole pakko.
 
Mä olen tottunut G-avaimeen paljon enemmän. Joskus ihmettelen, mikä järki on ollut koko F-avaimen keksimiseen.
 
Musiikin historia kertoo, että ensin vakiintuivat C- ja F-avaimet, G-avain vasta myöhemmin. Viimeisten parinsadan vuoden aikana C-avaimesta on tullut suhteellisen harvinainen.
 
baron
26.07.2015 22:38:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mä aloitin Aaron ykkösestä niin oli itsestään selvä että oikealla kädelle mennään C:stä ylöspäin ja vasemmalla C:stä alaspäin enkä oo kokenut sitä koskaan miksikään ongelmaksi!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sax-pappa
27.07.2015 10:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kun mä aloitin Aaron ykkösestä niin oli itsestään selvä että oikealla kädelle mennään C:stä ylöspäin ja vasemmalla C:stä alaspäin enkä oo kokenut sitä koskaan miksikään ongelmaksi!
 
Pianollahan nuo viivastot muodostavat selkeän jatkumon. Ymmärrän kyllä että esim. trumpetistin olisi vaikea soittaa F-avaimelta tai basistin G-avaimelta.
 
EP
27.07.2015 14:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Pianollahan nuo viivastot muodostavat selkeän jatkumon. Ymmärrän kyllä että esim. trumpetistin olisi vaikea soittaa F-avaimelta tai basistin G-avaimelta.
 
Jep, erittäin selkee merkintä koskettimille.
 
Basistit kyllä joskus joutuu lukemaan G -avaimelta! :)
 
Vessajono
27.07.2015 15:37:36 (muokattu 27.07.2015 15:38:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Basistit kyllä joskus joutuu lukemaan G -avaimelta! :)
 
Ja sit kaikki ilkkuu ja nauraa jos ei lähe. Mut lyöpä kitaristille F-avain niin taputellaan vaan ymmärtäväisesti päätä kun ne on ihan kusessa sen kanssa.
 
Kampela77: Itsekin jaksoin 15 vuotta ravata salilla ja laskea kilokaloreita, mutta lopulta tajusin, että kaljan juominen alasti ja syöminen mitä huvittaa on paljon hauskempaa. Kuolen sitten kun kuolen.
nisumaka
12.08.2015 14:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut lyöpä kitaristille F-avain niin taputellaan vaan ymmärtäväisesti päätä
 
Näin kävi. Piti mun soittaa soolo bassolla, kun kitaristi vaan sanoi, että ei ole kitaralle nuotteja. Kitaran ääniala olisi riittänyt. Mä joudun vetään useinkin bassolla G-avaimelle kirjoitetun "jonkinlaisen" intron tms. Jos sattuu oleen kokoonpano laulu, haitari, bassokitara ja rummut, niin kuivaltahan se kuulostaa, kun haitari aina soi ;-)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «