Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maj7(#9)
1
Sammo
25.05.2015 12:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaiseen törmäsin kitaralla vahingossa, eli molli9 josta perusääni laskee puolisävelaskeleella. Tuo sointu kai löytyy ainakin harmonisen duurin kolmannesta moodista (phyrigian b4) pienen enharmonisoinnin jälkeen (b3->#9 ja b4->3). Omaan korvaan sointu ei särähdä ihan kamalasti, mutta esiintyykö se missään oikeassa musiikissa?
 
Tänks!
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
baron
26.05.2015 08:35:37 (muokattu 26.05.2015 08:43:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Tuollaiseen törmäsin kitaralla vahingossa, eli molli9 josta perusääni laskee puolisävelaskeleella. Tuo sointu kai löytyy ainakin harmonisen duurin kolmannesta moodista (phyrigian b4) pienen enharmonisoinnin jälkeen (b3->#9 ja b4->3). Omaan korvaan sointu ei särähdä ihan kamalasti, mutta esiintyykö se missään oikeassa musiikissa?
 
Tänks!

 
1. Molli 9 perusääntä laskemalla tulee ylinouseva kvintti eli sointu olisi Cmaj7#9#5
2. Phrygian b4 soinnussa on pieni septimi eli sointu on C7#9
3. Kaipaamasi sointu löytyy harmonisen mollin kuudennesta moodista, lydian #2
 
En kylläkään ole siihen käytännössä törmännyt.
Netistä löytyi "It is mainly used in ethnic music or modal jazz improvisation"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
26.05.2015 11:03:36 (muokattu 26.05.2015 12:23:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: 3. Kaipaamasi sointu löytyy harmonisen mollin kuudennesta moodista, lydian #2
 
Ei löydy. Harmonisen duurin 6. moodista sen sijaan löytyy (C-D#-E-F#-G#-A-H).
 
"Lydian augmented #2" olisi kai selkein tapa ilmaista asteikko jotenkin muuten kuin harm. duurin VI, mutta kaikille eksoottisille/synteettisille/muuten kaukaa haetuille asteikoille ei ole vakiintuneita nimiä.
 
Tuon kaltainen 5-ääninen sointu saattaa esiintyä laajennetun dominanttiseiskasoinnun (#9b13) yläpäänä: terssipinosta puuttuu vain itse septimi, jonka voi voicingissa sijoittaa esim. soinnun "perusäänen" = oikeasti terssi = alapuolelle.
 
G#7(#9b13) = (basso G#) - F# - C - E - G# - H - D#
 
baron
26.05.2015 11:16:15 (muokattu 26.05.2015 11:18:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Ei löydy. Harmonisen duurin 6. moodista sen sijaan löytyy (C-D#-E-F#-G#-A-H).
 
"Lydian augmented #2" olisi kai selkein tapa ilmaista asteikko jotenkin muuten kuin harm. duurin VI, mutta kaikille eksoottisille/synteettisille/muuten kaukaa haetuille asteikoille ei ole vakiintuneita nimiä.

 
Anteeksi kun mä kinaan viisaampaani vastaan mutta esittämässäsi asteikossa kuten nimikin (augmented) sanoo on ylinouseva kvintti
kun taas mun esittämässä
C-D#-E-F#-G-A-H ei sitä ole eli sointu on täydellisenä Cmaj7#9#11(13) ja "slangilyhenteenä" juuri kysytty Cmaj7#9
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
26.05.2015 11:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Anteeksi kun mä kinaan viisaampaani vastaan
 
Eikun ihan totta, tossa aloituspostauksessa on juuri tuota sekoilua - eli maj7(#9) ei ole sama sointu kuin "molli9 josta perusääni laskee puolisävelaskeleella".
 
#9 (ja yleensä myös siinä sivussa #11) on ihan relevantteja laajennuksia mollibiisin VI asteelle muodostetulle soinnulle (Em: Cmaj7), kun laajennukset hakee harmonisen mollin mukaan ja asteikko menee silloin juuri niinkuin sanoit. Mutta jos kyse on tosiaan eksoottisemmasta ja "epästabiilimmasta" soinnusta (enemmän dissonansseja, ylinouseva kvintti jne.), se kannattaa tulkita jonkun laajemman soinnun ylärakenteena.
 
Sammo
26.05.2015 16:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos molemmille!! Ja sori lievästä kujalla olemisesta. Suunnitelma on kuitenkin seuraava:
 
Phase 1: Tee biisejä jossa on Cmaj7(#9#5)
Phase 2: ????
Phase 3: Profit
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
ganesha
26.05.2015 22:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Kiitos molemmille!! Ja sori lievästä kujalla olemisesta. Suunnitelma on kuitenkin seuraava:
 
Phase 1: Tee biisejä jossa on Cmaj7(#9#5)
Phase 2: ????
Phase 3: Profit

 
kauhuleffaan scorea siitä sitten vaan kirjoittamaan! :) - rokki- ja poppimusassa tuollaisilla häiriintyneen kuuloisilla soinnuilla ei oo kauheasti käyttöä, mut itse diggaan käyttää omiin kieroutuneisiin äänikudelmiin just tuollaisia pläjäyksiä, tulee kivaa suspensea. Säröinen Rhodes tai riipivä stringisoundi niin avot!
 
Epämuusikko
29.05.2015 10:56:41 (muokattu 29.05.2015 10:58:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukuunottamatta tuota #5:sta olisiko muuten kyseessä voinut olla siis ihan "tavallinen"
 
H
_
C
 
? (#11:hän sieltä tulee kylkiäisenä mutta mitäpä se haittaa :D )
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Janus
29.05.2015 11:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Lukuunottamatta tuota #5:sta olisiko muuten kyseessä voinut olla siis ihan "tavallinen"
 
H
_
C
 
? (#11:hän sieltä tulee kylkiäisenä mutta mitäpä se haittaa :D )

 
Jep. Aika usein reaalisointumerkeissä toi saattaa polysoinnun sijasta olla merkitty Cmaj7(#11), ja koska #9 on maj-soinnussa verrattain harvinainen, sen lisääminen jätetään soittajan vastuulle kontekstista riippuen (esim. just toi em. Cmaj7-sointu e-mollissa = dis-laajennus tulisi luontevasti harmonisesta mollista).
 
Dr Dominant
02.06.2015 12:37:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Maj7(#9) on ihan mahtava sointu, yks mun lemppareista. Eikä sen musan edes tartte niin kauheen progea olla mihin tuo istuu.
 
Tossois yks mun hengentuote josta löytyy DMaj7(#) eli käytännössä D-duuri ja C#-duurikolmisoinnut päällekkäin. Ekan kerran tulee kohdassa 1:52 ja sitten myöhemmin monta kertaa uudelleen
 
http://halkosalmi.pp.fi/arcticblues … 05%20Circle_of_light_part4_Moon.mp3
 
(Fonisti on Perko ja bändi on Metropole Orchestra, biisi on nimeltään "Moon", vika osa sarjasta nimeltään "Circle of Light", väsätty vuonna 2005)
 
"Dr. Dominant, I presume?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti