Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuottiavaimet
1
kalakukko
01.05.2015 12:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikaisella haulla ja googlauksella en löytänyt vastausta, joten kysynpä täältä.
 
Oheisessa linkissä on nuo f- ja g-avaimen nuottien nimet:
http://www.nuottila.info/2007/index … _content&task=view&id=561&Itemid=31
 
Tarkoittaako tuo siis sitä, että nuo allekkain olevat nuotit ovat samalta oktaavialalta?
 
Eli onko esimerkiksi f-avaimella kirjoitettu c, joka on koko nuottiviivaston yläpuolella apuviivan päällä, samalta korkeudelta oleva c kuin g-avaimella kirjoitettu nuottiviivaston alapuolella olevan apuviivan päällä oleva c? (linkin kuvassa kolmannen tahdin ensimmäiset nuotit)
 
G-avaimen nuoteista olen soittanut aikanaan suht paljonkin, mutta nyt olisi tarkoitus opetella nämä f-avaimen nuotitkin.
 
Kiitos!
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
kalakukko
01.05.2015 12:23:22 (muokattu 01.05.2015 12:25:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hah, taisikin jo löytyä vastaus täältä http://fi.wikipedia.org/wiki/Keski-C
 
Olen aina luullut, että keski-c on keski-c siksi, että se on siinä pianon koskettimiston keskellä, mutta tämä wikipediapätkä valaisi asiaa näin: "Keski-C:llä tarkoitetaan länsimaisessa musiikissa C-nuottia, joka sijaitsee diskantti- ja bassoviivastojen välissä."
 
Näyttäisi siis olevan juuri tuo edellisessä viestissä esimerkkinä käyttämäni C.
 
Tämä silti hämmentää: "Kitaran keski-C on oktaavia alempi pieni c."
Olen ajatellut, että nuotit kuvaavat myös nimemomaan jotain tiettyä oktaavialaa, mutta tuon sekottaa pakkaa. Kellään tähän jotain kommenttia?
 
Tai korjatkaa muutenkin jos sekoilen :)
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
ThrashGuitarist
01.05.2015 14:06:30 (muokattu 01.05.2015 14:07:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kalakukko: Hah, taisikin jo löytyä vastaus täältä http://fi.wikipedia.org/wiki/Keski-C
 
Olen aina luullut, että keski-c on keski-c siksi, että se on siinä pianon koskettimiston keskellä, mutta tämä wikipediapätkä valaisi asiaa näin: "Keski-C:llä tarkoitetaan länsimaisessa musiikissa C-nuottia, joka sijaitsee diskantti- ja bassoviivastojen välissä."
 
Näyttäisi siis olevan juuri tuo edellisessä viestissä esimerkkinä käyttämäni C.
 
Tämä silti hämmentää: "Kitaran keski-C on oktaavia alempi pieni c."
Olen ajatellut, että nuotit kuvaavat myös nimemomaan jotain tiettyä oktaavialaa, mutta tuon sekottaa pakkaa. Kellään tähän jotain kommenttia?
 
Tai korjatkaa muutenkin jos sekoilen :)

 
Kitaran ääniala on niin matala, että transponoimattomina G-avaimella nuotit olisivat epäluontevan matalalla ja siksi ne on transponoitu oktaavia ylemmäs lukemisen helpottamiseksi. Eli ajattelet kitaranuotteja lukiessasi, että soiva sävel on oktaavia matalampi.
 
Jucciz
02.05.2015 02:37:45 (muokattu 02.05.2015 02:38:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kitara soi oktaavin verran matalemmalta kuin kirjoitetaan, luettavuussyistä. Siispä jos haluat kitaristin soittavan yksiviivaisen C:n (esim. 2. kielen ykkösnauha), kirjoita viivastolle kaksiviivainen C.
kalakukko
03.05.2015 11:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oolsprait alkaa selkiytyä, kiitos!
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «