Aihe: Välidominantit | 1 |
---|
|
Osaisiko joku ihana vääntää mulle rautalangasta, mitä välidominanttisoinnut ovat? Opiskelen laulua, enkä ole soittanut mitään, ja nämä tuntuu niin vaikeilta, en yksinkertaisesti käsitä! Olen yrittänyt lukea Siban teoriasivuilta, mutta teksti menee yli ymmärryksen. Mä olen suunnattoman kiitollinen, jos joku jaksaa selittää, miten välidominanttisointu muodostetaan ja miksi niitä ylipäätään käytetään? Mikä on "purkauspiste" ja mitä sen tietämisestä hyötyy? Kiitos jo etukäteen vastauksista! :) | sellisti 16.12.2014 18:55:25 (muokattu 16.12.2014 18:56:26) | |
|
Enni1992: Osaisiko joku ihana vääntää mulle rautalangasta, mitä välidominanttisoinnut ovat? Opiskelen laulua, enkä ole soittanut mitään, ja nämä tuntuu niin vaikeilta, en yksinkertaisesti käsitä! Olen yrittänyt lukea Siban teoriasivuilta, mutta teksti menee yli ymmärryksen. Mä olen suunnattoman kiitollinen, jos joku jaksaa selittää, miten välidominanttisointu muodostetaan ja miksi niitä ylipäätään käytetään? Mikä on "purkauspiste" ja mitä sen tietämisestä hyötyy? Kiitos jo etukäteen vastauksista! :) Yksinkertaisimmillaan se on dominanttitehoinen sointu, joka purkautuu jollekin muulle kuin sävellajin toonikalle/I asteelle. Vaikkapa C-duurissa normaali dominanttisointu on G7, joka purkautuu toonikasoinnulle C. Sulla saattaa olla kuitenkin esim. sointukulku E7 -> Am. Silloin E7 on välidominantti Am-soinnulle. Muita mahdollisia välidominantteja C-duurissa ovat esim. D7 (-> G), A7 (-> Dm) tai H7 (-> Em). Myös välidominanttiketjuja voi muodostaa, jolloin purkautumisaste muodostaa uuden välidominantin, esim. E7 -> A7 -> D7 -> G7. Joku osaa varmaan vielä tarkentaa. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen | |
Olennaista välidominanteissa on, että niiden sisältämä kromaattisesti korotettu terssi toimii johtosävelenä seuraavalle soinnulle. (C-duurissa a-C#-e johtaa D-f-a) Yksinkertaisessa nuottikuvassa tilapäiset etumerkit viittaa todennäköisesti just välidominantteihin. | baron 19.12.2014 22:38:03 (muokattu 19.12.2014 22:40:08) | |
|
Ja sitten kun väännetään asia monimutkaisemmaksi niin vielä sijaisvälidominantit esim C-duurissa Ab7 - G7, Bb7 - Am7, F7 - Em7. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
miten välidominanttisointu muodostetaan ja miksi niitä ylipäätään käytetään? Mikä on "purkauspiste" ja mitä sen tietämisestä hyötyy? Miksi niitä ylipäätään käytetään on ehkä hyvä vähän avata. Jos olet lueskellut SibA:n sivuilta musiikin teoriaa, olet varmaankin tullut tutuksi tonaalisen ja modaalisen musiikin teorian kanssa. Yksinkertaisimmillaan tuo tarkoittanee sitä, että biisissä on vahva sävellajin tuntu (tonaalisuutta) koko ajan, tai välillä harmonia kulkee siten, että sävellaji ei olekaan ihan selkeä (modaalisuutta). Noilla välidominanteilla luodaan jännitettä, joka purkautuu muualle, kuin toonikaan. Siinähän sitä lähtökohtaa, eli tämä on ainakin yksi keskeinen syy välidominanttien käytölle. Kannattaa vähän kuunnella tuota asiaa, niin se selventänee alkuvaiheessa paremmin, kuin luettu teoria. | EP 22.12.2014 17:56:06 | |
|
Enni1992: Osaisiko joku ihana vääntää mulle rautalangasta, mitä välidominanttisoinnut ovat? Opiskelen laulua, enkä ole soittanut mitään, ja nämä tuntuu niin vaikeilta, en yksinkertaisesti käsitä! Olen yrittänyt lukea Siban teoriasivuilta, mutta teksti menee yli ymmärryksen. Mä olen suunnattoman kiitollinen, jos joku jaksaa selittää, miten välidominanttisointu muodostetaan ja miksi niitä ylipäätään käytetään? Mikä on "purkauspiste" ja mitä sen tietämisestä hyötyy? Kiitos jo etukäteen vastauksista! :) Onko teoria muuten tuttua? Jos sulla on laulunopettaja niin usein opettavat sitä teoriaakin sopivasti lauluopintoihin liittyen, tai ainakin osaavat neuvoa mistä sellaisen opettajan löytää. Jonkin soittimen ottaminen sivuaineeksi helpottaisi myös. | |
Hei lämpimiä kiitoksia kaikille, asia tuntuu nyt hiukan selkeämmältä! :) Ehkä mulla on vielä joskus toivoa osata nämä ;) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|