Muusikoiden.net
10.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikinperusteet kesäkurssit
1 2
freakingenius
03.04.2014 23:05:19 (muokattu 03.04.2014 23:07:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö joku löytyykö pääkaupunkiseudun läheisyydestä musiikinperusteiden kesäkursseja tutkintojen suorittamis mahdollisuudella? En tiedä onko ilmottautumiset vielä alkaneet mutta jos jollain on tietoa niin jakakaa ihmeessä, täällä varmaan muitakin ihmisiä joita kiinnostaa.

Ainii, erilaisilla musiikkikesäleireillähän teoriatukintojen suorittaminen on mahdollista, mutta entä muualla?

Osta Korg, se on parempi.
Janus
04.04.2014 12:35:00 (muokattu 04.04.2014 12:35:49)

http://www.101010.fi/helsinginkesayliopisto/courses.asp#pos-1-50-52001

(scrollaa alaspäin, siellä on "Musiikin teoria ja säveltapailu" 1-3 -kurssit)

freakingenius
04.04.2014 13:13:48

Janus: http://www.101010.fi/helsinginkesayliopisto/courses.asp#pos-1-50-52001

(scrollaa alaspäin, siellä on "Musiikin teoria ja säveltapailu" 1-3 -kurssit)

Kiitos paljon!

baron
04.04.2014 20:47:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freakingenius: Tietääkö joku löytyykö pääkaupunkiseudun läheisyydestä musiikinperusteiden kesäkursseja tutkintojen suorittamis mahdollisuudella? En tiedä onko ilmottautumiset vielä alkaneet mutta jos jollain on tietoa niin jakakaa ihmeessä, täällä varmaan muitakin ihmisiä joita kiinnostaa.

Ainii, erilaisilla musiikkikesäleireillähän teoriatukintojen suorittaminen on mahdollista, mutta entä muualla?

Mä oon popjazzleirillä suorittanut teorian 3/3 mutta se on Nakkilassa, onko se enää pääkaupunkiseutua?

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
BassoSisko
04.04.2014 22:05:07

baron: Mä oon popjazzleirillä suorittanut teorian 3/3 mutta se on Nakkilassa, onko se enää pääkaupunkiseutua?

Mitä kaikkea popjazzleirillä on tarjolla? Ja onko siellä enimmäkseen lapsia vai kaiken ikäisiä?

Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
baron
04.04.2014 22:54:54

BassoSisko: Mitä kaikkea popjazzleirillä on tarjolla? Ja onko siellä enimmäkseen lapsia vai kaiken ikäisiä?

Ikäjäkauma jotain 14-50 (+minä).
Siellä on oman soittimen opetusta, bändiopetusta, teoriaopetusta.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
freakingenius
04.04.2014 23:23:12

baron: Mä oon popjazzleirillä suorittanut teorian 3/3 mutta se on Nakkilassa, onko se enää pääkaupunkiseutua?

Joku kesä pitäis sinnekin eksyä.

EP
05.04.2014 07:40:57

BassoSisko: Mitä kaikkea popjazzleirillä on tarjolla? Ja onko siellä enimmäkseen lapsia vai kaiken ikäisiä?

Kannattaa mennä, parhaat pääsee Pori Jazzeille soittamaan!
..tuun sitten fanittaan! : )

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
nisumaka
08.04.2014 13:21:32

Sattuuko joku tietämään I/II-tolpan kursseja tai nykyään sanottaneen D-kurssia. Missähän näistä olisi kesällä toteutuksia?

freakingenius
08.04.2014 20:59:51

http://www.musicedu.fi/index.php?mid=82&itemid=434&a=viewItem

Tuolla tais olla D-tason kesäkurssi.

"Osta Korg, se on parempi." "How can less be more? It`s impossible. More is more!" - Yngwie Malmsteen
freakingenius
08.04.2014 21:00:44

freakingenius: http://www.musicedu.fi/index.php?mid=82&itemid=434&a=viewItem

Tuolla tais olla D-tason kesäkurssi.

Eiku hitto toi oliki musiikkitieto... sori.

"Osta Korg, se on parempi." "How can less be more? It`s impossible. More is more!" - Yngwie Malmsteen
BassoSisko
09.04.2014 08:03:15

EP: Kannattaa mennä, parhaat pääsee Pori Jazzeille soittamaan!
..tuun sitten fanittaan! : )

Ai et muuten tule ellei ole paras. *höh*

Eivät tarkemmin kerro teoriakursseista, eli just siitä mikä olisi tosissaan kiinnostanut. Tosin eipä ajankohtakaan tänä vuonna sopisi.

Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
nisumaka
09.04.2014 08:29:52 (muokattu 09.04.2014 08:32:44)

Eivät tarkemmin kerro teoriakursseista

En ole just tuolla ollut, mutta monella kesäkurssilla kyllä. Mitä teoriaa viikossa-parissa ehditään käydä kunnolla läpi. Ainoastaan erittäin korkean tason juttuja voidaan tuoda esille, eli kaikki perusteet mun mielestäni pitää olla jo selkäytimessä. Tää ei oo kritiikkiä, mietityttää vaan.

Esimerkki viime kesän komppisektion luennolta eräältä leiriltä, jossa olin. Mulla ei ole tässä nyt sitä väitöskirjan osaa, josta esimerkki oli, mutta idea on tämä: "Musiikki voidaan mallintaa x-y-koorinaatistoon siten, että ajallisesti teoksen tempon mukainen eteneminen esitetään lineaarisesti x-viivan mukaisesti. Jännitteen luova musiikillinen ilmiö esitetään y-koordinaatin mukaisesti jännitteen tehon perusteella nousevasti (eli mitä suurempi jännite, sitä korkeammalle piste nousee)." Kyllä tossa järki on takana, ja tollaihan se on. Kannattaako sitten maksaa sellainen 400 e parin biisin ryhmäsoitosta ja tommoisen tiedon oppimisesta, on kysäri. (400 e on arvioni, kurssimaksu, majoitukset, matkat...).

baron
09.04.2014 08:30:35 (muokattu 09.04.2014 08:39:38)

BassoSisko: Ai et muuten tule ellei ole paras. *höh*

Eivät tarkemmin kerro teoriakursseista, eli just siitä mikä olisi tosissaan kiinnostanut. Tosin eipä ajankohtakaan tänä vuonna sopisi.

Siellä on aikaisemmin ollut kolmentasoisia teoriakursseja:
1. Vasta-alkajille
2. Vähän edistyneemmille jotka voi yrittää suorittaa 3/3
3. Meille huipuille jotka on jo suorittaneet 3/3

Teoriaa on joka päivä 1 tunti kahden viikon ajan, lisäksi kotiläksyjä, joiden tekemiseenkin kuluu aikaa.
Ainaskin mä oon oppinut paljon hyödyllistä joka on omaan soittoon sovellettavissa, en sellaista kuin Nisumaka tuossa yllä.

Kun mä ekan kerran olin leirillä, mut pistettiin vasta-alkajiin kun mulla ei ollut mitään muodollisia suorituksia. Tuntui vähän turhauttavalta kun opetettiin että tämä on nuottiviivasto, siinä on viisi viivaa ja tämä on puolinuotti jne.
Seuraavilla kerroilla vaadin ja pääsin sellaisiin ryhmiin että opin jotain uuttakin.

Janus
09.04.2014 10:15:54

nisumaka: Esimerkki viime kesän komppisektion luennolta eräältä leiriltä, jossa olin. Mulla ei ole tässä nyt sitä väitöskirjan osaa, josta esimerkki oli, mutta idea on tämä: "Musiikki voidaan mallintaa x-y-koorinaatistoon siten, että ajallisesti teoksen tempon mukainen eteneminen esitetään lineaarisesti x-viivan mukaisesti. Jännitteen luova musiikillinen ilmiö esitetään y-koordinaatin mukaisesti jännitteen tehon perusteella nousevasti (eli mitä suurempi jännite, sitä korkeammalle piste nousee)." Kyllä tossa järki on takana, ja tollaihan se on. Kannattaako sitten maksaa sellainen 400 e parin biisin ryhmäsoitosta ja tommoisen tiedon oppimisesta, on kysäri. (400 e on arvioni, kurssimaksu, majoitukset, matkat...).

Leireille osallistuu välillä jengiä aloittelijoista ihan elantonsa tienaaviin ammattilaisiin, ja kaikkia luentoja ei voi pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan suunnitella (muuten jokaisella kesäkurssilla opetellaan piirtämään nuottiavaimia kurssin alusta loppuun).

nisumaka
09.04.2014 10:33:58 (muokattu 09.04.2014 10:36:35)

Allekirjoitan edellä esitetyn 100%. Mun pointtini oli just se, että kannattaa vähän selvitellä etukäteen, jos pystyy, mikä on käsiteltävä aihealue ja taso. Mulle tuo kurssilla esitetty teoria oli erittäin mielenkiintoinen ja "taso sopiva". Tein myöhemmin syksyllä jopa Ravellin Bolerosta "koordinaatit" ja vedin janat.

Kovin hankala on löytää perusmusiikinteorian osalta vaan tasokursseja I/II-tolpat tai D-tutkinto, lienee nuo ne oikeat nimitykset. Tuossa aiemmin esille otetut kurssit päättyvät 3/3-tasoon, jos oikein tulkkasin. Voisin itsekin mennä preppaamaan erityisesti kuuntelutehtäviä. No Earmaster-softalla sitten, jos ei kurssia löydy.

EDIT: Ai joo. Tällainen mulla käväisi syksyllä mielessä, kun ajattelin jatko-opintojani/kursseja, että kaikki maksavat osallistumisesta saman hinnan. Tuo on varmasti kurssin järjestäjän hankala ongelma, että osallistujien kirjo voi olla suuri. Mutta, jokainen maksaa saman hinnan... Siksi lienee ainoa käytännön järkevä tapa on tehdä jonkailaisia tasoryhmiä.

EP
09.04.2014 18:25:06 (muokattu 09.04.2014 18:26:26)

BassoSisko: Ai et muuten tule ellei ole paras. *höh*

Joo, voihan sitä mennä syksyllä johonkin musiikkioppilaitokseen, eikös ne järjestä 'avointakin opetusta' musiikinteoriassa ym. lähes kaikki.

E: Kyllä mä tuun vaikket oiskaan paras (joka vuosi on tullu käytyä) ja siellä katsomossa se baronkin istuskeli viime kesänä! : )

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Janus
09.04.2014 18:32:33

EP: Joo, voihan sitä mennä syksyllä johonkin musiikkioppilaitokseen, eikös ne järjestä 'avointakin opetusta' musiikinteoriassa ym. lähes kaikki.

Totta. Myös ammattioppilaitokset - tosin ainakin Stadin Metropolialla avoimen AMK:n musiikin koulutusohjelman tarjonta näyttää surkastuneen koulutusuudistusten myötä ihan varjoksi entisestään. SibA:lla on teoriassa (pun intended) mahdollista opiskella avoimen yo:n kautta esimerkiksi klassista D-solfaa vuoden mittaisella kurssilla, mutta tämä vaatii hyväksyttyä tasokoetta hakemuksen lisäksi. Tämänkään jälkeen paikka ei ole varma, vaikka taidot riittäisivätkin, sillä vuosikurssit ovat isoja, opetusryhmät/luokkatilat pieniä ja tutkinto-opiskelijat aina etusijalla.

nisumaka
10.04.2014 07:53:01

Janus. Sait sydämeni vuotamaan verta. Mulle on käynyt joskus just tollai. Tasokoe meni läpi, mutta en mahtunut haluamalleni kurssille. Nyt varmasti (tulevat vuodet) on vielä vaikeampaa, oletan, koska käsitykseni mukaan tilaremonttien vuoksi luokkatilat ovat entistä tiukemmilla, kunnes uudet tilat valmistuvat Pitkäjänmäkeen, oletan. Tiedätkö Janus MITÄÄN muita mahdollisuuksia.

Janus
10.04.2014 08:42:34

nisumaka: Janus. Sait sydämeni vuotamaan verta. Mulle on käynyt joskus just tollai. Tasokoe meni läpi, mutta en mahtunut haluamalleni kurssille. Nyt varmasti (tulevat vuodet) on vielä vaikeampaa, oletan, koska käsitykseni mukaan tilaremonttien vuoksi luokkatilat ovat entistä tiukemmilla, kunnes uudet tilat valmistuvat Pitkäjänmäkeen, oletan.

Ei Pitäjänmäkeen (ent. P-talo) mitään uusia tiloja ole valmistumassa, Musiikkitalo korvasi sen toiminnot ja sinne keskustaan (kävelyetäisyydelle R- ja T-taloista) muuttivat mm. jazz- ja kansanmusiikin osastot.

Tiedätkö Janus MITÄÄN muita mahdollisuuksia.

Nyt pitäisi tietää, mitä tolla kysymyksellä haetaan. Alkuperäinen ketju puhuu musiikin perusteiden kursseista, mutta 3/3 tason jälkeen musiikin teorian (ja musiikkitiedon/historian) opinnot alkavat eriytyä yhä yksityiskohtaisempiin ja tiiviimpiin kokonaisuuksiin. Mistä kurssista/tutkinnosta on kyse? Millä tasolla mennään?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti