Aihe: Nuotti kirjoitus harpun pedaalien asento ja sointumerkinnät ? | 1 |
---|
JPQ 12.03.2014 10:35:29 | |
|
Kuinka yleistä merkitä harpun pedaalit tekstinä ? onko järkeä kirjoittaa materiaaliin soinnut ihan viivastolle ei vain tyyliin tyyliin C,F tai muu tämmöinen sointumerkintä. no minusta ainakin jos käännöksiä käyttää ehkä silloin mutta minusta jotenkin muutenkin ?.. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | Janus 12.03.2014 16:03:46 (muokattu 12.03.2014 18:25:46) | |
|
JPQ: Kuinka yleistä merkitä harpun pedaalit tekstinä ? On yleistä, diagrammien ohella. Stemman alkuun (asiaankuuluvin alennus- ja ylennysmerkein, tarvittaessa) joko yhdelle riville D, C, B, E, F, G, A tai kahdelle E, F, G, A B, C, D Yksittäiset pedaalinvaihdot keskelle stemmaa sopivaan kohtaan, tyyliin "E#" (jos E on ollut aikaisemmin ylentämätön). Useasti ammattilaisharpistit hoitavat pedaalinvaihdot kuitenkin oman makunsa mukaan. Hyödyllisiä linkkejä: http://sites.siba.fi/en/web/harpnotation/notating-pedal-changes http://www.harpspectrum.org/harpwor … mposing_for_harp/thevirtualharp.pdf onko järkeä kirjoittaa materiaaliin soinnut ihan viivastolle ei vain tyyliin tyyliin C,F tai muu tämmöinen sointumerkintä. no minusta ainakin jos käännöksiä käyttää ehkä silloin mutta minusta jotenkin muutenkin ?.. Liittyykö tämä kysymys jotenkin harppuun instrumenttina, vai sointumerkkeihin yleisesti? | JPQ 13.03.2014 01:59:51 | |
|
Sointu merkintöihin yleensä. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
JPQ: Sointu merkintöihin yleensä. On järkeä, etenkin jos haluat että soinnut soitetaan tarkasti haluamillasi rytmeillä ja käännöksillä. Reaalisointumerkkejä voi tietty käyttää uloskirjoitettujen sointujen lisäksi muusikon "tueksi" - käännökset ja polysoinnut voi merkitä tarkkoja hajoituksia/voicingeja lukuunottamatta aika pitkälti reaalisointumerkein. Esim. käännöksistä: C/E, D/Bb, F#7/A#... Esim. polysoinnusta: D _____ Ab7
(eli kaksi sointumerkkiä allekkain, erotettuna vaakaviivalla - ei siis kauttaviivalla, kuten käännöksissä sointu+bassoääni) | JPQ 13.03.2014 21:50:10 | |
|
Janus: On järkeä, etenkin jos haluat että soinnut soitetaan tarkasti haluamillasi rytmeillä ja käännöksillä. Reaalisointumerkkejä voi tietty käyttää uloskirjoitettujen sointujen lisäksi muusikon "tueksi" - käännökset ja polysoinnut voi merkitä tarkkoja hajoituksia/voicingeja lukuunottamatta aika pitkälti reaalisointumerkein. Esim. käännöksistä: C/E, D/Bb, F#7/A#... Esim. polysoinnusta: D _____ Ab7
(eli kaksi sointumerkkiä allekkain, erotettuna vaakaviivalla - ei siis kauttaviivalla, kuten käännöksissä sointu+bassoääni) C/E tyyliin siis merkitään käännökset ? polysoinnun ideako on se että vasen käsi soittaa ylemmän soinnut ja oikea alemman ? ps. viivastolle sointujen kirjoitus vaan itselle jotenkin luontevampaa aina. ja klassari nuoteissa vaikka sointujen rytmi olisikin monotoonista taitaa olla niin ettei näitä käytetä ? Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|