Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuotinlukuraidon parantantaminen
1 2
Muusikko98
25.02.2014 21:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ideoita siihen, miten voisin parantaa nuotinlukutaitoani? :)
 
baron
25.02.2014 21:40:12 (muokattu 25.02.2014 21:41:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikko98: Ideoita siihen, miten voisin parantaa nuotinlukutaitoani? :)
 
Kuin alhaalta sä lähdet? Jos kovin alhaalta niin nuo toivelaulukirjat on aika hyviä: Siellä on tuttuja lastenlauluja ja muita helppoja ja kyllä siellä sitten vähän vaikeuttakin alkaa löytyä.
Eli ekaksi soittelet helppoja tuttuja ja sitten vaikeita tuttuja ja lopuksi mitä tahansa:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
25.02.2014 22:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rytmi on kuitenkin kaiken alku ja juuri, joten täältä vain generoimaan ("Refresh music"-nappulalla) uusia treenejä loputtomasti:
 
http://www.practicesightreading.com/create.php?meter=24&m=9&l=1&t=0
 
Kun alkaa sujua, muuta alalaidan valikosta leveliä (vaikeustaso: tasot 1 ja 2 riittävät joksikin aikaa, 5 on jo aika edistynyttä matskua) ja time signaturea (tahtilaji - selkeän 2/4 jälkeen kannattaa treenata tässä järjestyksessä yleisimpiä tahtilajeja: 4/4, 3/4, 6/8, 12/8).
 
nisumaka
26.02.2014 15:14:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä joku kurssi voisi olla mielekäs vaihtoehto. Musiikkiopistoissa ja kansanopistoissahan niitä on tarjolla. Ja miksei yksityinen opetuskin.
 
ThrashGuitarist
26.02.2014 17:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta on kivaa kuunnella orkesterimusaa ja lukea partsikkaa samalla. Sillä tavalla olen itsekseni opetellut lukemaan nuotteja.
 
Tänään on muuten urakkani viimeisen osan vuoro: olen kuunnellut Köchel-numerojärjestyksessä jokaisen Mozartin sävellyksen nuotteja samalla seuraten. Aloitin päivittäisen kuuntelun viime lokakuussa :D Enää Requiem jäljellä.
 
EP
26.02.2014 17:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikko98: Ideoita siihen, miten voisin parantaa nuotinlukutaitoani? :)
 
En tuohon oikein muuta keinoa näe kun harjoitusta, eli soittoa nuoteista, tarvittaessa ensin riittävän hitaalla tempolla.
Siis jos muuten tuntee nuotit?
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Rantsu
27.02.2014 10:36:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Musta on kivaa kuunnella orkesterimusaa ja lukea partsikkaa samalla. Sillä tavalla olen itsekseni opetellut lukemaan nuotteja.
 
Tänään on muuten urakkani viimeisen osan vuoro: olen kuunnellut Köchel-numerojärjestyksessä jokaisen Mozartin sävellyksen nuotteja samalla seuraten. Aloitin päivittäisen kuuntelun viime lokakuussa :D Enää Requiem jäljellä.

 
Melkoinen suoritus, mutta nuotinluvun (siis nuoteista soittamisen) kannalta ei ehkä kovin kehittävää kuitenkaan, ainakaan kulutettuun aikaan nähden. Partituurin seuraamisesta soivan musiikin mukana saattaa olla aika pitkä matka siihen, että pystyy hahmottamaan (transponoivasta) partituurista vertikaalisia tapahtumia ja soittamaan niitä ulos pianolla tai jollain muulla moniäänisellä soittimella. Puhumattakaan siitä, että saisi irti musiikkia oikeassa tempossa.
 
Janus
27.02.2014 11:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Melkoinen suoritus, mutta nuotinluvun (siis nuoteista soittamisen) kannalta ei ehkä kovin kehittävää kuitenkaan, ainakaan kulutettuun aikaan nähden. Partituurin seuraamisesta soivan musiikin mukana saattaa olla aika pitkä matka siihen, että pystyy hahmottamaan (transponoivasta) partituurista vertikaalisia tapahtumia ja soittamaan niitä ulos pianolla tai jollain muulla moniäänisellä soittimella. Puhumattakaan siitä, että saisi irti musiikkia oikeassa tempossa.
 
Jep. Varmaan jossain määrin sivistävää ja kivaa ajanvietettä, jos sattuu pitämään Mozartista. Mutta voi verrata siihen, että katsoo digiboksilta/Youtubesta/jne. kaikki Zlatanin koskaan pelaamat matsit: ei varmaan kukaan odota tulevansa pelkästään sen perusteella juuri paremmaksi jalkapalloilijaksi, valmentajaksi tms.
 
Partituurinluvusta on toki huikeasti hyötyä, mikäli säveltäminen ja sovittaminen/orkestrointi kiinnostaa, mutta silloinkin kannattaisi kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin - aluksi vaikka lyhyempiä pätkiä analysoimalla - "haukionkala"-tyyppisen läpiselailun ja kuuntelun sijasta. Googlettamalla "score reading" voi löytää enemmän tietoa, vinkkejä jne. aiheeseen liittyen.
 
Epämuusikko
27.02.2014 12:37:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: En tuohon oikein muuta keinoa näe kun harjoitusta, eli soittoa nuoteista, tarvittaessa ensin riittävän hitaalla tempolla.
Siis jos muuten tuntee nuotit?

 
Tästä olemme yhtä mieltä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
BassoSisko
27.02.2014 17:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Melkoinen suoritus, mutta nuotinluvun (siis nuoteista soittamisen) kannalta ei ehkä kovin kehittävää kuitenkaan, ainakaan kulutettuun aikaan nähden. Partituurin seuraamisesta soivan musiikin mukana saattaa olla aika pitkä matka siihen, että pystyy hahmottamaan (transponoivasta) partituurista vertikaalisia tapahtumia ja soittamaan niitä ulos pianolla tai jollain muulla moniäänisellä soittimella. Puhumattakaan siitä, että saisi irti musiikkia oikeassa tempossa.
 
Sen tähden kannattaakin tehdä molempia. Kuuntelee ja seuraa nuoteista, sekä soittaa itse perässä oman osuutensa.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Rantsu
27.02.2014 18:45:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Sen tähden kannattaakin tehdä molempia. Kuuntelee ja seuraa nuoteista, sekä soittaa itse perässä oman osuutensa.
 
Edellyttäen tietysti, että soittaa jotain orkesterisoitinta. Mä jotenkin automaattisesti oletin ketjun aloittajastakin, ettei näin ole. Nuotinluvun kokee ongelmalliseksi yleensä soittamisen jollain "poppisoittimella" ominpäin aloittaneet, kun taas orkesterisoittimen soittajat oppii siihen jo alusta alkaen.
 
Oon silti sitä mieltä, että vaikkapa trumpetistia ei juuri ainakaan nuotinluvun kannalta hyödytä kuunnella ja lukea Mozartin teoksia läpi, vaan sen ajan voi käyttää järkevämminkin. :)
 
Epämuusikko
28.02.2014 14:32:47 (muokattu 28.02.2014 14:35:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tahansa teet, niin "makustele" jokainen ääni. Laula soittaessasi tai sano sävelen nimi. Ja tempossa - aina.
 
Arvailemalla koheltaminen ei johda mihinkään.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
28.02.2014 18:26:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Ja tempossa - aina.
 
Joo metronomi, rumpukomppi, taustasäestys, originaalipiisi tai mikä tahansa.
Ei riitä että oikeat sävelet vaan myös rytmi!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kolavi
15.04.2014 08:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla kohdalla olen huomannut, että tuohon on vain yksi tie: prima vista-soittaminenen. Paljon on tullut treenattua ja hukattua aikaa ennen kuin tuon löysin.
 
Pointtina on siis, että valitaan niin yksinkertainen juttu (lastenlaulu tms.) että varmasti menee läpi. Kertaakaan ei saa pysähtyä eikä korjata virheita. Tempon ja rytmin pitää pysyä oikeana, väärä nuotti ei niin haittaa. Olennaista on siis soittaa riittävän hitaasti. Biisi soitetaan pari kertaa ja mennään seuraavaan.
 
Ainakin omalla kohalla edistys on ollut nopeata. Tällä systeemillä pystyy soittamaan vaikkapa sata biisiä päivässä, kun taso on kohdallaan. tuubista löytyy ohjeita haulla sight reading. Suosittelen lämpimästi!
 
Rockodile
16.04.2014 16:09:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prima vista tietenkin ja itsellä ainakin on tosi paljon auttanut myös transkriptioiden tekeminen. Tai voihan sitä toki omiakin juttuja kirjotella ylös. Varsinkin rytmien kanssa tulee tehtyä vähän erilaista aivojumppaa sillon kun yrittää pähkäillä, että mitenkä tuo rytmi nyt kirjotetaan, verrattuna siihen että koittaisi soittaa saman rytmin valmiista nuotista lukien. Lopulta opit sen rytmin anyway, lähestymistapa on vaan eri. Tavallaan luovempi prosessi, jos moinen työskentelytapa toimii itselle :)
 
Musa on parsasta, yo!
orfus
29.04.2014 18:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vissiin oli kyse nuoteista _soittamisesta_. Annan tässä omat kaksi penniäni:
 
-Sijoita hyvään harjoituskirjaan. Kitaralle toimii hyvin kolmiosainen William Leavitt'n A Modern Method for Guitar. Ostin omani Amazonista, ei maksanut paljoa. Harjoittelu on mielekästä kun treenimateriaali lähtee nollasta ja vaikeutuu asteittain ja on koostettu järkeväksi kokonaisuudeksi. Näin varmistat myös sen että kitaran kaula tulee otettua haltuun kokonaan eikä osaamiseen jää aukkoja. Tietysti treenimateriaalin ohella on hyvä tsekkailla myös "oikeaa musiikkia" pelkkien etydien lisäksi.
 
-Treenaa usein, aktiivisesti ja määrätietoisesti. KÄYTÄ METRONOMIA, älä kiristä tempoa liikaa ja mene biitin mukaan eteenpäin vaikka virheitä tuleekin. On tärkeää että katse etenee nuottiviivastolla oikeaa tahtia ja pysyt "bändin" messissä vaikka joku nuotti menisikin pieleen.
 
-Jos nuoteista laulamista haluat treenata niin sijoita taas hyvään treenikirjaan. Itse treenaan solfaa Essential Ear Training (for the contemporary musician) -opuksen avulla. On Berklee Pressin julkaisema.
 
-Kirjan mukaan paras tapa oppia laulamaan nuoteista on jakaa treeni osa-alueisiin.
 
*Ensin opettelet lausumaan ja laulamaan duuriasteikon do-re-mi-fa-sol-la-ti-do -tavuilla. Lallattele asteikkoa edestakaisin, kiipeä ja laske tersseissä ja tee melodioita solfatavuilla jne.
 
*Treenaa sight recognitionia eli lausu nuottiviivaston nuotit ilman sävelkorkeutta. Käytä metronomia ja sopivaa tempoa. Eli siis ihan vaan sanot ääneen nuotit jotka näet viivastolla. Samalla voit opetella viittomaan kädellä tahtilajiin sopivaa conducting patternia. Sama juttu kuin edellä eli virheen tullessa älä jää tuleen makaamaan vaan opeta katse kulkemaan viivastolla oikeaan tahtiin virheistä välittämättä.
 
*Kannattaa käyttää movable do -tekniikkaa jossa do eli toonika on aina sävellajin perussävel. C-duurissa C, F-duurissa F, G-duurissa G jne. Sun pitää siis opetella sight recognitionia kaikissa sävellajeissa ja mielellään sekä F- että G-avaimilla :)
 
*Kirjoita pienten melodiahyppyjen melodioita paperille ja laula ne: do-re-mi-fa-mi-re-la-ti-do jne. Tässä siis poistetaan nuottiviivasto pois häiritsemästä ja keskitytään sävelten funktioihin.
 
*Kun sight recognition nuottiviivastolta ja tuo edellisessä pointissa mainittu tavumelodioiden laulaminen sujuu niin voit pikku hiljaa siirtyä laulamaan helppoja, pienten intervallien melodioita nuottiviivastolta. Nuottikuva Oy:n julkaisema Skaala-kirja sisältää paljon hyviä treenejä 1/3 ... 3/3 -tasoille.
 
*Treenaa myös rytmidiktaatteja vaikka tuolta http://www.practicesightreading.com/ -sivulta!
 
*Homman idea lyhykäisyydessään on siis se, että kehitetään osa-alueita erikseen. Kun oikea tavu tulee suuhun nuottia katsoessa niin kurkku menee automaattisesti asentoon joka tuottaa oikean sävelkorkeuden. Siihen perustuu nuoteista laulaminen.
 
Put down your books and pick up a gun, we're gonna have a whole lotta fun!
Kolavi
03.05.2014 15:08:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolavi: Omalla kohdalla olen huomannut, että tuohon on vain yksi tie: prima vista-soittaminenen. Paljon on tullut treenattua ja hukattua aikaa ennen kuin tuon löysin.
 
Pointtina on siis, että valitaan niin yksinkertainen juttu (lastenlaulu tms.) että varmasti menee läpi. Kertaakaan ei saa pysähtyä eikä korjata virheita. Tempon ja rytmin pitää pysyä oikeana, väärä nuotti ei niin haittaa. Olennaista on siis soittaa riittävän hitaasti. Biisi soitetaan pari kertaa ja mennään seuraavaan.
 
Ainakin omalla kohalla edistys on ollut nopeata. Tällä systeemillä pystyy soittamaan vaikkapa sata biisiä päivässä, kun taso on kohdallaan. tuubista löytyy ohjeita haulla sight reading. Suosittelen lämpimästi!

 
Hieman täydennystä yllä olevaan; kiraralla mennään.
 
Kyse on siis tuosta prima vista -soittamisesta. Olen huomannut, että on hyödyllistä soittaa useampia saman sävellajiin kuuluvia kappaleita peräkkäin. Jos sävellaji vaihtuu joka biisissä, niin ainakin omalla kohdallani menee helposti säheltämiseksi. Ottaa aikansa muistaa, mikä sävel milloinkin etusormen, pikkurillin jne alla luuraa.
 
Otan siis nuottikirjan ja soittelen siitä ensin vaikkapa kaikki C-duurissa menvät biisit, sitten biisit, jotka menevät F -duurissa, Bb-duurissa jne. Kun keskittyy yhteen sävellajiin (ja asemaan) kerrallaan, ei ole niin montaa muuttujaa saman aikaisesti.
 
Epämuusikko
04.05.2014 22:46:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orfuksen listaus oli mitä mainioin. Duunia ja keskittymistä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Janus
04.05.2014 23:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Orfuksen listaus oli mitä mainioin. Duunia ja keskittymistä.
 
Aika paljon tyhjänjauhantaa, ns. "buzzword" 'eja ja pari todella fataalia asiavirhettä. Tähän hätään ei ehdi perata tota osiin kun päivät on aika täysiä, mutta se on asialistalla... suosittelen, että siihen asti kuitenkaan tuota ei nieltäisi ihan purematta.
 
Hanuriin
05.05.2014 12:26:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Aika paljon tyhjänjauhantaa, ns. "buzzword" 'eja ja pari todella fataalia asiavirhettä. Tähän hätään ei ehdi perata tota osiin kun päivät on aika täysiä, mutta se on asialistalla... suosittelen, että siihen asti kuitenkaan tuota ei nieltäisi ihan purematta.
 
Suosittelen ihan samaa. Toi doremi-ajattelumalli sopii varmaan tinapillin soittajille ja transponoidusti kirjoitettujen puhaltimien (ehkäpä vammaisin keksintö ikinä) kanssa pelleileville, jossa ajattelumallissa otetaan eri sävellajia varten eri soitin. Siis karrikoiden. Korostan vielä, että karrikoiden, ei trollaten.
 
Mihin ihmeeseen sitä doremi-potaskaa tarvitsee, kun meillä _on_ jo nuotit, josta näkee sävellajin, tilapäiset ja globaalit ylennykset, alennukset ja palautukset; koko hoidon. Kas kun ei vielä tabulatuureja oteta sotkemaan. Ja värikoodauksia!
 
Alkuperäisen kysyjän tavoitehan oli nimenomaan nuotinlukutaidon (ja nuoteista soittamistaidon) kohentaminen, ei mikään runkkaamisen mm-kisoihin valmistautuminen. Ja nuotinlukutaitohan tunnetusti kohenee parhaiten nuoteista soittamalla ja/tai laulamalla. Aloittaa vain riittävän simppelistä materiaalista ja kun alkaa sujua, ottaa sitten asteittain vaativampaa nuottia eteen.
 
Ei tämä nyt sentään mitään tähtitiedettä ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti