Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Joskus liippaavaa olen kysynyt mistä teoriaa hyviin sointuihin?
1 2
JPQ
24.02.2014 20:44:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus liippaavaa olen kysynyt mistä teoriaa hyviin sointuihin? iso osa pop biiseistä sisältää toimivan soinnutuksen. noh yllättävän monessa toimii onko tuohon joku magiikka jolla se onnistuu. ja kliseisiä kiertoja tiedän mutta mietin onko mitään muuta kuin joskus tuntuu olevan niin ettei hirveästi nuotit saa muuttua peräkkäisten nuottien välillä tyyliin kaikki uusiksi tai jos meneekin lähinnä läheisiin ei ääripäästä toiseen.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ganesha
24.02.2014 21:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

II-V kiertoa sopivasti maustaen. yllättävän moni hittibiisi pelaa tuolla kaavalla.
 
JPQ
25.02.2014 12:00:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarkoitatko siis c-duurissa käyttäisin D molli ja G duuri sointuja. outoa. ja sitä paitsi haen jo jotain monimutkaisempaa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
baron
25.02.2014 13:27:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: tarkoitatko siis c-duurissa käyttäisin D molli ja G duuri sointuja. outoa. ja sitä paitsi haen jo jotain monimutkaisempaa.
 
Kyllä nuo Bachille ja Mozartillekin on kelvanneet.
Jos teet diatonista musiikkia niin ei ole käytettävissä kuin 7 sointuastetta, edellä olevien lisäksi IIIm, IV, VIm ja VII.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
25.02.2014 14:13:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis lähinnä. ja kyllähän parin soinnun varaankin biisejä rakentelee kummasti.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JAV
25.02.2014 17:44:14 (muokattu 25.02.2014 17:49:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Siis lähinnä. ja kyllähän parin soinnun varaankin biisejä rakentelee kummasti.
 
Rakentelee, mutta on melko tylsää menoa perus popissa. Lainaile sointuja esim. rinnakkais- tai muunnossävellajeista. Siirtyä voi sävellajista toiseen jonkun yhteisen soinnun avulla, tai sitten vain kylmästi hypätä vaikkakin vain yhden soinnun ajaksi. Mielestäni kappaleen soinnutuksen tulisi myös tukea melodian ja tekstin tunnetiloja. Yleensä kuitenkin mennään ikävä kyllä sieltä mistä aita on matalin ja valitaan perinteiset sointukulut, jotka jotenkuten sopivat melodiaan.
 
ThrashGuitarist
25.02.2014 18:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä mahdollisimman paljon välidominantteja.
 
JPQ
25.02.2014 18:38:49 (muokattu 25.02.2014 18:39:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mitä joku sanoi sanoituksesta ei ole relevanttia tässä musassa. No eipä ole koskaan ollut mielessä tehdä sanoitettua kappaletta.ps. harmitus kun suuri että ei tiedä mihin kaikkeen hyvä soittaja taipuu muttei silti mistään Jordan Rudess tasoisista. ja puhutaan nyt siis eritiysiesti kosketinsoittajista. :)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
25.02.2014 18:41:50 (muokattu 25.02.2014 18:42:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kyllä nuo Bachille ja Mozartillekin on kelvanneet.
Jos teet diatonista musiikkia niin ei ole käytettävissä kuin 7 sointuastetta, edellä olevien lisäksi IIIm, IV, VIm ja VII.

 
tarkoit siis nyt kun tarkemmin miettii C-duuri,D-molli,G-duuri sarjaa...
ps. soittimien rajoitusten takia joskus ei voi käyttää neljän nuotin sointuja....
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
25.02.2014 19:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: tarkoit siis nyt kun tarkemmin miettii C-duuri,D-molli,G-duuri sarjaa...
ps. soittimien rajoitusten takia joskus ei voi käyttää neljän nuotin sointuja....

 
Mille sävellät? Balalaikalle? Domralle?
 
JPQ
26.02.2014 10:39:03 (muokattu 26.02.2014 12:26:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mille sävellät? Balalaikalle? Domralle?
 
Tällä kertaa projekti mielessä: Analogi/VA synille et mahdollisesti muille synille. Muutenkin ovat aika olennaisia tyylissäni nyt mielessä kehitellä ideoita jotka ei sisällä muita... ps. pääosin diatonista teen ei diatoonisisa tulee äkkiä ongelmia. siis siis siinä että kuulostaa kunnolla siltä sitten mutta yhtä aikaa soivat nuotit sointuu yhteen. noh mun taitojen puitteissa toki pitää tässä sitäkin puoltansa kehittää.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ganesha
28.02.2014 18:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: tarkoitatko siis c-duurissa käyttäisin D molli ja G duuri sointuja. outoa. ja sitä paitsi haen jo jotain monimutkaisempaa.
 
en tarkoittanut ihan 2 soinnun vamppia, vaan tätä:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Ii%E2%80%93V%E2%80%93I_turnaround
 
II-V kierroksi C-mollissa kävis esim. tällainen:
 
Cm9 - Ebmaj7(b5)/A - Fm11 - D7sus4(b5) - G7(#9#5)
 
jazzia :)
 
Janus
02.03.2014 19:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: ... - Ebmaj7(b5)/A - ... - D7sus4(b5) - ...
 
jazzia :)

 
Tarpeettoman vaikeasti ajateltu. Noi 2 ylläolevaa sointua ovat yksinkertaisesti A- ja D-puolidimit läheisimpine asteikkoineen (lokrinen tai lokrinen#2), ja reaalisointumerkit fiksummin esim. Am7b5 ja Dm7b5.
 
Molliterssiä ei voicingeissa tarvitse olla mukana, mutta reaalisointumerkeillä ei muutenkaan tarkkaa voicingia voi ilmentää (sitä varten on viivasto) - esim. tuohon ekaan sointuun sopiva pakka A-D-Eb-G (alhaalta ylös) käy hienosti mm. seuraaviin sointuihin:
 
Cm6 / Cm maj7
D7sus4b9 / D phryg
F7
Am7b5
B7alt
 
ganesha
02.03.2014 19:56:40 (muokattu 02.03.2014 20:07:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tarpeettoman vaikeasti ajateltu. Noi 2 ylläolevaa sointua ovat yksinkertaisesti A- ja D-puolidimit läheisimpine asteikkoineen (lokrinen tai lokrinen#2), ja reaalisointumerkit fiksummin esim. Am7b5 ja Dm7b5.
 
Molliterssiä ei voicingeissa tarvitse olla mukana, mutta reaalisointumerkeillä ei muutenkaan tarkkaa voicingia voi ilmentää (sitä varten on viivasto) - esim. tuohon ekaan sointuun sopiva pakka A-D-Eb-G (alhaalta ylös) käy hienosti mm. seuraaviin sointuihin:
 
Cm6 / Cm maj7
D7sus4b9 / D phryg
F7
Am7b5
B7alt

 
varmaankin noin. oon tottunut merkkaamaan itelleni soinnut noin koska: oikean käden "grid"/bassoääni. Jos merkkaisin noi oikein reaalisointumerkinnöin, ne vois sit soittaa jollain toisellakin voicingilla, mikä ei tuota just tuota haluttua soundia. Eli tiedän kyl että käyttämäni merkintä sotii teoreettisesti oikeaa feng shuita vastaan, mut siitä näkee nopeammin sen voicingin. (jota voi sit vasurilla vielä täydentää, mut koska se essentiaalimpi sointisävy tulee tuosta oikean käden gridistä, niin se on oleellisempaa käydä ilmi. ainakin kiipparisti osaa täyttää aukot ja uskoisin että esim. kitarallakin noi soundaa paremmalta jos ne soittaa tuolla slash-filosofialla (jättää vaikka bassoäänen veks, jos ei sormet veny tarpeeksi :D). En itse koe tuota mitenkään erityisen vaikeesti ajatelluksi, vaan päinvastoin helpottavaksi soittamisen kannalta - sointuanalyysin kannalta asia onkin sit varmaan ihan toinen. Itse asiassa äänenkuljetuksen kannalta "havainnollisempi" merkintä olis ollut:
 
Ebmaj/C - Ebmaj-5/A - Fm11 - G7sus(b2)/D - G7alt.
 
tosin tuossakin jää soittajan itsensä päätettäväksi miten nuo soinnut Fm11 ja G7alt. soittaa. (noh, jazzissahan se ei kai oo niin justiinsa miten ne soittaa, kaikki voicingit käy :D) Mut käsittääkseni tällainen sointumerkintä olis jo kerettiläisyyttä: Abmaj9/F :D - mut sekin olis havainnollisempi tuon voicingin suhteen, mulle ainakin. Tietty: nuottiviivastostahan sen näkis eksaktisti mitä halutaan, mut jos notaatiota ei oo tarjolla, pitää tyytyä noihin hieroglyfeihin, jotka on aina vähän tulkinnanvaraisia.
 
Janus
02.03.2014 21:40:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: jos notaatiota ei oo tarjolla
 
Miksi ei olisi?
 
Ihan silkkaa vittuilua kirjoittaa sointumerkkilapuilla jotain fuusiota, joissa edellytetään tarkkoja voicingeja just tietyillä laajennuksilla (ei enempää, ei vähempää).
 
Jos tollasia kirjoittelee päivittäin huvikseen johonkin kalenterinnurkkaan, Noligraph-kynä voi olla kätsä ostos: http://ostinato.fi/fi/tuotteet/60465/ (itsellä kulkee usein mukana Moleskinen A6-kokoinen nuottipaperikirja tuohon tarkoitukseen).
 
nisumaka
03.03.2014 09:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen kysynyt mistä teoriaa hyviin sointuihin? iso osa pop biiseistä sisältää toimivan soinnutuksen
 
Oisko tollainen jotain:
 
http://www.earmaster.com/?gclid=CPXHiODv9bwCFaHhcgodixAAGA
 
Dr Dominant
03.03.2014 16:17:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista vääntöä. Ganesha, näen kyllä ton sun logiikan, ja siinä oikea/vasen käsi-ajatus toimii hyvin, kun oikea käsi soittaa ahtaassa asettelussa ja perusmuodossa sen yläkerran, ja vasuri basson.
 
Kokonaisuutta katsoen Januksen huomiot ovat kuitenkin paikallaan. Kitaristin näkökulmasta toi logiikka ei toimi samalla tavoin kuin pianistin/kiipparistin, kitaristi ei oikeastaan koskaan soita ahtaassa asettelussa, joten se yläkerran voicing-ajatus soundeineen ei tuu ulos sun tarkoittamalla tavalla, ja basistille sekä improvisoivalle solistille noi yläkerta/alakerta-ilmaisut ovat paljon hitaampia hahmotuksen kautta. Jos on kyseessä prima vista-tilanne, silloin "helponnettu" ulkoasu auttaa selviämään prima vistasta. Jos taas ei ole, niin sitten ehtii opetella ne tarkat voicingit sieltä viivastoltakin.
 
On tietty tilanteita joissa on pakko ilmaista hybridinä, kun pelkkä reaalisointumerkki ei riitä, mutta silloin on myöskin usein sellainen tilanne, jossa sointumerkin ei ehkä edes kannata sisältää kaikkea harmonista informaatiota, vain tarpeellinen, kts. edellisen kappaleen vikat lauseet.
 
Nimim. usein ja paljon näitä asioita pähkäillyt!
 
Ja sitten takaisin itse alkuperäiseen ketjun aiheeseen :D
 
"Dr. Dominant, I presume?"
ganesha
04.03.2014 07:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Mielenkiintoista vääntöä. Ganesha, näen kyllä ton sun logiikan, ja siinä oikea/vasen käsi-ajatus toimii hyvin, kun oikea käsi soittaa ahtaassa asettelussa ja perusmuodossa sen yläkerran, ja vasuri basson.
 
Kokonaisuutta katsoen Januksen huomiot ovat kuitenkin paikallaan. Kitaristin näkökulmasta toi logiikka ei toimi samalla tavoin kuin pianistin/kiipparistin, kitaristi ei oikeastaan koskaan soita ahtaassa asettelussa, joten se yläkerran voicing-ajatus soundeineen ei tuu ulos sun tarkoittamalla tavalla, ja basistille sekä improvisoivalle solistille noi yläkerta/alakerta-ilmaisut ovat paljon hitaampia hahmotuksen kautta. Jos on kyseessä prima vista-tilanne, silloin "helponnettu" ulkoasu auttaa selviämään prima vistasta. Jos taas ei ole, niin sitten ehtii opetella ne tarkat voicingit sieltä viivastoltakin.
 
On tietty tilanteita joissa on pakko ilmaista hybridinä, kun pelkkä reaalisointumerkki ei riitä, mutta silloin on myöskin usein sellainen tilanne, jossa sointumerkin ei ehkä edes kannata sisältää kaikkea harmonista informaatiota, vain tarpeellinen, kts. edellisen kappaleen vikat lauseet.
 
Nimim. usein ja paljon näitä asioita pähkäillyt!
 
Ja sitten takaisin itse alkuperäiseen ketjun aiheeseen :D

 
no joo, ihan sama sointukäännös ei aina oo mahdollinen kitaralla, mut itse soitan myös kitaraa ja osaan lukea noita omia sointuhieroglyfejä ihan helposti :D - sen bassoäänen kun voi unohtaa (basso tai kiippari soittaa sen kumminkin). Jos merkkais silleen oikeasti Cm9 - Am7b5 - niin tuosta en itse heti äkkäisi että riittää kun soittaa Ebmaj-soinnun josta sit tiputtaa kvinttiä sen puolikkaan alas. Pro-kitaristi varmaan tajuais...sit? Improvisoivalle instrumentille riittäis sitäpaitsi varmaan kun kirjoittais vaan moodit (niinkuin noiden sointumerkkien lisäksi usein teenkin).
 
John Titor
04.03.2014 16:27:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Rudess mainittu niin tossa on hyvä Russell Ferranten oppitunti: http://www.youtube.com/watch?v=Si4q78wUbOM
 
Tohon vaan pentatonista vitun nopeasti päälle niin aletaan olla aika Rudess-fiilareissa.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
JPQ
05.03.2014 00:01:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: no joo, ihan sama sointukäännös ei aina oo mahdollinen kitaralla, mut itse soitan myös kitaraa ja osaan lukea noita omia sointuhieroglyfejä ihan helposti :D - sen bassoäänen kun voi unohtaa (basso tai kiippari soittaa sen kumminkin). Jos merkkais silleen oikeasti Cm9 - Am7b5 - niin tuosta en itse heti äkkäisi että riittää kun soittaa Ebmaj-soinnun josta sit tiputtaa kvinttiä sen puolikkaan alas. Pro-kitaristi varmaan tajuais...sit? Improvisoivalle instrumentille riittäis sitäpaitsi varmaan kun kirjoittais vaan moodit (niinkuin noiden sointumerkkien lisäksi usein teenkin).
 
Joka soittimella kuten kitaralla omat rajansa. sehän tässä onkin haastavaa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti