Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selventävä kysymys skaaloista
1
veturi
10.01.2014 19:44:47 (muokattu 10.01.2014 19:48:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin juuri MacGyverin kirjoittaman mainion "skaalojen perusteita"-stickyn, mutta eräs asia tuosta jäi kaivertamaan pahasti mieltäni.
 
Alkuperäinen postaus löytyy täältä; http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161
 
Kyseisessä langassa sanotaan seuraavaa;
Blues-mollin intervallijärjestys:

Juuri - 1 - 1 - - - 1 - 1 (oktaavi)

Blues-duurin intervallijärjestys:

Juuri - 1 - 1 - - - 1 - 1 (oktaavi)

Verrataan E-blues-duurin säveliä E-blues-molliin ja E-mollipentatoniseen:
 
E-mollipentatoninen: E, G, A, H, D, E
E-blues-molli: E, G, A, B, H, D, E
E-blues-duuri: E, G, A, B, H, C#, E

 
Tämä kohta ei kuitenkaan itselleni täysin auennut. Jos Blues-mollin intervallijärjestys on identtinen Blues-duurin intervallijärjestyksen kanssa (miten se on mahdollista?), niin miksi sitten Blues-duurin sävelet poikkeavat Blues-mollin sävelistä?
 
Eli jos kummankin intervallijärjestys on (kuten langassa sanotaan):
Juuri - 1 - 1 - - - 1 - 1 (oktaavi)
 
Niin miksi sitten näiden sävelet eroavat toisistaan?
EGABHDE vs EGABHC#E ?
 
Lisäksi kiinnostaisi tietää onko "intervallijärjestykselle" jotain virallista englanninkielistä termiä? Suomenkielistä materiaalia tuntuu löytyvän vähän nihkeästi :)
 
Kiitos jo etukäteen! :)
 
Janus
10.01.2014 20:00:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veturi: Luin juuri MacGyverin kirjoittaman mainion "skaalojen perusteita"-stickyn,
 
Se on aivan päin vittua kirjoitettu.
 
mutta eräs asia tuosta jäi kaivertamaan pahasti mieltäni.

Alkuperäinen postaus löytyy täältä; http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161

Kyseisessä langassa sanotaan seuraavaa;
Blues-mollin intervallijärjestys:
 
Juuri - 1 - 1 - - - 1 - 1 (oktaavi)
 
Blues-duurin intervallijärjestys:
 
Juuri - 1 - 1 - - - 1 - 1 (oktaavi)
 
Verrataan E-blues-duurin säveliä E-blues-molliin ja E-mollipentatoniseen:
 
E-mollipentatoninen: E, G, A, H, D, E
E-blues-molli: E, G, A, B, H, D, E
E-blues-duuri: E, G, A, B, H, C#, E


Tämä kohta ei kuitenkaan itselleni täysin auennut. Jos Blues-mollin intervallijärjestys on identtinen Blues-duurin intervallijärjestyksen kanssa (miten se on mahdollista?), niin miksi sitten Blues-duurin sävelet poikkeavat Blues-mollin sävelistä?

Eli jos kummankin intervallijärjestys on (kuten langassa sanotaan):
Juuri - 1 - 1 - - - 1 - 1 (oktaavi)

Niin miksi sitten näiden sävelet eroavat toisistaan?
EGABHDE vs EGABHC#E ?

 
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että "FAQ":in kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu.
 
"Blues-asteikosta", eli yksinkertaistettuna mollipentatonisesta asteikosta, joka on maustettu "blue note"-sävelellä 4. ja 5. asteen välissä (...A-A#/Bb-H...), voi johtaa eri pohjasävelestä alkaen kaksi erilaista asteikkoa, joista toisessa on pohjaääneen verrattuna duuriterssi ja toisessa ei.
 
Vähän yleistäen ja oikoen näitä kahta varianttia voi kutsua nimillä (molli)blues- ja duuriblues-asteikko, mutta "jazzkirjallisuudessa esiintyy monenlaisia näkemyksiä blues-asteikosta" (Tabell: Jazzmusiikin harmonia).
 

E-(molli)blues: E G  A  Bb H D       - ON SAMA KUIN:
G-duuriblues:   G A  Bb H  D E
E-duuriblues:   E F# G  G# H C#
 
veturi
10.01.2014 21:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Se on aivan päin vittua kirjoitettu.
 

 
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että "FAQ":in kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu.
 
"Blues-asteikosta", eli yksinkertaistettuna mollipentatonisesta asteikosta, joka on maustettu "blue note"-sävelellä 4. ja 5. asteen välissä (...A-A#/Bb-H...), voi johtaa eri pohjasävelestä alkaen kaksi erilaista asteikkoa, joista toisessa on pohjaääneen verrattuna duuriterssi ja toisessa ei.
 
Vähän yleistäen ja oikoen näitä kahta varianttia voi kutsua nimillä (molli)blues- ja duuriblues-asteikko, mutta "jazzkirjallisuudessa esiintyy monenlaisia näkemyksiä blues-asteikosta" (Tabell: Jazzmusiikin harmonia).
 

E-(molli)blues: E G  A  Bb H D       - ON SAMA KUIN:
G-duuriblues:   G A  Bb H  D E
E-duuriblues:   E F# G  G# H C#

 
No voihan perkeleen perkele. No, siinä se sitten tulikin tyhjentävästi. Suurkiitokset!
 
Ei siis muuta kuin unohtamaan kaikki tuolta FAQ:sta luettu ja kohti uusia pettymyksiä :)
 
baron
10.01.2014 22:05:02 (muokattu 10.01.2014 22:09:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus kirjoitti tyhjentävästi mutta mun ajattelutavan mukaan:
Duuribluesasteikko on mollibluesasteikon toinen moodi, aloitetaan toisesta sävelesta.
Mollibluesasteikko on duuribluesasteikon kuudes moodi, aloitetaan kuudennesta sävelestä.
 
Mun maikkojen mukaan kumpaakin voi käyttää samassa soolossa vaihtelun vuoksi (ja lisäksi vielä soinnun mukaiset miksolyydiset)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
10.01.2014 23:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Janus kirjoitti tyhjentävästi mutta mun ajattelutavan mukaan:
Duuribluesasteikko on mollibluesasteikon toinen moodi, aloitetaan toisesta sävelesta.
Mollibluesasteikko on duuribluesasteikon kuudes moodi, aloitetaan kuudennesta sävelestä.

 
Tai:
 
(molli)bluesasteikko = mollipentatoninen, blue note 4. ja 5. äänen väliin
duuribluesasteikko = duuripentatoninen, blue note 2. ja 3. äänen väliin
 
Jos bluesasteikolle alkaa määritellä "moodeja", silloin tullaan omaan ongelmaansa, kun blue note-sävelelle (esim. E-bluesasteikossa A#/Bb) pitäisi rakentaa myös asteikko, jossa se on pohjasävelenä. Kyseessä ei kuitenkaan ole tasavireisen asteikon mukainen säveltaso, vaan "siihen välille" asettuva ääni, jota soittaessa ilmennetään esim. venytyksillä, etuheleillä jne. Eivätkä ihan kaikki muutkaan "bluesasteikon moodit" ole suorastaan käyttökelpoisia asteikoita itsessään - monesta kun puuttuu joko terssi tai kvintti, eikä "moodin oma" perussävel hahmotu minkäänlaiseksi uudeksi keskuksekseen (yksinkertaistaen ja kärjistäen: ts. jos soitat E-bluesasteikkoa A:sta lähtien, A:lle purkautuville fraaseille jne., se kuulostaa edelleen A:han suhteessa epästabiililta ja käytännössä E-bluesasteikolta).
 
Kaikenlaisia penta- ja heksatonisia asteikoita (joista monet muistuttavat toistensa "moodeja") toki löytyy (ja synteettisesti voi rakentaa lisää), erityisesti maailmanmusiikeista: kumoi, hirajoshi, in-sen, slendro, pelog...
 
Mun maikkojen mukaan kumpaakin voi käyttää samassa soolossa vaihtelun vuoksi (ja lisäksi vielä soinnun mukaiset miksolyydiset)
 
Voi olla, että maikkasi hallitsevat noiden lisäksi myös bebop-asteikot, erilaiset muut dominanttiasteikot jne. :)
 
baron
10.01.2014 23:19:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tai:
Voi olla, että maikkasi hallitsevat noiden lisäksi myös bebop-asteikot, erilaiset muut dominanttiasteikot jne. :)

 
Tuo "moodiajattelu" bluesasteikoista on vain mun ikioma muistisääntö, en ole kuvitellutkaan että muut moodit kuin ne miten duuri- ja mollibluesasteikot suhtauvat toisiinsa olisivat käyttökelpoisia.
Mutta eipä harmonisen duurinkaan kaikki moodit ainakaan tavanomaisessa musiikissa ole käyttökelpoisia/tarpeellisia.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti