Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on tämä asteikko nimeltään?
1 2
nisumaka
20.12.2013 18:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Vessajono tästähän tämä aukesikin. Eli Gm terssikäännös luettaisiin Gee molli bassoääneksi Bes. Näillä mennään. Ja F-duurin skaala olisi äf, gee, aa, bes, cee, dee, ee, äf. Nyt alkaa valjeta.
 
baron
20.12.2013 18:20:14 (muokattu 20.12.2013 19:03:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: .
 
Hyvä, noin pitkälle mäkin pääsin. Sitten missään ei tule esille se, miten nuottiviivastolta nuotit luetaan. Eli F-avaimen 2. viivalla oleva nuotti on H. Tämä selvä. Mites sitten F-avaimen 2. viivalla oleva nuotti, jonka edessä on b, miten se luetaan. Bee vai Beebee. Eli G-mollin terssikäännöshän merkittäisiin Gm/Bb. Eli onkohan viikingit kännipäissään menneet etsimään ratkaisua, josta tuli vaan yksi notaatio lisää ;-). Tää mua mietitytti Vai onko niin, että F-duuri luettaisiin: f,g,a,beebee,c,d,e,f.

 
Nuottien sävelkorkeudet viivastolla on yksiselitteisiä, kaikki tietää mitä ne tarkoittaa riippumatta sitä mikä nimi niille annetaan
(Esim. skandinaavisesti ja saksalaisittain H, anglosaksiksi B, ranskalaisittain ja italialaisittain Si)
Ongelma tulee esiin vasta reaalisointumerkinnöissä.
Eli sä voit itse käyttää lausuttaessa mitä tahansa nimeä kunhan itse ymmärrät mitä tarkoitat.
Mä sanoisin "beebee" F-duuriasteikon neljännestä sävelestä mutta sano ihan mitä itse haluat.
Kaikille systeemeille on historiallisesti looginen selitys, etsi netistä tai vaikka tältä samalta palstalta aikaisemmista kirjoituksista, en nyt viitsi taas viidettä kertaa alkaa selittää.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
20.12.2013 19:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kiitos Baron selvennyksestä. Kyllä mä aina pyrin kaivelemaan itsekseni tietoja, tämä homma on vaan paljon esillä, ja monasti aika sekavasti selitetynä. Nyt tuli duuniin lähtö, hyvää Joulua kaikille.
 
Vessajono
20.12.2013 19:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Eli sä voit itse käyttää lausuttaessa mitä tahansa nimeä kunhan itse ymmärrät mitä tarkoitat.
 
Näinpä. Ei kannata vaivata päätään miettimällä jotain universaalisti oikeaa käytäntöä, koska sitä ei vaan ole. Tekee miten tekee, kunhan varmistuu siitä että muutkin ymmärtävät mistä on kyse.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «